Evangelisme kapitel 4. Fra side 53ren side   tilbage

IV. Planlægge den offentlige kampagne

(53)  (53) Efterligne mesterevanglisten
Studér Kristi metoder.
- Hvis det nogensinde har været nødvendigt at vi forstår og følger rigtige læremetoder og følger Kristi eksempel, så er det nu. - Brev 322, 1908. ret

(53)  Hvordan han mødte folk. - Hvis I vil komme ordentligt ind på folk, så ydmyg jeres hjerter for Gud og lær hans veje. Vi vil få megen undervisning om vort arbejde, ved at studere Kristi arbejdsmetoder og hans måde at møde folk på. I beretningen om evangeliet har vi nedskrevet hvordan han arbejdede for alle klasser og hvordan han arbejdede i byer og stæder, - tusindevis blev draget til at høre hans undervisning. Mesterens ord var klare og tydelige, de blev sagt ømt og i forståelse. De havde forsikringen med sig, at her var sandheden. Det var den enkelhed og alvor Kristus arbejdede og talte med, som drev så mange til ham. ret

(53)  Den store Lærer har lagt planer for sit arbejde. Studér disse planer. Vi finder ham i færd med at rejse fra sted til sted, efterfulgt af ivrigt lyttende skarer. Kunne han det, ville han lede dem bort fra de tætbefolkede (54) byer, til landets stille steder. Her ville han bede med dem og fortælle dem om evige sandheder. - Review and Herald, 18.jan. 1912. ret

(54)  I synagoger - ved søbredden. - Kristus "gik omkring i hele Galilæa, lærte i deres synagoger, prædikede evangeliet om Riget og helbredte al slags sygdom og svaghed blandt folket." Han prædikede i synagoger, for derved kunne han nå mange som var forsamlet dér. Så gik han ud og lærte ved søbredden og på de store færdselsårer. De dyrebare sandheder, han skulle forkynde, blev ikke begrænses synagogerne. .... ret

(54)  Kristus kunne have fået den højeste stilling blandt det jødiske folks lærere. Men han valgte hellere at bringe evangeliet til de fattige. Han gik fra sted til sted, så dem på hovedvejene og bivejene kunne gribe evangeliesandhedens ord. Han arbejdede på den måde, som han ønsker at hans arbejdere skal arbejde på i dag. På søen, på bjerskråningen, i byens gader, kunne man høre hans røst forklare de gammeltestamentlige skrifter. Hans forklaring var så forskellig fra farisærernes og de skriftkloges at folks opmærksomhed blev fanget. Han underviste som én med myndighed - og ikke som de skriftkloge. Klart og kraftigt forkyndte han evangeliets budskab. - Brev 129, 1903. ret

(54)  Hans helt særlige metoder. - Han overværede de store årlige fester. Befolkningen var optaget af ceremonierne, men han talte om det, som hører Himlen til, og bragte evigheden inden for synsvidde. Han skænkede alle skatte fra visdommens skatkammer. Han talte så jævnt og ligefremt, at de ikke kunne undgå at forstå, hvad han sagde. Han hjalp alle syge og sørgende på sin egen måde. Han viste både medfølelse og takt, når han (55) hjalp en sjæl, som var syg på grund af synden, og skænkede helbredelse og styrke. .... ret

(55)  Han var en fremragende lærer og søgte at komme i forbindelse med folket ved at tale om det, de var bedst kendt med. Han forkyndte sandheden på en sådan måde, at hans undervisning altid fremkaldte de helligste og kæreste minder hos tilhørerne. Når han underviste, følte de, at han gjorde sig til ét med deres interesser og deres lykke. Han gik lige til sagen. hans illustrationer var så velvalgte og hans ord så venlige, at hans tilhørere lyttede med den største opmærksomhed. Han talte så ligefremt og oprigtigt til de mennesker, som trængte til hjælp, at hvert ord var dyrebart for dem. - I den store Læges fodspor s. 22-24 (vtbl 22-23). (1905) ret

(55)  Jesus studerede ansigerne. - Selv den skare, der så ofte trængte sig om ham, var for Kristus ikke en tilfældig menneskemængde. Han talte direkte til hver eneste sjæl og henvendte sig til hvert eneste hjerte. Han betragtede sine tilhøreres ansigter, lagde mærke til, om det lyste op i deres ansigtstræk, til det hastige, forstående blik, der fortalte, at sandheden var nået ind til sjælen; og medfølelsen og glæden gav gensvar i hans hjerte. - Uddannelse, s. 231. (233.dk) (1903) ret

(55)  Appellen til den faldne menneskehed. - I ethvert menneske, hvor dybt det end var faldet, så han en søn af Gud, en, som atter kunne genvinde forrettighederne ved sit guddommelige slægtskab. - Uddannelse, s. 79. (1903) ret

(55)  Enkelt, direkte, flere gange. - Kristi lære var enkel i sig selv. Han lærte som én med myndighed. Jøderne ventede på og hævdede at Kristi første komme ville fremstilles med al den herlighed som skulle følge med hans Åndet komme. Den store Lærer forkyndte sandheden for menneskene, for mange af dem som ikke kunne uddannes på rabbinernes (56) skoler, ej heller blive undervist i græsk filosofi. Jesus udtrykte sandhed på en tydelig, direkte måde, og gjorde hans udsagn slående og virkningsfulde. Hævede han sin røst med et unaturligt tonefald, som mange forkyndere gjorde på den tid, ville menneskestemmens indgriben og melodi være gået tabt og meget af sandhedens kraft være ødelagt. …. ret

(56)  I sine prædikener bragte Kristus ikke ret mange ting frem for dem på en gang, for at han ikke skulle forvirre deres tanker. Han gjorde alle punkter klare og tydelige. Han ringeagtede ikke gengivelsen af gamle og velkendte sandheder i profetierne hvis de tjener hans mål: at indskærpe tanker. - manuskript 25, 1890. ret

(56)  Han rørte de klogeste menneskers tanker. - Selvom Herren fremsagde de største sandheder, i et enkelt sprog, var de iklædt en sådan skønhed at de interesserede og rørte ved de klogeste mennesker. ... ret

(56)  I sand fremstillelse af den ømme, elskende, medynkende omsorg fra sin fader, gav Jesus lignelsen om den fortabte søn. Selvom hans børn fejler og forlader ham, vil han, hvis de angrer og vender tilbage, tage imod dem med en glæde som en jordisk fader viser, når han tager imod en langtids fraværende søn som i bodfærdighed vender tilbage. - manuskript 132, 1902. ret

(56)  Børnene forstod. - Kristi måde at overbringe sandhed på kan ikke gøres bedre. .... Livets ord blev fremstillet på en så enkel måde at et barn kunne forstå dem. Mænd, kvinder og børn blev så indprentet af hans måde at forklare skriften på at de greb den klang hans stemme havde og give deres egne ord samme eftertryk og efterligne hans fagter. Unge greb hans forkynderånd og forsøgte at efterligne hans venlige måde at hjælpe dem på, som de kunne se behøvede hjælp. - Råd om sundhed s. 498, 499. (1914) ret

(57)  (57) Han sætter perlerne op i sandhedens skeletværk. - I sin undervisning prædikede Kristus ikke som præster gør i dag. Hans arbejde at bygge et skeletværk op for sandheden. Han opsamlede sandhedens dyrebare perler som fjenden havde tilegnet sig og sat i vildfarelsens skeletværk, så alle som modtog ordet kunne blive beriget derved. - manuskript 104, 1898. ret

(57)  Forstærke budskabet. - Kristus var altid rede til at besvare den, der spurgte oprigtigt efter sandheden. Da hans disciple kom til ham, for at forstå noget af det han havde sagt til mængden, gentog han gladeligt sin lektie. - Brev 164, 1902. ret

(57)  Han drog af kærlighed. - Kristus drog sine tilhøreres hjerter til sig, ved hjælp af den kærlighed han udviste, og så kunne de lidt efter lidt bære det. Han opåbnede rigets store sandheder for dem. Vi må også lære at tilpasse vort arbejde til folkets tilstand - møde mennesker hvor de er. Idet kravene fra Guds lov skal overbringes til verden, skal vi ikke glemme at den kærlighed, Kristi kærlighed, er den eneste kraft som kan blødgøre hjertet og føre til lydighed. - Review and Herald, 25.nov. 1890. ret

(57)  Han beherskede sandheden. - Den store Lærer havde hele sandhedens landkort i sin hånd, men han opåbnede ikke det hele for sine disciple. Han åbnede kun de emner op for dem som var nødvendige for deres vej på himlens sti. Der var mange ting om hans visdom som han fortiede. Ligesom Kristus tilbageholdte mange ting for sine disciple, vidende at det var umuligt for dem at fatte det, på samme måde tilbageholder Han mange ting fra os, i kendskabet til vor forstands begrænsede kapacitet. - manuskript 118, 1902. ret

