I sundhedens tjeneste kapitel 7. Fra side 119 | ren side tilbage |
(119) Urimelige honorarer (119) Læs venligst det femtende kapitel i Anden Mosebog. Herren gav Moses et opmuntrende budskab til Israels børn. De fortjente ikke det gode Han havde gjort og gør for dem, alligevel indgik Han en nådes pagt med dem og sagde: »Og han sagde: »Hvis du vil høre på Herren din Guds røst og gøre, hvad der er ret i hans øjne, og lytte til hans bud og holde dig alle hans bestemmelser efterrettelig, så vil jeg ikke bringe nogen af de sygdomme over dig, som jeg bragte over ægypterne, men jeg Herren er din læge!« Læs også det syv-, otte- og ni-ogtyvende kapitel i femte Mosebog. ret (119) Guds lektie til Israel (120) Det var ikke ved den anledning af deres rejse Israels børn kom til Mara. Før de forlod Ægypten begyndte Herren Sine instruerende lektier, så Han kan få dem til at indse at Han var deres Gud, deres Befrier og deres Beskytter. De knurrede imod Moses og imod Gud, men Herren søgte stadig at vise dem, at Han vil befri dem fra alle deres forviklinger, hvis de ser på Ham. De onder de stødte på og gennemgik, var en del af Guds store plan, hvorved Han ønskede at prøve dem. ret (120) »Så nåede de Mara, . . . . Da knurrede folket mod Moses og sagde: »Hvad skal vi drikke?« Men han råbte til Herren, og da viste Herren ham en bestemt slags træ; og da han kastede det i vandet, blev vandet drikkeligt. Der gav han dem bestemmelser om lov og ret, og der satte han dem på prøve. Og han sagde: »Hvis du vil høre på Herren din Guds røst og gøre, hvad der er ret i hans øjne, og lytte til hans bud og holde dig alle hans bestemmelser efterrettelig, så vil jeg ikke bringe nogen af de sygdomme over dig, som jeg bragte over ægypterne, men jeg Herren er din læge!« Selvom Gud var usynlig for menneskenes øjne, var Han israelitternes leder, deres mægtige læge. Det var Ham der lagde det til profetiernes træer, som gør vandene anvendelige. Derved ønskede Han at vise dem, ved Sin kraft, at han kunne kurere onderne i menneskehjertet. ret (120) I Kristi sted (120) Da Kristus var ved at forlade Sine disciple, gav Han dem, som skulle vise Ham for verden, en ny befaling: »En ny befaling giver jeg jer,« sagde Han »at I skal elske hverandre: ligesom jeg har elsket jer, skal også I elske hverandre.« Den kærlighed som de ikke kendte før de så Jesu Kristi lidelse og død på Golgatas kors. Den nye kærlighedsbefaling blev givet for det svage, ulykkelige og hjælpeløse menneskes skyld. ret (121) For Kristi hjerte var netop trængslen et kald om hjælp. Den stakkels, syge, forladte, udstødte, modløse og fortvivlede sjæl fandt en medfølende Frelser, en Mægtig Læge i Ham. »Han skal ikke bryde et knækket rør og ikke slukke en rygende tande, indtil han får retten ført frem til sejr.« Kristus identificerer sine interesser med din lidende menneskehed, og Han fortæller os at når vi hjælper den lidende, gør vi det for ham. . . . . . ret (121) Alle som tjener for Kristus har store lektier at lære. Sabbatsmærket må sættes på Guds lovlydige folk. Holdes sabbaten i sand lydighedsånd, vil den vise at alle Guds bud kan praktiseres, »for at I skal kende, at jeg Herren er den, der helliger eder.« ret (121) Kildeudspringet for den dygtige læge (121) Vi behøver alle en langt højere, renere, helligere tillid til Gud. Enhver læge bør være sand og oprigtig. Han skal under ingen omstændigheder bedrage sine patienter. Hvis han udfører en enkel operation, skal han tage en rimelig betaling. De vederlag som andre praktiserende læger tager, skal ikke være hans kriterium. De syge kroppe som han arbejder med, er Guds ejendom. Han har sagt: »Ved i ikke, at I ikke tilhører jer selv? I er jo købt og prisen betalt; ær derfor Gud i jeres legeme!