Adventisthjemmet kapitel 68. Fra side 316.     Fra side 407 i den engelske udgave.ren side   tilbage

Hvilken indflydelse har det vi læser?

(316)   Barnesindet må have rigtig næring. - Det modtagelige barnesindet er stadig under udvikling, og det søger kundskab. Forældre bør holde sig godt underrettet, så at de kan give sine børn den rette føde. I lighed med kroppen, henter også sindet sin styrke fra den mad det modtager. Det bliver udvidet og ophøjet af rene, konstruktive tanker, men det bliver begrænset og fornedret af verdslige tanker. ret

(317)  Det er forældrene som bestemmer om barnesindet skal blive fyldt med ophøjde tanker eller med fordærvede følelser. I kan ikke holde det levende og aktive barnesind i uvirksomhed, og I kan heller ikke skræmme det onde bort. Bare ved at indprente de rette principper kan I hindre at dårlige tanker bevæger sig ind. Dersom forældre ikke sår sandhedens frø i barnehjertet, vil fjenden så rajgræs. Det er bare gennem en forstandig oplæring at vi kan hindre de onde påvirkninger i at nedbryde gode vaner. Sandheden vil beskytte sindet mod de endeløse fristelser vi møder fra dag til dag. ret

(317)   Forældrene bør forme børns læsevaner. - Mange unge er ivrige efter at læse. De sluger alt de kaster sig over. Jeg vil indstændig opfordre alle forældre til at lede deres læselyst i rigtig retning. Blade som indeholder kærlighedshistorier, bør aldrig forekomme i et kristent hjem. I stedet bør man have bøger som er nyttige for børns karakterudvikling, og som lærer dem at elske og frygte Gud og giver dem kundskab om Kristus. Vi bør opmuntre børnene til at fylde sindet med værdifuld kundskab, så at det bliver domineret af det rene og gode og ikke giver plads for lave og nedværdigende tanker. Læg bånd på ønsket om at læse det som ikke giver sindet den rette føde. ret

(317)  Forældrene bør være med til at holde alt som ikke fører til noget godt, langt borte fra hjemmet. På dette felt har de meget at lære. Til dem som mener at det ikke gør noget om de læser ugebladsfortællinger og romaner, vil jeg sige: Den sæd I sår, vil føre til en høst som I ikke vil have nogen glæde af. Det er ingen åndelig styrke at få i sådant læsestof. I stedet nedbryder det kærligheden til den rene sandhed som findes i Guds ord. Satan bruger sådanne opdigtede fortællinger som et middel til at fylde sindet med uvirkelige og forfladigende tanker og til at lamme de kræfter som skulle været benyttet til flittig granskning af Guds ord. På denne måde frarøver han tusinder og atter tusinder den kraft og selvbeherskelse de behøver for at mestre livets vanskeligheder. ret

(319)  Børn behøver nyttig og godt læsestof som kan give dem afveksling og glæde, og ikke nedbryder den moralske finfølelse og udmatter kropen. Dersom de vender sig til at kunne lide romaner og noveller, vil de efterhånden synes at lærerige bøger og blad er dødsens kedelige. De fleste børn og unge vil gerne have noget at læse, og dersom ikke andre vælger det ud, vil de gøre det selv. Det er ikke vanskelig at få tag i nedbrydende læsestof, og børnene vil efterhånden vende sig til at kunne lide det. Men dersom de får rent og godt læsestof, vil de fremelske smagen for det. ret

(318)   Den åndelige smagssans. - Det er vigtigt at man er nøje med at opdrage den åndelige smagsevne. Forældre bør åbne Bibelen og gøre børnene kendt med indholdet allerede mens de er små, mens sindet er modtagelig og under udvikling, så at de kan danne rigtige vaner. ret