(58)  (58) I personlige samtaler. - Kristi arbejde bestod hovedsagligt af personlige samtaler. Han tog nøje hensyn til samværet med den anden alene; og denne ene sjæl bidrog tusindevis andre med den forstand han fik. - Review and Herald, 9.maj 1899. ret

(58)  Da Kristus blev indbudt til en fest, tog han imod den som han skulle, og såede sandhedens frø i de tilstædeværendes hjerter, da han sad ved bordet. Han vidste at frøene der blev sået på denne måde, ville spire op og bære frugt. Han vidste at nogle af dem, der sad til måltid med ham, ville senere besvare kaldet: "Følg mig." Vores privilegium er at studere Kristi undervisningsmetoder, idet han gik fra sted til sted - og såede sandhedens frø overalt. - manuskript 113, 1902. ret

(58)  Kristi opfølgelsesplan. - Kristus sente sine desciple ud, to og to, (* Se også side 72-74, "To og to.") for at tage til steder som han kunne følge op senere. - manuskript 19, 1910. ret

(58)  Var Kristi metode rigtig? - Himlens majestæt rejste fra sted til sted på fødderne, og underviste ude i det, fra søbredden og på bjerget. Således trak han folk til sig. Er vi større end vor Herre? Var hans metode den rigtige? Har vi handlet uklogt ved at fastholde enkelhed og gudsfrygt? Vi har ikke lært vor lektie sådan som vi burde. Kristus erklærer: "Tag mit beherskelses - og lydighedsåg på jer; så skal I finde hvile for jeres sjæle. Thi mit åg er gavnligt, og min byrde er let." - Brev 140, 1898. ret

(58)  Tilpasning og afrettelse i Kristi tjeneste. - Disciplenes gerninger behøvede tilpasning og rettelse ved den ømmeste disciplin, og ved åbenbarelse af det ord de selv havde fået, ved åbenbarelse af dette for andre. (59) Kristus gav dem særlig undervisning om deres opførsel og deres arbejde. I sit eget liv har han givet dem et eksempel på streng overholdelse af de regler som han nu lagde frem for dem. De skulle gå ind i stridigheder; dette var ikke deres arbejde. De skulle åbenbare og forsvare sandheden i deres egne egenskaber, ved alvorlig bøn og meditation skulle de åbenbare en personlig erfaring på ægte kristendom. Dette ville blive en direkte modsætning til farisærernes og saddukærernes religion. De skulle lede deres tilhørers opmærksomhed hen til de større sandheder, som endnu ikke er åbenbaret. De skulle skyde pilene og Guds Ånd ville føre spydet ind i hjertet. - Review and Herald, 1.feb. 1898. ret

(59)  Planlægge en større evangeliseringskampagne.
Tid til et aggressivet arbejde.
- Sandheden skal proklameres til alle folk, stammer og tungemål. Tiden er kommet hvor et meget aggressivet arbejde skal gøres i byerne og på alle forsømte, ubearbejdede marker. - Review and Herald, 23.juni 1904. ret

(59)  Vise planer. - Der er nu brug for ihærdig arbejdtsomhed. I denne krise vil intet halvhjertet arbejde vise gode resultater. Vi skal opsøge sjæle i al vor byarbejde. Der skal lægges kloge planer, for at få mest mulig gavn af et sådant arbejde. - Review and Herald, 27.sep. 1906. ret

(59)  Vove sig ud på det dybe. - Der er dem, som mener det er deres pligt at forkynde sandheden, men de vover sig ikke ud på vandet og fanger ingen fisk. De vælger at være blandt menighederne, og blive på den samme grund igen og igen. De rapporterer om en god tid, et godt besøg, men vi ser forgæves efter sjæle, som (60) er blevet omvendt til sandheden på grund af dem. Disse prædikanter holde sig for tæt til kysten. Lad dem vove sig ud på dybet og kaste deres net hvor fiskene er. Der er ingen mangel på arbejdsopgaver. Der kunne arbejde hundredevis i Herrens vingård, hvor der nu er én. - Den sande missionær februar, 1874. ret

(60)  En udfordring til lederne. - Jeg sprøger dem som har ansvar i vort arbejde: Hvorfor forbigås så mange steder? Se på de mange byer og storbyer som endnu ikke er bearbejdede? Der er mange store byer i Amerika, ikke kun i sydstaterne, men i nordstaterne som endnu ikke er bearbejdet. Der burde være mindesmærker for Gud i alle Amerikas byer. Men jeg kunne nævne mange steder hvor sandhedens lys endnu ikke har skinnet. Himlens engle venter på at menneskeredskaber skal indtage steder, hvor der endnu ikke er blevet vidnet om den nærværende sandhed. - Review and Herald, 30.dec. 1902. ret

(60)  Bered nye steder - opret nye centre. - Forbered arbejderne til at tage ud på hovedvejene og hegnene. Vi har brug for kloge havemænd som vil omplante træer til forskellige lokaliteter og give dem muligheder for at gro. Det er Guds folks udtrykkelige opgave at tage til regionerne derude. Lad kræfter udløses for at berede nye steder, etablere nye indflydelsesrige centre, hvor som helst en opåbning end kan finde sted. - manuskript 11, 1908. ret

(60)  Nå de evangelie-forhærdede centre derude. - Lad os huske på at vi som et folk, der har fået betroet hellig sandhed, har været forsømmelige og ligefrem upålidelige. Værket har begrænset sig nogle få centre, indtil folk i dem, er blevet forhærdet over for evangliet. Det er vanskeligt at gøre indtryk på dem, som har hørt så meget sandhed og alligevel har forkastet den. Der er sat så meget til (61) på nogle få steder, medens mange, mange byer er efterladt uden at have fået advarsler og er ubearbejdede. ret

(61)  Nu mærker vi alt dette. Havde vi anstrengt os alvorligst på at nå dem, som, var de blevet omvendte, kunne fremvise oprigtigt hvad nærværende sandhed ville gøre for mennesker, så ville vort arbejde dog være meget længere fremme. Det er ikke rigtigt at nogle få steder skal have al opmærksomhed, medens andre steder forsømmes. - Brev 132, 1902. ret

(61)  Planlægge forud for nye områder. - Oh, det er som om jeg hører dagens og nattens røst: "Gå ud, inddrag nye territorier, indtag nyt territorium med teltet og giv verden det sidste advarselsbudskab. Der er ingen tid at spilde. Efterlad mine mindesmærker på alle steder hvor I skal hen. Min Ånd vil gå forud for jer og Herrens herlighed skal være jeres løn." ret

(61)  Ikke så langt herfra ligger der andre byer, som må have et lejrmøde næste år. Dette er den plan Gud har for, hvordan arbejdet skal gøres. Dem som har haft lyset i årevis til at indtage nye marker med teltet, og har afholdt lejrmøder på den samme grund i årevis, må selv blive omvendte, fordi de har ikke givet agt på Herrens ord. - Brev 174, 1900. ret

(61)  Gå frem i tro
Ryk frem i tro - midlerne vil komme.
- Kan vi forvente at disse byers indbyggere vil komme til os og sige: "Hvis I vil komme til os og prædike, så vil vi hjælpe jer med at gøre det og det"? De kender intet til vort budskab. Herren ønsker at vi skal lade vort lys skinne for mennesker, så hans Helligånd kan viderebringe sandheden til den oprigtige, som søger efter (62) sandhed. Idet vi er i gang med dette arbejde, vil vi finde at midlerne vil flyde ind i vore skatkamre, og vi vil få midler til at udrettet et endnu bredere og vidtrækkende arbejde. ret

(62)  Skal vi ikke rykke frem i tro, præcis som om vi havde tusindevis dollars? Vi har ikke så meget som den halve tro. Lad os gøre vor del til at advare disse byer. Advarselsbudskabet må komme til det folk, som uadvarede, ufrelste, er ved at gå under. Hvordan kan vi tøve? Midlerne vil komme, idet vi går frem. Men vi må gå frem i tro, stole på Herren, Israels Gud. ret

(62)  Nat efter nat kan jeg ikke sove, fordi jeg har denne byrde for uadvarede byer. Nat efter nat beder jeg og prøver at udtænke metoder, hvorved vi kan indtage disse byer og give advarselsbudskabet. Hvorfor?!, der er en verden der skal advares og reddes og vi skal tage til øst, vest, nord og syd og arbejde forstandigt for folk omkring os. Idet vi påtager os dette arbejde, vil vi se Guds frelse. Opmuntringen vil komme. - manuskript 53, 1909. ret

(62)  Følg Guds opåbende forsyn. - Hvis vi ville følge Guds opåbende forsyn, burde vi være hurtige til at se enhver opåbning, og få det meste ud af alle fortrin vi får inden for rækkevidde. ... Der er fare for at vove og løbe risiko i dette store arbejde, i frygt for at de midler der sættes til ikke vil komme igen. Hvad hvis midlerne bruges og vi endnu ikke kan se de sjæle der er blevet frelst derved? Hvad hvis en del af vore midler går fuldstændigt tabt? Hellere arbejde og holde gang i det, end ikke gøre noget. I ved ikke hvad der får vækst - dette eller hint. ret

