Adventisthjemmet kapitel 28. Fra side 135.     Fra side 181 i den engelske udgave.ren side   tilbage

Barnets første skole

(135)  Guds oprindelige uddannelsesplan. - Uddannelsen i Edens have var bygget op om familien. Adam var "Guds søn" (Luk. 3, 38), og det var Gud som gav sine børn den første undervisning. Hjemmet var deres første skole. ret

(135)  Gud måtte forandre sin plan efter menneskets fald, sådan at Kristus kom til at tage hans plads. Jesus Kristus er bindeleddet mellem Gud og mennesker, han er menneskehedens store lærer. Han har kaldt forældrene til at samarbejde med sig, til at være hans repræsentanter. Familien er skolen og forældrene er lærerne. ret

(135)  Den uddannelsesform som er centreret om familien, blev holdt ved lige under de store patriarker. I de skoler som blev oprettet på den tid, lagde Gud forholdene bedst mulig til rette, for at udvikle en retlinet karakter. De menneskene som lod sig lede af ham, fulgte fremdeles det livsmønster han havde planlagt fra begyndelsen af. ret

(135)  De som havde vendt sig bort fra Gud, byggede store byer og stimlet sammen i dem. De glædede sig over de storslåede bygninger og den overdådige rigdom, men også over tøjlesløshed og ondskab. Det er de samme ting som i dag, som gør byerne til verdens stolthed og forbandelse. Men de mennesker som holdt fast på de principper Gud havde lært dem, fortsatte med at bo på de grønne sletter oppe mellem bjergene. De dyrkede jorden og drev kvægdrift. Ved et sådant frit og uafhængigt liv med rige muligheder til arbejde, studium og meditation, lærte de Gud at kende, og kunne undervise sine børn om hans skaberværk og hans vilje med menneskelivet. Det var denne uddannelsesform Gud ønskede gennemført i Israel. ret

(135)  I det daglige liv tjente familien både som skole og kirke, hvor forældrene underviste i både verdslige og religiøse emner. ret

(135)  Familien som skole. - I sin store visdom har Gud ladet familien spille den største rolle i al uddannelse. Det er i hjemmet at børnene får sin første oplæring. Her begynder skolegangen, med forældrene som lærere. Her tilegner børnene sig den kundskab som skal lede det gennem livet - respekt, lydighed, ærbødighed og selvbeherskelse. Det er her grundlaget bliver lagt til godt eller ondt. Hjemmets indflydelse er i de fleste tilfælde stille og gradvis, men ingenting kan på en bedre måde fremme sandhed og retfærdighed. Dersom børnene ikke får den rette opdragelse i hjemmet, vil Satan efterhånden overtage uddannelsen og udnytte alle midler til at vende sindet nedad. Af denne grund er familien den vigtigste af alle skoler. ret

(136)  Det er i familien at børnene skal lære at gøre sine pligter i hjemmet, i samfundet og i menigheden. ret

(136)  Den vigtigste uddannelse. - Det er en sørgelig kendsgerning, som de fleste er klar over og beklager, at opdragelsen og uddannelsen i hjemmet er blevet forsømt. ret

(136)  Ingen har større opgaver at udføre end de som har stiftet sit eget hjem. Ikke noget arbejde er af større betydning end det som er betroet forældrene. ret

(136)  Det er dagens børn og unge som bestemmer hvordan fremtiden skal blive, og det er hjemmets indflydelse som bestemmer hvordan de unge skal blive. Det er den mangelfulde opdragelse i hjemmet som har meget af skylden for alt den sykdom og elendighed og alle de forbrydelser som formørker vor tilværelse. Dersom hjemmet var præget af renhed og sandhed, og dersom de unge blev forberedt til at møde livets forskellige ansvar, ville verden se helt annerledes ud end den gør i dag. ret

(136)  Alt andet er af underordnet betydning. - Jesus har ejendomsretten til hvert eneste barn som bliver født ind i verden, og han ønsker at de, ved ord og eksempel skal blive opdraget til at elske Gud og holde hans bud. Men de fleste forældre har forsømt denne gudgivne opgave, som burde begynde allerede når børnene viser de første sprede tegn til selvstændig tænkning. De har undladt at lære børnene hvordan Jesus er og at lære dem at elske hans karakter. Forældrene bør gøre bevidste anstrengelser for at omgive det åbne og modtagelige barnesind med de rigtige indflydelser. Alt andet arbejde i hjemmet er af underordnet betydning i forhold til den pligt som Gud har pålagt alle forældre - at opdrage børnene i Herrens frygt. ret

(137)  Forældrene burde aldrig lade økonomiske bekymringer eller verdens skikke og krav, tage magten over sindet, så at børnene bliver forsømt mens de er små og ikke får den kærlighed og oplæring de behøver i opvæksten. ret

