Evangelisme kapitel 14. Fra side 456ren side   tilbage

XIV. Bibelunderviseren

(456)  (456) Objektiv bibelundervisning
Behov for at genopfriske bibelundervisning
– Der er et behov for at genopfriske bibelstudier udover hele verden. Opmærksomheden skal henledes ikke til menneskers påstande men til Guds ord. Sker dette vil der blive udført et mægtigt arbejde. Når Gud har erklæret at Hans ord ikke skal vende tomt tilbage, mener Han det Han siger. Evangeliet skal forkyndes for alle folkene. Bibelen skal åbnes for folk. Et kendskab til Gud er den højeste uddannelse, og vil omfavne jorden med sin underfulde sandhed ligesom vandene dækker havet. – manuskript – 139, 1898. ret

(456)  Bibelarbejdet tegner billede af vor himmelske Fader. – Vor himmelske Fader har anvist os vor gerning. Med Bibelen i hånden skal vi advare verden. Vi skal være Guds medarbejdere i frelsesgerningen – redskaber, hvor i gennem Guds kærlighed skal åbenbares for de fortabte. – Vidnesbyrdene bd. 9, s. 150. (1909) ret

(456)  En himmelskfødt metode. – Planen om at holde bibellæsninger var en himmelfødt tanke. Det er mange, både mænd og kvinder, som kan udføre en sådan missionsgerning. Derved kan der udvikles arbejdere som vil blive mægtige Guds mænd. Ved dette middel (457) er Guds ord kommet til tusinder, og arbejderne bringes i berøring med mennesker af alle folkeslag og tungemål. Bibelen bliver bragt ind i hjemmene, og dens hellige sandheder påvirker samvittigheden. Menneskene ledes til at læse, undersøge og dømme for sig selv, og de må tage ansvar for hvorvidt de tager imod det guddommelige lys eller forkaster det. Gud vil ikke tillade at dette dyrebare arbejde for ham forbliver ubelønnet. Hver beskeden bestræbelse, udført i hans navn, vil han krone med held. – Evangeliets tjenere, s. 140. (1915) ret

(457)  Bibelarbejde en gennemgribende metode. – Der må lægges et solidt fundament for permanent arbejde i alle byer der indtages. Herrens metoder skal følges. Ved dør–til–dør arbejde, ved at give bibellæsninger i familierne, kan arbejderne få adgang til mange som søger sandheden. Ved at åbne skrifterne, ved bøn, ved at udvise tro, skal han lære folk Herrens vej. – Vidnesbyrdene bd. 7, s. 38. (1902) ret

(457)  På nogle steder er bibelarbejdet bedre end offentligt arbejde. – Jeg fik en gang vist et sted hvor der blev gjort teltarbejde. Der blev gjort store forberedelser, og det medførte store udgifter. Der blev gjort nok for at vække hele samfundet, og i een forstand blev de vækket; men det var for at advare om de farlige fejl de gjorde, som forkyndte sandheden. En alarm lød og falsknerier blev gentaget igen og igen. Grundløse argumenter blev fremhævet med stor effekt. Medarbejderne var skuffede over deres anstrengelser, for kun få kom for at høre, og meget få besluttede sig for at adlyde sandheden. ret

(457)  Jeg fik vist dette samme sted en anden gang. Jeg så to bibelarbejdere sidde hos en familie. Med åbne bibler foran sig, fremviste de Herre Jesus (458) Kristus som de syndstilgivende Frelser. De sagde deres ord med iver og kraft. Der blev sendt alvorlige bønner til Gud, og hjerter blev blødgjort og underlagt Guds Ånds blødgjørende indflydelse. Da Guds ord blev forklaret, så jeg at et blødt og udstrålende lys oplyse skriften, og jeg sagde mildt: "Gå ud på hovedvejene og hegnene, og tving dem til at komme ind, så mit hus fyldes. ret

(458)  Disse medarbejdere var ikke så pralende men ydmyge og sønderbrudte af hjerte, erkender altid at Helligånden er deres virkekraft. Under dens guddommelige indflydelse blev ligegyldigheden forjaget, og en alvorlig interesse blev fastholdt. Det dyrebare lys blev viderebragt fra nabo til nabo. Nedbrudte familiealtre blev rejst igen, og mange blev omvendt til sandheden. – Brev 95, 1896. ret

(458)  Forklare ordet.Lad der lægges alvorlige anstrengelser lige hvor I er, lige hvor folk er. Guds ord har været som skjult under en skæppe. Dette ord må forklares for dem, som nu er uvidende om dets krav. Ransag skriften sammen med dem som er villig til at lære. I begyndelsen kan arbejdet ikke være så stort, men andre vil slutte sig til for at føre det fremad; og når der arbejdes i tro og afhængighed af Gud, for at oplyse og belære folk om i ordets enkle sandheder, vil dem som lytter, gribe betydningen af sand discipelskab. – Brev 30, 1911. ret

(458)   Personlige medarbejdere og kloge rådgivere.
Vort eksempel påvirker vore råd.
Når nogen møder en krise i livet og du giver gode råd og formaning, vil dine (459) ords indflydelse til det gode kun have den vægt, som du har vundet ved din ånd og dit eksempel. Du må være god, før du kan gøre det gode. Du kan ikke øve en indflydelse, der vil forvandle andre, for dit eget hjerte er blevet ydmyget og lutret og blødgjort ved Kristi nåde. Når denne forandring er sket hos dig, vil det være lige så naturligt for dig at leve for at velsigne andre, som det er for rosenbusken at bære små duftende blomster eller vinranken bære sine purpurrøde klaser. – Med mesteren på bjerget , s. 128. (1896) ret

(459)  Personligt arbejde i bibelarbejdet. – Vi skal gøre en personlig indsats for at komme i forbindelse med mennesker. Hvis der blev brugt mindre tid til at prædike og mere tid til at hjælpe mennesker, ville vi opnå større resultater. Vi skal hjælpe de fattige, pleje de syge, trøste de sørgende og de efterladte, undervise de uvidende og vejlede de uerfarne. Vi skal græde med de grædende og glæde os med de glade. Dette arbejde kan ikke andet end bære frugt, når vi samtidig søger at overbevise mennesker, beder for dem og fortæller dem, at Gud elsker dem. – I den store Læges fodspor, s. 143, 144. (vtbl 114–115) (1905) ret

(459)  Kvinder som nådens budbringere. – Vi behøver stærkt kvinder der, som nådens budbringere, skal besøge mødre og børn i deres hjem, og hjælpe dem, om nødvendigt, med husets hverdagsopgaver, før de begynder at tale til dem om sandheden for denne tid. I vil finde ud af at I ved denne metode vil få sjæle som resultat af jeres tjeneste. – Review and Herald 12. juli, 1906. ret

(459)  Nå hjerterne ved interesse for den syge. – Mine brødre og søstre, giv jer selv til Herrens tjeneste. Tillad ingen anledning at gå uudnyttet forbi. Besøg de syge og lidende og vis dem venlig interesse. Hvis det er muligt, så gør noget for at få dem til at (460) befinde sig bedre. Gennem dette kan du nå deres hjerte og tale et ord for Kristus. – Vidnesbyrdene, bd. 9, s. 36. (1909) ret

(460)  Vær ven med familien. – Søstrene kan gøre meget for at nå hjertet og blødgøre det. Hvor I end er, mine søstre, så arbejd i enkelhed. Hvis I er i et hjem hvor der er børn, så vis interesse for dem. Lad dem se at du elsker dem. Hvis een er syg så giv dig til at behandle ham; hjælp den forgræmmede og bekymrede moder til at lindre sit lidende barn. – Review and Herald, 11. nov., 1902. ret

(460)  Folk frelses som enkeltpersoner, ikke i masser. – Saltet må blandes med det, som det tilsættes; det må gennemtrænge og gennemsyre for at kunne bevare. Således er det ved personlig berøring og omgang, man påvirker menneskene med evangeliets frelsende kraft. De frelses ikke i samlet mængde, men enkeltvis. Personlig indflydelse er en kraft. Vi må komme dem nær, som vi ønsker at gavne. – Med Mesteren på bjerget side 42. (1896) ret

(460)  Behov for kvindelige rådgivere. – Hvis en kvinde uanset hvem, hengiver sig selv til din sympati, [*Skrevet til en konferensformand. – udgiverne], skal du da følge op om hende, opmuntre hende, modtage breve fra hende, og nære et særligt ansvar for at hjælpe hende? Min bror, du bør ændre fremgangsmåde med sådanne ting, og sætte et rigtigt eksempel for dine brødrene prædikanter. Hav sympati for dine egne familiemedlemmer, som behøver alt hvad du kan, give dem. ret

(460)  Når en kvinde er i nød, så lad hende tage trængslerne med en kvinde. Hvis den kvinde som er kommet til dig, har grund til at klage over sin mand, bør hun tage sine problemer med en anden kvinde, som om nødvendigt kan (461) tale med dig om det, uden noget der ligner ondskab. ret

(461)  Du virker ikke til at indrømme at din handlemåde i denne sag udøve en forkert indflydelse. Vogt dine ord og dine handlinger. – Brev 164, 1902. ret

