I sundhedens tjeneste kapitel 11. Fra side 199 | ren side tilbage |
(199) Kristne skal være lysbærere (199) At sende lys og kundskab ud (199) Hvis du vil samarbejde med Gud, vil Han gå foran dig, og Herrens herlighed vil være din løn. Himmelske engle vil bryde ud i sang, idet sjæle tager imod Guds store gave igennem Jesus Kristus. Du kan forsikre den syge og forpinte om at Kristus er den store Helbreder. De måtte tro på ham, og stole på Hans ord, for det vil aldrig svigte. — brev 97, 1905. ret (199) Oplæres i forskellige arbejdsgrene (200) Der må udvælges og oplæres ordentlige personer, som vil gøre ære i alle værkets grene. De må virkelig hellige deres talenter, og så vil Gud velsigne deres møje. Han er al visdoms og nådes kilde. I Hans styrke overvindes mangler og uvidenhed. ret (200) Enhver lærer, enhver sygeplejerske, enhver hjælper, som har noget at gøre i Guds tjeneste, må stræbe efter fuldkommenhed og under den største Lærers disciplin, som verden nogensinde har kendt; - hans kurs må altid gå opad og mod dette mål. Alle som er knyttet til sundhedsmissionsarbejdet må være elever. Ingen må stoppe med at tænke: Jeg kan ikke gøre dette. Han må i stedet sige: Gud forlanger at jeg skal være fuldkomment. Hvad sagde Kristus om denne sag? – »Så vær da I fuldkomne, som jeres himmelske Fader er fuldkommen.« Matthæus 5,48. ret (200) Ingen som tillader at bevidste fejl forbliver i sin optræden eller karakter, kan blive undskyldt. De som knyttes til sundhedsmissionsarbejdet er knyttet til Guds tjeneste, og de må prøve at nå Hans standard. Han vil give dem visdom og forståelse. Vi skal vise en overlegen forstand, forståelse, dygtighed kundskab, fordi vi tror på Gud og på at Hans kraft kan arbejde med menneskehjerterne. ret (200) Læs Daniels historie. Herren vil have Sit flok til at nå det højeste trin på stien, så de kan ære Ham ved at få de evner Han er villig til at give. Han har et forrådskammer af kundskaber som vi kan trække af. Lad os erkende vore mangler og forbedre os under Guds instruktion. Da vil Guds nåde og lys genspejles til verden, som den højeste uddannelse, som helliger ham der modtager den. ret (200) Jesu Kristi nåde forringes aldrig; den gør aldrig mænd og kvinder grove og rå. Ukorrekt tale, forkerte levevaner, må overvindes. Gud vil at alle mennesker retter talemåden, retter levevanerne, besidder en kundskab som vil give ham en stadig plads blandt menneskene. Jeg bringe denne sådan som Herren har bragt den for mig. Lad os beslutte os for at overgå til elev-opgaven i Kristi skole. ret (201) Oplære sygeplejersker (201) Enhver må have selvopofrelsens og selvfornægtelsens ånd, som Kristus gav os et eksempel på ved Sit liv. Vi skal føle det er vor pligt at gøre det allerbedste vi kan. De som har mange talenter og de som har få, skal arbejdet sammen, som et hjul inde i et hjul. Og hvis alle nærer et ansvar og regnskab over for Gud, vil de gøre hans vilje, gøre deres del efter Hans bestemmelse. — Manuskript 162, 1897. ret (201) Tag Kristus på dig (201) Vil I ikke alle påtage jer tage Kristus?, ikke fralægge Ham igen, men lade Hans Ånd præge jeres sind og karakter? Når alle på denne institution er virkelig omvendte, vil der være et ligeså forunderligt værk der gøres, som på Pinsefestens dag hvor disciplene modtog Helligåndens udgydelse. Herren Selv vil være hos jer, og undervise og lede og føre. I vil se Guds frelse. Ind i blant kan I blive modløse. Modløshed vil opstå, men det er altid jeres privilegium at gribe