I sundhedens tjeneste kapitel 9. Fra side 163 | ren side tilbage |
(163) Et ædelet arbejde (163) En høj standard (163) De vil fristes til stille uhellige folks smag og vaner, ved at indføre nye metoder, og Guds velsignelse vil fjernes fra arbejdet. Husk altid at i Guds øjne, er et sagtmodigt og ydmygt hjerte af sand værdi, endog og en sagtmodig og stille ånds besmykkelse, som hen betragter af en stor pris. Gud kan velsigne den sagtmodige og ydmyge. Han kan bruge dem som ærede redskaber til at velsigne andre med; for de vil give Ham ære, som tilkommer al storhed og kraft. ret (164) Taktfølelse og renhed er påkrævet. Det er nødvendigt at hele tiden være på vagt, for at imødekomme fordomme og overvinde vanskeligheder. Har man ikke disse egenskaber, vil der ikke være fred, men et sværd på vore institutioner. Medarbejdere bringes hele tiden i kontakt med andre, som også bærer tunge byrder; og alle behøver guddommelig oplysning. De behøver at udvise Kristi uselviske og elskelige ånd. De vil prøves. Deres tro og kærlighed, tålmodighed og pålidelighed, vil forsøges, men Gud er deres Hjælper.—Manuskript 162, 1897. ret (164) Væsentlige kvalifikationer for ledelse (164) Ham der står ved hovet i hvilketsomhelst arbejde i Guds sag, skal være en forstandig mand, dygtig til at lede de store interesser succesrigt, en mand med jævnt gemyt, Kristi overbærenhed, og i fuldstændig selvkontrol. Kun han hvis hjerte er forvandlet at Kristi nåde, kan være en god leder. ret (164) Dem der arbejder som ledere og tilsynsmænd på vore sanatorier skal ikke gøre verdens norm til deres kriterium; for Guds tegn, som det står defineret i 2. Mos. 31,12-17, skal åbenbares i sin fulde betydning. Overholder alle der er knyttet til vore sanatorier, sabbatsdagen på den rette måde, vil det udøve en usigelig indflydelse for godt. Enhver sundhedsinstitution, som syvendedags adventister har oprettet, vil bære Guds tegn over for verden på fremtrædende måde, uden at være utilfreds på nogen måde. Vi skal udråbe den tredje engels røst der flyver midt under himlen, med det evige evangelium der skal forkyndes for verden. Vi skal holde det banner højt hvor der står skrevet: »Guds bud og Jesu tro.« [Se sabbatsoverholdelse, sektion 11.] ret (165) Brug af midler (165) Magten at bruge og misbruge Herrens penge, skal ikke overlades til noget menneskets dømmekraft. Der må aflægges regnskab for alle dollars der bruges. Guds midler skal bruges på de rigtige tidspunkter og på rette steder, så det kan være til velsignelse, og også en forbilledlig lektie for hvordan Han virker, efter ligelighedens, rettens og retfærdighedens principper. ret (165) I er alle brødre (165) Jeg er instrueret af Herren til at sige at position aldrig giver mennesket nåde eller gøre det retfærdigt. »Herrens frygt er visdoms begyndelse.« Nogle mænd er betroet ansvarstillinger med en idé om at stilling er til for at forherlige selvet. Lad ingen leder tro at alle mennesker må underlægge sig hans tankesind, så at alles vilje må underlægge sig hans vilje, og at alle metoder må lægges til side for hans metoder. En institution kan ikke skades mere end at lade et sådant menneske forblive i sin position, efter de rette prøvetider. Det er en synd imod Gud, at lade upålidelige forvaltere blive i betroede stillinger; for Herrens folk er tilbøjelige til at vildføres af deres upålidelighed. — Manuskript 154, 1902. ret (166) Ville til at modtage råd (166) Hurtig til at se det (166) Unødig gæld (166) Herren kalder på os til at arbejde på mange steder. Vi skal have sanatorier som kan føres uden at føre vor sag ud i stor gæld. — brev 140, 1906. ret (166) Uden at