(461)  Et stort arbejde som himlen er med i. – Det arbejde du gør [Henvendt til en kvinde med bred erfaring i offentligt arbejde, og som har tilsluttet sig syvende–dags adventistmenigheden. – Udgiverne. ] med at hjælpe vore søstre til at nære deres personlige ansvar for Gud, er et godt og nødvendigt arbejde. Det har længe været forsømt. Men når dette arbejde er lagt ud i klare, enkle og definerede linier, må vi forvente at hjemmeopgaverne vil, i stedet for at blive forsømte, udføres meget mere forstandigt. Herren vil have at vi altid påskynder værdien af de menneskesjæle som ikke ser dens værdi. ret

(461)  Hvis vi kan arrangere regelmæssige velorganiserede grupper, der er oplært forstandsmæssigt i den del de har med at gøre som Mesterens tjenere, vil vore menigheder få den vitalitet og det liv de længe har haft brug for. Den fremragende sjæl Kristus har frelst, vil blive værdsat. Generelt har vore søstre en vanskelig tid med deres voksende familier og de trængsler de har, der ikke lægges mærke til. Jeg har længtes efter kvinder, som kunne uddannes til at hjælpe vore søstre til at rejse sig fra deres modløshed og føle at de kunne gøre et arbejde for Herren. Dette bringer solskinsstråler i deres eget liv, som genspejles i andres hjerter. Gud vil velsigne dig og alle som forener sig med dig i dette store arbejde. – Brev 54, 1899. ret

(461)   Opsøge de tabte
Bibelen føres til enhver mands dør.
– Bibelen er fri fra lænker. Den kan bæres til ethvert menneskes dør, og (462) dens sandheder kan overbringes til ethvert menneskes samvittighed. Der er mange, som de rigtige berøanere (indb. i Berøa), som vil søge skrifterne for dem selv dagligt, der er overbragt, for at se om tingene er således eller ej. Kristus har sagt, ”I gransker Skrifterne, fordi I mener, at I har evigt liv i dem; og netop de vidner om mig.” Jesus, verdens Forløser, påbyder mennesker ikke kun til at læse, men at ”granske skrifterne”. Dette er et stort og betydningsfuldt arbejde, og det er overdraget til os, og ved at gøre dette vil vi blive gavnet stort; for lydighed imod Kristi bud vil ikke være ulønnet. Han vil krone os med særlige mærker fra hans gunst denne loyalitets handling som følge af det lys der er åbenbaret i hans ord. – Råd om sabbatsskolearbejdet s. 84. (1889) ret

(462)  Mange venter må at blive indsamlede. – Ud over hele verden findes der mænd og kvinder, der længselsfulde ser op mod Himmelen. Der opstiger bønner og tårer og spørgsmål fra sjæle, der længes efter lyset, efter nåden og efter Helligånden. Mange er lige ved rigets grænser og venter kun på at blive lukket ind. – Mesterens efterfølgere, s. 109 (dk 62). (1911) ret

(462)  Opsøge den mistede. – Dette arbejde skal være et fast besluttet arbejde. Der er tabte får over hele det land I er i. I må opsøge og frelse det som er tabt. I ved ikke om de genopretter dem selv. – Brev 189, 1899. ret

(462)  Finde en åbning for studier. – Der må lægges et solidt fundament for permanent arbejde i alle byer der indtages. Herrens metoder skal følges. Ved dør–til–dør arbejde, ved at give bibellæsninger i familierne, kan arbejderne få adgang til mange som søger sandheden. Ved at åbne skrifterne, ved bøn, ved at udvise tro, skal han lære folk Herrens vej. – Vidnesbyrdene bd. 7, s. 38. (1902) ret

(463)  (463) Opsøge de ærlige sjæle – Jeg må gøre mit bedste for at frembære det budskab til folk, at Herren har ærlige sjæle i alle vore byer, og at de må opsøges. Herren er ikke tilfreds med den måde vi har trådt frem på. Mange byer er, praktisk talt, stadig urørte. Dem som går ind og advarer beboerne i de store byer, vil uddannes til at vinde sjæle for Kristus. . . . Hvordan skal de omvendes hvis de, hvis de ikke nøje har sat linie for linie og forskrift for forskrift foran sig? . . . . ret

(463)  Medarbejderne må ikke bruge deres tid til at gå over og over grunden blandt menigheder som allerede er omvendt til sandheden, medens der er mange steder er mange som aldrig har fået sandheden forklaret for dem. Brev 8, 1909. ret

(463)  Medarbejdere ledes til de interesseredes hjem.Lys, lys fra Guds ord, – det er hvad folk behøver. Hvis ordets lærer er villige, vil Herren lede dem i et tæt forhold til folk. Han vil vejlede dem til deres hjem, som behøver og ønsker sandheden; og som Guds tjenere involvere sig i opsøgelsesarbejdet efter mistede får, deres åndelige evner opvækkes og får kraft. – Review and Herald, 29. dec. 1904. ret

(463)  Med ti gange mere styrke. – Hvis den halve tid der nu bruges på forkyndelse, blev brugt på dør–til–dør arbejde, ville der kunne ses gunstige resultater. Der ville udrettes meget godt, for medarbejderne ville komme tæt til folk. Tid der bruges til stille familiebesøg, og når der bruges tid til at tale med Gud i bøn, synge til Hans pris og forklare Hans Ord, vil dette ofte gøre mere godt end offentligt arbejde. (464) Familien der besøges på denne måde, tales der personligt til. Medlemmerne er ikke i en åben forsamling hvor de bare kan rette sandhederne de hører, videre til deres naboer. Dem selv tales der alvorligt til, og med en venligsindet omsorg. De får lov at frit udtrykke deres anfægtelser, og alle disse anfægtelser kan mødes med et "Så siger Herren." Gøres dette i ydmyghed, af dem som har hjerterne indhyllet i Guds kærlighed, er ordene opfyldt: "Indgangen til dine ord giver lys; giver forstand til den enfoldige." – Brev 95, 1896. ret

(464)  Nogle virker vanskelige at komme til. – Dem som arbejder for Gud vil finde folk der er vanskelige at komme til. De virker fornærmede over at du blander dig i deres private tro og helligelse, og er ikke taknemmelige over dem, der er Guds medarbejdere. Disse medarbejdere må se bort fra selvet til Jesus, være nøje opmærksom på anvisningerne der findes i Hans ord. – Brev 5, 1896. ret

(464)   Kvinder i evangeliseringen
I denne krisetid.
– Herren har et arbejde for kvinder såvel som for mænd. De må indtage deres respektive steder i Hans arbejde i krisen, og Han vil arbejde gennem dem. Hvis de er omgæret med en fornemmelse af deres pligt, og arbejder under Helligåndens indflydelse, vil de have den selvbeherskelse der er brug for, i denne tid. Hos disse selvopofrende kvinder vil Frelseren genspejle lyset af Hans ansigtsudtryk, og vil give dem en kraft der overgår mænds. I familierne kan de gøre et arbejde som mænd ikke kan gøre, et arbejde der rækker ind i det indre liv. De kan komme tæt til (465) de hjerter som mænd ikke kan nå. Der er brug for deres arbejde. – Review and Herald, 26. aug. 1902. ret

(465)  Kvinder med arbejdet i hjertet. – Kvinder som har Guds sag i hjertet kan gøre et godt arbejde i de distrikter de bor i. Kristus taler om kvinder som hjalp Ham med at overbringe sandheden for andre, og Paulus taler om kvinder som arbejdede med ham i evangeliseringen. Men hvor meget begrænses arbejdet ikke af dem, som kunne gøre et stort arbejde hvis de ville. – Brev 31, 1894. ret

(465)  Når troende kvinder føler en byrde for sjæle. – Med den erfaring du har, har jeg tænkt over at du, under Guds ledelse, kunne påvirke til at få gang i arbejdslinier, hvor kvinder kunne gå sammen for at arbejde for Herren. Der burde helt sikkert være et større antal kvinder beskæftiget præstearbejdet for den lidende menneskehed, der opløfter dem, uddanner dem, hvordan man tror en enkel tro – på Jesus Kristus vor Frelser. Og idet sjæle giver sig selv til Herre Jesus, over giver sig fuldstændigt, vil de forstå læresætningerne. . . . ret

(465)  Jeg pines fordi vore søstre i Amerika ikke gør mere end hvad de må gøre for Herren Jesus. Bliver de i Kristus, vil de få mod, styrke og tro på arbejdet. Mange kvinder elsker at tale. Hvorfor kan de ikke sige Kristi ord til fortabte sjæle? Har vi tætte relationer til Kristus, lærer hjertet at det er ulykkeligt at ikke kende Gud, og ikke mærke den vanære som de gør mod Kristus, som ellers har købt dem for en pris. ret

(465)  Når troende kvinder skal føle en byrde for sjæle, og syndsbyrden ikke er deres egen, vil de arbejde som Kristus arbejdede. De tager ikke (466) hensyn til om det er for stort et offer at vinde sjæle for Kristus. Og enhver som har denne kærlighed for sjæle, er født af Gud; de er parat til at følge i Hans fodspor, og deres ord og stemme vil være de talenter der bruges i Mesterens tjeneste; den næring der kommer fra stamtræet til deres egne sjæle, vil flyde ud i særlige kanaler for kærlighed til sjæle som er ved at visne og tørre ud. ret