(62)  Mennesker investerer i patentrettigheder og lider store tab, og dette tages ganske naturligt. (63) Men i Guds arbejde og sag, er mennesker bange for at satse. For dem er penge som et fuldstændigt tab, der ikke umiddelbart giver noget tilbage, når de sættes i Gudssag, og det som tilbageholdes egenkærligt, vil for en lille stund gøre fælles sag med alle afguder til undergravende virksomhed og til soldeture. Penge vil hurtigt og pludseligt miste sin værdi, når evighedens realiteter åbner sig for menneskernes sanser. ret

(63)  Gud vil have mennesker som vil vove noget og alt for at redde sjæle. Dem som ikke vil gøre noget, før de kan se alle skridt på vejen klart for sig, vil ikke for tiden være til nytte for at fremskynde Guds sandhed. Der må være arbejdere nu, som vil gå frem i mørket, såvel som i lyset, og som bravt, under modløshed og skuffende forhold vil holde håbet oppe, og stadig arbejde med tro, med tårer og tålmodigt håb, og så ved alle vande, stole på at Herren giver væksten. Gud kalder nervestærke, håbefulde, troende og udholdende mennesker til at arbejde målrettet på sagen. - Den sande missionær januar, 1874. ret

(63)  Vær snarrådig. - I disse farefulde tider bør vi ikke overlade folket uprøvede advarselsmetoder. Vi bør være dybt interesserede i alt som vil udsætte ondskabens flodbølge. Gå på! Hav tro på Gud. - Brev 49, 1902. ret

(63)  Ikke i vor egen styrke. - Jeg appellerer til jer, mine brødre i tjenesten. Knyt jer selv tættere til Guds arbejde. Mange sjæle som kunne være frelste, vil gå tabt, medmindre I tilstræber jer ivrigere efter at gøre jeres arbejde så fuldkomment så muligt. Der er et stort arbejde at gøre i ___. Først virkede det til at gå langsomt og vanskeligt; men Gud vil gøre et mægtigt arbejde igennem jer, hvis I blot vil overgive jer fuldstændigt (64) til ham. I vil få megen tid til at vandre i tro, ikke ved følelse. ... ret

(64)  Hvor I end er, uanset hvor prøvende omstændigheder, så tal ikke om modløshed. Bibelen er fyldt med rige løfter. Kan I ikke tro dem? Når vi tager ud for at arbejde for sjæle, ønsker Gud ikke at vi skal gå i kamp af os selv. Hvad betyder dette? Det betyder at vi ikke behøver at arbejde i vor egen styrke, for Gud har lovet højtideligt i sit ord at han vil tage med os. - Historiske skildringer, s. 128, 129. (1886) ret

(64)  I fordums dage. - På Guds befaling: "Gå ud", gik vi frem skønt vanskelighederne der skulle overvindes, synes umuligt. Vi ved hvor meget det har kostet at gennemføre Guds planer førhen, og det har gjort os til det som vi er i dag. Lad da enhver passe på at ikke rokke ved den forståelse, som Gud har forordnet for vor fremgangs skyld og muligheder der er for at fremme hans sag. - Brev 32, 1892. ret

(64)  Overlad resultaterne til Gud. - De gode frø der sås kan ligge i en tid i et koldt og egenkærligt hjerte uden at vise det har slået rod; men ofte arbejder Guds Ånd på hjertet og vander det med himlens dug og de længe skjulte frø spirer op og til sidst bærer frugt til Guds ære. Vi ved ikke om vort livsarbejde skal trives her eller der. Det er ikke spørgsmål som vi mennesker skal afgøre. Vi skal gøre vort arbejde og overlade resten til Gud. - Vidnesbyrdene bd. 3, s. 248. (1872) ret

(64)  Hjælp arbejdende menigheder. - Enhver konferens, hvadenten den er stor eller lille, er ansvarlig for et alvorligt, højtideligt arbejde for at berede et folk til Kristi genkomst. De menigheder i konferensen, der er villige til at arbejde og har brug hjælp i form af viden og derved kunne arbejde (65) effektivt, bør have den fornødne assistance. Lad enhver konferensmedarbejder være lysvågen og gøre sin konference til et meget aktivt organ for opbyggelse af Guds værk. Lad ethvert menighedsmedlem blive et arbejdende medlem, der opbygger åndelige intersser. Lad prædikanterne gøre deres del i hellig kærlighed, ved ydmyg bøn og ved alvorligt arbejde. - manuskript 7, 1908. ret

(65)  Guds hånd på rattet. - De som bærer ansvar i Guds sag står over for frygtelige farer - farer jeg skælver ved at tænke på. Men ordene kommer frem: "Min hånd er på rattet, og jeg vil ikke lade menneske styre mit arbejde i disse sidste dage. Min hånd drejer rattet, og mit forsyn vil fortsætte med at gennemføre guddommelige planer, uanset menneskers påfund." .... ret

(65)  I det store afsluttende arbejde vil vi støde på forviklinger som vi ikke ved hvordan skal takles, men lad os ikke glemme at himlens tre store kræfter arbejde, at en guddommelig hånd er på rattet, og at Gud vil gennemføre sine hensigter. - manuskript 118, 1902. ret

(65)  Gunst indtil arbejdet er udført. - En verden skal advares. Våg, vent, bed, arbejd og lad intet blive gjort ved strid og tom ære. Gør intet der øger fordomme, men alt muligt for at gøre fordommene mindre, ved at lade retfærdighedens sols klare stråler komme ind midt iblandt moralsk mørke. Der er stadig et stort arbejde at gøre, og alt som kan gøres må gøres for at åbenbare Kristus som den syndstilgivende Frelser, Kristus som syndebæren, Kristus som den klare stjerne og morgenstjerne, og Herren vil begunstige os over for verden, indtil vort arbejde er gjort. - Brev 35, 1895. ret

(66)  (66) Den højeste form for evangelisering.
Med smuk værdighed og enkelhed.
- Missionsarbejderne i de store byer må gøre velrettede, fortsatte og selvopofrende bestræbelser for at gøre folket bekendt med sandheden. Samtidig med at de arbejder for at interessere tilhørerne og vedligeholde interessen, må de vogte sig for ikke at gøre brug af metoder, som grænser til sensation. I denne tid, da ødselhed og ydre pragt er så almindeligt og menneskene mener, det er nødvendigt at vise sig frem for at sikre sig fremgang, må Guds budbærere vise, hvor dårligt det er at anvende penge til unyttige ting for effektens skyld. Når de går frem i enfoldighed, ydmyghed og ærbarhed og undgår alt, hvad der kan bære præg af pral, vil deres virke gøre et varig indtryk til det gode. ret

(66)  Det er sandt nok at pengene skal bruges til annoncering af møderne og virksomheden skal opbygges på et fast grundlag. Alligevel vil man finde, at arbejdernes styrke vil ligge, ikke i de ydre midler, men i tilliden til Gud, i den alvorlige tryglen om hans bistand og lydighed mod hans ord. Et inderligere bønneliv, en mere helhjertet efterfølgelse af Kristus, en større hengivenhed i Guds vilje bør tages med som vigtige faktorer i udførelsen af Herrens gerning. Ydre glans og en ødsel brug af midler vil ikke frembringe det ønskede resultat. Guds værk skal føres fremad med kraft. Vi behøver den Helligånds dåb. Vi må have tro på, at Gud vil lægge begavede og indflydelsesrige mænd til menigheden, som vil medvirke til, at verden får advarslen at høre. Ikke alle mennesker er lovløse og syndige. Gud har mange tusinde, som ikke har bøjet knæ for Baal. Der er gudfrygtige mænd og kvinder i de faldne kirkesamfund. I modsat fald ville vi ikke have fået dette budskab: (67) "Faldet, faldet er Babylon, den store... Gå ud fra hende, mit folk." Åb 18,2.4. Mange ærlige sjæle længes efter livets åndepust fra det høje, når det bliver forkyndt for dem i den skønhed og enfoldighed, hvormed det fremholdes i Guds ord. - Vidnesbyrdene bd. 9, s. 109-111. (1909) ret

(67)  Begavede, erfarne medarbejdere til nye byområder. - Erfarne arbejdere bør have opgaven at indtage nye steder. Der bør udøves en linie der vil fastholde arbejdets hellige værdighed. Vi skal altid huske på at onde engle er på vagt efter at tilintetgøre vore bestræbelser. ret

(67)  Byerne skal bearbejdes. En tid med store prøvelser ligger foran os. Lad da ingen opløfte sjælen til forfængelighed. Det passer sig for dem som tragter efter livets krone at stræbe legitimt. Alle vore evner og gaver skal bruges på at redde fortabende sjæle, og derved vinde andre til at blive Kristi medarbejdere. Den kundskab og de kræfter som Herren har givet mænd og kvinder vil forøges meget, idet de arbejder på at opbygge hans rige. - manuskript 19, 1910. ret