(137)  En af de vigtigste grunde til at der er så megen ondskab i verden i dag, er at forældrene sløser sin tid bort med det som har mindre betydning, frem for at bruge sine bedste kræfter til at lære børnene hvad som er Guds vilje. Dersom vi kunne trække forhænget til side, ville vi se at mange går fortabt på grund af at forældrene har forsømt at retlede dem mens de var små og modtagelige. Vil du at dette også skal blive din erfaring? Der findes ikke noget arbejde som er så vigtigt at der bør udføres på bekostning af den tiden du behøver til at lære børnene at forstå hvad det vil sige at lyde Gud og stole helt og fuldt på ham. . . . ret

(137)  Du vil blive rigt belønnet for disse anstrengelser. Børnene vil gerne at være sammen med dig, og de vil samarbejde med dig i det du beder dem om. Arbejdet i hjemmet vil blive lettere. ret

(137)  Guds "hjælpelærere," i hjemmet. - I lighed med Abraham burde forældrene på en særlig måde betrakte sig som sendebud fra Gud. De skal lære børnene at gå på hans veje. De må daglig læse i Guds ord for at kunne lære sine børn hvad som er hans vilje. "Hvad kræver Herren af dig uden at du skal gøre ret og gerne vise kærlighed og vandre ydmygt med din Gud," siger profeten Mika. (Mika 6, 8.) For at kunne være lærere må forældrene også til stadighed være elever. De må daglig tage imod nyt lys fra Gud, og gennem ord og eksempel give det videre til børnene. ret

(137)  Gud har vist mig at forældrene skal være både forkyndere, læger, sygeplejesker og lærere. Med varige bånd skal de knytte børnene til sig og til Gud, lære dem at undgå alle vaner som modvirker Guds hensigt med kroppen og tage vare på alle dele af den levende organisme. ret

(138)  Moderen må føre an i arbejdet med at opdrage børnene, fordi hun næsten altid er sammen med dem, særlig i løbet af de første vigtige år. Selv om der hviler alvorlige og betydningsfulle pligter på faderen, er det moderen som har de bedste forudsætninger for at vinde børenes tillid, og at være deres fortrolige ven og rådgiver. Hun burde sørge for at udvikle ordenssans og finfølelse hos børnene og hjælpe dem til at danne rigtige vaner. Hun burde lære dem at være virksomme, selvstændige og hjælpsomme, og til at leve og handle som om Gud altid stod ved deres side og mærket sig deres ord og handlinger. ret

(138)  Ældre søstre kan øve en stærk indflydelse over yngre medlemmer af familien. Små børn har en forbavsende evne til at lægge mærke til andres opførsel, og de lærer mere af at følge i de ældres spor end ved at lytte til regler og forskrifter som stadig bliver gentaget. Det er den ældste datterens kristne pligt at hjælpe moderen med at bære hverdagens byrder. Forældrene burde være meget hjemme. Gennem deres ord og eksempel skal børnene lære at elske og frygte Gud. De skal opøve børnenes intelligens og lære dem at være udadvendte og omsorgsfulde. De skal opdrage dem til at blive flittige, sparsommelige og selvfornægtende. Dersom børnene bliver mødt med kærlighed og opmuntring i hjemmet, vil de altid have et sikkert tilflugtssted, der de er beskyttet mod verdens fristelser. ret

(138)  Forberedelse til menighedsskolen. - I hjemmet skal vore børn blive forberedt til at begynde på menighedsskolen. Forældrene burde altid have dette i sine tanker, og vie alle deres kræfter til Gud for at kunne gennemføre sit høje og hellige opgave. Forældrenes omhyggelige oplæring i hjemmet er den bedste forberedelse for alt videre skolegang. ret

(138)  Guds bud må danne mønster. - Bibelen er fuld af råd og vejledning til alle, både forældre og børn. Vi må aldrig tabe dens mål af syne. Guds forskrifter må være vor rettesnor. Alle forældre burde granske Guds ord, og i oprigtighed spørge ham som kender hjerterne: "hvad vil du jeg skal gøre?" ret

(139)  Lær børnene at elske sandheden fordi det er sandhed, og fordi de skal blive helliggjort i sandheden. Bare ved at elske sandheden af hele sit hjerte kan de blive stående i dommen og få ret til at blive medlemmer af den kongelige familie, den himmelske konges sønner og døtre. ret

(139)  Forberedelser for de kommende vanskeligheder. - Satan samler sine tropper. Er vi personligt forberedt på den kamp vi snart skal udkæmpe? Forbereder vi vore børn på de vanskeligheder de vil møde i fremtiden? Får vi en stadig klarere forståelse af hvordan vor fjende arbejder og hvad han vil opnå? Danner vore børn vaner som er præget af fasthed og sikkerhed, sådan at de i alle ting vil følge pligtens vej? Min bøn er at vi må forstå tidernes tegn, og lære at leve helt afhængige af Gud. Han skal være vort værn og vor tilflugt når vanskelighederne møder os. ret

næste kapitel