(466)  I dette arbejde uddannes man hele tiden. Ønsket om at være til velsignelse afdækker medarbejderens svaghed og utilstrækkelighed. Således drives sjælen til Gud i bøn, og Herre Jesus giver lys og Sin Helligånd, og de forstår at det er Kristus som blødgører og bryder de hårde hjerter. – Brev 133, 1898. ret

(466)  Behovet i de forskellige grene af arbejdet. – I de forskellige arbejdsgrene i Guds sag, er der en bred arbejdsmark hvor vore søstre kan gøre god tjeneste for Mesteren. Mange linier i missionsarbejdet forsømmes. I de forskellige menigheder, hvor der står meget ugjort eller halvfærdigt arbejde, kunne lige så godt gennemføres ved den hjælp som vore søstre kan give, om de blev oplært rigtigt. Ved forskellige linier i hjemmemissionsarbejdet kan de nå en klasse som vore prædikanter ikke kan nå. Blandt adelskvinder som har haft det moralske mod til at beslutte sig til fordel for sandheden for denne tid, er der mange som har taktfølelse, begrebsopfattelse og gode evner, og som blive til fremgangsrige medarbejdere. Der er brug for medarbejdere hos sådanne kristne kvinder. – Review and Herald, 10. dec. 1914. ret

(466)  Kvinders andel i evangeliseringen. – I de forskellige linier af hjemmemissionsarbejdet, kan de mest intelligente kvinder bruge sine kræfter på allerbedste måde. Hvem kan have en så dyb kærlighed for mænd (467) og kvinders sjæle, hvem Kristus døde for, som dem der har del i Hans nåde? Hvem kan repræsentere sandheden og Kristi eksempel bedre end kristne kvinder, som selv praktiserer sandheden? – Review and Herald, 10. dec. 1914. ret

(467)  Som rådgiver, ledsager og arbejdspartner. – Hvis kvinden udnytter sin tid og hendes evner, sætter lid til Gud efter visdom og styrke, kan hun stå ligeværdigt med hendes mand, som rådgiver, ledsager og samarbejdspartner, og alligevel ikke miste nogen af sine kvindelige nådegaver eller ærbarhed. Hun kan ophøje sin egen karakter, og netop når hun gør dette ophøjer og forædler hun sin families karakter, og udøver ubevidst en mægtig indflydelse på alle omkring hende. Hvorfor skulle kvinder ikke opdyrke forstanden? Hvorfor skulle de ikke bevare Guds hensigt ved deres eksistens? Hvorfor kan de ikke forstå deres egne kræfter, og indse at disse kræfter er givet af Gud, bestræbe sig på at gøre brug af dem i fuld omfang, ved at gøre godt mod andre, fremme reformarbejdet om sandhed og den virkelige godhed i verden? Satan ved at kvinder har en kraftfuld indflydelse for godt eller for ondt; derfor søger han at hverve dem til hans sag. – God helse juni, 1880. ret

(467)  Kraften af et pålideligt liv. – Forunderlig er hustruers, mødre og yngre kvindelige medarbejderes liv. Hvis de vil, kande udøve en indflydelse for godt, mod alle omkring dem. Ved ærbar klædning og velovervejet optræden, kan de være vidner for sandheden i dens enkelhed. De kan lade deres lys skinne således for alle, at andre vil se deres gode gerninger og forherlige deres Fader som er i himlen. En sandt omvendt kvinde vil udøve en kraftfuld forvandlende indflydelse for det gode. Sammen med hendes (468) mand, kan hun hjælpe ham i hans arbejde, og være middel til opmuntring og velsignelse for ham. Når viljen og vejen underlægges Guds ånd, er der ingen grænser for det gode der kan udrettes. – manuskript 91, 1908. ret

(468)  Byrdebærer for Jesus. – Vore søstre, de unge, midaldrende, og de ældre, kan gøre en del i det afsluttende arbejde for denne tid, og gør de dette, efter hvad anledning byder sig, vil de selv opnå en erfaringen af højeste værdi. Glemmes selvet, vil de vokse i nåden. Ved at oplære sindet i denne retning, vil de lære at kunne bære byrderne for Jesus. – Review and Herald, 2. jan. 1879. ret

(468)  Dem som arbejder i hjemmet. – Dem som ansætter mænd eller kvinder til at hjælpe i hjemmeopgaverne bør give dem en rimelig løn. Og de bør også påskønne dem det godt. Lad dem ikke tro at deres trofasthed i tjenesten ikke værdsættes. Deres arbejde er lige så væsentligt som deres arbejde, som giver bibellæsninger, og de bør modtage anerkendende ord. De hungrer ofte efter medfølelse og forståelse, og dette bør ikke holdes tilbage fra dem, for de fortjener det. ret

(468)  Dem som laver mad og andre gerninger i hjemmet er lige så involveret i Guds tjeneste som dem der involveret i bibelarbejdet. Og de har større brug for forståelse og medfølelse; for i åndelige arbejdslinier er der det som holder ånden munter, opløftet og trøstet. Og husk på at vi er alle tjenere. Den som gør hjemmearbejdet betragter Herren ikke som mindre end dem, hvis arbejde er at give bibellæsninger. – manuskript 128, 1905. ret

(469)  (469) Både mænd og kvinder kaldes til bibelarbejde.
Kombiner talenterne til det afsluttende værk.
– Når et stort og afgørende arbejde skal gøres, vælger Gud mænd og kvinder til at gøre dette arbejde, og et tab vil kunne mærkes hvis begge talenter ikke kombineres. – Brev 77, 1898. ret

(469)  Kvinder såvel som mænd kan deltage i arbejdet med at så sandhedens sæd, hvor den kan udvikles og blive klart synlig. – Vidnesbyrdene bd. 9, s. 128. (1909) ret

(469)  Nogle kvinder egner sig til bibelarbejde. – Der er kvinder som er specielt egnede til at give bibellæsninger, og vinder stor fremgang med at bringe Guds ord i sin enkelhed til andre. De er til stor velsignelse for at nå mødre og deres døtre. Dette er et helligt arbejde, og dem som er involveret i det bør modtage opmuntring. – Brev 108, 1910. ret

(469)  Farvede kvinder kaldes til arbejdet. – Disse behov på dette område har betynget mig på det sidste. Jeg har kun kunnet sove ganske lidt. Lægemissionsarbejdet må gennemføres blandt disse [farvede] folk, som må have en oplæring i pleje, madlavning og andre vigtige arbejdslinier. Der er dem iblandt dem, som må oplæres til at arbejde som lærer, bibelarbejdere og kolportørere. – Brev 221, 1904. ret

(469)  Trænede farvede mænd. – Farvede brødre bør oplæres til at holde bibellæsninger og teltmøder for deres egne folk. Der er mange iblandt dem med gode evner og disse bør uddannes for denne gerning. – Vidnesbyrdene bd. 9, s. 207. (1909) ret

(470 )  (470) Bibelstudier af mænd med åndelig forståelse. – Hjerter er blevet aftrykt, sjæle er omvendte, idet I har overbragt de store prøvende sandheder i Bibelen, sandhederne i Kristi nådegaver. Jeres medarbejdere bør nu have tilknyttet mænd med åndelig forståelse, som vil samarbejde med jer, som i dagtimerne vil lede bibelstudier med nyomvendte, fortælle dem hvordan de overgiver sig til Helligåndens kraft, så disse sjæle kan fæstnes fuld og fast i sandheden. De behøver personlig undervisning om disse ting. – Brev 376, 1906. ret

(470 )  Oplære mænd og kvinder til bibelarbejde. – Ældre og Mrs. Haskell ledte bibelstudierne om formiddagen, og om eftermiddagen gik eleverne ud på husbesøg. Disse missionsbesøg, og salg af mange bøger og tidsskrifter, åbnede vejen for at holde bibellæsninger. Henved fyrre mænd og kvinder deltog ved morgen–klasserne, og en god andel af disse studerende gik ud i eftermiddagsarbejdet. – Review and Herald, 29. nov. 1906. ret

(470 )   Evangeliets besøgsgæst.
Både bibellærere og besøgsgængere.
– Der er dem med nogen erfaring, som, trods de anstrengelser de gør for døende menigheder såvel som på nye steder, burde udvælge unge mænd eller kvinder af moden alder til at hjælpe med i arbejdet. Ved at interessere sig for personlig indsats vil de få erfaring, og hjælpernes indsats vil gøre dem til nyttige bibellæsere, kolportørere, familiebesøgere. – Brev 34, 1886. ret

(471 )  (471) Ungdommen kaldes som missionsbesøgere. – Der er mange linier som de unge kan bruge deres hjælp til. Der bør organiseres grupper og uddannes grundigt som sygeplejere, missionsbesøgere, bibellæsere, som kolportørere, prædikanter og lægemissionsevangelister. – Råd til lærere s. 546. (1913) ret

(471 )  Kvinder til besøgsarbejde. – Kvinder kan gøre et godt arbejde for Gud hvis de først vil lære den dyrebare og betydningsfulde lektie om sagtmodighed i Kristi skole. De vil være i stand til at hjælpe mennesker ved at bringe dem Jesu totale tilstrækkelighed. . . . . ret

