I sundhedens tjeneste kapitel 3. Fra side 31 | ren side tilbage |
(31) Ansvar for sjæl og legeme (31) Når man daglig kommer i kontakt med sygdom og død, bør hans tanker fyldes med kundskab om skrifterne, så han kan drage trøstende og håbefulde ord fra dette skattekammer og lægge dem ned i deres hjerter som modtager dem. Han bør opmuntre de døende til at stole på Kristus, som den syndstilgivende Frelser, og bør forberede dem til at møde deres Herre i fred. ret (31) Læger behøver en dobbelt portion religion. Af de der arbejder, da er læger dem der har mest brug for klarhed i sind, åndsrenhed og tro som virker ved kærlighed og renser sjælen, så de kan gøre det rigtige indtryk på alle der kommer i deres indflydelsessfære. Lægen bør ikke kun lindre fysisk så meget som det er muligt for dem som snart ligger i graven, men han bør også lette deres bebyrdede sjæle. Vis dem hen til den opløftede Frelser. Lad dem beskue Guds Lam, som bærer alverdens synd bort. . . . . ret (31) Dem som forstår kristendommens videnskab har en personlig religiøs erfaring. Han som handler som vogter for det fysiske helbred, bør have taktfølelse for at arbejde for sjælens frelse. Ikke før Frelseren faktisk er hans egen sjæls frelser, vil lægen ikke vide hvordan spørgsmålet, ”Hvad skal jeg gøre for at blive frelst?” skal kunne besvares. ret (31) En frygtelig fejltagelse (32) Troskab og udholdenhed (32) Læger må stå fast under den tredje engels budskabs banner, kæmpe troens gode strid udholdende og succesrig, ikke stole på deres egen visdom, men på Guds visdom, tage den himmelske rustning på, udstyret med Guds ord, aldrig glemme at de har en Leder, som aldrig har været, og kan aldrig blive overvundet af ondt. — Manuskript 24, 1900. ret (32) Bringe Herrens arbejde i vanry (33) Giv agt på karakteropbyggelsen (33) Den mand som dagligt og hver time lever et kristent liv kan udføre en læges pligter rigtigt. Lad vore læger lære at forstå de højtidelige ansvar der er i deres proffesion, og indse hvor meget det indebærer at have med dem at gøre, som er syge i krop og sind. Ofte ligger patientens liv i lægens hænder. Bevæges et redskab forkert et øjeblik i en operation, så kan livet gå tabt. Hvilken alvorlig tanke! ret (33) Hvor vigtigt er det ikke at lægen altid er under kontrol af den guddommelige Læge! Lad ham der prøver at forlænge livet se hen til Ham, for at styre alle hans bevægelser. Hvis lægen ved at Ham der er livet selv, står ved hans side, Ham som kan udrette det som mennesker ikke kan forsøge, hvilken tillid vil denne kundskab da ikke indgyde til! Og hvilken velsignelse kan den lære i sygeværelset, hvis han har lært at stole helt på Ham som har deres sjæle som han tjener. Frelseren vil gøre ham taktsom og dygtig til at handle i vanskelige sager. — brev 61, 1904. ret (33) Læges indflydelse (33) Åben alle vinduerne mod himlen, byd Retfærdighedens Sols klare og himmelske stråler ind. »Herrens frygt er visdoms begyndelse.« Lever og arbejder vi hele tiden med tanken, »Se, Gud er her,« giver en hellig indflydelse, som Ånden altid indprenter i hjerte og sind. — Manuskript 33, 1901. ret (34) Et mønster for god dømmekraft (34) Himmelske hjælpere (34) Giv Gud ære (34) I er helt afhængige af den Store Læge efter evner og kraft til at gøre et godt arbejde. Klyng jer til Jesus. Han vil give jer forstandsskarphed til at hurtigt kunne se nervernes jævne bevægelser arbejde med præcision.