fat i det håb I har for jer i evangeliet. Våg i bøn. Tro at Gud vil hjælpe jer med at sige ord som vil gælde og opmuntre og øge deres tro som I omgås. . . . . ret (202) Ikke noget overilet arbejde (202) Regulær bibelundervisning for sygehjælpere (202) Ligge vore byrder for hans fødder (203) Han som er sagtmodig i ånd, som er renest og mest som et barn, vil være stærk til kampen. Han vil styrkes ved Hans Ånd i det indre menneske. Han som føler sin svaghed, og brydes med Gud, ligesom Jakob gjorde, og råber ligesom denne gamle tjener: »Jeg slipper dig ikke, før du velsigner mig,« han vil gå ud med Helligåndens friske salvelse. Himlens atmosfære vil omgive ham. Hans indflydelse vil være en stærk kraft for Kristi religions gunstighed. . . . ret (203) Jeg er så glad over at vi kan komme til Gud i tro og ydmyghed, og bede til Ham indtil vore sjæle er kommet i så tæt forhold til Kristus, at vi kan lægge vore byrder ved hans fødder, og sige: »Jeg er vis på, at han har magt til at bevare den skat, som blev mig betroet, indtil hin dag.« Herren er i stand til at gøre overmådelig meget, over alt hvad vi beder eller tænker på. Vore kolde og troløse hjerter kan opildnes til følsomhed og liv, indtil vi kan sige i tro: »Det liv, jeg nu lever i kødet, det lever jeg i troen på Guds Søn.« Lad os søge fylden i Kristi frelse. Lad os følge i Guds Søns fodspor, for løftet lyder: »Den, som følger mig, skal aldrig vandre i mørket, men have livets lys.« — Manuskript 63, 1908. ret (203) I de daglige pligter (203) Lad dem læse Herrens ord, for at de kan få visdom som er til frelse. De rigeste skattes findes ved at søge efter dem i ordet. Nogle menneskesind vil indprentes ved at søge skjulte rigdomme ligesom alt sælges som de har, for at købe marken og komme i besiddelse af uvurderlige sandhedsjuveler. Ofte er de laveste i besiddelse af skjulte rigdomme som de kan viderebringe til andre. ret (204) Guds ords sandheder, gælder hjertet og føres ud i ydmyghed i det daglige praktiske liv, vil gøre kristne stærke i Jehovas styrke, og lykkelige i Hans fred. Kristen venlighed og alvorlig helligelse skal hele tiden vise sig i livet. Vi er ikke altid med i de særlige pligter der hører med til den hellige tjeneste; men de almindelige hverdagspligter kan gøres i Hans ånd, og et sådant arbejde vil anbefale sig selv til ethvert menneske, også til de uomvendte som ikke kender til læren. Vi kan lade vort lys skinne således i gode gerninger, så den sandhed som vi værner om skal være, for ikke-troende, ånd og liv. — brev 140, 1906. ret (204) Efterligne Guds fuldkomne veje (204) Sygeplejersker og læger: tænk på Jesus. Hvor omhyggelig var han ikke med de rester af mad der var tilovers da de femtusinde blev bespist! Med hans eftertænksomme omhu, vil han undervise os i orden og sparsommelighed. Det store genløsningsarbejde tynger hele tiden på Hans sjæl. Idet han underviste og helbredte, blev alle kroppens og sjælens kræfter belastet til det yderst, alligevel lagde Han mærke til de mest simple ting i menneskers liv og i naturen. Hans mest belærende lektier var dem som Han illustrerede Guds rige med naturens enkle ting. Han overså ikke Hans ydmygeste tjeneres behov. Hans ører hørte alle råb om behov. Han blev opmærksom på den forpinte kvindes berøring i mængden. Hans guddommelige natur, kombineret med det menneskelige, arbejdede så fint at den mindste tros-berøring affødte en reaktion. Da Han rejste Jarius’ datter fra døde, vendte Han sig om til forældrene og mindede dem om at hun måtte have noget at spise. ret (204) Disse små ting blev store efter den opmærksomhed de fik. Det ene talent skal ikke pakkes ind i servietter og skjules i jorden. Gør hvad du kan for Mesteren. »Han som er trofast i dette, som er det mindste« vil være »trofast i meget.