(471 )  Mange som er betroede nogle ydmyge arbejdsgrene for Mesterens, vil snart blive utilfredse, og tro at de burde være lærere og ledere. De ønsker at forlade deres ydmyge tjenestegerning, som er lige så vigtig som de større ansvar. Dem som er sat til at udføre besøgsarbejde, begynder hurtigt at tro at andre kan gøre dette arbejde, at enhver kan sige medfølende og opmuntrende ord, og lede mennesker på en ydmyg og stille måde, til en korrekt forståelse af skriften. Men det er et arbejde som kræver mange nådegaver, megen tålmodighed, og et altid voksende forråd af visdom. . . . ret

(471 )  Der er ikke noget arbejde der gøres for Mesteren som er for ringe eller af lille betydning. . . . Hvis det gøres med glæde, og ydmyghed, og i Kristi sagtmodighed, vil det gøres til Guds ære. – Brev 88, 1895. ret

(471 )   Kvinder i offentlig tjeneste.
Effektiviteten i kvinders arbejde.
– Kvinder kan være retfærdighedens redskaber, og yde en hellig tjeneste. Det var Maria der først forkyndte en opstanden Jesus. . . . Hvis der var tyve kvinder hvor der nu er (472) en, som ville gøre denne hellige mission til sit kære arbejde, vil vi kunne se mange flere omvendte til sandheden. I det store sandhedsforkyndelsesarbejde er der brug for kristne kvinders forædlende og blødgørende indflydelse. – Review and Herald, 2. jan., 1879. ret

(472 )  Mand og hustru i et forenet arbejde. – Der er kvinder som bør arbejde i evangeliets tjeneste. I mange henseender vil de gøre mere godt end prædikanter som ikke får besøgt Guds hjord. – manuskript 43a, 1898. ret

(472 )  Der er brug for visdom til at vælge evangelieundervisere. – Der bør udvælges kloge og hellige mænd til arbejdet, som kan gøre et godt sjælvindingsarbejde. Der bør også udvælges kvinder, som kan overbringe sandheden på en klar, forstandsmæssig og ligefrem måde. Vi behøver medarbejdere iblandt os som ser behovet for at få gjort et dybt nådearbejde i hjerterne; og sådanne burde opmuntres til at involvere sig i missionsarbejde. Der har længe været brug for denne slags medarbejdere. Vi må bede meget alvorligt: ”Herre, hjælp os til at hjælpe hinanden.” Selvet må begraves med Kristus, og vi må døbes af Guds Hellige Ånd. Så vil det i tale, i ånd og i vore arbejdsmetoder kunne åbenbares at Guds Ånd leder. ret

(472 )  Som medarbejdere behøver vi mænd og kvinder som forstår grundene til vor tro og som indser det arbejde der skal gøres at meddele af sandheden, og som vil afvise at sige ord, der svækker sjæles tillid til Guds ord eller udsletter fællesskabet der bør eksistere mellem dem af samme tro. – Brev 54, 1909. ret

(472 )  En bibellærer henvender sig til forsamlingen. – Hver uge fortæller sin historie: En sjæl eller to sjæle tager imod sandheden, og den forunderlige forandring i sine træk og (473) i sine karakteregenskaber er så markant for dem de omgås, at denne overbevisning i livet leder andre til sandheden; og at de nu ransager skriften ihærdigt. . . . ret

(473 )  Søster R og Søster W gør et lige så virkningsfuldt arbejde som prædikanterne; og når der er nogle møder hvor alle prædikanterne er borte, tager søster W Bibelen og taler til forsamlingen. – Brev 169, 1900. ret

(473 )  En søster taler til folkeskaren. – Vi tror helt på menighedsorganisation, men ikke på noget som foreskriver den præcise måde at arbejde på; for alle mennesker nås ikke ved de samme metoder. . . . ret

(473 )  Enhver person har sin egen lampe at holde brændende. . . . Der skinner rigtigt meget mere lys ud fra en sådan lampe på vandringsmandens sti, end der udsendes fra et helt fakkeloptog i parade. Oh, hvilket arbejde kan gøres, hvis vi ikke vil overanstrenge os selv! ret

(473 )  Lær dette, min søster. Du har mange veje åbnet op for dig. Henvend dig til folkeskaren når som helt du kan; udøv al den påvirkning du kan, ved enhver forening der kan være middel til at indføre surdejen i maden. Enhver mand og enhver kvinde har et arbejde at gøre for Mesteren. Personlig indvielse og helligelse til Gud vil, ved de mest enkle metoder, udrette mere end den mest imponerende opvisning. – Review and Herald, 9. maj 1899. ret

(473 )  Lejermøders bibelklasser ledes af kvinder. – Vore lejrmøder skal ledes på en sådan måde at de er skoler og der uddannes medarbejdere. Vi behøver at få en bedre forståelse af arbejdsfordeling, og uddanne alle til at gøre sin del, for at arbejdet får fremgang. . . . . Lad der gives korte prædikener, og lad der blive afholdt bibelklasser. Forvis dig om at taleren fastnagler sandheden i menneskenes sind. (474) Forstandige kvinder kan, hvis de er sandt omvendte, gøre en del i dette arbejde, og holde bibelklasser. Der er en vidt udstrakt arbejdsmark for kvinder såvel som for mænd. – Brev 84, 1910. ret

(474 )   Oplæring og baggrund.
Værdien af veltrænede medarbejdere.
– Gud kalder på medarbejdere; men Han ønsker dem som er villige til at underlægge deres vilje under Hans, og som vil lære sandheden som den er i Jesus. En medarbejder som er blevet trænet og uddannet til arbejdet, som er kontrolleret af Kristi Ånd, vil udrette langt mere end ti medarbejdere som går ud med manglende kundskab og svage i troen. En som arbejder i harmoni med Guds råd, og i enhed med brødrene, vil være til større nytte og gøre godt, end ti vil være, som ikke erkender deres afhængighed af og ser nødvendigheden af Gud og af at handle i harmoni med det store plan for værket. – Review and Herald, 29. maj 1888. ret

(474 )  Bibelmedarbejdere fra vore skoler. – I enhver skole som Gud har oprette vil der, som aldrig før, være efterspørgsel på bibelundervisning. Vore studerende skal uddannes til at blive bibelarbejdere, og bibellærere kan gøre et forunderligt arbejde, hvis de selv vil lære af den store Lærer. ret

(474 )  Guds ord er sand filosofi og sand videnskab. Menneskelige meninger og sensationel forkyndelse fylder meget lidt. Dem som er gennemsyret af Guds ord kan lære den på samme enkle måde som Kristus lærte det. Der er for meget på spil når skrifterne åbnes for dem i mørke, for at vi ikke skal bruge et ord der kan forstås forkert. . . . . . ret

(474 )  Der er brug for medarbejdere som vil komme tæt på ikke–troende, og ikke venter på at de ikke–troende kommer nær (475) til dem. Medarbejdere som vil søge efter de fortabte får, som vil arbejde personligt, og som vil give en klar, afgrænset undervisning. ret

(475 )  Det bør være vore skolers mål at give den bedste undervisning og oplæring for bibelarbejdere. Vore konferenser bør se efter at skolerne har lærer, som er grundige Bibellærere, og som har en dyb kristen erfaring. De bedste præstelige talenter bør bringes ind i skolerne. – manuskript 139, 1898. ret

(475 )  En bred uddannelse der inkluderer bibelarbejde. – Herren har udtænkt at skolen også skal være et sted, hvor der også kan trænes i kvindens arbejde: Madlavning, husarbejde, syning, bogholderi, korrekt læsning og talekunst. De må være forberedt på at undervise i dagskolerne for børnene. – Brev 3, 1898. ret

(475 )  Erfarne medarbejdere, ikke drenge og piger. – Præstearbejde kan ikke og må ikke betros til drenge, ej heller må arbejdet med bibellæsninger betros til uerfarne piger, fordi de dropper deres arbejde og vil godt tage ansvarlige stillinger, men som mangler religiøs erfaring, uden en grundig uddannelse og oplæring. De må prøves for at se om de vil stå prøven; og hvis de ikke udvikles i de faste og samvittighedsfulde grundprincipper over for alt det Gud vil have dem til at gøre og være, så vil de ikke repræsentere vor sag eller vort arbejde for denne tid korrekt. ret

(475 )  De af vore søstre, som er er involveret i alle værkets missioner, må have en dybde i erfaring, en erfaring fra dem som har haft en erfaring, og som forstår arbejdsmetoderne. (476) Missionsarbejdet støder hele tiden ind i mangel på medarbejdere med det rette sindelag, og helligelse til og medynk for at vor tro repræsenteres korrekt. – Kristen Uddannelse, s. 45, 46. (1894) ret

