I sundhedens tjeneste kapitel 15. Fra side 273 | ren side tilbage |
(273) Vigtige principper (273) Kun når vi har forstand på sundhedsreformens principper kan vi vækkes helt op til at se de onder der kommer af upassende kost. De som har mod på at ændre deres vaner, efter at have set deres fejltagelser, vil finde at reformationen kræver kampe og megen udholdenhed. Men når den rette smag formes, vil de indse at brugen af mad, som de tidligere betragtede som harmløs, langsomt med sikker lagde fundamentet for dyspepsi (fordøjelsesbesvær) og andre sygdomme. ret (273) Giv nærende mad (273) De som ikke ved hvordan der koges med rene varer (uden kød) (hygeiejnisk), bør lære at kombinere sund nærende fødeartikler, på en sådan måde at der kommer appetitvækkende retter. Lad dem som ønsker at få kundskab om dette, abonnere på vore sundhedsblade. . . . . ret (274) Ingen kan udmærke sig i sund kogekunst, uden at hele tiden være opfindsomme; men de hvis hjerter er åbne for de store indtryk og forslag fra den Store Lærer, vil lære mange ting, og vil også kunne undervise andre; for Han vil gøre dem dygtige og forstandige. ret (274) Man må være meget opmærksom på den rigtige brug af nødder i maden. Nogle slags nødder er ikke så sunde som andre. Reducér ikke spiseseddelen til nogle få artikler som mest består af nødder. Denne mad bør ikke bruges så frit. Hvis nogle var mere spartanke, ville resultatet være mere tilfredsstillende. Sættes store mængder af dette sammen med andre fødeartikler, som det står i nogle opskrifter, vil de gøre maden så rig at kroppen ikke kan optage det ordentligt. ret (274) Kloge fremskridt (274) Lad dem som forsvarer sundhedsreformen kæmpe alvorligt for at gøre alt hvad de hævder det er. Lad dem lægge alt bort som går imod det sunde. Brug enkel og sund mad. Frugter er fremragende, og sparer megen madlavning. Afskaf berigede butterdejskager, kager, desserter og andre retter der frister appetitten. Spis et mindre antal slags mad ved hvert måltid, og spis i taknemmelighed. ret (274) Vedrørende kødmad kan vi alle sige: Lad det være. Og alle bør frembære et klart vidnesbyrd imod the og kaffe, brug det aldrig. Det er narkotika, skadelig ligesom for hjernen og for andre af kroppens organer. Tiden er endnu ikke kommet, hvor jeg kan sige at mælk og æg skal undgås helt. Mælk og æg bør ikke sættes i klasse med kødmad. Ved nogle sygdomme kan brug og æg være meget gavnligt. ret (274) Lad vore menighedsmedlemmer fornægte al selvisk appetit. Enhver øre der bruges på te, kaffe og kødmad er mere end spildt, for disse ting forhindrer den bedste udvikling af fysiske, mentale og åndelige kræfter. — brev 135, 1902. ret (275) Helliggørelse og selvbeherskelse (275) Vis værdien af sundhedsreformen (275) Til Guds ære (275) Personlige rettigheder (275) Hvad angår vort ansvar og indflydelse, er vi lydhørrig over for Gud, idet vort liv udgår fra Ham. Dette får vi ikke fra menneskene, men kun fra Gud. Vi er Hans ved skabelse og ved genløsning. Vore kroppe er ikke vore egne, at behandle dem som vi behager, og forkrøble ved vore vaner der leder til fordærv, gør det umuligt at yde Gud fuldkommen tjeneste. Vore liv og vore evner tilhører Ham. Sørger for os hvert øjeblik; Han holder det levende maskineri i gang; hvis vi fik lov at køre det et eneste øjeblik, dør vi. Vi er absolut helt afhængig af Gud. ret (276) Der læres en stor lektie når vi forstår vort forhold til Gud og Hans forhold til os. Ordene, »I tilhører ikke jer selv,« »I er købt for en pris,« bør være i vort hukommelsescenter, så vi altid kan erkende Guds ret over vore talenter, vor ejendom, vor indflydelse, vort personlige selv. Vi skal lære hvordan vi behandler denne Guds gave, i sind, i sjæl, i krop, at vi som Kristi indkøbte ejendom, kan gøre en sund og velsmagende tjeneste for ham. ret (276) Daniels renhed (276) De er meget omhyggelige at holde sig selv i berøring med Gud. De bad og studerede, og indførte streng samvittighed og ydmyge tanker i deres praktiske liv. De vandrede med Gud ligesom Enok gjorde. Herrens ord var deres kød og deres drikke. »Når som helst kongen spurgte dem om noget, der krævede visdom og indsigt, fandt han dem ti gange dygtigere end alle drømmetydere og manere i hele sit rige.