« Mesteren vil bruge alle talenter som vi helliger til Ham. Din ungdom afgøres af den pålidelighed som I har over for små ting. I dagligdagen behøver enhver at lære at bygge for tid og for evighed. Så vil der til skrives den dyrebareste anbefaling ved hans navn i himlens bøger: »I denne fylde har I del« — Manuskript 63, 1899. ret (205) Et helligt ansvar (205) Lad din indflydelse være overbevisende, binde folk til jeres hjerter, fordi I elsker Jesus, og de er Hans. Dette er et stort arbejde. Hvis du med dine Kristuslignende ord og handlinger, gør indtryk som optænder en hunger og tørst efter retfærdighed og sandhed i deres hjerter, så er du en medarbejder sammen med Kristus. Dine ord og optræden fremviser Jesus. ret (205) De som har en ledende indflydelse på institutionen bør være mænd og kvinder har besidder hellighed og sønlig kærlighed; som ikke er snæversynet og selviske, men samvittighedsfulde, selvfornægtende og selvopofrende; som har øjnene kun rettet mod Guds herlighed. De bør være i verden, men ikke af verden. Men disse er af en karakter som vil holde Herrens vej, og de vil hele tiden lære andre ved forskrift og eksempel. ret (206) Resultaterne af de rigtige principper (206) Mennesker der ligesom Enok, vandrer i Kristi lys, vil udøve selvkontrol, også under fristelser og udfordringer. Selvom de prøves af andres trods og genstridighed, lader de ikke impulserne få frit løb. Hvis du vandrer i lyset, vil du bevise den guddommelige kraft, kombineret med menneskers anstrengelser, og andre vil se at du ledes og undervises af Gud. Du vil mærke at den Hellige Vagtmand står ved din side og få kendskab til dine ord. ret (206) Der værnes om rene tanker som absolut virker på andre. Der må være en ren og hellig atmosfære som omgiver sjælen, en atmosfære som vil virke til at opildne åndeligt liv for alle der indånder dette.—brev 6a, 1890. ret (206) Valgt til arbejdet (206) Herren har vist os de onder der er over de jordiske organisationers styrke. Han har instrueret os at hvervet som sundhedsmissioner fås fra den allerhøjeste autoritet. Han vil have os til at forstå, at det som er væsentligt for læger som forkaster Kristi myndighed, er forkert. Kristus, den største Læge der nogen sinde har levet på jorden.—brev 61, 1910. ret (207) Harmoni blandt medarbejderne (207) Forstanderindens kvalifikationer (207) En erfaren kvinde (207) At ophøje Guds ord (208) At bringe trøst og opmuntring (208) Lad de daglige religiøse andagtstjenester afholdes i korthed men af opdragende karakter. Overbring Bibelen og dens Ophavsmand, himlen og jordens Gud, og Kristus Sønnen, Guds store Gave til verden. Fortæl patienterne hvordan Frelseren kom til jorden for at åbenbare Guds kærlighed for mennesker. Overbring dem Hans store offer, da han kom her for at leve og dø. Lad det blive kendt at ethvert syndigt menneske, ved troen på Kristus, kan få del i guddommelig natur, og lære at samarbejde med Gud i frelsesarbejdet. — brev 112, 1909. ret (208) Lad de daglige religiøse andagstjenester afholdes i korthed men af opdragende karakter. Overbring Bibelen og dens Ophavsmand, himlen og jordens Gud, og Kristus Sønnen, Guds store Gave til verden. Fortæl patienterne hvordan Frelseren kom til