(476 )  Arbejdet kræver forstand. – Unge mænd burde ikke gå i gang med at forklare skrifterne og holde forelæsning over profetierne når de ikke har kendskab til de betydningsfulde bibelsandheder de prøver at forklare for andre. De kan være mangelfulde i de almindelige uddannelsesgrene og derfor ikke kunne gøre den mængde godt de kunne gøre hvis de havde en god skoles fordele. Uvidenhed er ikke grobund for nogen bekendene Kristi efterfølgers ydmygelse eller åndelighed. Det guddommelige ords sandheder kan bedst påskønnes af en forstandsmæssig kristen. Kristus kan bedst forherliges af dem som tjener ham med forstanden. Det store formål med uddannelse er at sætte os i stand til at bruge de kræfter Gud har givet os på en sådan måde så bibelreligionen bedst fremstilles og der arbejdes for Guds herlighed. – Vidnesbyrdene bd. 3, s. 160. (1872) ret

(476 )  Grundigt trænede medarbejdere. – Den tredje engel vises som flyvende under himlenes midte, viser at budskabet skal nå ud til hele jordens længde og bredde. Det er det mest højtidelige budskab der nogen sinde er givet til mennesker, og alle som er i forbindelse med dette arbejde, bør først føle deres behov for en uddannelse, og på en meget grundig oplæringsproces i arbejdet, med henblik på dens fremtidige nytte; og der bør lægges planer og anstrenges for at forbedre den klasse som regner med at komme i forbindelse med grene af værket. – Review and Herald, 21. juni 1887. ret

(476 )  Læreren må kende sandhedens virkelige grundsætninger. – Forvis dig om at du kender sandhedens virkelige grundsætninger (477) og når du så støder på modstandere, vil du ikke stå i din egen styrke; en Guds engel vil stå ved din side og hjælpe dig med at svare på ethvert spørgsmål som måtte blive stillet. Dag for dag må du så at sige være lukket inde med Jesus; og da vil dine ord og dit eksempel have en stærk indflydelse til det gode. – Evangeliets tjenere s. 105 (n 75–76). (1915) ret

(477 )  En appel efter mere uddannet bibellærere. – Jeg ønsker at skabe en betalingsfond der kan betale disse helligede kvinder, som er de mest nyttige medarbejdere, i deres bibelstudier. Jeg ledes også til at se at vi må uddanne flere medarbejdere til at give bibellæsninger. – Brev 83, 1899. ret

(477 )   Bibelunderviserens kvalifikationer.
Gode kvinder til Guds værk.
– Der er brug for kvinder med faste og afgjorte principper, kvinder som tror at vi faktisk lever i de sidste dage, og at vi har det sidste højtidelige advarselsbudskab at give til verden. De bør føle at de er involveret i et betydningsfuldt arbejde med at sprede de lysstråler som Himlen har udgydt på dem. Intet vil afskrække denne klasse fra deres pligt. Intet vil tage modet fra dem i arbejdet. De har tro på arbejdet for denne tid og for evigheden. De frygter Gud, og vil ikke adsplittes fra arbejdet ved at fristes af lukrative situationer og attraktive udsigter. De fremholder knapt nok det fjerde buds sabbat, fordi Gud har sat Sin hellighed på den, og har påbudt dem at holde den hellig. De vil for enhver pris bevare deres renhed for dem selv. . . . Der er dem, som vil fremvise vor tro korrekt, som vil sige passende ord, ligesom æbler af guld i skåle af (478) sølv. . . . Søstre, Gud kalder jer til at arbejde på høstmarken og hjælpe med at indsamle negene. – Review and Herald, 19. dec. 1878. ret

(478 )  Friske, uforkrøblede kræfter. – For at værket kan nå ud i alle dens grene, kalder Gud på ungdommelig livskraft, iver og mod. Han har valgt de unge til at hjælpe med i Hans sags fremme. Det kræver friske uforkrøblede kræfter at kunne planlægge med et klart sind og kunne føre en modig hånd. Unge mænd og kvinder indbydes til at give Gud deres ungdoms styrke, der ved at bruge deres kræfter, i skapsindighed og energiske handlinger, kan bringe ære til Ham og frelse til deres medmennesker. – Råd til lærere s. 535. (1913) ret

(478 )  Der er brug for unge mænd og kvinder som ikke rokkes efter omstændighederne, som vandrer med Gud, som beder meget, og som lægger den alvorligste energi, for at samle al det lys de kan. – Råd til lærere s. 537. (1913) ret

(478 )  Ihærdige kvinder. – Alle, som arbejder for Gud, må have Martas og Marias egenskaber, forenede en villighed til at tjene og en oprigtig kærlighed til sandheden. Jeg'et og selviskheden må lades ude af betragtning. Gud kalder på alvorlige kvindelige arbejdere, arbejdere, som er kloge, varmhjertede, ømme og princip­faste. Han kalder på ihærdige kvinder, som vil vende deres tanker bort fra jeg'et og fra deres personlige bekvemmelighed og lade dem dreje sig om Kristus, idet de taler sand­heds ord til dem, de kan få adgang til, beder med dem og virker for sjæles omvendelse. – Vidnesbyrdene bd. 6, s. 118. (1900) ret

(478 )  Kvinder med magt til at tage de rette beslutninger. – Der er ædle kvinder som har haft moralsk mod til at beslutte sig til fordel for sandheden, ud en bevisbyrde. De har samvittighedsfuldt accepteret sandheden. (479) De har taktfølelse, begrebsopfattelse, og gode evner, og blive succesrige medarbejdere for deres Mester. Der er brug for kristne kvinder. – Review and Herald, 19. dec. 1878. ret

(479 )  Karakterstyrke og indflydelsens magt. – Nogle af de mennesker, som tager del i evangeliets forkyndelse, er svage og forsagte, og de bliver let modløse. De mangler handlekraft. De er ikke i besiddelse af de karaktertræk, som sætter mennesker i stand til at udrette noget. De er ikke så optimistiske og energiske, at de kan begejstre andre. Hvis man vil opnå resultater, må man være modig og tro på sagen. Man skal ikke blot tilegne sig passive egenskaber. Man skal være aktiv. Man skal kunne give et mildt svar, som afvender vrede, men man skal også kunne udvise et sådant heltemod, at man kan kæmpe imod det onde. Selvom alt bør ske i kærlighed, bør man være i besiddelse af en karakterstyrke, som vil gøre ens indflydelse til en positiv kraft. – I den store Læges fodspor s. 497, 498. (vtbl 418–419) (1905) ret

(479 )  Gå til bunds i hvert emne. – Hvis du er kaldet til at være en lærer i en hvilken som helst gren af Guds arbejde, er du også kaldt til at være en elev i Kristi skole. Hvis du påtager dig det indviede ansvar at lære andre, påtager du dig at gå til bunds i ethvert emne du forsøger at lære. – Råd om sabbatsskolearbejdet s. 31. (1892) ret

(479 )  Mod, magt, energi, udholdenhed. – At være kristen betyder mere, end mange er klar over. En kristen skal ikke blot være blid, tålmodig, ydmyg og venlig. Disse egenskaber er vigtige, men han skal også være modig stærk, energisk og udholdende. Den vej, Kristus anviser er trang, og det kræver selvfornægtelse at gå på den. Man kan ikke være en svækling, hvis man skal gå på denne vej og fortsætte sin vandring trods vanskeligheder. .... ret

(480 )  (480) Der er nogle mennesker, som mangler beslutsomhed. De lægger ikke bestemte planer og sætter sig ikke et mål. De gør ikke megen nytte i verden. De bør overvinde deres svaghed, ubeslutsomhed og passivitet. En ægte kristen er ukuelig. Han bliver ikke slået ud. Fordi han møder modgang. Vi skal have ben i næsen, og vi skal hverken lade os påvirke af smiger, bestikkelse eller trusler. – I den store Læges fodspor s. 497, 498. (vtbl 418–149) (1905) ret

(480 )  Årvågenhed og præcision. – Guds sag kræver mænd som kan se hurtig og handle øjeblikkelig og med kraft i rette tid. Dersom du standser for at måle enhver vanskelighed og veje enhver forvikling som du møder, så vil du kun udrette lidt. Hindringer og vanskeligheder vil du støde på hvor du vender dig hen og disse må du med et fast forsæt bestemme at overvinde, for i modsat fald vil de overvinde dig. – Vidnesbyrdene bd. 3, s. 497. (1875) ret

(480 )  System og fart i hele værket. – Jeres rum kan indeholde mange små smykker, og er der kun for beundringens skyld; men hvis I kun har øjnene rettet på Guds ære, kan I ligeså lægge disse små afguder bort. Der bruges mange dyrebare øjeblikke på at håndtere disse, afstøve dem og omplacere dem, som hellere skulle bruges på nyttigt arbejde. Men hvis disse nipsgenstande ikke gemmes bort, så har I en anden lektie at lære. Vær rask på fingrene. Tag ikke enhver artikel op i drømme, og hold det i dine hænder, og føle uvillighed for at lægge den ned. Det er deres pligt som er langsomme i deres øjeblikke at blive bedre i denne henseende. Herren har sagt: ”Vær ikke lunkne i jeres iver; vær brændende i ånden; tjen Herren.” ret

(480 )  Når I tilbereder måltider, så lav beregninger over det, tag den tid I har erfaret (481) at det vil tage før maden grundigt tilberedt og sæt det på bordet i rette tid. Men det er bedre at være parat fem minutter før tiden, end at være fem minutter for sen på den. Når der vaskes op, så må arbejdet gøres raskt og alligevel med omsorg og grundighed. Langsomme og nølende arbejdsvaner er at gøre meget arbejde ud af meget lidt. Men hvis I vil, kan I overvinde disse gnidrede og tøvende arbejdsvaner. Anvendelse af viljekraften vil få hænderne til at bevæge sig hurtigere. – Youth's Instructor 28. jan. 1897. ret

