Adventisthjemmet kapitel 67. Fra side 314.     Fra side 404 i den engelske udgave.ren side   tilbage

Hvad øret hører og hvad øjet ser

(314)   Nedbrydende sanseindtryk. - Vi har grund til at nære en dyp bekymring for vore børn som møder fristelser på alle hold. Det er umulig for dem helt at undgå kontakt med dårlige omgangsfæller. . . . De vil komme til at se og høre ting som er nedbrydende, og blive udsat for ond påvirkning. Dersom de ikke bliver omhyggelig beskyttet mod det, vil sindet langsomt, men sikkert blive urent og karakteren vil slå sprækker. ret

(314)  Alle behøver et værn mod fristelse. - I alle kristne hjem bør man bygge op et forsvar mod fristelse. Satan gør sit yderste for at nedværdigende laster og lovbrud skal virke tiltrækkende. Vi kan ikke gå på gaden i vore byer uden at blive mødt af iøjnefaldende opslag om forbrydelser som bliver skildret i et eller andet ugeblad eller dramatiseret på teater. Sindet bliver opdraget til at være på bølgelængde med synden. Det primitive og nedværdigende er blevet toneangivende i dagens tidsskrifter, og alt som vækker lidenskaberne, bliver formidlet gennem spændende skildringer. ret

(314)  Nogle forældre er så ligegyldige og uforsigtige at de ikke tror det gør noget fra eller til om børnene går på menighedsskole eller på offentlig skole. "Vi er i verden," siger de, "og kan ikke melde os ud af den." Men de bør være klar over at vi i stor grad kan fjerne os fra verden, dersom vi ønsker det. Vi kan undgå at stifte bekendtskab med meget af den ondskab som breder sig så hurtig i vore dage. Vi kan lukke vore ører mod meget af den grusomhed og lovløshed som eksisterer. ret

(314)   Årsag og virkning. - Mange af de mest udbredte publikationer i dag, er fyldt med usande og sensationsprægede skildringer som lærer de unge op i grusomhed, og leder dem ind på stier som fører til fortabelse. Selv om de er børn af år, er de allerede erfarne i kendskab til forbrydelser og ondskab. De fortællinger de læser, opmuntrer dem til at gøre der som er galt. I fantasien genoplever de det de har læst, indtil det opstår en sygelig trang til at finde ud hvor meget galt de kan gøre uden at blive straffet. ret

(315)  Børn og unge har en levende fantasi, og skildringerne af det som skal ske i fremtiden, vil ofte fortone sig som virkelighed. Når revolutioner bliver forudsagt, og alle slags former for adfærd som vil nedbryde lov og orden, bliver beskrevet, er det mange som bliver revet med af disse skildringer. De bliver drevet til at begå lovbrud som måske er endda værre end det disse forfattere har beskrevet. Hele samfundet bliver demoraliseret gennem slige indflydelser. Lovløshedens frø bliver spredt vidt omkring. Ingen bør undre sig over at det fører til en rig høst af forbrydelser. ret

(315)   Populærmusikkens lokketoner. - Jeg bliver skræmt når jeg lægger mærke til hvor meget løssluppenhed det er blandt unge mænd og kvinder som bekender sig til sandheden. De synes at have lukket Gud ud fra tankene. Samtalerne er bare tom og unyttig tale. De har et vågent øre for musik, og Satan ved godt hvordan han skal opægge sanserne så at han kan fortrylle menneskesindet og lægge beslag på det. Kristus bliver efterhånden fremmed og uønsket. Længselen efter guddommelig kundskab, efter vækst i nåden, falmer bort. ret

(315)  Det blev vist mig at de unge må sætte målet højere og søge råd i Guds ord. Det hviler et alvorligt ansvar på dem, som de tager alt for let. Den musikken de fylder hjemmene med, trækker tankene bort fra sandheden, i stedet for at opmuntre til mere hellighed og et dybere åndelig liv. Vor tids mangfoldighed af plader med mindreværdig og løssluppen musik synes at stemme med deres smag. Alt dette stjæler af den tid de skulle tilbringe i bøn til Gud. ret

(315)  Dersom musikken ikke bliver misbrugt, kan den være til stor nytte og glæde. Men dersom den bliver brugt på en fejlagtig måde, bliver den til stor forbandelse. Den opægger, men giver ikke noget af den kraft og det mod som den kristne blot kan få ved nådens trone når han ydmygt lægger sine behov frem, og med stærke råb og tårer beder inderlig om styrke fra Gud til at stå imod den ondes fristelser. Satan tager de unge til fange. Om jeg bare kunne sige noget som vil hjælpe dem til ikke at lade sig forblinde af ham. Han er en dygtig bedrager som leder dem ud i fortabelsen. ret

(316)   Urene tanker fører til urene handlinger. - Vi lever i en tid da forfaldet viser sig overalt. Øjnenes lyst og syndige lidenskaber bliver vækket gennem det vi ser og læser. Hjertet bliver forurenet af vor syge fantasi. Sindet finder glæde ved scener som vækker primitive lidenskaber. Disse skammelige skildringer som opfattes af en forvendt fantasi, fordærver moralen, og bidrager til at de forførte og forblindede personer gradvis giver lyster og lidenskaber frit løb. Alle former for synd og forbrydelser følger i kølvandet og reducerer de skabninger som er dannet i Guds billede, til dyrenes niveau. Og når linen er løbet helt ud, går de fortabt. ret

(316)   Jeg vil ikke se på det onde. - Forældrene må uophørlig være på vagt, så at børnene ikke går fortabt. Davids løfter, som de kommer til udtryk i den 101. salme, burde genlyde fra alle som har ansvaret for hvordan et hjem skal være. Salmisten siger det sådan: "Jeg vil ikke sætte mig foran noget nidingsværk; at gøre overtrædelser hader jeg, det skal ikke hænge ved mig. Et falskt hjerte skal vige fra mig, den onde vil jeg ikke, vide af. Den som bagtaler sin næste i løndom, ham vil jeg udrydde; den som har stolte øjne og et opblæst hjerte, ham vil jeg ikke tåle. Mine øjne ser efter de trofaste i landet, for at de skal bo hos mig; den som vandrer på den retsindiges vej, han skal tjene mig. Der skal ikke i mit hus bo nogen som farer med svig; den som taler løgn, skal ikke blive stående for mine øjne. ret

(316)  Sig til dig selv: "Jeg ønsker ikke at bruge dyrebar tid til at læse det som ikke gavner, og bare gør mig uskikket til at være til hjælp for andre. Jeg vil vie min tid og mine tanker til at dygtiggøre mig i tjenesten for Gud. Jeg vil lukke øjnene for alt som er løssluppent og som bærer præg af synd og urenhed. Også ørene tilhører Herren, og jeg vil ikke lytte til fjendens spidsfindige ideer. Stemmen skal ikke på nogen måde være underlagt en vilje som ikke bliver ledet af Guds Ånd. Legemet er et tempel for Den Hellige Ånd, og alle mine evner og kræfter skal være helliget værdige formål.” ret

næste kapitel