jorden for at åbenbare Guds kærlighed for mennesker. Overbring dem Hans store offer, da han kom her for at leve og dø. Lad det blive kendt at ethvert syndigt menneske, ved troen på Kristus, kan få del i guddommelig natur, og lære at samarbejde med Gud i frelsesarbejdet. — brev 112, 1909. ret (208) Overvejelser om de ligegyldige mennesker (208) I arbejdet med at hjælpe andre, vil vi vinde de dyrebareste sejre. Vi bør hellige os selv med utrættelig iver, med alvorlig troskab, med selvfornægtelse, og arbejde tålmodigt på at hjælpe dem som behøver at udvikle sig. Venlige opmuntrende ord vil gøre underværker. Der er mange som, hvis de anstrenger sig hele tiden og gladelig anstrenger sig for deres skyld, uden at kværulere eller skælder ud, vil vise at de kan forbedre sig. Jo mindre vi kritiserer andre, des større vil vor indflydelse være over dem for det gode. Hos mange, vil hyppige og tydelige formaninger gøre mere skade end godt. Lad en kristuslignende venlighed blive pålagt alle. ret (209) Det er en videnskab at behandle de som virker særlig svage. Hvis vi vil undervise andre, må vi først lære af Kristus. Vi behøver et bredt udsyn, så at vi kan gøre et sandt sundhedsmissionsarbejde, og vise taktsomhed i omgang med mennesker. ret (209) De som faktisk har mindst brug for hjælp, er de som får de mest af vor opmærksomhed. Men vi behøver at udvise særlig visdom mod de som virker ubetænksomme og tankeløse. Nogle forstår ikke Guds værks hellighed. De med de mindste evner, tankeløshed, og endog magelige, kræver særlig omhyggelig og bønnelig hensyn. Vi må udøve taktsomhed i omgang med de som virker uvidne og ude af vejen. Med udholdende anstrengelser for deres skyld, må vi hjælpe dem til at blive nyttige i Herrens værk. De vil reagere hurtigt på en tålmodig, ømhjertet og elskelig interesse. ret (209) Vi skal samarbejde med Herren Jesus for at genoprette den virkningsløse person og ham der fejler med indsigt og renhed. Dette arbejde er lige så vigtigt som evangelieforkyndelsens arbejde. Gud kalder os til at manifestere en utrættelig og tålmodig interesse for at frelse de, der behøver den guddommelige forfinelse.—brev 113, 1905. ret (209) Begås med de urimelige (209) Vi kan aldrig vide før dommen hvilken indflydelse en venlig, hensynsfuld optræden har får det upålidelige, ufornuftige og uværdige menneske. Hvis du, efter en provokerende og uretmæssig handlemåde fra deres side, behandler dem som du ville som uskyldig person, vil du endog ved at tage smerterne, vise dem den særlige venlighed, så har du handlet som en kristen; og de bliver således overraskede og skammer sig, og ser at deres handlemåde og meningsløshed mere klart, end hvis du klart fortalte dem om deres grove handlinger og irettesatte dem. ret (210) Hvis du lage deres forkerte handlemåde frem for dem, ville de blive mere hårdnakkede og trodsige. Men behandles de venligt og hensynsfuldt mærker de deres egen handlemåde dybere, og modsætningen til din. Så vil du stå på fordelagtig grund, og du vil vise omsorg for deres sjæle, de ved at du ikke er en hykler, men at du mener hvert ord som du siger. ret (210) Siges der nogle få ord på en overilet måde, under provokation, der kun synes at være en lille ting – netop hvad de fortjente – afskærer det ofte for den indflydelse som kunne have bundet sjælen til din sjæl. Ideen om at være i mørke, under Satans fristelse og forblindes af hans fortryllende kraft, bør få dig til at føle dyb sympati for dem, det samme som du føler for en