(481 )   Teknikker i bibelarbejdet.
Enkle, åndelige bibellæsninger.
– Vi må stå op og samarbejde med Kristus. . . . . Adlyde evangeliets opgave: at gå ud på hovedvejene og hegnene. Besøge så mange steder så muligt. Føre enkle åndelige bibellæsninger, som vil have en korrekt indflydelse på menneskesind. – manuskript 53, 1910. ret

(481 )  Et budskab der fanger folk til at studere. – Denne tids prøvede sandheder må forkyndes så tydeligt og kraftigt, at tilhørerne bliver grebet og får lyst til at ransage skrifterne. – Vidnesbyrdene bd. 9, s. 109. (1909) ret

(481 )  Lære at nærme sig Bibelen i en lærvillig ånd. – Den, som studerer Bibelen, burde opdrages til at nærme sig den med et lærvilligt sind. Vi skal ransage den, ikke for at finde beviser, som kan støtte vore meninger, men for at få at vide, hvad Gud vil sige os. – Uddannelse, s. 189 (dk 190). (1903) ret

(481 )  Ethvert bibelstudie må have en tydelig plan. – Enhver lærer bør sørge for, at hans arbejde fører til afgørende resultater. Før han forsøger at undervise om et emne, bør han have lagt en bestemt plan (482) og bør være klar over netop, hvad det er, han ønsker at opnå. Han bør ikke være tilfreds med sin undervisning i noget emne før eleven forstår det princip, det rummer, fatter dets sandhed og er i stand til klart at gøre rede for, hvad han har lært. – Uddannelse, s. 236 (1903) ret

(482 )  Enkle ord. – Men brug aldrig ord som vil give det indtryk, at du er lært. Jo mere enkel din tale er, desto bedre vil dine ord blive forstået. – Vidnesbyrdene bd. 6, s. 383. (1900) ret

(482 )  En enkel forklaring bedre end diskussion. – Argumenter er gode på sin plads, men langt mere kan udrettes ved en enfoldig forklaring af Guds ord. Kristi lærdomme blev så tydeligt illustreret at de mest uvidende let kunne forstå dem. Jesus brugte ikke lange og vanskelige ord i sine taler; han brugte et enkelt sprog som var afpasset efter jævne menneskers fatteevne. Han trængte ikke længere ind i de emner han fremholdt, end at de var i stand til at følge ham. – Evangeliets tjenere s. 169 (n 124). (1915) ret

(482 )  Få argumenter er tilstrækkelige. – Det er ikke den heldigste fremgangsmåde at være alt for udførlig og sige alt som kan siges om et emne, når nogle få argumenter vil være tilstrækkelige til at overbevise modstandere eller bringe dem til tavshed. – Evangeliets tjenere s. 376 (n 277). (1915) ret

(482 )  Overbring sandheden på en let måde. – I denne tid, da behagelige eventyr flyder på overfladen og tiltrækker menneskenes sind, er det bedre at fremholde sandheden i en letfattelig form, støttet af nogle få stærke beviser, end det er at finde og opstille en overvældende mængde af vidnesbyrd; for pointen vil da ikke fremtræde så klart i manges sind, som den gjorde, før indvendingerne og beviserne blev fremlagt for dem. For manges vedkommende vil udtalelser til forsvar nå længere end vidtløftige argumenter. De vil anse mange (483) ting for givet. Beviser hjælper ikke sagen i sådanne sind. – Vidnesbyrdene bd. 3, s. 36. (1872) ret

(483 )  Line på line. – Lad sandheden blive fremstillet, som den er i Jesus, linie på linie, regel på regel, lidt her og lidt der. – Vidnesbyrdene bd. 9, s.240. (1909) ret

(483 )  Kraften i kristen sympati. – Venlige ord som tales enkelt, små opmærksomheder som simpelt gives, vil feje de fristelsens og tvivlens skyer, som samler sig over sjælen, væk. Det Kristus–lignende oprigtige udtryk, givet i simpelhed, har kraft til at åbne hjertedøre som behøver Kristi ånds simple, fine berøring. – Vidnesbyrdene bd. 9, s.30. (1909) ret

(483 )  Find din vej til deres hjerter. – Udnyt anledningen på ethvert sted hvor I kan få adgang til folk i hjemmene. Tag Bibelen frem og oplad dens store sandheder for dem. Fremgangen vil ikke afhænge så meget af den kundskab og lærdom I ejer, som af den evne I har til at finde vej til hjerterne. Ved at være omgængelige og komme menneskene nær, kan I lettere vende deres tankegang i en anden retning end I kan ved den dygtigste prædiken. – Evangeliets tjenere s. 193 (n 141). (1915) ret

(483 )  Lære og praktisere principper. – Undervisningen om disse ting skulle ikke være en tør teori. De, som vil videregive sandheden, må selv udøve dens grundregler. Kun ved at være et spejlbillede af Guds egenskaber gennem retsindigheden, sjælsadelen og uselviskheden i deres eget liv kan de øve indflydelse på andre. – Uddannelse, s. 40 (1903) ret

(483 )  Korsets indflydelse på sjælevinding. – Korset på Golgata skal hæves højt op over folket, således at det lægger beslag på menneskenes sind og samler deres tanker. ..... Guds arbejdere vil som levende redskaber udsende (484) lysstråler for at oplyse Jorden. – Med Mesteren på bjerget s. 44 (dk 49). (1896) ret

(484 )  Besvare spørgsmål. – Det bedste arbejde I kan gøre, er at undervise og oplære. Når der gives en anledning til det, så sid ned hos en familie og lad dem stille spørgsmål. Besvar så disse tålmodig og på en beskeden måde. Fortsæt med dette arbejde i forbindelse med jeres offentlige bestræbelser. Prædik mindre og undervis mere ved at holde bibellæsninger og ved at bede sammen med familier og små grupper. – Evangeliets tjenere s. 193 (n 140). (1915) ret

(484 )  Personligt, vedholdende og grundigt bibelarbejde. – For mange arbejdere mislykkes virksomheden fordi han ikke kommer i nær forbindelse med dem som mest behøver hans hjælp. Med Bibelen i hånden bør han på en høflig måde søge at komme til klarhed over de indvendinger som rejser sig hos dem, som begynder at spørge: "Hvad er sandhed?" Forsigtig og med mildhed bør han lede og oplære dem ligesom elever i en skole. Mange må lære sig bort fra teorier som de længe har troet var sandhed. Når de bliver overbevist om at de har været i vildfarelse angående bibelske emner, kommer de i forlegenhed og tvivl. De trænger til den ømmeste medfølelse og den mest skønsomme hjælp; de bør undervises omhyggeligt og man bør bede for dem og med dem, våge over dem og vogte dem med den kærligste omhu. – Evangeliets tjenere s. 190, 191 (n 138). (1915) ret

(484 )  Hvor der er fordomme. – Kristus drager Sine tilhøreres hjerter til Sig ved at vise Sin kærlighed, og udfolder Han lidt efter lidt, efter hvad de er i stand til at bære, rigets store sandheder. Vi må også lære at tilpasse vort arbejde til folkets tilstand – vi må møde mennesker hvor de er. Medens kravene til Guds lov bringes til verden, bør vi aldrig glemme (485) den kærlighed, – Kristi kærlighed – er den eneste kraft som kan blødgøre hjerterne og lede til lydighed. ret

(485 )  Alle de store sandheder i skriften centrer sig om Kristus; og forstås de rigtigt, fører de alle til Ham. Lad Kristus fremstilles som alfa og omega, begyndelsen og enden af den store genløsningsplan. Bring folk emner som vil styrke deres tillid til Gud, og Hans ord, og led dem til at selv ransage dens lære. Og idet de går frem, skridt for skridt, i bibelstudiet, vil de være bedre til at påskønne skønheden og harmonien i dens dyrebare sandheder. – Review and Herald, 13. juni 1912. ret

(485 )  Bring de prøvende sandheder efter omvendelsen. – I føler at det ikke er jeres opgave at introducere argumenterne for sabbatsspørgsmålet idet I møder folk. Hvis folk nævner dette emne, så fortæl dem at dette ikke er jeres byrde nu. Men når de overgiver hjerte og sind til Guds vilje, så er de parat til at veje beviset på en ærlig måde over for disse højtidelige og prøvende sandheder. – Brev 77, 1895. ret

(485 )  Budskabet er mere end et argument. – Formelle talemåder, kun præsentationen af polemiske emner, fører ikke til noget godt. Guds blødgørende kærlighed i medarbejdernes hjerter vil genkendes hos dem som de arbejder for. Nogle sjæle tørster efter livets vande. Vær ikke tomme cisterner. Hvis I åbenbarer Kristi kærlighed for dem, kan I lede de hungrende og tørstende sjæle til Jesus, og Han vil give dem livets brød og frelsens vande. – Brev 77, 1895. ret