— brev 3, 1901. ret (34) Gud er lægens virkekraft (35) Selvom der sendes bønner op for ikke-troende og endog hedningene, fejer det dog den skygge bort som Satan har formørket sindet med, og når den lidende føres gennem krisen, vil sandhed gå i stedet for tvivl og vantro. Skeptismens kærne som har omtåget sindet er forjaget. —Manuskript 26, 1902. ret (35) Farligt at være populær (35) Den 23. november, 1879, fik jeg vist nogle ting om institutionerne omkring os, og deres pligter og farer som har ledende stillinger i forbindelse med dem. Jeg så at Dr. ___ var blevet oprejst til at gøre et særligt arbejde som Guds redskab, og ledes, og vejledes og kontrolleres af Hans Ånd. Han skal besvare Guds krav, og aldrig føle at det er hans egen ejendom og bruge sin magt som han selv finder det gavnligt. Selvom det er hans mål at gøre det rigtige, vil han dog være helt sikker på at fejle, medmindre han hele tiden er elev i Kristi skole. Hans eneste sikkerhed er at ydmygt vandre med Gud. ret (36) Kun sikker ved et mirakel (36) De onde træk styrkes ved eftergivenhed. (36) Gud kræver hel og fuldstændig helligelse, og alt hvad der er mindre end dette, accepter han ikke. Jo vanskelige et arbejde du har, des mere behøver du Jesus. Josef holdt Guds kærlighed og frygt ren og uplettet i kongens hof. Han blev ophøjet med stor rigdom, til en beæret som næst efter kongen; og denne ophøjelse var ligeså uformodet og pludselig som den var stor. ret (36) Eksempel på fremgang under ydmyghed. (37) Josef bar karakterprøven i modgangen, og guldet blev klart under fremgangen. Han viste det samme ophøjede hensyn mod Guds vilje da han stod næst efter tronen ligesom han gjorde i fangens celle. Josef førte sin religion med overalt, og dette var hemmeligheden bag hans urokkelige nidkærhed. Som repræsentative mænd, må I have den sande gudsfrygts altoverskyggende kraft. Jeg fortæller jer, i Guds frygt, jeres sti er belagt med farer, som I ikke ser og ikke fornemmer. I må skjule jer i Jesus. I er ikke sikre, hvis I ikke holder Kristi hånd. I må vogte jer imod alt der ligner formastelighed, og værne om en ånd der hellere vil lide end synde. Man kan ikke vinde sejr der er halv så dyrebar sejr som den der vindes over selvet. — Særlige vidnesbyrd til sanatoriets læger og hjælpere, siderne 7-27. ret (37) Lægens første arbejde (37) Det er ikke nok at vi blot læser Skrifterne. Vi skal bede Herren om at fylde vore egensindige hjerter med Hans Ånd, så vi kan forstå meningen af Hans ord. For at få noget ud af læse Kristi ord, må vi bruge dem rigtigt i vore personlige situationer. ret (37) Vi har fået et budskab af overmådelig betydning frem for andre budskaber der er betroet dødelige mennesker. Dette budskab kom Kristus personligt med til øen Patmos for at give til Johannes. Han bad ham at skrive det ned som han så og hørte under sit syn, så menighederne kan vide hvad der skal ske på jorden. Indser vore sundhedsarbejdere betydningen af Åbenbaringens budskab? ret (37) Ordet »men jeg har det imod dig, at du har svigtet din første kærlighed,« gælder mange der lever i denne tid. Gud kalder på øjeblikkelig omvendelse og reformation. Det er på tide at en stor forandringer finder sted blandt folk, som ser frem til deres Herres anden tilsynekomst. Snart vil der finde besynderlige ting sted. Gud vil drage os til ansvar for den måde vi behandler sandheden på. Renheden i vor tro og vore handlinger vi afgøre vor fremtid. ret (38) Gud er seriøs med os. Han har givet ethvert mennesket sit arbejde. Enhver skal gøre sin del. Et klart og afgjort vidnesbyrd skal frembæres, for at folk skal beredes til at møde trængselstiden som den aldrig har været siden der var et folk. — Manuskript 136, 1902 ret (38) Bereder sjæle til døden (38) Pligt at være sanddru (38) Religiøs tro og principper er blevet forringet og blandet med verdslige skikke og praksis, og af denne grund er den rene og ubesmittet religion blevet sjældent. Sjælen, den dyrebare sjæl, er af værdi, og den må gøres hvid i Lammets blod. Guds styrke og nåde blev givet som et uendeligt offer så du kan sejre over