Helse og Livsstil kapitel 6. Fra side 29.     Fra side 27 i den engelske udgave.ren side   tilbage

2. Et økonomisk problem

(29)   Spiritussalg fører til uhæderlighed og vold. - På ethvert trin inden for handelen med spiritus forekommer der uhæderlighed og vold. Værtshusene er bygget for ¨løn ved uret¨ og drives ved vold og undertrykkelse. ret

(29)   Millioner gives ud for elendighed og død. - ¨Ve ham, der bygger hus uden retfærd, . . . som siger: ´jeg bygger mig et rummeligt hus med luftige sale, ´som hugger sig vinduer ud, klæder væg med cedertræ og maler det rødt. Er du konge, fordi du brammer med cedertræ? . . . Dit øje og hjerte higer kun efter vinding, efter at udgyde skyldfries blod, øve undertrykkelse og vold. ¨Jer. 22, 13-17. ret

(29)  Dette skriftsted skildrer det arbejde, som udføres af dem, der fremstiller og sælger berusende drikke. Deres beskæftigelse er det samme som plyndring. Der ydes intet vederlag, som står i forhold til de penge, de modtager. Hver dollar, de tjener, har bragt en forbandelse over køberen. . . ret

(29)  Hvert eneste år drikkes der i millionvis af liter berusende drikke. Millioner og atter millioner af dollars bortødsles og bringer kun elendighed og fattigdom, sygdom og nedværdigelse, begær, forbrydelse og død. For vindings skyld giver vinhandleren sine ofre ting, som fordærver og ødelægger både sind og legeme. Han bringer fattigdom og elendighed over drankerens familie. ret

(30)   Den modsatte status. - Drankeren er bestemt til noget bedre. Han har fået talenter, hvormed han kan ære Gud og være til velsignelse i verden. Det er hans medmennesker, som har lagt en snare for hans sjæl og levet højt på hans nedværdigelse. De har levet i overdådighed, medens de stakler, som de har udplyndret, levede i fattigdom og elendighed. Men Gud vil kræve den til regnskab, der har hjulpet til med at føre drankeren i ulykke. ret

(30)   Lovgivere og restauratører holdes økonomisk ansvarlige. - Lovgivere og restauratører vasker måske deres hænder, ligesom Pilatus gjorde, men de bliver ikke rene for sjæles blod. Denne ceremoni med at vaske hænderne kan ikke rense dem, når de med deres indflydelse og magt har hjulpet mennesker til at blive drankere. De vil blive holdt ansvarlige for de millioner af dollars, som er blevet brugt på at ødelægge forbrugerne. Ingen kan være blind for spiritushandelens forfærdelige følger. Dagbladene viser, at den elendighed, fattigdom og forbrydelse, som er et resultat af denne trafik, ikke er kløgtigt opdigtede fabler, og at hundredvis af mennesker bliver velhavende på den lille løn til dem, som de med deres skændige handel med drikkevarer sender i fortabelse. Gid der kunne rejses en offentlig stemning, som kunne gøre en ende på denne handel, lukke salonerne, og give disse forrykte mennesker en chance for at tænke på de evige realiteter. ret

(30)   Skoler kunne have været oprettet. - Tænk på de beløb, der soldes op i salonerne, hvor mennesker sælger deres forstand for noget, der giver Satan magten over dem. Hvor anderledes ville samfundet ikke blive, om disse penge blev brugt til at oprette skoler, hvor børn og unge kunne blive undervist i Bibelen og lære at hjælpe deres medmennesker og at opsøge og frelse det fortabte! ret

(30)  Der bør gøres noget for alle samfundsklasser . . . Og ikke at forglemme præster, jurister, senatorer og dommere, fordi mange af disse nyder stærke drikke og ryger tobak . . . Henstil til dem om at give de penge, de ellers bruger på skadelige nydelsesmidler som spiritus og tobak, til oprettelse af institutioner, hvor børn og unge kan blive uddannet til at indtage en nyttig plads i samfundet. ret

(31)   Mad til de sultne. - Råbet fra verdens sultende millioner ville snart blive bragt til tavshed, hvis de penge, der kommes i spiritusforhandlernes pengeskuffer, blev brugt til at lindre menneskelig lidelse. Men det onde bliver blot værre. Ungdommen bliver oplært til at synes om de modbydelige ting, som ødelægger dem på sjæl og legeme. Det arbejde, de kunne have gjort i Guds vingård, nægter de at gøre. ret

(31)   Missionsstationer kunne have været oprettet. - Tænk på de tusinder, ja millioner af dollars, som bruges til drik, der får mennesker til at blive som dyr og ødelægger deres forstand . . . Alle disse penge kunne udrette megtet godt, hvis de blev brugt til at drive mission for i Jordens mørke egne. Gud bliver frarøvet, hvad der med rette tilhører ham. ret

(31)   Mere litteratur kunne have været udbredt. - Hvis vi fulgte apostelens formaning: ¨Enten I nu spiser eller drikker, eller hvad I gør, så gør det alt til Guds ære!¨ så ville tusindvis af dollars, som nu bliver ofret på begærets alter, tilflyde Herrens skatkammer og blive brugt til fremstilling af litteratur på forskellige sprog til at kunne spredes som løvet om efteråret. Missioner ville blive påbegyndt i andre lande, og da ville Kristi efterfølgere i sandhed være verdens lys. ret

(31)   Fridage forværrer drikkeriet. - Drukkenskab, optøjer, voldshandlinger, forbrydelser, mord er resultatet af at sælge sin forstand. De mange fridage forværrer drikkeriet. Disse fridage styrker ikke moralen eller religionen. Da drikker man de penge op, som skulle have været brugt til familiens underhold. ret

(31)  Når den stærke drik går ind, går forstanden ud. Da er det mørkets time og magt, hvor enhver forbrydelse bliver mulig og hele den menneskelige organisme beherskes af en magt nedefra, og hvor sjæl og legeme kommer under lidenskabernes herredømme. Og hvad kan hæmme disse lidenskaber? Hvad kan standse dem? Disse mennesker har intet fast ståsted. Fridagene leder dem i fristelse, for mange mener, at når de har fri, så har de lov til at gøre som de vil, netop fordi det er fridag. ret

(32)   Millioner i Djævelens kasse. - Læg mærke til dem, der drikker vin, øl og spiritus. Prøv at lade dem regne ud, hvor mange penge de bruger til det. Hvor mange tusinde, ja millioner af dollars er ikke gået i Djævelens kasse og har holdt ondskaben i live og fremmet tøjlesløshed, korruption og forbrydelse. ret

næste kapitel