Budskaber til de unge kapitel 143. Fra side 255.     Fra side 421 i den engelske udgave.ren side   tilbage

143. - Sand høflighed.

(255)  Herren Jesus kræver af os, at vi skal anerkende enhvers rettigheder. Der må vises agtelse for menneskers borgerlige rettigheder og deres rettigheder som kristne. Alle må behandles med hensynsfuldhed og omsorg som Guds sønner og døtre. ret

(256)  Kristendommen vil gøre en person til et dannet menneske. Kristus var høflig endog mod dem, som forfulgte ham, og hans sande efterfølgere vil udvise den samme ånd. Betragt Paulus, da han førtes frem for fyrsterne. Hans tale til Agrippa er et eksempel på sand høflighed såvel som på overbevisende veltalenhed. Evangeliet fremholdes ikke med verdslig belevenhed, som er gængs i verden, men den udspringer af et sandt, høfligt og kærligt hjerte. ret

(256)  Den omhyggeligste udvikling af hvad der er sømmeligt i det ydre, er ikke tilstrækkeligt til at fjerne al det som irriterer, streng fordømmelse og usømmelig tale. Sand dannelse vil aldrig komme til syne, så længe ens eget jeg er det vigtigste. Kærlighed må bo i hjertet. Bevæggrunden til en virkelig sand kristens handlinger udspringer fra hans store kærlighed til Herren. Fra roden af hans kærlighed til Kristus fremspringer en uselvisk interesse for hans brødre. Kærlighed bringer den, som er besjælet deraf, ynde, sømmelighed og en tiltalende opførsel; den oplyser hans åsyn og gør hans stemme blød; den udvikler og højner hele hans væsen. - Ministry of healing, side 489. 490. ret

(256)  Sky dårligt selskab.
De unge som er i harmoni med Kristus, vil vælge sig kammerater, der vil hjælpe dem til at gøre det rette, og de vil sky selskab, der ikke er nogen hjælp til udviklingen af de rette principper og ædle hensigter. På ethvert sted vil man finde unge mennesker, hvis sind står på et lavt niveau. Når de, som helt og uforbeholdent har stillet sig på Kristi side kommer i berøring med den klasse mennesker, vil de stå fast på det, som deres fornuft og deres samvittighed siger dem er det rette. - Counsels to teachers, parents and students, side 226. ret

næste kapitel