« ret (276) I lyset af skriftens historie, skal hele menneskets vidnesbyrd for kødmad, eller en stor variation af mad, ikke få den mindste vægt for noget dødeligt menneske. Når troens børn helliger sig uforbeholdent sig selv med alvorlig bøn, vil Herren ære deres tro, og vil velsigne dem med et klart tankesind. — brev 73, 1896. ret (276) Appel til en læge (277) Tilbage til den oprindelige primitive kost (277) Det knurrende Israel (277) Herren kunne give dem kødmad om det var nødvendigt for deres sundhed, men Han som havde skabt og genløst dem, ledte dem ud på en lang rejse til ørknen og uddannede, disciplinerede og oplærte dem i korrekte levevaner. Herren forstod hvilken indflydelse kødmad har på menneskekroppen. Han vil have et folk som, med deres fysiske udseende, frembærer de guddommelige legitimationer, på trods af deres lange rejse. . . .. ret (277) En af de store fejl som mange fastholder, er at muskelstyrken er afhængig af dyremad. Men de enkle kornprodukter, frugter på træer og grøntsager har de nødvendige næringsstoffer for at danne godt blod. Dette kan kødmad ikke udrette. . . . ret (277) Vi består af det vi spiser, og spiser vi meget kød vil vor forstandsaktivitet blive mindre. Studerende vil udrette meget mere i deres studier, hvis de aldrig smagte kød. Når den dyriske del af mennesket styrkes ved kødspise, vil forstanden formindske i samme forhold. Et religiøst liv kan få store succes og fastholdes som sådan, hvis kødet lægges bort, for denne kost stimulerer til voldsomme aktvitieter, lidderlige tilbøjeligheder, og svækker den åndelige og moralske natur. »Det kødelige fører krig imod det åndelige, og det åndelige imod det kødelige.« ret (278) Vi behøver meget at opmuntre og opelske rene og smagsfulde tanker, og styrke de moralske kræfter frem for de lavere og kødelige magter. Gud hjælpe os til at vågne op af vor selvforskyndte appetit! ret (278) En årsag til dødelighed (278) Ud fra det lys Gud har givet mig, skyldes udbredelsen af kræft og svulster at der leves meget af kødmad. Jeg håber oprigtigt og bønneligt at du, som læge, ikke vil være blind på dette emne for altid, for blindhed blandes med manglende moralsk mod til at fornægte din appetit, og opløfte korset, som vil at du skal tage de pligter op, som din naturlige appetit og lidenskaber har afskåret. . . . . ret (278) Jeg har fået vist emnet for mig i flere aspekter. Den moral der kommer af at spise kød kan ikke ses; kunne man det, vil vi ikke høre flere argumenter og undskyldninger for at føje appetitten for dødt kød. Vi har masser af gode ting til at stille sulte med, uden at bringe lig på vore borde som udgør vor spiseseddel.... ret (278) Jeg har åbnet denne anstødsstenen op for mig, hvor dette kostspørgsmål har været vor egen åndelige vækst, og hvilken anstødssten har du ikke lagt på andres stivej, og alle blev forblændet på grund af dig, og føjede deres egen appetit. Se dybere for Kristi skyld, studér dybere, og handle i overensstemmelse med det lys som Gud har fundet rigtigt at give dig og andre på dette område. — brev 72, 1896. ret (278) En appel til en prædikant (278) Husk at når du spiser kødmad, spiser du kun kornprodukter og grøntsager på anden hånd; for dyrene får næring fra disse ting, og får det til at vokse og forberedes til salg. Det liv som var i kornprodukter og grøntsager går ind i dyret og bliver en del af dets liv, og så spise mennesker dyret. Hvorfor vil de så spise deres føde i anden omgang? . . . . . ret (279) Tanken med at dræbe dyr for at spise det er væmmelig i sig selv. Hvis menneskets naturlige sans ikke