sygelig patient der leder, men er ikke klar over sin fare på grund af sin sygdom. ret (210) Sjæle som har kostet Guds enbårne Søns liv, må værtsættes højt på grund af den umådelige løsesum der er betalt for dem; og rige eller fattige, sorte eller hvide, må behandles med respekt for den værdi Kristus har tilskrevet menneskesjælen. ret (210) Disse tanker er alvorlig overvejelse værd. Forsømmes der noget fra vor side, ophøjes selvet, overilet og lidenskabelig selvophøjelse, kan sætte en sjæl på fordærvelsens stier, hvor han aldrig vil finde den snævre hellighedssti der fører til himlen. . . . Der begås alvorlige fejltagelser med omgang af ubalancerede og sygelige menneskesind. De er syge. De behøver en læge, de behøver ikke at skæres bort som en sygelig legemsdel, men at helbrede dem. Jesu ledelsesmåde gives i lignelsen for det fortabte får. Skulle Jesus behandle os ligesom vi behandler hinanden, ville ikke én af os blive frelst. Oh, hvor mange vil gå tabt på grund af de ord som burde være sagt i øm barmhjertighed, men forbliver usagte! — brev 20, 1892. ret (211) Den tungtopfattende studerende (211) Instruktørernes indstilling (211) Hvis de studerende begår fejltagelser, så lad ham ikke tro at de ikke kan komme ud for prøvelser igen, som om de har begået synder der ikke kan tilgives. Han bør venligt udpege deres fejl, og de bør for deres del, vær taknemmelige over at en så trofast ven fortæller dem om deres fejl, og hvordan de rettes. At afvise de fejlende, og behandle dem koldt, vil ikke at gøre sådan som Kristus har gjort mod ham. Vi er alle fejlagtige, og behøver hinandens sønlige kærlighed, hensyn og tilgivelse. Han kan ikke finde fuldkommenhed nogen sider, og vil ikke kunne forvente det, han må kunne klare forvirrede mennesker, og prøve at undervise dem.—brev 1, 1885. ret (211) Denne verden er ikke himlen (212) Opelske en atmosfære til at rose (212) Sundhedsreformen skal praktisere sundhedsreformens principper i alt hvad de gør – stå, vandre, trække vejret, spise og klæde sig. De skal omgive sig med en atmosfære af pris. De skal opdyrke stemmen, bevare den behagelig og sympatisk. Ingen modløse ord må kunne høres. Lad læger og sygeplejersker rette sig mod lyset. Lad dem åbne hjertets vinduer mod himlen, så de oversvømmes med Retfærdighedens Sols stråler. — brev 116, 1903. ret (212) Pænt og ordentligt (212) Sladder (212) Sygehjælpere som vil gøre sådan skal bearbejdes og irettesættes. Og hvis de nægter at ændre deres kurs, så lad dem gå. Hvis de får lov at fortsætte på institutionen, vil de indføre en tilstand som vil adskille Herren fra institutionen. Uanset hvilken afdeling de arbejder i, må hjælperne være diskrete. Hvis de gentager alt det de hører og taler om alt de ser, vil de være en forbandelse for institutionen. Der er dem, som glæder sig over at sige ting der skaber sensationer. Dette er demoraliserende for en institution, og bør ikke støttes på mindste måde. — brev 30, 1887. ret (213) Glæde sig i Herren (213) Sabbatsmøderne, morgen- og aftenandagterne i hjemmet, gudstjenesterne der holdes i kapellet – bør alt give liv fra Kristi Ånd. Hvert medlem i sanatoriefamilien bør bekende Kristus åbenlyst og med glæde, der udtrykker den glæde, trøst og håb der står skrevet i sjælen. Kristus skal fremstilles som Anføreren blandt titusinde, og den allermest elskelige. Han skal fremstilles som alle gode og fuldkomne gavers Giver, Ham som vort håb om evigt liv centrerer sig om. Hvis vi gør dette vil al snæversyn sættes til