(485 )  Berette om din egen omvendelseserfaring. – Væk enhver åndelig kraft til aktivitet. Fortæl dem som I besøger at alle tings ende er nær. Herren Jesus Kristus vil åbne deres hjerters døre (486) og vil gøre varige indtryk i deres sind. Stræb efter at vække mænd og kvinder fra deres åndelige sløvhed. Fortæl dem hvordan du fandt Jesus og hvor velsignet du har været, siden du fik erfaringer i Hans tjeneste. Fortæl dem hvilke velsignelser der kommer til dig idet du sidder ved Jesu fødder og lærer dyrebare lektier fra hans ord. Fortæl dem om den glæde og lykke der er i det kristne liv. Jeres varme, inderlige ord vil overbevise dem om at I har fundet perlen af høj pris. Lad jeres glade, opmuntrende ord vise at I med vished har fundet den højere vej. Dette er ægte missionsarbejde og når det bliver udført, vil mange vågne op som fra en drøm. – Vidnesbyrdene bd. 9, s. 38. (1909) ret

(486 )  Den hemmelige succes ved sjælevinding. – Før i tiden var der nogle som fostrede deres tanker ved den ene sjæl efter den anden og sagde: "Herre, hjælp mig at frelse denne sjæl!" Men nu er sådanne tilfælde sjældne. Hvor mange handler som om de indså hvilken fare syndere befinder sig i? Hvor mange tager dem som de ved er i fare og lægger dem frem for Gud i bøn og påkalder ham om at frelse dem? – Evangeliets tjenere 45. ret

(486 )   Lektier fra mesterlæreren.
Overbring ordet på Kristi måde.
– Hvis I forkynder ordet i overensstemmelse med Kristi arbejdsmetoder, vil tilhørerne blive dybt påvirket af det Guds ord, som forkyndes. De vil blive overbevist om, at det er Guds levende ord, de hører. – Vidnesbyrdene bd. 9, s. 143. (1909) ret

(486 )  Tålmodig kærlighed og interesse for den fortabte. – Med tålmodig kærlighed underviste han folket. I sin store, gennemtrængende visdom kendte han til behovet hos hver eneste sjæl blandt sine tilhørere (487) og når han så dem forkaste det fredens og kærlighedens budskab, som han kom for at bringe dem, påførte det ham kvaler i hjertets inderste dyb. – Evangeliets tjenere s. 34–35. (1915) ret

(487 )  Sagtmodighed og ydmyghed. – Hans fremtræden bar intet præg af skinhellighed eller kold strenghed. Verdens genløser havde en natur, som var højere end Englenes, men hans guddommelige storhed var forenet med en sagtmodighed og en ydmyghed, der drog alle til ham. – Med Mesteren på bjerget s. 22. (1896) ret

(487 )  Håb indgyder ønske og tro. – Han skimtede uendelige muligheder i ethvert menneske. Han så menneskene, som de kunne blive, når de var blevet forvandlede ved Hans nåde i "Herren vor Guds skønhed". Når Han så på dem med håb, indgav Han dem håb. Når Han mødte dem med tillid, indgav han dem tillid. Når Han åbenbarede det sande menneskeideal i sig selv, vakte Han både ønsket om og troen på, at det kunne opnås. I Hans nærhed forstod ringeagtede og faldne sjæle, at de stadig var mennesker, og de længtes efter at vise sig værdige til Hans agtelse. I mangt et hjerte, der syntes dødt for alt, hvad der var helligt, blev der vækket nye følelser. For mangt et fortvivlet menneske viste der sig muligheder for et nyt liv. – Uddannelse, s. 80. (1903) ret

(487 )  Alvor og overbevisende kraft. – Og når mænd og kvinder lyttede til de sandheder som udgik af Hans mund og som var så forskellig fra de vedtægter og dogmer som rabbinerne lærte, tændtes dette håb i deres hjerter. I Hans lære var det et alvor som gjorde at Hans ord rammede med en overbevisende kraft. – Evangeliets tjenere s. 188 (n 136). (1915) ret

(487 )  Udstråler liv og opmuntring. – Idet Han gik igennem stæder og byer, var Han som en livsstrøm, (488) der spredte liv og glæde. – Ministry of Healing, s. 20. (1905) ret

(488 )  Vi må være glade. Gud ønsker ikke nogen at være sure ansigter på denne grund; Herren ønsker ikke at nogen i skal være tungsindige og sørgmodige; Han ønsker at I skal opløfte jeres ansigter mod Ham, og lad Ham udgyde lysets klarhed fra Retfærdighedens Sol på det. – manuskript 42, 1894. ret

(488 )  Kristus underviste med myndighed. – Men skønt Hans lære var enkel, så talte Han som en, der har myndighed. Denne ejendommelighed gjorde, at Hans lære virkede som en modsætning til alle andres. Rabbinerne talte med tvivl og tøven, som om skrifterne kunne fortolkes til at betyde enten det ene eller det stik modsatte. Hver eneste dag blev tilhørerne indviklet i større usikkerhed. Men Jesus lærte dem skrifterne som en ubestridelig autoritet. Hvad Hans emne end var, blev det fremført med en styrke, som om hans ord ikke lod sig modsige. – Den store mester s. 164. (1898) ret

(488 )  Ønske om at frelse syndere. – Det samme indtrængende ønske om at frelse syndere, som kendetegnede Frelserens liv vil også kendetegne hans sande efterfølgere. – Vidnesbyrdene bd. 7, s. 10. (1902) ret

(488 )  Drivende kraft. – At disse mænd så øjeblikkelig uden at stille noget spørgsmål og uden noget løfte om løn, efterkom Kristi ord, synes at være mærkelig; men Kristi tale var en indbydelse som førte en tvingende kraft med sig. – Evangeliets tjenere s. 24 (n 17). (1915) ret

(488 )   Resultatet af bibelarbejde
Engle står tæt til medarbejderen.
– Idet medarbejderen søger at give det lys til andre som Gud har givet ham, så tildeler Herren mere lys, og gør han sit bedste, men (489) øjet rettet mod Guds herlighed, erkender han sjæles værdi. Idet han besøger fra dør–til–dør, åbner skriften for dem, hvis forståelse er formørkede, vil Guds engle stå nær ved ham for at indprente dens hjerte, som tørster efter livets vand. – Review and Herald, 6. okt. 1896. ret

(489 )  Herren virker hos bibellærerne. – Lad de stærke grunde for vor tro blive præsenteret ud fra Guds ord, og lad sandheden i sin helliggørende kraft smelte sin vej til de menneskers sind og hjerter, som er under overbevisning. Idet hjælperne giver bibellæsninger i folks hjem, arbejder Herren lige så visseligt som han gør i offentlig virksomhed. – Brev 160, 1901. ret

(489 )  Mirakler udføres gennem verden. – Der vil hele tiden være en kamp for at vinde adgang til de uvidendes og ondes hjerter. Men forsøger vi hver især så alvorligt og trofast ved personlig bestræbelse som vi burde? Holder vi os selv ikke for meget på afstand fra stakkels sjæle der er døde i overtrædelser og synder? Kan enhver af os ikke, bevæbne os med Kristi stærke alvor, og kan vi så gøre mere? ret

(489 )  Jeg er bange for at denne tro ikke er væsentlig. Skal vi ikke rustne os imod skuffelser og fristelse for at miste modet? Gud er nådig, og med en glad sandhed, rensende, og forædlende liv, kan vi gøre et sundt og solidt arbejde for Gud. Bøn og tro vil gøre forunderlige ting. Ordet må være vort krigsvåben. Der kan udføres mirakler gennem ordet; for det vil være gavnligt i alle ting. – Brev 75, 1896. ret

(489 )  En sjæls værdi. – Den sjæl, der har overgivet sig til Kristus, er i Hans øjne mere dyrebar end hele verden. – Den store mester s. 329. (1898) ret

(490 )  Hvis blot ét menneske ville have taget imod Kristi nåde og troet på evangeliet, (490) ville han have besluttet at bære de byrder og finde sig i den ydmygelse, som blev hans lod her i livet. Han havde været villig til at lide en vanærende død for at frelse dette ene menneske. – I den store Læges fodspor s. 135. (vtbl 108) (1905) ret

(490 )  Lad dette arbejde gå fremad. – Mange vil høre budskabet, men vil nægte at give agt på det; ikke desto mindre skal advarslen gives til alle i klare og tydelige toner. Det er ikke blot sandheden der skal bringes i offentlige forsamlinger; der skal også udrettes dør–til–dør arbejde. Lad dette arbejde rykke frem i Herrens navn. Dem som involverer sig det har himmelske engle som deres ledsagere. De vil modstå de angreb fjenden gør på dem som samarbejder med Gud. – Brev 140, 1903. ret

(490 )  I tillid til Guds løfter. – Den gode sæd ligger måske en tid lang ubemærket i et koldt, egenkærligt, verdsligt hjerte, tilsyneladende uden at have spiret, men senere, når Guds Ånd taler til det, vokser den skjulte sæd op og bærer til sidst frugt til Guds ære. I vor gerning her i livet ved vi ikke, om dette eller hint skal lykkes. Det er heller ikke et spørgsmål, som vi skal afgøre. Vi skal udføre vort arbejde og overlade udfaldet til Gud. ”Så din sæd ved gry og lad hånden ej hvile ved kvæld.” ret