(319)  Forældre bør ikke spare sig når det gælder at forme rigtige læsevaner. Dersom tankene har let ved at komme på afveje, bør de bringes under kontrol. Dersom den intellektuelle og moralske smak er blevet forvrænget gennem læsning af spænende fortællinger fra uvirkelighedens verden, så at de unge har modvilje mod at anstrenge sindet, må det kæmpes en hård kamp for at overvinde denne holdningen. Hang til at læse det som er uvirkelig bør overvindes straks. Vi må indskærpe strenge regler for at holde sindet på ret vej. ret

(319)   Sige nej til fantasiskildringer. - Hvad skal vore børn læse? Dette er et alvorlig spørgsmål som kræver et alvorlig svar. Det bekymrer mig at lægge mærke til at familier som helligholder sabbaten, har blade og tidsskrifter som indeholder følgetonger som langtfra efterlader noget godt indtryk på barnesindet. Jeg har lagt mærke til dem som dyrker smagen for det uvirkelige og opdigtede. De har haft forretten af at høre sandheden forkyndt, og de er kendt med grundene for vor tro. Men de er vokset op til moden alder uden at eje virkelig fromhed og praktisk gudsfrygt. ret

(320)  De som læser fantasiskildringer, ligger under for en last som nedbryder deres åndelighed og fordunkler skønheden i Den hellige skrift. ret

(320)  Hvilken magt har skadelige bøger? - Verden bliver oversvømmet med bøger som hellere burde blive tilintetgjort end spredt omkring. Bøger som handler om sensationelle ting, og som bliver udgivet og spredt for fortjenestens skyld, bør aldrig komme i de unges hænder. Det er en satanisk tiltrækningskraft i sådan litteratur. . . . ret

(320 )  Uvirkelige skildringer er et af Satans midler til at ødelægge menneskesindet. Det fører til en falsk og usund spænding, pirrer indbildningskraften, ødelægger sindet og gør det uskikket til åndelig aktivitet. Det hæmmer bønnelivet og vor kærlighed til åndelige ting. ret

(320)  Romantiske værker, løsslupne og oprivende fortællinger, er ikke mindre skadelige for læseren. Selv om forfatteren hævder at ville give os moralske lærdomme, selv om han væver religiøse følelser ind gennem hele værket, bør vi alligevel holde os borte fra sådant læsestof. Det er bare et falskt dække som skuler dårskaben, og giver det fuldstændig værdiløse indholdet et skin af betydning. ret

(321)   Vantro skribenter. - En anden fare som vi til stadighed bør være på vakt mod, er fristelsen til at læse gudsfornægtende værker. Disse bøger er inspireret af sandhedens fjende, og ingen kan læse dem uden at tage skade på sit sind. Rigtignok findes der eksempler på at de som har været påvirket af dem, til sidst er kommet til fornuft. Men alle som leger med onde indflydelser, går ind på Satans område, og han udnytter det altid til sin fordel. Når de stiller sig åbne for hans fristelser, kan de ikke længere skelne mellem rigtigt og forkert, og har heller ikke styrke til at stå i fristelserne. Vantro og tvivl fæstner sig i sindet med en fortryllende og besættende magt. ret

(321)   Sagn og eventyr. I børns uddannelse har myter, eventyr og opdigtede fortællinger fået en bred plads. Disse bøger bliver benyttet i skolen, og de findes i mange hjem. Hvordan kan kristne forældre tillade sine børn at løse bøger som i en sådan grad er fyldt med usandhed? ret

(321)  Når børnene spørger hvorfor disse fortællinger er så forskellige fra det forældrene har lært dem, bliver det svart at de ikke er sandfærdige. Men dette fjerner ikke de onde følgerne af sådan læsning. De forestillinger som kommer til udtryk gennem disse bøgerne, leder børnene på vildspor. De giver dem et falskt syn på livet og stimulerer sansen for det uvirkelige. . . . ret

(321)  Vi bør aldrig give børn og de unge læsestof som forvrænger sandheden. I sin uddannelse bør børnene ikke blive udsat for ideer som leder ud i synd. ret