side, og vi må udøve Kristi kærlighed. Den glæde vi erfarer i denne kærlighed vil være til velsignelse for andre. ret (213) Dyb alvor og glæde (213) Herren vil at arbejderfamilien på Loma Linda er lysets kanaler. Hvis vi vil holde hjerte og ind åben mod himlen, værne om Hans nådes trøst i hjertet, vil Kristi tilstedeværelse åbenbares. Lad alvor og iver komme ind i jeres liv. Gør ingen tilbageskridt. Herren er vor hjælper, vor vejleder, vort skjold, vor overmådelig store løn. Overfladiskhed må ikke komme ind i dine rutiner, men opelsk munterhed; for det er en fremragende nådegave. Vi kan ikke tillades os at være ligegyldige med vore ord og optræden. . . . . ret (214) Vi har alle rigtig meget at være taknemmelige over; lad os åbne vore læber og prise og takke Gud. Lad os komme nær til Herren Jesus, og indrømme vore daglige forpligtelser over for Ham. Han har gjort det muligt for os at vi kan sikre os et meget lykkeligt liv endog i denne syndige verden, og fremholder håb om at hele tiden være Hos Ham i det rige, Han bereder for Sit folk. Burde disse tanker ikke fremkalde lovprisning og taksigelse hos os? — brev 260, 1907. ret (214) Overholdelse af sabbaten (214) Lægen går ikke fri (214) Ingen kan føle sig fri til at ignorere dette ord fra Herren, selvom han er læge. Fordi han er læge må han ikke føle sig fri til at ignorere Herrens ord. Han bør planlægge sit arbejde sådan at Guds forlangender adlydes. Han bør ikke rejse om sabbaten, uden at det gør det lettere. Når det sker sådan, er det ingen vanhelligelse om sabbaten, at læger rejser på den dag; men ordinære sager bør udsættes. ret (215) Gud skabte verden på seks dage og hvilede på den syvende. Han helliggjorte og velsignede den syvende dag, og gjorde den til Sit hellige mindesmærke. »Israeliterne skal«, erklærer Han »holde sabbaten, så at de fejrer sabbaten fra slægt til slægt som en evig gyldig pagt.« 2.Mos 31,16. De som gør dette, holder alle Guds bud, kan gøre krav på alle løfterne i Esajas 58,11-14. Instrukserne i dette kapitel er fyldestgørende og afgjorte. De der afholder sig fra at arbejde på sabbaten, kan påberåbe sig guddommelig ro og trøst. Skal vi ikke tro Gud? Skal vi ikke kalde den dag hellig, som Han kalder hellig? Mennesker skal ikke skamme sig over at kende det som helligt, som Gud kalder for helligt. Han skal ikke skamme sig over at gøre det som Gud har befalet. Lydighed vil få ham til en kundskab som udgør sand helliggørelse. ret (215) Gud må ikke berøves tiende og gaver, ingen vanhelligelse af Hans hellige tid. Mennesker kan ikke gøre som det behager ham på Guds hellige dag. Han har seks dage at arbejde på med verdslige forretninger, men Gud kræver at den syvende dag er Hans egen. »På den dag,« siger Han, »skal du ikke arbejde.« 2. Mos. 20,10. Guds tjener vil kalde det som helligt, som Herren kalder for helligt. Således vil han vise at han har valgt Herren som sin leder. Sabbaten blev til i Edens have, hvor morgenstjernerne sang sammen og alle Guds sønner råbte af glæde. Gud har lagt den i vor varetægt. Lad os holde den ren og hellig. — Manuskript 162, 1897. ret (215) Ved sjælens fare (216) Hvis arbejdets hast får lov at drive fra vort mål at søge Herren dagligt, skal vi gøre de største fejltagelser; skal vi udsættes for tab, for Herren er ikke med os. Vi har lukket døren så Han ikke kan få adgang til vore sjæle. Men hvis vi beder, endog når vore hænder arbejder, åbner Frelserens øre for at høre vore bønner. . . . Gud tager vare på dig på det sted hvor det er din pligt at være. Men forvis dig at du så ofte så mulig, tager der hen vor der plejer at blive bedt bønner. — Råd om sundhed, 422-424. ret (216) Sabbatsarbejdet (216) Tienden (216) Et sted hvor de kan falde fra (216) Hverken læger, eller sygehjælpere bør prøve på at udrette deres arbejde uden at tage tid til bøn.