Budskaber til de unge kapitel 51. Fra side 101. Fra side 177 i den engelske udgave. | ren side tilbage |
(101) Nyttigt legemligt arbejde er en del af evangeliets plan. Den store lærer, indhyllet i en skystøtte, gav Israel befaling om at enhver ung skulle undervises i et eller andet nyttigt arbejde. Derfor var det skik blandt jøderne, såvel blandt de rige som de fattigere klasser, at undervise deres sønner og døtre i et nyttigt håndværk, så at de, dersom ugunstige omstændigheder skulle indtræffe, ikke var afhængige af andre, men ville være i stand til at sørge for sig selv. Nogle modtog undervisning i boglig retning, men de måtte også oplæres i et håndværk. Dette ansås for en absolut nødvendig del af deres uddannelse. ret (102) En symmetrisk uddannelse. (102) Studerende, der har tilegnet sig boglig viden uden kendskab til praktisk arbejde, kan ikke gøre krav på at besidde en alsidig uddannelse. De kræfter, der skulle være benyttet til virksomhed i forskellig retning, er blevet forsømt. Uddannelse består ikke i blot at bruge hjernen. Fysisk beskæftigelse er en vigtig del i enhver ung mands og kvindes uddannelse. Et vigtigt led i uddannelsen mangler, hvis den studerende ikke undervises i, hvorledes man tager fat på nyttigt arbejde. ret (102) Når sjæl og legeme får passende øvelse kan man tale om en uddannelse, som er fuldstændig og omfattende. Enhver studerende burde benytte en del af dagen til aktivt arbejde. Således dannes den vane at være flittig, og en selvtillidens ånd opmuntres, på samme tid som den unge bliver beskyttet mod mange onde og ødelæggende vaner, der så ofte er resultatet af lediggang, og dette falder alt sammen i tråd med den vigtigste hensigt med uddannelsen; for ved at opmuntre til arbejdsomhed, flid og renhed kommer vi i harmoni med Skaberen. ret (102) Fordelen ved nyttigt arbejde. (102) De studerende skulle udgå fra vore skoler med alsidig uddannelse, så at de, når de skal stå på egne ben, har den kundskab, de skal bruge, og som er nødvendig for at komme frem i livet. Flittigt studium er vigtigt, men det er flittigt, hårdt arbejde også. Leg er ikke vigtig. At vie de fysiske kræfter til fornøjelse er ikke det gunstigste, når der er tale om et vel afbalanceret sind. Hvis den tid, der benyttes til fysisk træning som lidt efter lidt kan lede til overdrivelse, blev anvendt til arbejde inden for Kristi rækker, ville Guds velsignelse hvile over arbejderen. ret (103) Den disciplin i det praktiske liv, som opnås ved legemligt arbejde i forbindelse med åndelig beskæftigelse, føles mere behagelig når man betænker, at den gør sind og legeme bedre skikket til at udføre det arbejde, som Gud har bestemt menneskene til at udføre. Jo mere fuldstændigt de unge forstår, hvorledes de skal udføre det praktiske livs pligter jo større vil deres glæde blive dag for dag ved at være til nytte for andre. Det sind som opdrages til at glæde sig ved nyttigt arbejde, bliver udvidet; gennem øvelse og disciplin bliver det til større nytte; for det har erhvervet den kundskab, der er nødvendig for at gøre dens ejermand til en velsignelse for andre. ret (103) Jeg kan ikke finde et eneste eksempel i Kristi liv, hvor han brugte tiden til at lege og fornøje sig. Han var den store lærer for sin samtid og efterslægten, dog har jeg ikke kunnet finde et eneste tilfælde, hvor han lærte disciplene at deltage i fornøjelser for at opnå fysisk træning. ret (103) Lær madlavning. (103) Kvinder bør specielt lære madlavning. Hvilken del af en ung kvindes, uddannelse er så vigtig som dette? Hvad der end måtte blive hendes lod i livet så er dette en kundskab, som hun kan gøre praktisk brug af. ret (103) På missionsmarken. |