det ser ud af noget (167) I skal ikke søge den popularitet som fører bort fra Kristi enkelthed. Gud skal være din Leder. De som er kristne vil stå i Guds kraft. De vil i deres liv vise den overlegenhed som Gud giver de lydige undersåtter, de som er loyale mod Hans bud. Dem som tror sandheden vil aldrig skamme sig over Jesu Kristi evangelium. Sandhedens principper skal altid være fremherskende på vore sundhedsinstitutioner. Og så vil de, når de har fulgt verdens skikke og mode i deres lidelse komme til disse institutioner, så vil de se et enkelt liv som vil forvandle deres sanser. De vil mærke himmelske engles usynlige tilstedeværelse. — Manuskript 172, 1899. ret (167) Enkle møbler (167) Et ønske om ydre udseende, er som en kræftsvulst der altid spiser sig ind på livskraften. Udseende er en nådesløs tyran. Du må passe på din trang til opvisning og underholdning. Det er en fejltagelse at tro at I vil få flere patienter og derved flere midler ved at få det til at se bedre ud. De onde følger af en sådan kurs har endnu ikke vist sig for jer, men de viser sig, hvis I ikke passer på. . . . . ret (168) Guds vej er den bedste (168) Herrens vej er altid den bedste vej. Vi er i sikkerhed når vi følger Ham, der siger: »Lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet.« Hvis Kristus, himlens Majestæt, er sagtmodig og ydmyg, hvor meget mere burde vi så ikke være det, som er under dødsdom for ulydighed. Vore lægers indflydelse på sanatoriet bør være sådan at vi opmuntrer til sagtmodighed og ydmyghed. Mennesker skal ikke ophøjes som store og forunderlige. Det er Gud der skal ophøjes. — brev 51, 1900. ret (168) Prøvelser i forkynderarbejdet (168) Under Guds forudseenhed er alle gode og store virksomheder underlagt prøvelser, for at teste renheden og styrken i deres principper, som står med ansvarsbetyngede stillinger og former og godtager den enkelte menneskes karakter efter Guds model. Dette er den højeste uddannelsesorden. ret (168) Karakterdannelse opnås ved at bruge sindets evner, når prøven er størst, ved lydighed mod alle Guds lovkrav. Mennesker med betroede stillinger skal være redskaber i Guds hænder for at virke for Hans ære; og udføre deres pligter med den yderste pålidelighed, så de kan opnå karakterfuldkommenhed.—Manuskript 85, 1906. ret (169) Der er brug for mennesker med skarpsindighed (169) »Ham som indsættes som forretningsleder,« sagde Han, »må daglig ledes af Herren. Han indtager en meget vigtig plads og han må have de nødvendige kvalifikationer til arbejdet. Han bør have værdighed og kundskab, blandet med en klar fornemmelse hvordan hans myndighed skal udøves. Kristus må åbenbares i hans liv. Han må være en mand som belærer religiøst og udøver en åndelig indflydelse. Han må vide hvordan han har med mennesker at gøre, og han må lade sit eget sindelag styres af Ånden. Visdommen skal komme ud af hans læber som opmuntrende ord til alle han kommer i forbindelse med. Han må vide hvordan han ser og retter op på fejltagelser. Han må være en mand som er i harmoni med sine medarbejdere, en mand med tilpasningsevne. Han må kunne tale om de forskellige punkter i vor tro, hvordan anledningen påbyder det. Hans ord og handlinger bør åbenbare retfærdighed, dømmekraft og Guds kærlighed.