« ret (122) Den urimelige betaling som lægerne tager i dette land [Australien], når de kaldes til at hjælpe lidende mennesker, sker i røveri og svig. Gud gav lægerne deres visdom og dygtighed. Det er ikke mennesker som bevarer livet; det er den Store Helbreder. Men fattige mennesker betaler ofte for ydelser de aldrig har fået. . . . . ret (122) Afkræves i retfærdig dom (122) Templet renses (123) Derefter udøvede Genopretteren, sit sundhedsmissionsarbejde. »Og der kom blinde og lamme til ham i helligdommen, og han helbredte dem.« ret (123) Markedspladserne, kræmmerboderne behøvede renselse. Advokatembedsmændenes retssale og lægekollegierne behøver at blive renset. Skal vi sige at sundhedsmissionærarbejdet behøver renselse? Kristus, som kom til vor verden for at åbenbare Faderens ømme medfølende hjerte for os, har vist os metoder som sabbatsholderne skal følge i deres arbejde. Disse specificeres tydeligt i otteoghalvtredsindstyvende kapitel i Esajas bog. Gud vil ikke være i selskab med uærlige transaktioner. Den sjæl som holder sabbaten, er præget med Guds regeringstegn, og han må ikke vanære dette tegn. Ved at undersøge Guds ord nøje, kan vi vide om vi har kongens mærke, hvorvidt vi er blevet valgt, og sat til side for at ære Gud. Læs venligst Femte Mosebog 6,4-9 og Ezekiel 20,12-20.... ret (123) Gud vil aldrig, aldrig lade noget menneske gå igennem Guds Stads perleport, som ikke bærer den trofastes tegn, Sit regeringsmærke. Enhver sjæl som frelses vil værne om sande principper, som kommer af sandhedens kærne. Han må fæstne sig selv med gyldne lænker til Den sande Guds evige kraft og kærlighed. Han må være loyal mod Guds ords principper, loyal mod den evige pagt som er et tegn mellem mennesket og dets Skaber. ret (123) En samvittighed Gud lærer (124) Den sjæl som taler med Gud gennem Skrifterne, som beder efter lys og åbner sit hjertes dør for Frelseren, vil ikke få onde fantasier, verdslige beregninger eller ærgerrige lyster efter ære eller udmærkelser på enhver måde. Han som søger efter sandheden, som efter skjulte rigdomme, vil finde at det er Guds måde at kommunikere Sit ord på. David siger: »Tydes dine ord, så bringer de lys, de giver enfoldige indsigt.« Dette betyder ikke at de er forstandigt svage, men dem som, uanset deres position, har en sand fornemmelse af deres behov samtale med Gud, ligesom Enok hade. Guds ord vil forædle sindet og helliggøre menneskeagenten, sætte ham i stand til at blive samarbejder med guddommelige agenter. Guds hellig lovs ophøjede stand vil betyde så meget for ham, ligesom en standard for al hans livspraksis. Det vil betyde hellighed, som er helhed hos Gud. Idet menneskeagenten presser sig frem på den sti der er banet for Herrens genløste, at vandre på, idet han tager imod Jesus Kristus som sin personlige Frelser, vil han få næring af livets brød. Ordet er ånd og liv, og hvis det kommer ind i det daglige liv, vil det forædle hele menneskenaturen. Hans sjæl vil få åbnet et udsyn til Frelserens kærlighed, som den skildres ved den inspirerede pen, så hans hjerte vil blødgøres i ømhed og brødebetyngelse. ret (124) Vi skal se og forstå den belæring den store apostel har givet os: »Som nyfødte børn hige efter ordets uforfalskede mælk, for at I ved den kan vokse op,« forståelsen af og ligheden til Kristi karakter. Karakterudvikling, vækst i kundskab og visdom, vil være det visselige resultat af at give ordet føde. ret (124) Hvad vil Jesus gøre? (125) Nye arbejdsmetoder (125) Som reformatorer skal vi forny lægepraksissen ved at uddanne hen mod lyset. Vort arbejde skal udføres under Guds fulde accept. Vi skal udøve strenge barmhjertigheds og retfærdighedsprincipper. Vort arbejde skal ikke være en klædning der syes sammen af bindende tråde. Vi må se efter Guds fuldkommenhed. »Thi Guds medarbejdere er vi; Guds ager, Guds bygning er I.