Satans antydninger og fristelser og komme utilsmudset og ubesmittet frem som Josef og Daniel gjorde. Lad livet, karakteren være det stærkeste argument for kristendommen, for ved denne vil alle mennesker tvinges til at kende dig at du har været med Jesus og lært af Ham. Livet, ordene og opførslen er de kraftigste argumenter, den højtideligste appel, for den ryggesløse, pietetsløse og skeptiske menneske. . . ret (38) I vil alle behøve en levende religion, så I kan stå som Guds vidner, proklamere for den syge at synd altid følger med lidelser; og når man kæmper med smerte og sygdom, bør du tydeligvis lægge det for dem som du ved er den virkelige årsag, og hjælpemiddelet – »at ophøre med at synde;« og pege dem til den synds-tilgivende Frelser. - Manuskript 4a, 1885. ret (39) Lede sjæle til den mægtige Helbreder (39) Ved den kristne læges anstrengelser, vil det samlede lys fra fortiden og nutiden give sin virkning. Lægen skal ikke kun instruere fra Guds ord, linje for linje, forskrift for forskrift; han skal vædde denne belæring med sine tårer og gøre den stærk med sine bønner, så sjæle kan reddes fra døden. . . . . ret (39) I deres arbejde med at behandle sygdom og død, er læger i fare for at miste sjælens fremtidige alvorlige virkelighed. Med deres alvorlige, og feberhede iver for at bortlede kroppens fare, er der fare for at de forsømmer sjælens fare. Jeg vil sige til jer: Vær på vagt; for I kan møde jeres dødende foran Kristi dommersæde.— brev 120, 1901. ret (40) Evangeliske pligter (40) Lægen skal hele tiden tage imod Kristi nåde. Han skal huske at den gudfrygtige læge er bemyndiget til at betragte sig som medarbejder sammen med Gud. Frelseren er villig til at hjælpe alle som påkalder ham efter tankeklarhed og visdom. Og hvem behøver mere visdom og tankeklarhed end læger, som har så mange afgørelser at træffe? ret (40) Herren forventer at vore læger samarbejder med Ham i deres behandling af syge, viser mere tro og bruger mindre mediciner. Lad os stole på Gud. Vor tro er svag, og vore hjerter forbliver uforandrede. Gud ønsker at en forandring finder sted. Han siger: »Et nyt hjerte vil jeg give jer.« Når dette løfte er opfyldt for Guds folk, vil tingenes tilstand blive meget anderledes fra hvordan det er nu. — Manuskript 14, 1904. ret (40) En dybere længsel for sjæle (40) Læger og sygeplejersker på vore sundhedsinstitutioner skal i ord og handling sige så tydeligt at det ikke kan misforstås: »Gud er på dette sted,« for at redde, ikke ødelægge. Kristus indbyder vore læger til at blive kendt med Ham. Når de reagerer på Hans indbydelse, ved de at de får de ting de beder om. Deres sind vil oplyses af visdom ovenfra. Når man hele tiden beskuer Frelseren, vil de blive mere og mere lig Ham, indtil de til sidst kan bede i Hans navn. Idet de arbejder i harmoni med Ham, kan de bede Ham hjælpe dem i enhver stund de behøver det. — Manuskript 14, 1904. ret (41) Tag tid til at tale med Gud. (41) Til en ung læge der er modløs (41) Hold ikke dine tanker fæstnet på bekendende kristnes mangelfulde eksempler. Så vil du naturligvis, se ting i deres liv som ikke er rigtige. Men hvis du fortsætter med at se på deres fejl, vil du blive som dem. I stedet for at se på dine medmenneskers liv, så se på Jesus. Der vil du ikke kunne se ufuldkommenheder, men fuldkommenhed, retfærdighed, godhed, barmhjertighed og sandhed. Tag Frelseren som et eksempel på alle ting. Du har gjort en stor fejl ved at se på mennesker i stedet for at beskue Kristus. ret (42) Uden undskyldning (42) Men jeg begyndte ikke at skrive dette brev for at fordømme dig, men for at opmuntre dig til at se bort fra syndige eksempler hen til det fuldkomne Eksempel, og udpege dig fredens og hellighedens sti. Herrens barmhjertige kærlighed er stadig mod dig. Men Han vil have at du følger en bedre vej end den du før har fulgt. Dette skal du gøre, ikke ved at holde dine øjne fæstnet på bekendende kristne mangelfulde liv, men ved at beskue Kristus, Guds Udsending, som i denne verden og i menneskelig natur levede et rent og ædelt og fuldkomment liv, satte et eksempel som alle kan følge sikkert. ret (42) Herren rækker Sin hånd ud for at redde dig. Jeg længes efter at se dig besvare Hans indbydelse: »Lad ham gribe fat i Min styrke, så han kan få fred med Mig; og han skal få fred med Mig.