— Sundhed, filantropi, og sundhedsmissionsarbejde, side 16. ret (217) Byg harmonisk (217) Vogt dig imod syndens vane. Vogt over tungen. Vogt dig for anledninger til at gøre godt og velsigne andre, se altid på Jesus, vokse i nåde og i sandhedskundskaben. Hvis du ønsker det højere liv, må du nu leve det højere liv i denne verdens lavere liv. Vi arbejder for tid og for evighed. Et velopbygget liv dannes ved at leve på opbygningsplanet, lægge nåde på nåde i gode gerninger, tro, tålmodighed, afholdenhed, godgørenhed, tapperhed og selvfornægtelse. I er Guds husførelse. I er Guds bygning. Lær af Kristus, så vil I ikke blande de modsatrettede og taktløse ting sammen – der i dag er ædruelig og andægtig og i morgen er ligeglad og letsindig. ret (217) Kristus har lagt alt til rette, så din karakter kan være harmonisk ved den nåde du får. Opbyg da harmonisk. Lad strukturen rejse sig, sten på sten. Grib de guddommelige lysstråler fra Jesus, og lad dem skinne på andres stivej, som er i mørke. Hele universets Gud ser på os med intens interesse. — brev 6a, 1890. ret (217) Ændret til guddommelig lignelse (217) De som vælges til at tage sygeplejerskeuddannelsen på vore sanatorier, bør vælges klogt. Unge piger med en overfladisk karakterform, bør ikke opmuntres til dette arbejde. Mange af de unge mænd som er ivrige efter at få en uddannelse som læger, har ikke de karaktertræk, som sætter dem i stand til at modstå de fristelser der er almindelige i en læges arbejde. Kun de må antages som lover til at kvalificeres til det store og hellige arbejde, at bibringe den sande sundhedsreforms principper. ret (218) En beskeden optræden (218) Ikke af verden (218) Det er ikke Guds vilje at vi skal isolere os selv fra verden. Men når vi er i verden skal vi helliggøre os selv til Gud. Vi skal ikke efterligne verden. Vi skal være i verden som en indflydelse der korrigere, som salt der beholder sin smag. Blandt en uhellig, uren og afgudsdyrkende slægt, skal vi være rene og hellige, vise at Kristi nåde har kraft til at genoprette den guddommelige lighed i menneskene. Vi skal udøve en frelsende indflydelse over verden. ret (218) »Dette er den sejr, som har sejret over verden: vor tro.« Verden er blevet et syndens spedalskhedshus, en masse fordærv. Den kender ikke Guds børn fordi den ikke kender Ham. Vi skal ikke praktisere dens veje og følge dens skikke. Vi må hele tiden modstå dens slappe principper. Kristus siger til sine efterfølgere: »Således skal jeres lys skinne for menneskene, for at de må se jeres gode gerninger og prise jeres Fader, som er i Himlene.« Det er lægernes og sygeplejerskernes pligt at skinne som lys midt i verdens fordærvende indflydelse. De skal værne om de principper som verden ikke kan smudse til. . . . . . ret (219) Nådens velsignelse gives til mennesker så det himmelske univers og den faldne verden kan se Kristi karakters fuldkommenhed, som de ellers ikke kunne se. Den Store Læge kom til vor verden for at vise mænd og kvinder at de ved Hans nåde kan leve således, at de, på Guds store dag, modtager det dyrebare vidnesbyrd: »I denne fylde har I del, idet I er i ham.«—Manuskript 24, 1900. (219) Til videre studium |