(67)  Ophøjede, forfinede, samvittighedsfulde metoder. - Igennem tidsaldrene, har Gud været noget særligt med den måde hans arbejde udføres på. I denne tidsalder, har han givet sit folk meget lys og belæring om hvordan hans arbejde skal fremføres - på en ophøjet, forfintet og samvittighedsfuld måde; og han er tilfreds med dem, som i deres tjeneste, gennemfører hans plan. - Review and Herald, 14.sep. 1905. ret

(67)  På et højt plan. - Ved Kristi virksomhed på jorden, hjalp gudfrygtige kvinder med det arbejde, som Frelseren og hans disciple skulle føre frem. Hvis dem som var imod dette arbejde (68) kunne finde noget i disse kvinders opførsel som var uden for reglerne, ville det have stoppet arbejdet med det samme. Men så længe kvinderne arbejdede sammen med Kristus og apostlene, blev hele værket ledt på et så højt plan, så det var hævet over mistankens skygge. Der kunne ikke findes anledning til at anklage. Alles tanker blev snarere henledt til skrifterne end til enkeltpersonerne. Sandheden blev forkyndt forstandigt og så tydeligt at alle kunne forstå. .... ret

(68)  I dette budskab er der en forunderlig overensstemmelse der henviser til dommen. Vi kan ikke lade pirrelige elementer blandt os, vise sig selv på en måde, der ville ødelægge vor indflydelse over dem, vi ville ønske vi kunne nå med sandheden. - manuskript 115,1908. ret

(68)  Undgå uværdige metoder. - Selv om det er godt at udvise sparsommelighed, så lad Guds værk altid have sin ophøjede værdighed. .... Gør ikke Guds værk tarveligt og forsimplet. Lad det fremstå som fra Gud; det må ikke bære et menneskeligt præg, men det guddommelige præg. Selvet skal mistes af syne i Jesus. .... ret

(68)  Der er gået meget tabt ved at følge fejlslåne idéer fra vore gode brødre, hvis planer var for snævre, og de fornedrede arbejdet til deres egne særlige metoder og idéeer, så at de højere klasser ikke blev nået. Umiddelbart giver ikke-troendes udtryk for at vort arbejde har lille værdi - nogle står ved siden for religiøse teorier, som de ikke har lagt mærke til. Meget er gået tabt af mangel på kloge arbejdsmetoder. ret

(68)  Der bør gøres alt for at give arbejdet værdighed og karakter. Der bør sættes særligt ind på, at mennesker i ansvarsfulde stillinger har den gode vilje, uden at nogle af sandhedens eller retfærdighedens principper ofres; men vore egne veje og metoder til at nærme os folk på, at de må blive ofret. Ved at vise større taktfølelse og klogskab (69) ville der udrettes meget mere, når sandheden præsenteres. - Brev 12, 1887. ret

(69)  Læren må stå store menneskers undersøgelse. - "I ransager skrifterne, fordi I mener at have evigt liv i dem." Enhver beslutning for sandheden, som vort folk tager, vil stå de største menneskers kritik; de største af verdens mænd, vil komme i kontakt med sandhed, og derfor bør vi nøje undersøge enhver beslutning vi tager, og prøve den i Skriften. Nu er det som om vi ikke bemærker noget, men sådan vil det ikke blive ved med at være. Der er bevægelser i gang for at få os frem til fronten, og hvis historikere og verdens største mænd kan skille vore sandhedsteorier i småstykker, så vil det ske. ret

(69)  Vi må hver især, vide hvad sandhed er, og forberede os til at begrunde det håb som vi har i ydmyghed og frygt, ikke i stolthed, hovmodighed og selvtilstrækkelighed, men i Kristi ånd. Vi nærmer os det tidspunkt hvor vi skal stå alene, hver især, og svare for vor tro. Religiøse vildfarelser forøger og omvikler sig om folk, med satanisk kraft. Der er næsten ikke flere bibel-læresætninger, som ikke er blevet fornægtet. - Brev 6, 1886. ret

(69)  Evangelisten og hans medarbejdere.
Evangelisering og evangelister.
- Når jeg tænker på de byer der er arbejdet så lidt med, hvor der skulle advares så mange tusinder om Frelserens snarlige genkomst, så nærer jeg et inderligt ønske efter at se mænd og kvinder gå ud, for at arbejde i Åndens kraft, fyldt med Kristi kærlighed for sjæle som er på vej til fortabelse. .... ret

(69)  Mine tanker er stærkt oprørte. I alle byer er der et arbejde at gøre. Medarbejdere skal tage ud til vore store (70) byer og holde lejrmøder. Til disse møder, skal de allerbedste talenter anvendes, så sandheden kan forkyndes med kraft. Mennesker med forskellige gaver skal involveres. .... ret

(70)  Nye metoder skal indføres. Guds folk må vågne op til den krævende tidsperiode de lever i. Gud har mennesker, som han kalder til sin tjeneste, - mennesker som ikke vil fremføre arbejdet på en livløs måde, som det er gjort tidligere. .... ret

(70)  Budskabet skal gå frem i vore store byer, som en lampe der brænder. Gud vil oprejse arbejdere til denne gerning, og hans engle vil gå foran dem. Lad ingen forhindre disse Guds udvalgte mennesker. Forbyd dem det ikke. Gud har givet dem deres arbejde. Lad budskabet blive givet med så megen kraft, at tilhørerne overbevises. - Review and Herald, 30.sep. 1902. ret

(70)  Behov for stærke mænd. - Jeg kalder vore tjenende brødre til at overveje dette. Lad stærke mænd blive udpeget til at arbejde i disse store centre. - manuskript 25, 1908. ret

(70)  Forskellighed af talenter. - Til vore teltmøder må vi få talere, som kan give folk et godt indtryk. Ét menneskes evner er utilstrækkeligt for det behov som er der, uanset hvor intelligent dette menneske kan være. Der bør være en forskellighed blandt talenterne ved disse møder. - manuskript 104, 1902. ret

(70)  Andenmanden en god investering. - Herren har bestemt at hans arbejde skal gøres solidt. At indtage en ny mark medfører store omkostninger. Men ekstraomkostningen ved at en andenmand hjælper Bror ___ vil være en investering der betaler sig. Jeg føler at jeg må sige dette, fordi så meget står på spil. Jeg beder (71) Herren om at indprente jer til at gennemføre hans vilje. - Brev 261, 1905. ret

(71)  Holde store tilhørerskarer. - Herren har givet nogle prædikanter evnen til at samle og holde store forsamlinger fangne. Idet de arbejder i gudsfrygt, vil deres bestræbelser ledsages af Helligåndens dybe bevægelser på menneskers hjerter. .... ret

(71)  Jeg er pålagt at opvække vagtfolkene. Alle tings ende er nær. Nu er det tid til at sige ja. Lad vore prædikanter og konferensformænd bruge deres taktfølelse og dygtighed til at frembringe sandheden, for rigtig mange mennesker i vore byer. Når I arbejder lige til, vil hjerter smeltes. Hav i sinde at når I overbringer prøvebudskabet for denne tid, vil jeres egne hjerter blive blødgjort og opildnet af Helligåndens betvingende indflydelse, og I vil få sjæle for jeres løn. Når I står foran forsamlinger i byerne, så husk på at Gud er jeres hjælper, og at I - ved hans velsignelse - kan frembære et budskab af en karakter, der når tilhørernes hjerter. - manuskript 53, 1910. ret

(71)  Mænd og kvinder må lære sandheden. - Vise lærere - mænd og kvinder som har tilbøjelighed til at lære sandhederne i Ordet - er der brug for i vore byer. Lad disse overbringe sandheden i al dens hellige værdighed og med helliget enkelhed.- Review and Herald, 25.jan 1912. ret

(71)  Paulus en rejsende evangelist. - Paulus' liv var et liv i energisk og mangeartet virksomhed. Han rejste fra by til by og fra land til land og forkynde beretningen om korset, vandt tilhængere for evangeliet og stiftede menigheder. - Evangeliets tjenere s. 58, 59 (n 41). (1915) ret

(71)  Stærke modige arbejdere. - Svage eller aldrende mænd og kvinder, bør ikke sendes ud, for at arbejde i usunde, tætbefolkede byer. Lad dem arbejde hvor deres liv (72) ikke nødvendigvis bliver ofret. Vore brødre, som bringer sandheden til byerne, må ikke være nød til at bringe deres sundhed i fare i larm, travlhed og forvirring, hvis der kan findes afsidesliggende steder. ret

(72)  Dem som involveret i det vanskelige prøvende arbejde i byerne bør få al den opmuntring de kan få. Lad dem ikke være genstand for den uvenlige kritik fra deres brødre. Vi må have omsorg for Herrens medarbejdere, som opåbner sandhedens lys for dem, som er i vildfarelsens mørke. - Brev 168, 1909. ret