(490 )  I Guds store pagt med menneskene siges der: “Herefter skal, så længe jorden står sæd og høst, ..... ikke ophøre.” Det er i tillid til dette løfte, at landmanden pløjer og sår Vi skal ikke arbejde mindre tillidsfulde med den åndelige såning, men stole på hans forvisning: “Så skal det gå med mit ord, det, som går ud af min mund: det skal ej vende tomt tilbage, men udføre, hvad mig behager og fuldbyrde hvervet, jeg gav det.” “De går deres gang med gråd, når de udstrør sæden, med frydesang kommer de hjem, bærende deres neg.” – Kristi lignelser s. 53 (1900) ret

(491 )  (491) Tilstrækkelig løn for kvindelige medarbejdere.
Skal betales ligeså godt som deres mænd.
– Når det er muligt, så lad prædikanten og hans hustru gå sammen. Hustruen kan ofte arbejde ved sin mands side, og udrette et ædelt arbejde. Hun kan besøge folks hjem og hjælpe kvinderne i disse familier på en måde som hendes mand ikke kan. . . . ret

(491 )  Udvælg kvinder som vil gøre et seriøst arbejde. Herren vil bruge forstandige kvinder i undervisningsarbejdet. Og lad ingen føle at disse kvinder, som forstår Ordet, og som har evnen til at undervise, ikke få vederlag for deres arbejde. De bør betales lige så godt som deres mænd. Der er et stort arbejde for kvinder at gøre i den nærværende sandheds sag. Ved at udvise kvindelig taktfølelse og forstandig brug af deres kundskab til bibelsandheden, kan de løse vanskeligheder som vore brødre ikke kan møde. Vi behøver kvindelige medarbejdere i forbindelse med deres mænd, og bør opmuntre disse, som ønsker at involvere sig i denne gren af missionsarbejdet. – Brev 142, 1909. ret

(491 )  Opofrelse gælder ikke kun trofaste kvinder. – Et stort arbejde skal gøres i vor verden, og alle talenter skal bruges i overensstemmelse med retfærdighedens principper. Hvis en kvinde udpeges af Herren til at gøre et bestemt arbejde, skal hendes arbejde værdsætte efter dens værdi. Enhver medarbejder skal modtage sit efter evne. ret

(491 )  Man kan mene at det er en god plan at lade personer give deres talent og alvorlige arbejde til Guds værk, uden at de tærer på deres opsamlede kræfter. Men dette gør en forskel, og sådanne medarbejdere tilbageholder selv deres talenter. Gud vil ikke give Sin billigelse til en sådan plan. Dem som finder på denne (492) metode, kan have troet at de gør Guds tjeneste ved at ikke spare på kræfterne, for disse gudfrygtige sjæls–elskende medarbejderes skyld. Men der vil være et regnskab at aflægge her og der, og så vil dem som nu tror på at kroppen må overbelastes, har forkærlighed for arbejde efter en udtænkt plan, disse vil blive til skamme på grund af deres selviskhed. Gud ser disse ting i et helt andet lys, der er helt anderledes fra det begrænsede mennesker ser. ret

(492 )  Dem som arbejder alvorligt og uselvisk, vi være de mænd eller kvinder, der bringer neg til Mesteren; og sjæle der er omvendt ved deres arbejde vil bringe deres tiende til forrådskammeret. Når der forlanges selvfornægtelse, på grund af manglende midler, så lad ikke nogle få hårdtarbejdende kvinder gøre alle ofrene. Lad alle tage del i byrden. Gud erklærer: jeg hader røveri fra brændofferet. – manuskript 47, 1898. ret

(492 )  Betales ud af tienden. – Tienden bør gå til dem som arbejder i ord og lære, om det er mænd eller kvinder. – manuskript 149, 1899. ret

(492 )  En procedure der vil begrænse kvindelige medarbejdere. – Der er undertiden begået uret mod kvinder som virker med lige så stor hengivenhed som deres mænd og som af Gud anerkendes som nødvendige under udøvelsen af ens prædikantgerning. Den fremgangsmåde at betale mandlige arbejdere og ikke betale deres hustruer, som deltager i arbejdet sammen med dem, er en plan som ikke er efter Herrens forordning og gennemført i vore konferenser vil den kunne afholde vore søstre fra at forberede sig til den gerning de burde optage. Gud er en retfærdig Gud og hvis prædikanterne får løn for sit arbejde, så skulle deres hustruer, som ligeså uegennyttig hengiver sig til gerningen, få vederlag udøver den løn deres mænd får, selvom de måske ikke stiller krav derom. ret

(492 )  Syvendedags–adventisterne må ikke på nogen måde (493) forklejne kvindernes arbejde. Dersom en kvinde overlader sin ugerning i en trofast, forsigtig medhjælpers hænder og anbringer sine børn hvor der vil blive sørget for dem, medens hun tager del i missionsarbejdet, bør konferensen klogelig indse det retfærdige i at hun får løn. – Evangeliets tjenere s. 335. (1915) ret

(493 )  Gud har afgjort dette spørgsmål. – Hvis kvinder gør det arbejde der ikke er det mest behagelige for mange af dem der arbejder i ord og lære, og hvis deres gerninger bevidner at de udretter et arbejde som er blevet tydeligt forsømt, bør disse medarbejdere så ikke anses som værende lige så rige i resultater som ordinerede prædikanter? Bør det ikke påbyde en medarbejders løn? . . . . ret

(493 )  For mennesker er det ikke et spørgsmål om at bringe orden i tingene. Herren har bragt det i orden. I skal gøre jeres pligt over for kvinder som arbejder i evangeliet, hvis arbejde bevidner at de er nødvendige for at føre sandheden ind i familierne. Deres arbejde er netop det arbejde som må gøres, og der bør opmuntres til dette. I mange henseender kan en kvinde tildele en kundskab til hendes søstre som en mand ikke kan. Sagen vil lide stort tab uden denne slags arbejde fra kvinder. Herren har igen og igen vist mig at der er lige så stort brug for kvindelige lærere til det arbejde som Han har udpeget, som der er brug for mænd. – manuskript 142, 1903. ret

(493 )   Advarsler til bibellæreren.
Personligt arbejde er mere belastende.
– Der er brug for kvinder, såvel som mænd, i det arbejde der må gøres. De kvinder som giver sig selv til Herrens tjeneste, som arbejder for andres frelse ved at gøre dør–til–dør arbejde, som er lige så belastende og mere belastende, som at stå foran en forsamling, (494) bør have betaling for deres arbejde. – manuskript 149, 1899. ret

(494 )  Undgå overarbejde. – Der er fare for at kvinder i forbindelse med arbejdet, forlanges at arbejde for hårdt uden de rette hvileperioder. En så hård belastning bør ikke påføres medarbejderne. Nogle vil ikke tage skade af det, mens andre som er samvittighedsfulde, vil blive overbebyrdet. Hvileperioder er nødvendig for alle, især for kvinder. – Brev 61, 1896. ret

(494 )  Vi er kun mennesker. – Bror ___, jeg håber du vil passe godt på søster ___'s helbred. Lad hende ikke arbejde for meget så hun ikke overbelaster nerverne. Du vil forstå hvad jeg mener. Hun må forstå at vi kun er mennesker og at hvis vi ikke passer på vor helbred, så bliver vi syge. – Brev 44, 1900. ret

(494 )  Når vi handler på egen hånd. – Der er omstændigheder hvor det er passende for en kvinde at handle på egen hånd, beslutte sig på den måde hun ved er Herrens vej. Hustruen skal stå ved sin mands side som hans ligestillede, dele alle livets ansvar, vise ham passende respekt, som har valgt hende som sin livs–lange ledsager. – manuskript 17, 1891. ret

(494 )  Undgå at rose mænd og fortrolighed. – Jeg pines når jeg ser mænd blive rost, smigret og forkælet. Gud har åbenbaret at nogle som får denne opmærksomhed er uværdige til at tage hans navn i deres læber; alligevel er de ophøjet til himlen efter begrænsede menneskers vurdering, som kun ser på det ydre. Mine søstre, forkæl eller smigre aldrig de stakkels, fejlende mænd, hverken unge eller gamle, gifte eller ugifte. I kender ikke deres svagheder, og I ved ikke af andet end denne opmærksomhed og denne overstrømmende ros (495) kan bevise deres fordærv. Jeg er foruroliget over denne kortsynethed, manglende visdom, som mange udviser i denne fortrolighed. . . . ret

(495 )  Gifte mænd som accepterer kvinders opmærksomhed, ros og forkælelse, bør forvisse sig om at denne klasses kærlighed og forståelse ikke er værd at opnå; den er værdiløs. . . . ret

(495 )  Jeg tilskynder jer atter til renhedens nødvendighed i enhver tanke, i enhver handling. Vi har et personligt ansvar over for Gud, et personligt arbejde som ingen andre kan gøre for os. Det er at gøre verden bedre ved forskrift, personlig bestræbelse og eksempel. Så længe vi er selskabelige, så lad det ikke blot være for fornøjelsens skyld, men med et fortsæt. Der er sjæle at frelse. – Review and Herald, 10. nov. 1885. ret

næste kapitel