Adventisthjemmet kapitel 13. Fra side 65. Fra side 87 i den engelske udgave. | ren side tilbage |
(65) Forberedelse for ægteskabet er en væsentlig del af uddannelsen. – Under ingen omstændigheder burde man indgå ægteskab uden at have kendskab til de daglige pligter i hjemmet. Moderen burde have en indre og ydre dannelse som vil gøre hende i stand til at opdrage de børn som Gud måtte give hende. ret (65) Mange unge kvinder som har en god uddannelse og udmærkede eksamener, er skammelig uvidende om hverdagslivets praktiske opgaver. De mangler fuldstændig evnen til at styre sine egne hjem og gøre familielivet harmoniskt og lykkeligt. De kan tale højt om kvindens overlegenhed og gøre krav på sine rettigheder, men ved sit eget eksempel gør de skam på alle idealer for kvindelighed. ret (65) Alle Evas døtre har både ret og pligt til at få et grundig kendskab til hjemmets pligter og hvordan de enkelte opgaver skal udføres. Alle unge kvinder burde have en sådan uddannelse at dersom de blev kaldt til at være hustru og mor, kunne de fylde sin plads som en dronning i sit rige. De burde kunne retlede sine børn med kærlighed og styre sit hus med indsigt og forstand. Det er også en moders ret at vide hvordan den menneskelige organisme fungerer, at kende til de hygiejniske principper, de rigtige mad- og klædesvaner, forholdet mellem arbejde og afkobling og en mængde andre ting som er nøje forbundet med familiens trivsel. Videre bør hun sætte sig ind i hvordan man skal behandle visse slags sygdomme, så at hun kan tage sig af sine børn dersom de skulle blive syge, i stedet for at overlade dem til fremmede. ret (65) Forestillingen om at uvidenhed og ukyndighed når det gælder nyttig og skabende praktisk arbejde, er et tegn på dannelse, har ingen hjemmel i Guds ord. Gud skabte ikke mennesket for at det skulle tilbringe sine dage i uvirksomhed. Ladhed er synd, og uvidenhed når det gælder almindelige pligter, er en følge af dårskab. En sådan forsømmelse vil altid bære dårlige frugter. ret (66) Mange unge kvinder synes at tro at det er nedværdigende at lave mad og udføre andre former for husarbejde. Netop af denne grund har mange som gifter sig og får en familie at tage sig af, en lille forståelse af hvilke pligter som hviler på en hustru og moder. ret (66) Det burde være en uskreven regel for unge mennesker at de ikke gifter sig før de ved hvordan de skal tage sig af sine egne børn. De skal forvalte et hjem som Gud har givet dem. Med mindre de kender til de love som skaberen har lagt i dem, kan de ikke have nogen virkelig forståelse af sit ansvar overfor Gud og sig selv. ret (66) En del af skolens pensum. - Den oplæring som unge mænd og kvinder burde få i vore skoler når det gælder pligterne i hjemmet, fortjener mere opmærksomhed. Det er af væsentlig betydning for karakterdannelsen at eleverne lærer at udføre det arbejde de bliver sat til, uanset hvilke naturlige tilbøjeligheder de har. De behøver at blive kendt med dagliglivets forskellige opgaver, og udføre dem grundig og samvittighedsfuldt, uden for meget spetakkel og støj. Alt de gør, burde vidne om flid og ordenssans. Såvel køkkenet som alle andre værelser i huset skal holdes rene og i orden. Bøgerne bør sættes pænt på plads til de skal benyttes igen, og læsningen må ikke ske på bekostning af pligterne i hjemmet. Sindets bedste kræfter må ikke blive så beslaglagt af studier at pligterne i hjemmet bliver forsømt og familiens velvære sat i fare. ret (66) Når disse pligter bliver udført på en ærlig og oprigtig måde, vil vi overvinde skødesløshed, forsømmelse og andre dårlige vaner. For dersom sådanne træk ikke bliver overvundet, vil det give sig i udslag på alle områder i livet, og lamme vore evner og vor brugbarhed. ret (66) Uundværlige kundskaber. - Mange af de fag som optager elevernes tid, gør dem hverken lykkelige eller nyttige, men det er af stor betydning for alle unge at have et grundig kendskab til hverdagens pligter. Sandsynligvis kan en kvinde klare sig uden at beherske fransk eller matematik, eller uden at kunne spille klaver. Men det er absolut nødvendig at hun kan bage godt brød, holde familiemedlemmernes klæder i orden og ellers udføre alle opgaver i hjemmet på den rigtige måde. ret (67) Ingenting er af større betydning for familiens lykke og velvære end indsigt og dygtighed når det gælder madlavning. ret (67) Dårlig og usund mad kan gøre meget for at ødelægge børnenes udvikling og den unges brugbarhed. Ved at tilberede næringsrig og velsmagende mad kan en mor være til lige stor velsignelse som hun kan være til skade dersom det modsatte er tilfælde. På mange måder er lykke og tilfredshed afhængig af hvordan vi udfører dagliglivets forskellige opgaver. ret (67) Vær nøje med renlighed. - Sundhedssagen burde få langt større opmærksomhed end tilfældet er, både når det gælder kosthold, opøvelse, barnepleje, omsorg for syge og mange andre ting. ret (67) Når det gælder at lære elevene principperne for renlighed, vil enhver ærlig og oprigtig lærer udnytte alle anledninger til at overbevise eleverne om hvor vigtig det er at have rigtige vaner på dette område. ... Lær eleverne at et sundt soveværelse, et rent køkken og et bord som er smagfuldt