(72)  Fordelene ved at være to og to.
Jesus udsendte broder sammen med broder.
- Nu kaldte Jesus de tolv til sig og bød dem gå ud to og to gennem byerne og landsbyerne. Ingen blev udsendt alene, men broder fulgtes med broder og ven med ven. På denne måde kunne de hjælpe og opmuntre hinanden, tale og bede sammen, og den enes styrke kunne komme den andens svaghed til hjælp. På samme måde udsendte Jesus siden hen de halvfjerdsindstyve. Det var Frelserens hensigt, at evangeliets sendebud skulle være knyttede til hinanden på denne måde. Nutildags ville forkyndelsen af evangeliet blive til langt større gavn, hvis man rettede sig mere nøjagtigt efter dette eksempel. - Den store mester s. 350 (dk 234). (1898) ret

(72)  Guds plan for arbejdet i dag. - Da Jesus sendte sine disciple ud for at arbejde, . . . havde de det ikke på samme måde som nogle har det nu, at de hellere vil arbejde alene end have nogle med sig, der ikke arbejder som de gør? Vor Frelser forstod hvilke kunne arbejde sammen. Han satte ikke den milde, elskede Johannes sammen med én af samme temperament; men han satte ham sammen med den fyrige, impulsive Peter. Disse (73) to mænd var hverken ens i deres natur eller i deres arbejdsmetode. Peter handlede hurtigt og nidkært, var frimodig og kompromisløs og ville ofte såre. Johannes var altid stille og hensynsfuld over for andre og gik bagefter for at binde op og opmuntre. Således blev den enes mangler delvist skjult, ved den andens dyder. [*se også side 103-107, "Tillad mere end ét menneskes metoder."] ret

(73)  Gud har aldrig udfærdiget den regel at hans tjenere skal gå ud alene for at arbejde. Som illustration: Her er to brødre. De er ikke af samme temperament; deres tanker løber ikke i samme bane. En er i fare for at gøre for meget; den anden tager ikke de byrder som han bør. Hvis de arbejder sammen, kunne disse have en formende indflyelse på hinanden, så at yderlighederne i deres karaktertræk ikke vil stå tydeligt i deres arbejde. Det er ikke nødvendigt at de er sammen ved alle møderne; men de kunne arbejde på steder ti, femten eller endog tyve miles væk, - nær nok til at være sammen, så hvis én fik problemer med sit arbejde, kunne han kalde den anden til hjælp. De bør også samles så meget de kan i bøn og rådslagning. .... ret

(73)  Når én arbejder alene hele tiden, har han tilbøjelighed til at tro at hans måde er hævet for kritik, og han nærer intet særligt ønske om at få nogen til at arbejde sammen med ham. Men det er Kristi plan at nogle skal stå rigtigt ved hans side, så at arbejdet ikke formes helt af et menneskes tankegang, og så han og hans tilhører ikke betragter hans karaktermangler for at være dyder. ret

(73)  Hvis en taler ikke har én ved hans side, som han kan dele arbejdet med, vil han mange gange komme i situationer hvor han er nød til at (74) overtræde livets og sundhedens love. Da kan vigtige ting nu og da dukke frem, som bortleder ham - lige hvor interessen er på et kritisk punkt. Hvis to er sammen i et arbejde, vil arbejdet på sådanne tidspunkter ikke overlades til ham selv. - Historiske skildringer, s. 126, 127. (1886) ret

(74)  Fordelene ved samstemmende arbejde. - Der er brug for at to arbejder sammen; for at den ene kan opmuntre den anden, og de kan rådføre sig bede og granske Bibelen sammen. På den måde får de et bredere lys af sandheden; for én vil se sandheden på den ene måde, og den anden sandheden på en anden måde. Hvis de begår fejl, kan de rette hinanden i tale og attitude, så at sandheden ikke tages let, fordi dens fortalere begår fejl. Hvis arbejderne sendes ud alene, er der ingen til at se eller rette deres fejl; men når to går ud sammen, vil en uddannelse gå i gang, og hver medarbejder bliver hvad han burde være - en vellykket sjælevinder. - Review and Herald, juli 4, 1893. ret

(74)  Hvorfor ikke i dag? - Hvordan kan det være at vi har forladt de arbejdsmetoder den Store Lærer underviste i? Hvordan kan det være at arbejderne i hans sag i dag ikke længere sendes ud to og to? "Oh," siger du, "vi har ikke arbejdere nok til at dække arbejdsmarken." Tag da mindre territorium. Send arbejdere ud på steder hvor vejene lader til at være åbne og undervis i den dyrebare sandhed for denne tid. Kan vi ikke se det kloge i at være to sammen for at forkynde evangeliet? - Review and Herald, 19.april 1892. ret

(74)  Evangeliets virkested
"Studér din lokalitet. "
- Gå ind i de store byer, og skab en interesse blandt de høje og lave. Gør jeres arbejde ved at prædike evangeliet for de fattige, men (75) stop ikke der. Søg også at nå de højere klasser. Tænk på jeres placering med henblik på at lade jeres lys skinne ud til andre. Dette arbejde skulle have været gjort for længst. - Vidnesbyrd til prædikanter s. 400. (1896) ret

(75)  Arbejd i hallerne. - Lej haller, og lad budskabet lyde med en sådan kraft at tilhørerne bliver overbeviste. Gud vil oprejse arbejdere som vil have en særlig indflydelse, medarbejdere som vil fremføre sandheden på de mindst lovende steder. - manuskript 127, 1901. ret

(75)  Store haller i vore byer. - Vi bør få de store haller i vore byer, så den tredje engels budskab kan forkyndes fra menneskelæber. Tusindvis vil værdsætte budskabet. - Brev 35, 1895. ret

(75)  De mest populære haller. - Det kræver penge at fremføre advarselsbudskabet til byerne. Nogle gange er det nødvendigt at leje de populæreste haller til store beløb, så vi kan kalde folk der ud. Der kan vi give dem sandhedens bevis fra Bibelen. - manuskript 114, 1905. ret

(75)  Begynd forsigtigt. - Jeg er blevet og bliver stadig undervist om det, der er nødvendigt for arbejdet i byerne. Vi må stille og roligt sikre os bygninger, uden at præcisere alt hvad vi har i sinde. Vi må bruge stor visdom i det vi siger, så vor vej ikke bliver indhegnet. Lucifer er en snedig arbejder, som trækker al mulig kundskab fra vore folk, så han, hvis det er muligt, kan tilintetgøre planerne med at vække vore byer. På nogle punkter er tavshed veltalenhed. - Brev 84, 1910. ret

(75)  Lej gode haller. - På nogle steder må virksomheden begynde i det små og udvikles langsomt. Dette er det eneste arbejderne kan gøre. Men i mange tilfælde kunne det med godt resultat gøres mere omfattende og (76) besluttede anstrengelser fra begyndelsen af. Arbejdet i ___ kunne nu have været meget længere fremme end det er, dersom vore brødre ikke havde søgt at gøre arbejdet så let den gang det begyndte. Havde de skaffet gode mødelokaler og drevet virksomheden som om de havde store sandheder som visselig skulle sejre, så ville de havde større fremgang. Gud vil at arbejdet skal begyndes på en sådan måde at de første indtryk, så langt disse går, skal være de allerbedste som kan gives. - Evangeliets tjenere s. 462 (n 343). (1915) ret

(76)  Telte opslås på de bedste steder. - Vi må fremføre sandheden til byerne. Telte skal rejses på de beste steder, og møder skal holdes. - Review and Herald, 25.maj 1905. ret

(76)  Pleje af teltpladsen. - Ældre ___ har haft opslået sit telt ved det store lejrmøde i Oakland. Under forberedelserne var han lige ved hånden for at lede, og arbejdede meget hårdt for at få pladserne op mod teltet, til at se så præsentable ud så muligt. - Brev 352, 1906 ret

(76)  Fordele ved et transportabelt mødehus. - Jeg ønsker at I må få et transportabelt mødehus. Dette vil være meget bedre for jeres arbejde end et telt ville, især i regntiden. - Brev 376, 1906. ret

(76)  Ydrecenterne.
Fra ydrecenterne.
- Det er Guds plan at vore folk skal placere sig uden for byerne, og advare byerne fra disse yderposter, og rejse mindesmærker for Gud i dem. I byerne må der være en indflydelsesrig kraft, for at advarselsbudskabet skal kunne høres. - Review and Herald, 14.april 1903. ret

(76)  Som en barriere mod besmittende indflydelse. - Vi må lægge kloge planer for at advare byerne, og samtidig (77) bo hvor vi kan beskytte vore børn og os selv fra de besmittende og demoraliserende inflydelser, der hersker disse steder. - Livsskildringer, s. 410. (1915) ret

(77)  Billige landejendomme. - Vi skal være snilde som slanger og enfoldige som duer når vi anskaffer os landejendomme for lav pris, og fra disse ydercentre skal vi arbejde i byerne. - Særlige vidnesbyrd Series B, No. 14, s. 7. (1902) ret