forvanskes ved at føje appetitten, vil mennesker ikke tænke på at spise dyrekød. ret (279) Modarbejd ikke reformarbejdet (279) Vær forsigtig med den holdning du indtager; så du ikke forårsager splid. Min bror, om du så ikke fører sundhedsreform-principperne ind i dit liv og i den familie, så skad ikke andre ved at modsætte dig det lys Gud har givet på dette område. ret (279) Så længe vi ikke gør brugen af kødmad til en prøvesag, så længe vi ikke ønsker at tvinge nogen til at opgive dens brug, så er det dog vor pligt at bede om at ingen prædikant i konferensen skal tage let på eller modsætte sig reformbudskabet på dette punkt. Hvis du i lyset af det Gud har givet om effekten af kødspise på kropssystemet, fortsætter med at spise kødmad, må du tage konsekvenserne. Men tag ikke standpunkt over for folk, som lader dem tro det ikke er nødvendigt at kalde til reform om kødspise; fordi Herren kalder til reform. (280) Herren har givet os arbejdet at proklamere sundhedsreformens budskab, og hvis du ikke kan gå fremad i deres rækker som giver dette budskab, sætter du ikke dette i første række. Når du modarbejder dine medarbejderes anstrengelser, som lærer sundhedsreformen, er du ikke i overensstemmelse og arbejder på den forkerte side.—brev 48, 1902. ret (280) En appel til forældre (280) Hvornår vil de der kender sandheden tage standpunkt for de rigtige principper for tid og evighed? Hvornår vil de være oprigtige mod sundhedsreformens principper? Hvornår vil de lære at det er farligt at bruge kødmad? ret (280) Jeg er instrueret til at sige, at hvis kødmad nogensinde var sikkert, så er det ikke sikkert nu. Syge dyr bringes til de store og mindre byer, og sælges som mad. Mange af disse stakkels skabninger ville være døde af sygdom på det tidspunkt hvis de ikke var blevet slagtet; alligevel blev disse syge dyrs afdøde kroppe, tilberedt til markedet, og folk spiste frit af denne giftige mad. En sådan kost forurener blodet og stimulerer de lavere lidenskaber. ret (280) Mange forældre handler som om de var berøvet al forstand. De er i en sløvhedstilstand, lammet af den forvanskede appetits udsvævelser og fornedrende lidenskaber. Vore prædikanter, som kender sandheden, burde vække folk fra den lammende tilstand og lede dem bort fra de ting som skaber appetit for kødmad. Hvis de ikke reformerer sig, vil de miste åndelig kraft, og blive mere og mere fornedrede ved syndige udsvævelser. Levevaner som væmmes ved det himmelske univers, levevaner der fornedrer mennesker lavere end dyr, og praktiseres i mange hjem. Lad alle der kender sandheden sige, »Fly de kødelige lyster, som fører krig mod sjælen.« ret (281) Eksempler på at gøre rigtigt (281) Blive til dyspeptikere (281) Vi behøver at studere tilberedelsens kunst med den enkle måde med frugter, kornprodukter og grøntsager. Vi behøver ikke disse komplicerede sammensætninger som gøres. Sådan som sagen nu står, er vi i fare for at blive til dyspeptikere. — Manuskript 150, 1905. ret (281) Spise for ofte (281) Men de syge kan selv gøre det som andre ikke kan gøre for dem. De kan befri organismen for den byrde som de selv har lagt på den. De må fjerne årsagen til lidelsen. De kan faste i nogen tid og derved give maven tid til at hvile. De kan lindre den sygelige tilstand i organismen ved en fornuftig brug av vand. Disse behandlingsmetoder vil hjælpe naturen i dens anstrengelser med at befri kroppen for alt som er urent. — Åndelige gaver, 4a:133, 134. ret (282) En plan med to måltider (282) Hold ud for at overvinde (282) Bed om moralsk mod (283) For visse ting anbefales og bruges faste og bøn til. I Guds hånd er de midler til at rense hjertet og fremme et åbent sind. Vi får svar på vore bønner fordi vi ydmyger vore sjæle for Gud. Hvis vor appetit råber på døde dyrs kød, er det nødvendigt at faste og bede for at Herren giver af Sin nåde til at fornægte kødelige lyster der fører krig mod sjælen. ret (283) Få