dækket med sund mad, har større betydning for familiens trivsel og omdømme hos andre, end de fineste og mest kostbare møbler. At "livet er mere end maden, og legemet mere end klæderne", er en lektie vi behøver at lære i dag også, måske i endnu større grad end da den store lærer underviste for atten hundrede år siden. ret (67) Ung pige bliver opfordret til at være flittig. . - Du har karaktertræk som må bringes under kontrol og forandres før du bør tænke på at gifte dig. Du kan ikke blive nogen god hustru før du har rettet på dine karaktertræk. Du har undladt at skaffe dig kendskab til systematisk husarbejde. Du har ikke forstået hvor nødvendig det er at være arbejdsom. Evnen til at glæde sig over nyttigt arbejde kan du beholde gennem hele livet. Da vil du være i stand til at møde alle livets forhold og påtage dig alle opgaver. Du vil lige at være i aktivitet og glæde dig over nyttigt arbejde. Tankene vil være optaget med det du gør, og der vil ikke være tid til dagdrømme. ret (68) Kendskabet til nyttigt arbejde vil forandre dit rastløse og utilfredse sind. Det vil give dig kraft og overskud, virketrang og en rolig værdighed, som vil vække respekt. ret (68) Arbejdsuddannelse for piger. - Mange som mener at det er nødvendigst at jeres søn får grundig oplæring for at kunne forsørge en familie, synes at være helt ligegyldige når det gælder datteren. Det bliver oftest overladt til hende selv at afgøre om hun vil lære at blive uafhængig og selvforsørget. Almindeligvis lærer hun lidt i skolen som kan hjælpe hende at tjene til livets ophold. Og dersom hun ikke får oplæring hjemmet i madlavning og andre af hjemmets pligter, vil hun blive helt hjælpeløs, en byrde for sine forældre. . . . ret (68) En kvinde som har lært at tage vare på sig selv, vil også være i stand til at tage vare på andre. Hun vil aldrig blive til byrde for sin familie eller for samfundet. I modgangstider vil hun ikke stå hjælpeløs. Der vil altid være en opgave til hende, hvor hun kan tjene til livets ophold og være i stand til at hjælpe dem som er afhængige af hende. Alle kvinder burde lære sig et erhverv, så at de kan forsørge sig selv, om nødvendig. Men fremfor alt burde enhver pige lære at tage hånd om sit eget hjem, hvordan hun skal ordne huset, lave mad og ordne familiens klæder. Hun burde have kendskab til alle de ting som kræves af en god husmoder, uanset materielle kår. Da vil hun være i stand til at møde vanskelige tider, og hun er i en vis grad uafhængig af ydre forhold. ret (68) Et grundigt kendskab til hjemmets pligter er af uvurderlig betydning for alle kvinder. Lykken i mange familier er blevet ødelagt på grund af moderens manglende evne til at styre sit hjem. Det er ikke så vigtigt at vore døtre lærer malerkunst, musik og højere matematik, eller får indsigt i talekunstens hemmelighed, som at de lærer at lave sine egne klæder eller tilberede sund og velsmagende mad. Når en lille pige kommer op i tiårsalderen, burde hun begynde at tage del i de daglige opgaver i hjemmet, så langt hun er i stand til, og være ansvarlig for hvordan hun udfører arbejdet. En fader blev spurgt hvordan han ville opdrage sine døtre, og svarede: "Jeg vil sætte dem i lære hos jeres dygtige mor, så at de får øvelsen, i at udnytte tiden, og i at udvikle sig til at blive gode hustruer og mødre som kan blive til velsignelse for sine familier og nyttige samfundsborgere." ret (69) En ægtemand bør være driftig og foretagsom. - I gamle dage var det almindeligt at før det kom på tale at holde bryllup, skulle brudgommen give en vis sum penge eller andre værdisager til brudens far. Dette blev betragtet som en slags garanti for at ægteskabet skulle blive vellykket. Faderen mente, det var forrykt at overlade datterens fremtid til en mand som ikke viste evne til at forsørge en familie. Dersom han ikke var dygtig og foretagsom nok til at hævde sig i arbejdslivet eller skaffe sig jord og husdyr, kunne det være til fare for at han heller ikke kunne tage sig af en familie. Det var imidlertid anledning for dem som ikke var i stand til at betale for sin kone, at bevise sin ærlighed og flid. De kunne få arbejde hos brudens far, til de havde tjent den sum ind som var fastsat. Dersom den unge mand var trofast i sit arbejde, og på alle måder viste sig værdig en sådan tillid, kunne han gifte sig med datteren: Den sum som faderen havde krævede i medgift, blev almindeligvis givet til bruden i bryllupsgave. . . . ret (69) Til trods for, at denne skik den gang blev misbrugt, som i tilfældet med Laban, havde den meget for sig. I de tilfælde hvor manden måtte arbejde for at sikre sig sin udkårede, blev det ikke et forhastet giftemål. Kvaliteten af hans følelser blev sat på prøve, samtidig med at han beviste sin evne til at forsørge en familie. Meget i vor tid, er et direkte resultat af den modsatte fremgangsmåde. ret (69) Der er ingen undskyldning for en mand som ikke er i stand til at forsørge sig selv og sin familie. Der kan siges meget om en mand, at han er sød, gavmild, omgængelig, at han er et godt menneske og en oprigtig kristen. Men han kan ikke holde rede på penge. På dette område er han som et barn. Han er ikke blevet opdraget til at forsørge sig selv. ret |