(77)  Med let adgang til byerne. - Lad mænd med sund fornuft udpege egnede steder, ikke for at udbrede deres egne intentioner, men for at finde landejendomme med let adgang til byerne, egnet til små oplæringsskoler til arbejderne, og hvor der også kan gives plads for at behandle syge og trætte sjæle som ikke kender sandheden. Se efter sådanne steder, lige uden for byerne, hvor der kan anskaffes passende bygninger, enten som gave fra ejerne, eller købt til en fornuftig pris for gaverne fra vore folk. Byg ikke bygninger i larmende byer. - Medical Ministry s. 308, 309. (1909) ret

(77)  Arbejd i byerne, men bo der ikke. - Sandheden må udtales, uanset om mennesker vil høre eller ej. Byerne er fyldt med fristelser. Vi bør planlægge vort arbejde på en sådan måde, så vore unge folk holdes længst muligt væk fra dette fordærv. ret

(77)  Byerne skal bearbejdes fra yderposter. Guds budbringer sagde: "Skal byerne ikke advares? Jo, men ikke af Guds folk der bor i dem, men ved deres besøg, for at advare dem om hvad der kommer over jorden." - Brev 182, 1902. ret

(77)  Ligesom Enok gjorde. - Som Guds lovlydige folk, må vi forlade byerne. Ligesom Enok, må (78) vi arbejde i byerne, men ikke bo i dem. - manuskript 85, 1899. ret

(78)  Lektier fra Lot og Enok. - Når det vrimler med synd hos et folk, vil der altid kunne høres advarsler og belæring, ligesom Lot blev hørt i Sodoma. Lot kunne dog have skånet sin familie fra megen ondskab, hvis han ikke havde skabt sit hjem i denne onde, besmittede by. Alt hvad Lot og hans familie gjorde i Sodoma, kunne de have gjort, også hvis de boede et stykke bort fra byen. Enok vandrede med Gud, og alligevel boede han ikke mindt i nogen by, der var besmittet af nogen slags vold og ondskab, som Lot gjorde i Sodoma. - manuskript 94, 1903. ret

(78)  Planlægge møder i forstæderne og på tværs af byen.
Store by-evangeliserings-møder på forskellige steder.
- Nu er det på tide at bearbejde byerne; for vi må nå folkene dér. Som et folk har vi været i fare for at samle for mange vigtige interesser på et sted. Det er ikke god dømmekraft eller visdom. Nu skal der skabes en interesse i de vigtige byer. Der må hellere oprettes mange små centre, end nogle få store centre. .... ret

(78)  Lad missionærerne arbejde to og to i forskellige dele af vore store byer. Medarbejderne i hver by bør oftes samles i rådslagning og bøn, så de kan få visdom og nåde til at arbejde effektivt og harmonisk sammen. Lad alle være lysvågen for at kunne udnytte enhver anledning. Vort folk må iføre sig rustningen og oprette centre i alle de store byer. - Medical Ministry s. 300. (1909) ret

(79)  (79) Nå de uadvarede dele af vore byer. - Der skal være en større styrke af repræsentanter i alle dele af marken. Lad arbejderne gå ud, to og to, så de kan arbejde sammen, i mange dele af de byer som ikke er blevet advaret i lang tid. - Brev 8, 1910. ret

(79)  Enhver del skal bearbejdes. - Lad en skare arbejdere tage til en by og arbejde alvorligt på at sandheden forkyndes overalt. Lad dem rådføre sig med hinanden om den bedste måde at gøre det på, for minst mulige udgifter. De skal arbejde grundigt og skal altid holde det åndelige aspekt højest i deres bestræbelser. - manuskript 42, 1905. ret

(79)  Telte skal genopstilles for at nå forskellige bydele. - Der bør udvises et meget klogere lederskab når lejrmøderne skal placeres; de bør ikke afholdes på afsiddes liggende steder, for i byerne er der folk, som behøver sandheden. Lejrmøderne skal holdes på steder, hvorfra folkene i vore store byer kan nås. ... ret

(79)  Lejrmøder må være i eller nær ved byerne, arbejderne rejser teltet den ene gang i én del af byen, og den anden gang i den anden del. Der er hedninge lige ved vore døre, som behøver at høre advarselsbudskabet. I Amerikas store byer skal der rejses minnesmærker for Gud. - Brev 164, 1901. ret

(79)  Planlægge et blivende værk. (Se også side 321-326 løsen fuldstændig op.)
En overfladisk pløjning - en begrænset høst.
- Vi skal passe på at vi ikke spreder os over et større territorium og starter flere virksomheder end vi kan overkomme, (80) for de vil blive en tung byrde der optager midler. Der er fare for at der ikke arbejdes for meget på nogle af grene i Herrens vingård medens nogle andre forsømmes. Påtager man sig noget; sætter sig en masse for og ikke gør noget af det færdigt, så vil dette være en dårlig plan. Vi skal rykke frem, men kun i samråd med Gud. Vi må ikke komme så langt fra arbejdets enkelhed, at vi mister vor sans for det åndelige, og det vil være umuligt at se til så mange områder og virksomheder på én gang, uden at vore bedste medhjælpere ofres, for at holde tingene i orden. Der må vises hensyn til liv og helbred. ret

(80)  Selvom vi altid skal være parate til at følge Guds opåbnende forsyn, bør vi ikke lægge større planer for de steder vi får, ikke tage mere plads end der er hjælp og midler til, for at gøre arbejdet godt. Overfladisk pløjning betyder en begrænset og spredt høst. Bliv ved og øg den interesse der allerede er vakt, indtil skyen flytter sig, og følg da op. Så længe der er større planer og markerne åbner sig hele tiden op for arbejderne, må vore idéer og synspunkter udvides med hensyn til arbejdere, som skal bringes ind på nye områder i Herrens vingård, for at de kan bringe sjæle til sandheden. - Brev 14, 1886. ret

(80)  Spredningen for dårlig. - Lad ikke de midler I har til rådighed blive brugt på så mange steder, at der ikke sker noget tilfredsstillende det enkelte sted. Medarbejdere kan komme til at sprede deres arbejde over så mange områder at de ikke kan udrette noget ordentligt på de steder hvor arbejdet, under Herrens ledelse, burde styrkes og fuldkommes. - Brev 87, 1902. ret

(80)  Grundig i det enkelte i evangliet. - Hvis vi har et temperament der udløser en masse arbejde, så vi ikke har styrke eller Kristi nåde til at (81) gøre det med forståelse, orden og præcision, vil alt det vi påtager os vise ufuldkommenhed og arbejdet ødelægges hele tiden. Gud forherliges ikke uanset hvor godt motivet er. Det er for tydeligt at der er en mangel på visdom. Arbejderen, der hele tiden beklager sig over at have for tunge byrder at bære, er Gud ikke er glad for at han har disse byrder. Han gør sit eget liv til en plage, bekymrende og tungt, fordi han ikke vil lære af de lektier som Kristus har givet ham: Hellere at bære Hans åg og byrder, end det åg og de byrder han selv har skabt. .... ret

(81)  Gud ønsker intelligente arbejdere, som ikke gør deres arbejde forhastet, men omhyggeligt og grundigt, og bevarer altid Jesu ydmyghed. Dem som arbejder grundigt og samvittighedsfuldt med de højere opgaver, bør være omhyggelige og tænksomme med mindre opgaver, og udvise præcision og flid. Oh, hvor meget arbejde er der dog ikke gjort forsømmeligt, hvor meget efterlades der ikke ufærdigt, fordi man hele tiden ønsker et større arbejde. Der sjuskes med arbejdet der har med Guds gerning, fordi de dynger så meget arbejde foran sig, så intet kan gøres grundigt. Men al arbejdet, må stå ransagelsen fra hele jordens Dommer. De mindre opgaver i Mesterens tjeneste tillægger sig betydning, fordi de er i Kristi tjeneste. - Brev 48, 1886. ret

(81)  Ingen nye interesser før andre er gjort fri. - Vi må ikke planlægge store opstarter, når vi ikke har så megen kraft til at fuldføre det som allerede er begyndt. Lad ikke nye virksomheder komme ind før tiden, og tage midler fra andre steder, der burde bruges til at bygge arbejdet op i ___. Interesserne må fæstne sig på det sted, før andre territorier kan indtages. - Brev 87, 1902. ret

(82)  (82) Fastholde interesse for budskabet. - Erfaringerne af dette møde, hvilke er blevet vist mig adskillige gange om lejermøder i store byer, får mig til fortælle, at et større antal lejrmøder er blevet holdt hvert år. Også selv om nogle af dem er små. For disse møder vil være kraftfulde midler til at fange massernes opmærksomhed. Holdes lejrmøder i disse byer, vil tusindevis drages til at høre indbydelsen til festen: "Kom! for nu er det rede." ret