føde fra Kristus (283) Vi må hele tiden meditere over ordet, spise af det, fordøje det, og tage det til os når det praktiseres, så at det tages med i livsstrømmen. Han som får føde af Kristus dagligt, vil, ved sit eksempel, undervise andre til at tænke mindre på det som de spiser og nærer en større bekymring for den føde de giver sjælen. ret (283) Den sande faste (284) Forslag til sanatoriets kost (284) Vi må huske på at når der er nogle som er bedre til at blot spise to måltider, er der andre som spiser let ved hvert måltid, og som føler at de behøver noget om aftnen. Der må spises mad nok til at give senerne og musklerne kraft. Og vi skal huske på at det er fra den føde der spises, at tankesindet får styrke fra. En del af det sundhedsmissonsarbejde, som vore sanatoriearbejdere skal udrette, er at vise værdien af sund mad. ret (284) Undgå pludselige forandringer (284) Der er mange hvor aftensmaden er dagens glædeligste tid. Så er det at hele familien, efter dagens arbejde, har samlet sig om bordet til socialt samvær. ret (284) Det er tydeligt at to måltider om dagen er bedre end tre. Jeg tror og praktiserer dette, men jeg har intet »Så siger Herren«, for at det er forkert at spise det tredje måltid. Vi skal ikke være som farisæerne, der var bundet op af regler og regulativer. I Guds ord står det ikke specificeret i hvilke timer maden skal spises. Vi skal være forsigtige med at ikke lave love som Farisæerne, eller lave doktriner ud af menneskebefalinger. ret (284) Lad dine leveregler være så pålidelige at de appellerer til endog deres forstand, som ikke er blevet uddannet til at se tingene klart. Idet du kæmper med indføre revolutionerende og forvandlende sandhedsprincipper i deres livsstil som kommer på sanatoriet, for at blive sundere, så lad dem se at de ikke får pålagt nogen egenmægtige krav på sig. Giv dem ikke grund til at føle at de er tvunget til at følge en kurs de ikke har valgt.—brev 213, 1902. ret (284) Intet kødmad på sanatoriets borde (285) En god variation af mad (285) Jeg gør ikke mig selv til kriterium for nogen andre. Der er ting som jeg ikke kan spise uden at det volder mig stor pine. Jeg prøver at lære det som er bedst for mig, og så ikke sige noget til nogen, jeg er med i de ting jeg kan spise, som ofte blot er to eller tre variationer som ikke skaber forstyrrelser i maven. ret (285) Lad os huske at vi har haft lang tid til at tilpasse os sundhedsreformens kost. Vi kan ikke forvente andet end at den vil være nødvendig på vore sanatorier til at give retter, der er tilberedt helt anderledes end det som vi selv bruger; for vi har lært at synes om enkel mad. Det er nødvendigt at planlægge mere liberalt for en sundhedsinstitution end for en privat familie. Mange ting må overvejes, og der må dispensers for at imødekomme mange patientklassers særlige behov, som kommer på vore sanatorier. Appetitten må ikke pludselig have en spændetrøje på. Når du bliver bekendt med disse folk, og forstår deres sande tilstand, kan der laves ordninger for at imødekomme de personlige behov. — brev 45, 1903. ret (285) Der må gives lektier (286) Der bør gives lektioner der forklarer hvorfor reform i kosten er nødvendig, og viser at stærkt krydret mad skaber betændelse af fordøjelsesorganernes sarte følsomhed. Lad det blive vist hvorfor vi som et folk har ændret vore spise- og drikkevaner. Vis hvorfor vi afholder os fra tobak og al giftig brændevin. Læg sundhedsreformens principper klart og tydeligt ind, og lad der, sammen med dette, sættes en overflod af sund kost på bordet, der er tilberedt smagsfuldt; og Herren vil hjælpe jer til tilskynde reformen på indtryksfuld måde, og vil få dem til at se at denne reform er til deres allerbedste. De vil savne stærkt krydret mad, som de har vænnet sig til, men der må arbejdes på at give dem mad, som er så sundt og så appetitligt at de vil ophøre, at aflægge usunde retter. Vis dem at den