(321)   Nedbryder den mentale kraft. - Grunden til at det er så få ligevægtige og harmoniske mennesker i dag, er at forældrene har forsømt at stimulere de svage karaktertræk og kue de dårlige. De glemmer så let at de er hellig forpligtede til at være på vagt når det gælder børns tilbøjeligheder, og at de har pligt til at lære børnene rigtige vaner og tankemønstre. ret

(322)  De moralske og intellektuelle evner bør udvikles. Lad ikke disse ædle kræfterne blive forkrøblede og forvrængede ved at børn læser fortællingsbøger. Jeg kender til stærke personligheder som er blevet bragt ud af balance og har fået sindet næsten lammet på grund af ukontrolleret læsning. ret

(322)   Spænende læsning fører til rastløshed og dagdrømmeri. - De som læser løsslupne, oprivende fortællinger, bliver efterhånden uskikket til at udføre dagliglivets pligter. De lever i en uvirkelig verden. ret

(322)  Jeg har lagt mærke til børn som har fået lov at læse sådanne fortællinger. Uanset om de er hjemme eller andre steder, er de rastløse og drømmende og ude af stand til at føre en samtale, undtagen om de mest dagligdags ting. Åndelig tænkning og samtale syntes at være helt fremmede for dem. ret

(322)  Når vi udvikler lysten til at læse sensationsprægede historier, bliver smagen forvrænget, og sindet er ikke tilfreds med mindre det får tilført denne mindreværdige næring. Jeg kan ikke finde nogen mere dækkende betegnelse på afhængighed af en sådan læsning end mental beruselse. Manglende mådehold når det gælder læsevaner har samme virkning på hjernen som manglende mådehold til mad og drikke har på kropen. ret

(322)  Mange har for vane at læse romaner før de blev kendt med sandheden. Når de slutter sig til menigheden, forsøger de at blive uvanen kvit. At tilbyde disse menneskene den slags læsestof som de har givet afkald på, er som at give spiritus til en dranker. Ved stadig at give efter for de fristelser de møder, mister de snart lysten til at fordybe sig i værdifuld læsning. De har ingen interesse for bibelstudium. Deres moralske styrke bliver svækket. Synden synes mindre og mindre afskyelig. Der viser sig en stadig større grad af utroskab og en voksende afsmag for livets praktiske pligter. Efter som sindet bliver forkrøblet, bliver det modtagelig for alt slags ophidsende læsning. På den måde ligger vejen åben for Satan til at få sindet fuldstændig under sit herredømme. ret

(322)   Hurtig, overfladisk læsning svækker koncentrationsevnen. - På grund af den stadig øgende strøm af læsestof som strømmer ud fra trykpressen, har både unge og ældre let for at glide ind i vanen med at læse på en hurtig og overfladisk måde, og sindet mister evnen til vital og sammenhængende tænkning. Værre er det at en stor del af de tidsskrifter og bøger som i lighed med frøerne i Ægypten oversvømmer landet, er ikke bare middelmådige, åndsforladte og dårlige, men de er urene og nedværdigende. Deres virkning begrænser sig ikke til bare at forgifte og ødelægge sindet, men de degraderer og ødelægger sjælen. ret

(323)   "Jeg har ikke råd til at abonnere på vore egne blade." - Der findes dem som kalder sig trosfæller, og alligevel ikke holder vore egne tidsskrifter, samtidig som de køber et eller flere verdslige blad. Deres børn er meget interesseret i at læse de opdigtede fortællinger og kærlighedshistorier i disse blade som faderen øjensynlig har råd til at betale for, selv om han hævder at han ikke har råd til at betale for vore egne sandhedsfulde tidsskrifter og blade. . . . ret

(323)  Forældre bør passe på børnene og lære dem at udvikle en ren fantasi. De bør også lære dem at sky elskovsskildringerne som om det var spedalskhed. Tidsskrifter som handler om moral og andre religiøse emner, bør heller findes i boghylden og på bordet. Da vil børnene efterhånden udvikle en smag for højnende læsestof. ret

