Herren kommer kapitel 128. Fra side 136.     Fra side 136 i den engelske udgave.ren side   tilbage

8. maj - Tider og timer

(136)  Da svarede han dem: »Det tilkommer ikke jer at kende tider eller timer, som Faderen har fastsat af egen magt.« - ApG 1, 7. ret

(136)  Tider og timer har Herren fastsat af egen magt. Og hvorfor har Gud ikke givet os kundskab herom? Fordi vi ikke ville bruge denne viden på den rigtige måde. Et sådant kendskab ville bringe vort samfund i en tilstand, der meget forsinkede Gud i arbejdet med at berede et folk til at bestå på den store dag, der skal komme. . . . Jesus har sagt til sine disciple, at de skal »våge«, men ikke i forventning om en bestemt tid. Hans efterfølgere skal være således stillet, at de kan høre deres anførers befalinger; de skal våge, vente, bede og virke, efter som de nærmer sig tiden for Herrens komme; men ingen vil kunne forudsige, hvornår denne time kommer, for »den dag og time kender ingen«. Matt 24,36. Du vil ikke kunne sige, om han kommer om et eller to eller fem år, og du skal heller ikke udsætte hans komme ved at sige, at det ikke vil ske de første ti eller tyve år. ... Det er os ikke givet at kende den bestemte tid, hverken for Helligåndens udgydelse eller for Kristi genkomst. {Ev 221} ret

(136)  Det blev derpå vist mig, at nogle svæver i den store vildfarelse, at det er deres pligt at rejse til det gamle Jerusalem,* hvor de mener, at de har en gerning at udføre, inden Herren kommer. Sådanne anskuelser er egnede til at lede sindet og interessen bort fra Herrens værk for nærværende under den tredje engels budskab; for de, der mener, at de bør rejse til Jerusalem, vil have deres sind og tanker der, og de vil holde deres midler tilbage fra sandhedens sag, for at de selv og andre må kunne rejse dertil. Jeg så, at en sådan mission ikke ville udrette noget virkelig godt, og at det ville tage lang tid at bringe nogle meget få jøder til at tro endog på Kristi første komme og meget mere at få dem til at tro på hans Åndet komme. {BM 95} ret

(136)   * Skrevet i begyndelsen af 1850'erne, da de, der forsvarede »the age-to-come« teorien, lærte, at det gamle Jerusalem ville blive genopbygget til et center for kristen mission som en opfyldelse af visse profetier i Det gamle Testamente. ret

næste kapitel