« Vi skal fundament for alle bygninger grundige og solide, som de skulle stå evigt. — Manuskript 63, 1899. ret (125) Fremvise redelige principper (125) Idet disse ting blev præsenteret for mig, sagde min Lærer: »Institutioner som er afhængige af Gud og samarbejder med Ham, må altid arbejde efter Hans lovs principper. Det er ikke retfærdigt at kræve en stor sum, for nogle få minutters arbejde. Læger som er under den store Læges disciplen som verden nogen sinde har kendt, må lade evangeliets principper sætte alle honorar. Lad Guds barmhjertighed og kærlighed blive skrevet på alle dollars der indkasseres.« ret (126) Når vore sanatorier ledes som de burde, vil der gøres et stort sundhedsmissionsarbejde. Enhver vil gøre sit arbejde på en måde og i en sådan ånd, at han vil skinne som et lys i verden. ret (126) Gud afkræver et praktisk Kristuslignende arbejde. Patienter der kommer til vore sanatorier skal se principperne i det otteoghalvtredsindstyvende kapitel i Esajas bog blive gennemført. Dem som har accepteret sandheden, skal praktisere den fordi det er sandheden. I Guds værk på vore institutioner skal sandheden bevares med al sin hellige indflydelse. ret (126) Religiøse principper må fastholdes (126) Det arbejde der gøres på vore lægeinstitutioner skal svare til navnet, »Lægemissions arbejde.« Vi vil ikke at Herren skal tænke dårligt om os, fordi vi præsenterer Kristi arbejde dårligt. Gud har ikke givet os lov til at arbejde som ikke vil stå domsprøven. Han ønsker ikke at nogen institution oprettes af Hans folk skal have omdømme som Ananias og Safira havde. Når vi vil berygtes for selvopofrelse, gavmildhed og helligelse til den kristne tro, så solgte Ananias og Safira deres ejendomme, og lagde ejendommene for apostlenes fødder, og gav ud for at de havde givet alt de havde. De var ikke blevet tilskyndet til at give alt til sagen. Gud ville acceptere dele. Men de ønskede at det skulle se som om de havde givet det hele. Således prøvede de at vinde det omdømme de dækkede over, og på samme tid holde en del af deres penge tilbage. De mente at de havde lagt en god plan; men de snød Herren, og Han behandlede dette uden omsvøb, det første bedrag og falskneri i den nydannede kirke. Han slog dem begge ihjel, som en advarsel til alle at ikke vinde gunst på bekostning af sandhed. ret (127) Vi skal ikke fremstille det forkert som vi bekender at tro, for at vinde andres gunst. Gud foragter forkerte udlægninger og udflugter. Han vil ikke tolerere mennesker som siger det, og ikke gør det. Det bedste og ædleste arbejde udrettes ved fair og ærlig behandling. — Manuskript 169, 1899. ret (127) En andel af det er en snare (127) Pligt mod at være Hellig og ufordærvet (128) Tager vare på forbruget (128) Politiske grundprincipper vanærer Gud (128) Det taktiske princip er noget der visselig vil føre ud i vanskeligheder. Han som betragter menneskers gunst som mere ønskværdigt end Guds gunst vil fristes til at ofre princippet frem for verdslig vinding eller anerkendelse. Derved ofres troskaben mod Gud hele tiden. Sandhed, Guds sandhed, må værnes i sjælen og bevares i himlens styrkes, ellers vil Satans magt vriste det fra dig. ret (128) Giv aldrig den tanke næring at en ærlig, sandfærdig læge ikke