Guds sønner og døtre kapitel 59. Fra side 65. Fra side 65 i den engelske udgave. | ren side tilbage |
(65) Du må ikke begære din næsteshus! Du må ikke begære din næstes hustru, hans træl eller trælkvinde, hans okse eller æsel eller noget, der hører din næste til! 2.Mos. 20,17 ret (65) Dette sidste bud fordømmer begærlighed. Ethvert selvisk ønske, enhver form for utilfredshed, og enhver selvisk tilfredsstillelse medvirker til at styrke og udvikle egenskaber, som vil være ødelæggende for det menneskelige redskabs kristne sind og lukke portene ind til Guds stad for ham. ret (65) Når . . . engle kommer for at tjene dem, der skal arve frelsen, og bliver vidne til selviskhed, begærlighed og kappelyst for at gavne sig selv på andre bekostning, så vender de sig bedrøvede bort. . . . På ingen anden måde kunne Herren bedre herliggøres og sandheden æres højere, end hvis vantro mennesker kunne se, at sandheden har haft en stor og god virkning på deres liv, som af naturen var begærlige og gerrige. Hvis det viste sig, at sådanne menneskers tro påvirkede dem til at omforme deres personlighed, til at forvandles fra at være nærige, selviske, kappelystne, pengekære mennesker til mennesker, der elsker at gøre det gode, som søger anledninger til at bruge deres midler til velsignelse for dem, som trænger til velsignelse, som besøger enken og de faderløse i deres sorg, og som bevarer sig selv ubesmittede af verden, så ville det være et vidnesbyrd om, at deres gudsfrygt var ægte. . . . . . De, som hævder at vente og spejde efter Herrens genkomst burde ikke vanære deres bekendelse ved smålighed i forretninger og ved at kræve den sidste hvid. Den slags frugt vokser ikke på kristendommens træ. ret (65) Det tiende bud rammer alle synder i deres udspring, idet det forbyder egenkærligt begær, som er kilden til den syndige handling har sin oprindelse. Den, der i lydighed mod Guds lov afholder sig fra at nære selv et syndigt begær efter en andens ejendom, vil ikke gøre sig skyldig i uretfærdig handling mod sine medskabninger. ret |