(323)   At læse for at lære. - Når jeg ser den fare som truer de unge gennem fejlagtig læsning, kan jeg ikke lade være at give udtryk for de stærke advarsler jeg har fået når det gælder dette onde. ret

(323)  Skadevirkningerne ved at engagere sig i en tvivlsom materie er ikke blevet ofret tilstrækkelig omtanke. Opmærksomheden bliver fanget, og interessen vækket af det emnet man er optaget af. Ord og udtryk bliver præget ind i hukommelsen. Tanker bliver indgivet. Næsten ubevidst bliver den som læser, påvirket af forfatterens tænkesæt, og sindet og karakteren modtager dårlige indtryk. Det er mange som har svag tro og lille selvkontrol, og det er vanskelig for dem at afvise de tanker og indtryk som en sådan læsning fører med sig. ret

(324)  Åh, om bare de unge ville tænke på den indflydelse så spændende historier har på sindet! Kan I åbne Guds ord efter en sådan læsning? Kan I læse livets ord med interesse? Eller synes I Bibelen er kedelig? ret

(324)  Kærlighedsfortællinger forvirrer og bedrager menneskesindet, ødelægger dets sundhed og gør det umulig at fæste tankene ved de alvorlige og vigtige sandheder som gælder deres evige interesser. I synder mod jeres forældre når I gør så dårlig brug af den tid som tilhører dem, og jer synder mod Gud ved at sløse bort den tiden jer skulle give til ham. ret

(324)  Jeg har et budskab til børnene. I er nu i færd med at bestemme deres fremtid, og den karakteren I bygger op, er ofte sådan at den vil udelukke jer fra Guds paradis. . . . ret

(324)  Hvor lidt opløftende er det ikke for Jesus, verdens Frelser, at se på en familie hvor børnene ikke har nogen kærlighed til Gud og ingen respekt for hans ord, men er optaget med at læse mindreværdige fortællingsbøger! Den tid I bruger på den måde, er ikke bare bortødslet, den ødelægger lysten til at gøre noget i huset, og den gør jer uskikkede til at bære familieansvar. Dersom I fortsætter i samme spor, vil I blive mere og mere indviklet i Satans garn. . . . ret

(324)  Enkelte af de bøger I læser, indeholder værdifulde principper, men I pløjer bare igennem dem for at få fat i historien. Dersom I ville tage vare på det som kan hjælpe jer til at danne karakteren, ville læsningen ikke være helt kastet bort. Men når I kaster jer over bøgerne, og sluger side efter side, er det sjælden I stanser og spørger: hvad er hensigten med dette? Læser jeg for at få i nyttig kundskab? Ingen kan opbygge en retlinjet karakter ved at benytte træ, hø og halm som grundvold. ret

(324)  Sandhedens frø. - Det er en slående lighed mellem udyrket mark og et sind som ikke er rigtig opdraget. I det unge sind sår fjenden rajgræs, og dersom forældrene ikke stadig er på vagt, vil det vokse op og bære bitre frugter. ret

(325)  Når vi skal dyrke sindets jordbund, må vi vise stadig årvågenhed og omsorg. Vi må så den til med Bibelens dyrebare sæd. børnene må lære at afvise unyttig og oprivende læsestof, og hellere læse noget fornuftig, noget som giver smag på bibelstudium og historielæsning og sundt ræsonnement. Læsning som tjener til at kaste lys over Den hellige skrift og vækker lysten til selvstudium, er på ingen måde skadelig, men til stor nytte. ret

(325)  De unge vil aldrig få et sundt sind og rigtige kristne principper, dersom de ikke værdsætter Guds ord. Denne bogen indeholder de mest interessante historiske beretninger. Den viser os frelsens vej gennem Kristus og leder os til et bedre og ædlere liv. ret

næste kapitel