(82)  Efter at have vækket en interesse, må vi ikke korte disse møder ned, hive teltene ned, lade folk tro at mødet er ovre, netop som hundredevis er blevet interesserede. Det er netop dér at man kan gøre det bedste og alvorligeste arbejde. Møderne må ledes sådan at offentlighedens interesse fastholdes. ret

(82)  Det kan nogle gange være svært at holde på hovedtalerne nogle uger, for at udvikle den vakte interesse gennem møderne; det kan være dyrt at beholde pladserne og holde det tilstrækkelige antal familietelte, for at fastholde udseende af lejrmøde. Det kan være et offer at flere familier forbliver camperende på pladsen, for at assistere prædikanter og bibelarbejdere med at besøge og holde bibelstudie for dem som kommer til pladsen, og besøge folk i deres hjem, fortælle dem om de velsignelser de får af møderne og indbyde dem til at komme; men resultatet vil være anstrengelserne værd. Det er ved så anvorlige og energiske anstrengelser som disse, at nogle af vore lejrmøder har været med til at oprejse stærke, arbejdtsomme menigheder; og det er ved netop et sådant alvorligt arbejde at den tredje engels budskab må bringes til folkene i vore byer. - Review and Herald, 4.april 1899. ret

(83)  (83) Organiseret langvarigt arbejde. - Nogle gange er der mange talere, som deltager ved et lejrmøde i nogle få dage; og netop som folks interesse begynder at vækkes til fulde, skynder næsten alle sig væk til et andet møde, og efterlader to eller tre talere bagud til at kæmpe mod den deprimerende stemning når familieteltene slås ned og fjernes. ret

(83)  Hvor meget bedre ville det ikke være i mange tilfælde, hvis møderne fortsatte en længere tid; hvis personerne fra hver menighed var indstillet på at blive en måned eller længere, og hjælpe til ved møderne og lære at arbejde ordentligt. Så kunne de få en værdifuld erfaring til deres menigheder, når de vender hjem. Hvor meget bedre ville det ikke være, hvis nogle af de samme talere som vækker folks interesse under deres lange ophold under møderne, kunne blive der og følge deres påbegyndte arbejde, ved et grundigt organiseret og langvarigt arbejde. - Review and Herald, 4.april 1899. ret

(83)  Høsten efterlades ubjerget - Det ville være bedre og udrette mere godt, hvis der var færre teltmøder og en stærkere styrke, eller personer, med forskellige gaver i arbejdet. Da skulle der være et længere ophold på et sted, hvor en interesse var vækket. Det er gået for hurtigt at tage teltet ned. Nogle begynder at blive godt interessede og der er brug for ihærdige anstrengelser, indtil de bliver afklarede og de overgiver dem selv til sandheden. ret

(83)  På mange steder hvor teltet har været opslået, blev prædikanterne der indtil fordommene begyndte forsvinde og nogle ville da lytte fordomsfrit; og først da tages teltet ned og sendes hen til et andet sted. Turneringen er ovre, tid og midler er blevet brugt og Guds tjenere kan kun se meget lidt udrettet i løbet af teltsæsonen. Kun få er bragt til erkendelse af sandheden og Guds tjenere, har kun set meget lidt, der opmuntrer og støtter dem; og fremkalder tab i stedet at opnå styrke, åndeliggørelse og kraft fra de gaver der er inden i dem. - Vidnesbyrdene bd. 1, s. 148. (1857) ret

(84)  Arbejde der følges op. - Jeg har tænkt over hvornår det høje råb fra den første engels budskab blev givet i Portland og i Boston by. Dette arbejde blev fulgt op af et vedvarende arbejde, lignende det som I, ældre ___ og søster ___ og jeres hjælpere, udretter. Det er i virkeligheden Herrens arbejde. - Brev 182, 1906. ret

(84)  Placér familier for at holde interesse. - Så er der Toronto [Australien], et forlystelsessted. Disse steder er alle inden for ti og tyve miles fra Cooranbong og må indtages så snart vi kan finde hellige familier, som vi kan placere der, og holde interessen opvækket. Alle disse marker er hvide for høst, men vi kan ikke gøre noget uden helligede arbejdere, som kan gå ind og vække og holde en interesse. - Brev 76, 1899. ret

(84)  Brug for klog ledelse. - Der er brug for klog ledelse når arbejdsmarker udvælges. Der bør lægges planer før en mark indtages, (såsom) hvordan der skal sørges for disse sjæle. Hvem vil tjene disse, som skal gribe sandheden? De har accepteret en upopulær sandhed. Hvem vil uddanne dem, efter de har lært deres abc'er. Hvem vil give den åndelige form i deres erfaring? ret

(84)  At arbejde under store omkostninger, for at bruge sjæle til sandheden og så lade dem danne deres egen erfaring efter falske idéer, som de har fået (85) og indvævet i deres religiøse erfaring, vil efterlade arbejdet langt værre end hvis sandheden aldrig var blevet kommet til dem. Det er langt værre at arbejdet efterlades ufuldstændigt og det kommer i urede, end at vente indtil der er veltilrettelagte planer for dem som kommer til troen. - Brev 60, 1886. ret

(85)  Finanser og budgettet.
Sid ned og beregn omkostningerne. -
Guds folk skal ikke investere midlerne i blinde, så de ikke har noget og ved hvordan de får noget. Vi må vise visdom i vore træk. Kristus har fremlagt for os den plan, som hans arbejde skal føres på. Dem som ønsker at bygge, må først sætte sig ned og beregne omkostningerne, for at se om de kan færdiggøre byggeriet. Før de begynder at gennemføre deres planer, må de gå til kloge rådgivere. Hvis én arbejder ikke ræsonerer fra årsag til virkning, og er i fare for at gøre ukloge træk, skal hans kollega sige visdommelige ord til ham, og vise ham hvor han fejler. - Brev 182, 1902. ret

(85)  Streng sparsommelighed. - Lad alle som tager arbejdet op i vore store byer, være omhyggelige i dette henseende - intet sted skal pengene bruges unødigt. Det er ikke ved ydre fremvisning at mænd og kvinder skal lære hvad nærværende sandhed indbefatter. Vore arbejdere skal praktisere streng sparsommelig. Gud forbydder al ødselhed. Hver dollar vi har til rådighed skal bruges sparsommeligt. Der må ikke gøres nogen store opvisninger. Guds penge skal bruges på at fremme det arbejde han har erklæret skal gøres i vor verden, - og det på hans egen måde. - Brev 107, 1905. ret

(86)  (86) Begynd uden store opvisninger. - Hvorfor tøver vi med arbejdet i vore byer? Vi skal ikke vente på at der skal gøres noget forunderligt, eller der tilvejebringes kostbare instrumenter, for at det kan se flot ud. Hvad er rajgræs i hveden? Hvis vi vandrer og arbejder ydmygt for Gud, vil han berede vejen for os. - Brev 335, 1904. ret

(86)  Velafbalanceret evangelisering - Gud forbyde at der skulle lægges mange midler ud på nogle få steder, uden at tage hensyn til de mange områder, som knapt nok får nogen hjælp. Brødre som viser selvfornægtelse på begunstigede steder, for at den tilstrækkelige hjælp kan tilstås de trængende områder, vil hjælpe til at fuldende et værk som vil bringe Gud ære. Ingen kan afse at bygge et højere tårn til indflydelse på en lokalitet, medens andre steder står ugjorte hen. Gud give at vore sanser må helliges, og at vi må lære at måle vore tanker med Kristi gerninger og lære. - Brev 320, 1908. ret

(86)  Holde en arbejders udgifter. - I de store byer sættes mange agenter i arbejde. Dem som er placeret sådan at de ikke kan tage del i personligt arbejde, må interessere sig for at afholde en medarbejders omkostninger så han kan tage af sted. Lad ikke vore brødre og søstre undskylde sig for at ikke gå ind i et alvorligt arbejde. I praksis lever ingen kristen for sig selv. - manuskript 128, 1901. ret

(86)  Menigheder finanser New York. - Dem som kender sandheden skal styrke hinanden, og sige til tjenerne: "Tag ud på høstmarkerne i Herrens navn og vore bønner skal være med jer som skarpe segl." På den måde bør vore menigheder være bestemte vidner for Gud, og de bør også bringe ham deres gaver og ofringer, så dem som tager ud på (87) marken hvor der arbejdes for sjæle. - manuskript 73a, 1900. ret

(87)  Guds forsyn for byarbejdet. - Jeg har hørt budskaber fra Herren, som jeg har givet vort folk igen og igen, så der er mange pengestærke mænd som er modtagelige for evangeliebudskabets indflydelse og indtryk. Herren har et folk som endnu aldrig har hørt sandheden. Tag jeres arbejde og lad den ejendom der skal gives til sandhedens fremme, blive brugt sådan at et center skal etableres i ___. Lad passende personer, som aldrig har afsløret selviskhed og ergærrighed hvor midler tilbageholdes, som burde bruges på de store byer, lad sådanne personer udvælges til at fremføre arbejdet, fordi Gud anerkender dem som sine udvalgte. .... ret