kan få fremgang. En sådan indstilling vanærer sandhedens og retfærdighedens Gud. Han kan få fremgang; for han har Gud og himlen på sin side. Afvis alle lokkemidler der giver sig ud for at være stærke. Hold fast i din renhed i Kristi nådes styrke, og han vil opfylde Hans ord for jer. — Råd til forældre, lærere og studerende, 485-486 ret (129) Løfter til selvopofrende medarbejdere (129) Når de genløste står omkring Guds trone, vil dem der er blevet frelst fra synd og fordærv komme til dem der arbejdede for dem med grådkvalte ord: »Det var uden Gud og uden håb i verden. Jeg gik tabt i fordærv og synd. Jeg hungrede efter fysisk og åndelig mad. Du kom til mig i kærlighed og medynk, og gav mig føde og klædte mig. Du pegede mig hen til Guds Lam, som bærer alverdens synd bort.”—brev 74, 1901. ret (129) Berede for evigheden (129) Kristus anerkender sundhedsmissionsarbejderne, ikke fordi de bærer det navn de har, men fordi de er under denne Overlæges vejledning, som forlod himlen for at give Sit liv for verdens liv. Han siger: »Hvis I elsker mig, så hold mine befalinger! . . . . Den, som har mine befalinger og holder dem, han er den, som elsker mig; og den, som elsker mig, skal elskes af min Fader; og jeg skal elske ham og åbenbare mig for ham.« ret (130) Så beviser I, som vidner for Gud, at I er under den store Lægemissioners disciplin og oplæring; at I har lagt jer selv i hans hænder, for at udvise Hans Ånd, og vise verden den hellige karakter i Hans store værk, og åbenbare fordelene ved Hans vejledning over for ikke-troende. ret (130) En sundhedsmissionær har ikke værdi for Guds sag, hvis alle principperne i det navn han frembærer, ikke udvikles i hans liv. Kristi evangelium skal bringes ind i det daglige liv. Med vort liv skal vi, så vidt vi kan, sætte et eksempel for verden, hvordan livet i himlen vil være. Dette forventer Kristus af alle som hævder at være sundhedsmisionærer. De skal ikke værne om et eneste princip der er fordærvet af selviskhed. De skal stå over for verden som Kristi efterfølgere, få del i Hans selvfornægtelse og ydmygelse og bebude Hans komme.—brev 63, 1903. ret (130) Råd til en ung læge (130) Du behøver at lære kunsten at bruge dine talenter til Hans ære som har lånt dem til dig. Dette kræver studium, bøn og helligelse. Nogle synes at ikke have nogen oprigtig idé om håndtering af penge. De lader hundredvis af dollars gå gennem deres hænder, uden at gøre noget for Gud. . . . ret (131) Opelske renhed, selvfornægtelse, og ydmyghed (131) Der er et stort arbejde der skal gøres. Gør I alt I kan, for at hjælpe? Gud har givet os et hverv som engle kunne misunde. Lægemissionsarbejdet må udføres. Tusinde af tusinde mennesker går tabt. Guds medfølenhed bevæges. Hele himlen ser på med intens interesse for at se hvilket præg sundhedsmissionsarbejdet vil tage under menneskevæseners ledelse. Vil mennesker drive handel med Guds forordnede plan, at nå jordens mørke steder, hvor Hans godgørenhed manifesteres? ret (131) Sundhedsmissionsarbejdet er en hellig sag efter Guds egen plan. Efter Adams overtrædelse blev der betalt en kostbar pris for at redde den faldne slægt. Dem som samarbejder med Gud i hans møje for at frelse, arbejder efter linjer som Kristus arbejdede efter, vil blive helt succesrig. Kirken er pålagt at bidrage Guds frelsende nåde til verden, uden tøven. Vi skal ikke dække over barmhjertighed, med selviskhed og så kalde det for sundhedsmissionsarbejde. ret (131) Kirken, en lysets engel (131) Hvornår vil kirken gøre sit bestemte arbejde? Den fremstilles som en lysets engel, der flyver over himlen med det evige