«. . . . ret (42) Der har været mange ting der frister dig til at vige fra din alliance med sandheden, men Frelseren har været villig til at lede dig for hvert skridt. Der er unge mænd som Herren kræver som Sin hjælpende hånd. Samuel var blot et barn da Herren brugte ham til at gøre et godt og fornemt arbejde. . . . . ret (42) Bygge en karakter til evigheden (42) Bibelens lære om karakteropbyggelsen er meget klar: »Og alt, hvad I tager jer for i ord eller handling, gør det alt sammen i Herren Jesu navn og sig Gud Fader tak ved ham.« Sæt jer selv under Hans kontrol, og bed så for Hans beskyttende magt. Han gav Sit liv for dig. Forårsag ham ikke sorg. Vær på vagt med alt hvad du siger og gør. Kristus ønsker at I skal være Hans repræsentanter over for andre unge mennesker, Hans beskikkede evengeliske sundhedsmisionærere. ret (43) Husk på at religion i jeres liv ikke blot er en indflydelse blandt andre. Det skal være en indflydelse der dominerer alle andre. Vær nøje afholdne. Modstå alle fristelser. Giv ikke den listige fjende nogen muligheder. Lyt ikke til de forslag han lægger i mænds og kvinders munde. Du har en sejr at vinde. Du har en karakteradel at vinde; men det kan du ikke vinde så længe du er nedtrykt og modløs af fiasko. Bryd de bånd som Satan har bundet dig med. Du har ikke behov for at være hans slave. »I er Mine venner,« siger Kristus, »hvis I gør, hvad jeg byder jer.« ret (43) Jesus elsker jer, og Han har givet mig et budskab til jer. Hans store hjerte med uendelig ømhed længes inderligt over jer. Han sender jer det budskab at I må gendanne jer selv fra fjendens snare. I kan genvinde jeres selvrespekt. I må stå hvor I betragter jer selv, ikke som en fiasko, men som en sejrherrer, i og gennem Guds Ånds opløftende indflydelse. Grib fat i Kristi hænder, og slip den ikke. ret (43) I kan være til stor velsignelse for andre hvis I vil give jer selv uforbeholdent til Herrens tjeneste. I vil få kraft ovenfra hvis I vil tage standpunkt på Herrens side. Gennem Kristus kan I undfly det fordærv som er i verdens lyster, og være et ædelt eksempel på hvad Kristus kan gøre for dem der vil samarbejde med Ham. ret (43) Vælg hvem du omgås. (44) Guds mål med os er at vi altid skal bevæge os opad. Endog i hverdagslivets små pligter skal vi stadig vokse i nåden, forsynet med høje og hellige motiver, kraftfulde fordi de udgår fra Ham der gav Sit liv for at vi skal blusse op og lykkes for at forme Kristen karakter. ret (44) Kristus er gjort til sonoffer for dig. Du skal ikke gå gennem livet med en halvformet karakter. Du skal blive stærk i Guds styrke, funderet i evangeliets håb. Du kender til Guds krav, og jeg beder dig indstændig at ikke blive ved at være svækling. . . . . ret (44) Jeg har store forhåbninger om at du vil blive alt det Herren ønsker at du skal være – en evangelisk sundhedsmissionær. Du skal ikke kun vokse som en dygtig læge, men også som en af Herrens udpegede missionærere, sætte Hans tjeneste først i al dit arbejde. ret (44) Giv Kristus det bedste (44) Dette liv er din såtid. Vil du ikke, over for Gud, love dig selv at din udsæd skal blive til det den giver, ikke til rajgræs, men til en hvedehøst? Gud vil arbejde sammen med dig; han vil gøre dig nyttig. Han har betroet dig talenter så at du i Hans styrke kan bruge dem til en dyrebar høst.