behandling de får, vil ikke gavne dem, medmindre de gør den nødvendige ændring af deres spise- og drikkevaner. — brev 331, 1904. ret (286) Til en læge der dør af overarbejde og sparsom kost (286) Når du ser at du bliver svag fysisk, er det væsentligt at du forandrer dig, og det med det samme. Læg noget i din kost som du har udeladt. Det er din pligt at gøre dette. Få æg fra sunde fugle. Brug disse æg kogte eller rå. Hæl dem ukogte i den bedste ugærede vin du kan finde. Det vil give det som er nødvendigt for dit kropssystem. Tro ikke et øjeblik at det det ikke vil være rigtigt at gøre dette. ret (286) Der er en ting der har reddet liv – tilføre blod fra en person til en anden; men det vil være vanskeligt, og måske umuligt for dig at gøre. Jeg foreslår det blot. ret (287) Troens bøn skal redde den syge, og jeg beder dig indstændigt at kalde på menighedens ældste uden tøven. Måtte Herren hjælpe dig, er mit mest oprigtige håb. ret (287) Brug af mælk og æg (287) Du er i fare for at tage for radikale synspunkter om sundhedsreformen, og ordinere dig selv en kost som ikke giver dig styrke. ret (287) Jeg siger igen, lad intet fremkomme for dig der bekymrer dig. Træk til side og hvil en stund. Det er hvad du må gøre. Drag blade fra den Store læges livets træ. Bed for din skyld, og lad andre bede for dig. »Med mindre man tyr til mit værn, slutter fred med mig, slutter fred med mig.« ret (287) Jeg håber at du vil give agt på de ord jeg har talt til dig. Det er blevet vist for mig at du ikke vil kunne udøve den bedste indflydelse i sundhedsreformen, medmindre du bliver fordomsfri over for dig selv og mod andre. Tiden vil komme hvor mælk ikke kan bruge så frit som det bruges nu; men lige nu er det ikke tid til at lægge det bort. Og æg indeholder midler som hjælper til at modvirke gift. Og når der advares imod brug af disse levnedsmidler, hvor børn vænnes til, ja da kommer det i selvbesmittelsens vaner, så bør vi alligevel ikke overveje nægtelsen at bruge hønseæg, som god pleje og passende mad. . . ret (287) Brug appetitligt mad (288) Nærende og velsmagende mad er væsentligt (288) Grunden til Dr. ___s dårlige helbred er at han overbelaster sit lager af sundhed og så får han ikke erstattet det som er fjernet med sund, nærende og velsmagende mad. Min bror, brug hele dit liv på Ham, som blev korsfæstet for din skyld, men bind ikke dig selv med en sparsom kost; for derved fremstiller du sundhedsreformen forkert. ret (288) Når der arbejdes imod grovæderi og umådeholdenhed, skal vi huske på evangeliesandhedens midler og anordninger, som byder sig selv til sund fornuft. For at gøre vort arbejde på ligefremme og enkle måder må vi genkende de vilkår som menneskeslægten er underlagt. ret (288) Visdom i undervisningen (288) Vi skal sættes i forbindelse med masserne. Skal de lære sundhedsreformen i sin yderste form, vil det gøre skade. Vi beder dem at ikke spise kød, drikke te og kaffe. Det er godt. . . . . . ret (288) Al kødmad bør lægges bort, men grøntsager bør gøres velsmagende sammen med lidt mælk eller fløde, eller noget lignende. Den fattige siger, når sundhedsreformen præsenteres for dem: »Hvad skal vi spise? Vi kan ikke tillade os at købe nøddeprodukter.« Når jeg forkynder evangeliet for fattige, er jeg instrueret til at sige til dem at spise den frugt som er det mest nærende. Jeg kan ikke sige til dem: »Du må ikke spise æg, drikke mælk eller fløde. Du må ikke bruge smør til at tilberede føde.« Evangeliet på forkyndes for fattige; og tiden er endnu ikke kommet til at foreskrive den strengeste kost. (289) Tiden vil komme hvor vi må aflægge nogle af de kostprodukter som vi bruger nu, som mælk, fløde og æg; men mit budskab er at I ikke må føre jer selv ind i en trængselstid på forhånd, og derved forpine jer selv med døden. Vent indtil Herren bereder vejen for jer.—brev 37, 1901. ret (289) Lyset gives i kærlighed og medynk (289) Til videre studium |