(87)  Gud vil bevæge på pengestærke menneskers hjerter, når Bibelen, og Bibelen alene, fremstilles som verdens lys. I disse byer skal sandheden gå frem som en lampe der brænder. ret

(87)  Spørgsmålet er stillet: Hvorfor har I gjort det til et speciale at arbejde for den laveste og ringeste klasse og lader skarpsindige og talentfulde mænd gå forbi? Der er en mark der er fuldmoden for høsten, og Herren har midler hvorved denne mark skal bearbejdes. Der er mennesker med store forretningsevner, som vil antage sandheden, mennesker som stoler på skrifterne, som kan bringe nye og gamle ting frem af hjertets skatkammer. Disse mænd vil, styrret af Helligånden, bevæge sig frem på en måde, så alle forhindringer fjernes, så at folk kan advares om Herrens snarlige genkomst. .... ret

(87)  I mange vidnesbyrd har jeg anført at velhavende mænd, som har deres Herres penge, vil bevæges af Guds Ånd til at åbne dørerne for sandhedens fremme i store byer. De vil bruge deres betroede (88) midler til at beredde Herrens vej, gøre en hovedvej farbar i ørknen, for vor Gud. ret

(88)  Dem, som arbejder i store byer, skal - om muligt - nå til de største i verden, også til herskende myndigheder. Hvor er vor tro? Gud har vist mig Nebukadnezars sag. Herren arbejdede vældigt for at få den mægtigste konge på jorden til at anerkende ham som Konge over alle konger. Han bevægede den stolte konges sind, indtil Nebukadnezar anerkende ham som den "allerhøjeste Gud," "hvis herredømme er evigt." - Brev 132, 1901. ret

(88)  Anmod den velhavende. - Lad dem ,som arbejder i Guds sags interesse, fremlægge arbejdets behov i ___, for verdens velhavende mænd. Gør det på en klog måde. Fortæl dem hvad I prøver at gøre. Anmod dem om donationer. Det er Guds midler som de har, midler som burde bruges på at oplyse verden. ret

(88)  Der er samlet store rigdomme af guld og sølv i jorden. Menneskers rigdomme er blevet samlet sammen. Tag til disse mænd, med et hjerte fuld af kærlighed for Kristus og lidende menneskehed, og bed dem om at hjælpe jer i det arbejde I prøver at gøre for Mesteren. Når de ser at I åbenbarer Guds villige godgørenhed, vil Een der slår på nogle strenge i deres hjerter. De vil erkende at de kan være Kristi hjælpende hånd ved at gøre lægemissionsarbejde. De vil ledes til at samarbejde med Gud, fremskaffe de nødvendige midler til at igangsætte det nødvendige værk. - manuskript 40, 1901. ret

(88)  Også andre må have faciliteter. - Ældre ___ ødsler penge, som burde bruges til at underholde arbejdere på forskellige dele af marken. (89) Han må huske på at der er andre foruden han selv, skal have anledning til at bruge sine talenter i Herrens arbejde. Og de skal have faciliteter til at arbejde under, så at de kan virke uden at det koster helbredet - endog livet. En medarbejder skal ikke opsluge så mange penge at hans område tilgodeses efter hans planer, og lade hans kollega være uden de midler han burde have, for at han kan gøre sit arbejde. Også hvis pengene kommer fra udenforstående, er det stadig Herrens penge. Gud har ikke forordnet at én medarbejder skal have overflod, medens hans kollegaer er så indskrenket af mangel på midler at han ikke kan udføre det nødvendige arbejde. - Brev 49, 1902. ret

(89)  Omvendte sjæle skal fremskaffe midler. - Når mænd og kvinder kommer til sandheden i byerne, vil midlerne begynde at komme ind. Ligeså sikkert som sjæle omvendes, vil deres midler blive Helliget Herrens tjeneste, og vi vil se en vækst af vore ressourser. - manuskript 53, 1909. ret

(89)  Opbyg en reservefond. - Evangelisk arbejde skal ikke fremføres på en egenkærlig og selvophøjet måde, som ældre ___ har gjort det. De midler som kommer i hænderne på arbejderne i Herrens sag, tilhører Gud og skal bruges på en økonomisk måde. Når store pengesummer skal gives til arbejdet, så lad en del af midlerne lægges til side; så der er nødpenge til rådighed i Herrens store vingård. - Brev 149, 1901. ret

(89)  Klog ledelse på nye marker. - Det er af meget stor betydning at der startes rigtigt op, når vort arbejde begynder. Jeg er blevet vist at arbejdet i ___ er bundet fast, uden at der er sket de fremskridt, som skulle være sket, hvis dette var begyndt rigtigt. Langt mere kunne være (90) gjort ved forskellige ledelsesmetoder, og der ville ikke være taget så mange midler fra kassen. Vi har en stor og hellig betroelse i de ophøjede tillidshverv vi har fået betroet. - Brev 14, 1887. ret

(90)  Økonomisering må ikke overdrives. - Selvom vi ikke er sparsommelige, må vi ikke overdrive det. Det er en af de frygtlige og mærkelige ting i livet som der nogle gange fejles så stærkt i. Selvopofrelsens dyd føres til yderligheder. Herrens arbejdere kan godt være så formastelige, og samtidig føre selvopofrelsen så langt, at de ikke får tilstrækkelig med mad og klæder, for at de kan få den enkelte dollar til at række så langt så muligt. Nogle medarbejdere overbebyrder sig og arbejder uden det, de burde have, fordi der ikke er penge nok i kassen til at underholde det antal medarbejdere der burde være der. Der ville være flere penge, hvis alle ville arbejde i overensstemmelse med Kristi formaning: "Hvis nogen vil gå i mit spor, skal han fornægte sig selv og tage sit kors op og følge mig!" - Brev 49. 1902. ret

(90)  Undgå detaljer. - Det mål der må være for øje, er at I er reformatorer og ikke fanatikkere. Udvis ikke foragtelig smålighed i jeres omgang med ikke-troende. Stopper I op og prutter over et lille beløb, vil I til sidst miste et meget større beløb. De vil sige: "Den mand er en bedrager; han ville snyde jer for jeres rettigheder, hvis han kunne, så vær på vagt når I handler med ham". Men hvis en smule af jeres gevinst kommer til andres fordel når I handler, så vil andre handle lige så gavmildt med jer. Smålighed avler smålighed, gerrighed avler gerrighed. Dem som handler sådan, ser ikke hvor foragteligt det ser ud for andre; især for dem, der ikke er af (91) vor tro; og sandhedens dyrebare sag bærer mærket af denne defekt. - Brev 14, 1887. ret

(91)  Kampagnens forretningsførelse
Prædikanter må ikke bebyrdes af forretninger.
- Hvert menneske har fået sin gerning. Dem som går ind i prædikantembedet, går ind i et særligt arbejde og bør give sig selv til bøn og give sig af med at tale ordet. Deres tanker bør ikke bebyrdes af forretningssager. I årevis har Herren instrueret mig til at advare vore tjenende brødre mod at lade deres tanker blive så belastede af forretningsanliggender, at de ikke har tid til at have fortrolig samtale med Gud og have fællesskab med Ånden. En prædikant kan ikke holde sig i den bedste åndelige sindsstemning når han skal til at klare småvanskeligheder i de forskellige menigheder. Det er ikke det arbejde han har fået udpeget. Gud ønsker at bruge alle evnerne hos hans udvalgte budbringere. Deres tanker bør ikke betynges af lange bestyrelsesmøder om natten, for Gud ønsker at al deres hjernekraft skal bruges på at forkynde evangeliet klart og kraftigt, som det er i Kristus Jesus. ret

(91)  Overbebyrdet - en prædikant er ofte så skyndsom at han knapt nok kan finde tid til at ransage sig selv, hvorvidt han er i troen. Han finder meget lidt tid til at meditere og bede. Prædikanter må søge Gud for hans Helligånd, for at de kan overbringe sandheden rigtigt. - manuskript 127, 1902. ret

(91)  Forretningssmåting udføres af folk med forretningsevner. - Det er en stor fejltagelse at holde en prædikant, som er begavet med evangelieforkyndelsens kraft, hele tiden i gang (92) med forretningsanliggender. Han som fremholder livets ord skal ikke have for mange byrder placeret på sig. .... ret

(92)  Guds sags finanser skal styres ordentligt af dygtige forretningsmænd, så forkyndere og evangelister skal friholdes for at kunne forkynde evangeliet. Vore prædikanter skal ikke bebyrdes så tungt med evangeliearbejdets forretningsdetaljer i vore store byer. Dem med ansvar for vore konferenser bør finde forretningsmænd til at se til byarbejdets financiering. Hvis der ikke kan findes sådanne mænd, så opret oplæringssteder til mænd, der bærer disse byrder. - Review and Herald, 5.okt. 1905. ret

næste kapitel