evangelium der skal proklameres for verden. Dette fremstiller den hastighed og ligefremhed som kirken skal udrette sit arbejde med. I sundhedsmissionsarbejdet skal Jesus beskue Sin sjæls møje. Mennesker skal hives som brændende stykker ud af bålet. ret (131) Himlen overvåger (132) Erfaringen fra apostlenes tid vil komme til os, hvis mennesker vil bearbejdes af Helligånden. Herren vil trække Sin velsignelse tilbage, hvor de selviske interesser får frit løb; men Han vil give Sit folk gode besiddelser over hele verden, hvis de vil bruge dette for at opløfte menneskene. Hans arbejde skal være et tegn på Hans godgørenhed, et tegn der vil vinde verdens tillid og bringe ressourcer ind til Hans riges fremme. ret (132) Et eksempel der smitter (132) Guddommelig autoritet anerkendes (133) Som Kristi tjenere (133) På den sidste store dag vil der tages beslutninger som vil overraske mange. Menneskelig bedømmelse vil ikke have plads i de beslutninger der tages. Kristus kan og vil dømme enhver sag; for Han har fået overdraget alle domme af Faderen. Han vil bedømme tjenester som er usynlig for mennesker. De mest hemmelige ting ligger åbne for Hans altseende øjne. Når alle menneskers Dommer skal gøre Hans ransagelse, vil mange af dem som påskønnes af mennesker, blive sat bagerst, og dem som er blevet sat på det laveste sted af mennesker, vil tages ud af rækkerne og sættes først.—The Review and Herald, 31.juli, 1900. ret (133) Hjerteransagende spørgsmål (133) To klasser af tjenere (134) Den første klasse har fået Kristus indvævet i deres karakter, og de var ikke klar over noget de havde gjort. »Kom hid, min Faders velsignede!« lyder hilsnen, »arv det rige, som har været jer beredt, fra verdens grundvold blev lagt.« Her ser vi at Kristus identificerer Sig med faldne mennesker. Han vender sig til dem på den venstre hånd og siger: »Jeg var sulten, og I gav mig at spise; jeg var tørstig, og I gav mig at drikke; jeg var fremmed, og I tog jer af mig; jeg var nøgen, og I gav mig klæder; jeg var syg, og I så til mig; jeg var i fængsel, og I besøgte mig.« Så spørger de Ham: »Når så vi dig sulten eller tørstig eller fremmed eller nøgen eller syg eller i fængsel uden at tjene dig?« Og svaret kommer: »Sandelig siger jeg eder: hvad I ikke har gjort imod en af de mindste der, har I heller ikke gjort imod mig.« Ikke den største men den mindste. ret (134) Nuvel, vi ønsker at bringe Kristus ind i vort hverdagsliv. Dem som ikke gav den sultne mad, eller den nøgne klæder, eller besøgte den syge, var ikke klar over det, og hvorfor? Fordi de havde uddannet og oplært sig selv i egensindighedens skole, og resultatet var at de mistede himlen og den evige lyksalighed som de kunne have haft, om de havde helliget deres kræfter til Gud. — Manuskript 16, 1886. ret (134) En ros til sjælevindere (135) Frelseren bliver ophøjet, fordi han ikke døde forgæves. Med glade, frydefulde hjerter skal de, som har været Guds medarbejdere, se de fortabte, døende syndere, som deres sjæl har haft møje for, og de skal mættes. De angstfulde timer, de har tilbragt, de indviklede tilstande, de kom ud for, deres hjertesorg, når nogen ikke ville se og forstå, hvad der tjente til deres fred, det er alt sammen glemt. Den selvfornægtelse, de udviste for at støtte arbejdet, huskes ikke mere. Når de ser på de mennesker, de søgte at vinde for Jesus, og ser dem frelst, evigt frelst, som vidnesbyrd om Guds barmhjertighed og en Genløsers kærlighed, da genlyder himmelhvælvingerne af lovprisning og taksigelse. —The Review and Herald, 10. oktober, 1907. ret (135) Vinding der er tab (135) Til videre studium |