—brev 228, 1903. ret (44) Til en rådvild læge (45) Du skal tage imod Kristi nåde, den store Sundhedsmissionær. Hans guddommelige visdom vil gives dig hvis du nægter at give efter for tilbøjeligheden, og forbinde dig med verden. Gud ønsker at sætte dig der hvor du kan arbejde i forbindelse med andre læger. Du og ham som du er forbundet med, har ikke det samme gemyt. Det er bedre det ikke er sådan. Det som den ene behøver, kan den anden supplere med, hvis hver vil lære at bære Kristi åg. . . . ret (45) Min bror, vælg at adlyde Kristus. Med Hans sagtmodighed og elskelighed modtager du Hans råd. Stå skulder ved skulder med dine brødre, og dette vil opmuntre dem til at stå skulder ved skulder med dig. Skjul selvet i Kristus, og Frelseren vil være en nærværende hjælp til den tid der behøves. ret (45) At viderebringe Guds kærlighed (46) Det er her hvor Guds folk begår så mange fejltagelser. De udviser ikke taknemmelighed for de store gaver fra Guds kærlighed og nåde. Selviskheden må drives ud af sjælen. Hjertet må renses for al fjendskab og alle onde tanker. Troende må hele tiden modtage og viderebringe Gud kærlighed. Så vil ikke-troende sige til dem: »De har været sammen med Jesus, og lært af Han. De lever i intimt forbund med Kristus, som er kærlighed.« Verden har en skarp begrebsopfattelse, og vil kende til nogle af deres hensigter som sidder sammen på himmelske steder i Kristus Jesus. Guds menneskelige agenters karakter må være en afskrift af deres Frelsers karakter. . . . . ret (46) Forbundet med brødre (46) Ingen kan opnå fuldkommenhed i Kristus, som har middel til at få en dybere erfaring i Guds ting, indser ikke at nogen stråler af det himmelske lys, enhver plet af velsignelse, gives til ham giver alle, som kommer inden for hans indflydelsesfære. Hvis vi kvalificerer og selv til at leve i himlen, drages vi dagligt nærmere og nærmere til vor Genløser. Vi skal fremstille Kristus i alle karaktertræk. ret (46) Hvad er karakterens bibelprøve? »Om nogen elsker mig, vil han holde fast ved mit ord; og min Fader skal elske ham, og vi skal komme til ham og tage bolig hos ham.« Ingen behøver at gå tabt i åndelig blindhed. Et tydeligt »Så siger Herren« er blevet givet til alles vejledning. — brev 40, 1903. ret (46) Rådfør dig med dine brødre (47) Herren kalder på mænd som gerne vil hanke op med Kristus og med deres brødre; mænd som gerne vil kæmpe for at være helt igennem det som de skal for at kunne udføre Guds arbejde forstandigt; mænd som ser på Jesus, tager imod indbydelsen: »Kom til mig, . . . . og jeg vil give jer hvile. Tag mit åg på jer, og lær af Mig; for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjerte: og I skal finde hvile for jeres sjæle.«—brev 13, 1902. ret (47) Skal selvet herske (47) Fristes til at føle sig selvtilstrækkelig (47) Min bror, Herren behøver din hjælp med Sit arbejde. Vil du være hans hjælpende hånd? Det vil for dig være en alvorlig fejltagelse om du fik en verdslig stilling, hvor det ikke er muligt for dig at gøre det sundhedsmissionsarbejde som Gud ønsker du skal gøre. Begå ikke denne fejltagelse. Sæt dig selv under den største Lægemissionærs vejledning, som verden nogensinde har kendt. Under Hans styring vil du få større evner til at gøre Hans arbejde. ret (48) Herrens folk skal bevidne, ved deres Kristuslignede liv, at Gud har et folk på jorden, som fremstiller den rene og hellige gruppe, som vil mødes rundt om Guds trone, når de genløste samles i den Hellige Stad. Dem som på denne jord elsker og adlyder Gud vil regnes for sande og rene og loyale, værdige til at dvæle ved Ham i de himmelske sale. — brev 41, 1903. ret (48) En bøn for broderlig union (48) Der bør ikke være nogen rivaliseren. Uoverensstemmelser og rivaliseren er en større forhånelse mod Gud når det ses blandt lægerne, end blandt dem der hævder at blive kaldt til forkynderarbejdet; for den gudfrygtige læge er Kristi ambassadør der fremholder livets ord for lidende mennesker, som slipper deres greb om dette liv. Hvis han har visdom til at sige et ord i rette tid, så lad de lidene stole på Jesus, han kan være et redskab i Guds hånd til at frelse sjælen. Hvor befæstnet bør lægens sjæl ikke være, så urene, sensuelle tanker ikke finder plads der. ret (48) Jeg er blevet vist at meget er gået tabt når læger af vor tro trækker sig væk på grund af deres anderledes arbejdsmetoder. Lægemøderne bør holdes sådan at alle kan rådføre sig med hinanden, udveksle idéer og lægge planer, hvorved de kan arbejde enstemmigt. Herren formede mennesker til kammeratskab, og Han vil at vi skal være besjælet med Kristi venlige og elskelige natur, og ved omgang med andre bindes til hinanden i tæt forhold som Guds børn, arbejde for tid og evighed. ret (49) Læger rådfører sig med hinanden (49) Et studium om årsag og virkning (49) Når en læge ser at sygdommen har taget fat i kroppen, som resultat af umådeholden spise og drikke, og fortæller alligevel ikke patienten at hans lidelser er på grund af forkert handlemåde, så skader han det menneskelige broderskab. Bring sagen frem på en blid måde, men fortie aldrig årsagen til lidelsen. — brev 120, 1901. ret (49) Lægen som sabbatsholder (50) Der vil altid være pligter som skal udføres på sabbaten, for at hjælpe den lidende menneskehed. Dette er rigtigt, og i overensstemmelse med Hans lov som siger: »Barmhjertighed vil jeg, ej slagtoffer.« Men der er fare for at falde for ryggesløshed på dette punkt, og gøre det som ikke er klart væsentligt om sabbaten. ret (50) Unødige rejser gøres om sabbaten, med mange andre ting som kunne være ugjort. »Tag jer i agt,« siger Herren, »mod alle dine veje, så jeg ikke fjerner Min Helligånd på grund af ligegyldigheden over for Mine forskrifter.« »Kom sabbatsdagen i hu, at du holder den hellig«. Hav pålægget i sinde så det huskes. Lad det ikke gå i glemmebogen, »I seks dage skal du arbejde, og gøre al din gerning.« I denne tid skal alle nødvendige forberedelser gøres for sabbaten. — brev 51, 1901. ret (50) Hvile for den overtrætte (50) Der findes masser af hedenske læger. De nægter at blive oplyst ar det lys som belyser andre. De ophøjer selvet, og de mister åndelig og evige muligheder. Men de medicinske behandlere, som har sandhedsudøvelsen i tanke og hjerte, er øvede i at bruge hjælpemidler for den syndssyge sjæl, såvel som for kroppen. Med himlens visdom kan de sige ord som vil skabe melodi i sjælen, på grund af åndelig vækst. ret (50) Du er en hyrde for sjælen såvel som en læge er for legemet. Du behøver guddommelig hjælp, og du kan få den hvis du vil komme til Herren som et lille hjælpeløst barn. Du kan få en rig erfaring. Men du må ikke trætte dig selv af overarbejde og overbebyrdelse. Hvis du er afbalanceret af Helligånden, vil du først søge Guds rige og Hans retfærdighed. Du vil sætte dig i en position, hvor denne tids sandhed kan komme i klare og tydelige lysstråler til dig. Du vil se sandheden som den frembæres i denne tid, og din erfaring vil blive i fuldstændig harmoni med den tredje engels budskab. . . . ret (51) Beskue det evige og usynlige (51) Du vil komme ud for modløshed ved jeg, og prøvelserne betynger din sjæl, og du næsten glemmer at Jesus er din Hjælper, og at Hans øjne er på dig hvert øjeblik. Når dine planer udvirkes for at velsigne og afhjælpe menneskene, så hav altid i sinde at det ikke er dig som gør arbejdet. Kristus forlanger at du bærer Hans åg, og opløfter Hans byrder. Kristi store og sympatiske hjerter identificerer altid sig selv med den lidende menneskehed. I dig selv kan du ikke gøre noget. Betragt dig som et redskab i Guds hænder, og lad Hans sind, Hans fred, Hans nåde, herske i hjerte og liv. ret (51) Vær Guds tråd til at udvirke Hans plan. Du kan aldrig håndtere dig selv. Du kan aldrig sætte dig i en positition der giver en succes. Du må arbejde som en agent der samarbejder med Gud. »Arbejde på jeres frelse med frygt og bæven; thi Gud er den, som virker i jer både at ville og at virke, for at hans gode vilje kan ske.« Her er elementerne i kombination, Gud og menneskeagenten, der begge arbejder i harmoni.—brev 97, 1894. ret (51) Skjule selvet i Kristus (52) Før sin død beordrede en fremtrædende læge at en søjle skulle rejses nær det sted hvor han lå begravet, hvorpå der skulle skrives denne tekst, som røst for evigheden: »Således elskede Gud verden, at Han gav Sin enbårne Søn, at enhver som tror på Ham ikke skal fortabes, men få evigt liv.« »Kom til mig, alle I som arbejder og bærer på tunge byrder, og jeg vil give jer hvile.« »Stræb efter fred med alle og efter hellighed; uden den skal ingen se Herren.« ret (52) Og da Dr. Cheyne således kæmpede, endog fra graven, for at drage syndere til Frelseren og til herlighed, skjulte han sit eget navn, holdt det helt borte fra søjlen. Han var ikke mindre forsigtig med at sige, da der blev talt til forbipasserende: »Hans navn, erhverv og alder som ligger herunder har lille betydning, men det er af stor betydning at du ved at han ved Guds nåde fik lov at se hen til Herren Jesus som den eneste Frelser for syndere, og at dette fremsyn på Jesus gav fred i hans sjæl.« »Bed til Gud, bed til Gud,« siger det, »så at du måtte instrueres i evangeliet; og forvisses om at Gud vil give Helligånden, den eneste Lærer i sand visdom, til dem der beder Ham.« Dette mindesmærke skulle vende alles opmærksomhed til Gud og få dem til at miste mennesker af syne. ret (52) Denne mand bragte ikke skam over Kristi sag. Jeg fortæller dig, kære bror, i Kristus kan vi gøre alt. Det er en opmuntring at huske at der har været læger som helligede sig til Gud, som blev ledt og undervist af Gud; og der kan være sådanne i denne tid – læger som ikke ophøjer selvet, men vandrer og arbejder med øjnene rettet mod Guds herlighed, mennesker som er principfaste, pligtopfyldende, ser altid hen til Jesus efter Hans lys. . . . . ret (52) Idet vi undersøger fortidens efterretninger, rejser læge efter læge sig for os, udrustet til at tjene sjælen såvel som kroppen, og nogle af dem gør det i øjeblikket. Ansporet af de farer der er i deres erhverv, søger de visdom hos Gud, og blev vejledt ved Hans Ånd til den sti som ender i herlighed. . . . ret (53) Den gudfrygtige, og Gudselskende læge længes efter at åbenbare Jesus for den syndssyge sjæl, og fortælle ham hvor fri, hvor fuldstændig en tilvejebringelse han har gjort ved den syndstilgivende Genløser. »Hans ømme barmhjertighed er over alle Hans gerninger;« men for menneskeheden banes mere end blot vej, og løfterne er absolutte som peger til Jesus som Kildeudspringet der åbnes for synd og urenhed. Hvad kan gøre et hjerte så let, hvad kan sprede så megen solskin i sjælen, som fornemmelsen af tilgivende synder. Kristi fred er liv og sundhed. ret (53) Lad så lægen erkende sit ansvar og udnytte sine anledninger for at åbenbare Kristus som en tilgivende Frelser. Lad ham få en høj agtelse for sjæle og gøre alt i hans magt for at vinde dem til Kristus og sandheden. Måtte Herren lægge Sin Ånd over vore læger, og hjælpe dem til at arbejde forstandigt for Mesteren, fordi de elsker Jesus og de sjæle som Kristus døde for.—Manuskript 17, 1890. (53) Til videre studium |