« ret (169) Han som gav israelitterne instrukser fra skystøtten og ledte dem gennem ørknen til det Forjættede land er vor Leder i dag. Vi er under guddommelig nåde, og hvis vi er lydig mod Guds bud skal vi være i fuldkommen sikkerhed og vil modtage Hans gunst fremtrædende kendemærker. — brev 325, 1904. ret (169) Moderate priser (170) Logien og behandling må være sådan, at patienter fra de højere klasser vil tiltrækkes. Der må indrettes værelser som de kan bruge, som vil betale en god pris. Men læger skal ikke prioritere velhavende patienter for højt, som kan betale høje priser; der skal heller ikke gøres for overmådelige udlæg af midler for at få særlig beskyttelse. Gebyr for behandling og husly, må ikke være så højt at der er modstand mod den enkle og sunde mad der er nødvendig for at være sund. Spørg efter fornuftig pris, for den behandling der gives. Dette vil kunne anbefale sig selv for alle fornuftige mennesker. ret (170) Sættes din pris over det som er ærligt og rigtigt, kan det nok være efter verdslige lægers skikke, men det vil ikke tjene til Guds ære. Det er ikke efter Hans plan, og vil ikke vinde Hans anerkendelse. Det vil få en dårlig indflydelse i verden. Kræves der så høje priser vil man blive skuffede, og vil i det hele taget få en anden indflydelse end ventet. Der bør aldrig pålægges ublu priser. ret (170) En forandring er nødvendig (170) På disse punkter er der givet advarsler og formaninger fra Herren. Han vil ikke velsigne bedrageri i nogen af forretningstransaktionerne. Lægekollegiet har i almindelighed rigtige mange uretfærdige afpresninger; men skal vi kopiere deres synd? Vi er reformatorer. Det forventes at vi handler efter helt menneskelige forhold, Kristi rene og ophøjede karakter. Når dette passer på os, vil vi føre et veltilrettelagt fortsæt for streng renhed i alle ting i mindste detalje, til vi får større ansvar. Helliggjorte hjerter vil altid åbenbare helliggjorte principper. — Manuskript 169, 1899. ret (171) Til en uerfaren leder (171) Alle må kunne se at denne institution står sådan at den virker for vore medmenneskers lykke og velvære. Det vil være bedre, langt bedre, at få det mere ubekvemt og lide tab end at blive pengebegærlig og skabe vrede, og efterlade ulykkelige indtryk på menneskesind, at de har udnyttet nogen og bedraget, og de går bort med fjendtlig indstilling over for institutionen. Institutionens principper og moral må altid styres af alle forhold, til troende og ikke-troende, med generøse og veldefinerede ædelheds principper og overvejelser, specielt mod dem som lider pine.—brev 26, 1888. ret (171) Hensynet til en såret medarbejder (171) Der bør vises stor omhu for at behandle en såret person; for han var ikke-troende. Du har grund til at takke din himmelske Fader for at hans liv blev sparet. ret (171) Hvis den sårede person blev taget til sanatoriet, bør hans pris være lille, hvis der overhovedet skal være en pris. Og det må også overvejes om det ikke er rimeligt at hans løn betales i den tid hvor han er borte fra sit arbejde på grund af ulykken. En medarbejder må under ingen omstændigheder udnytte det; for alle ting er åbne for Hans øjne som vi har med at gøre. Han forlanger at sjælen værner om renhed og åbenbares i livet. — brev 58, 1902. ret (172) Vær venlig mod den ringe (172) De i ansvarsbetyngede stillinger må begå sig med dem, som ikke har det så let. Slid og afsavn, uden håb om bedre ting i fremtiden, gør deres byrde meget tung. Og når smerte og sygdom kommer oveni, er byrden næsten større end de har kræfter til at bære. Lad ikke Guds forvaltere være skrappe over for disse. Dette vil være grusomt i sig selv. Lad dem iklæde sig høfligheden, som klædning. Lad dem være venlige og forsonende i deres omgang med de ydmygeste og fattigste. Gud vil se og belønne en sådan behandling. — brev 30, 1887. ret (172) Bevare en helliggjort værdighed (173) Der bør udvises stor visdom for at udvælge mænd og kvinder som instruktørere på vore sanatorier. De bør ikke kun tale forstandig om videnskabelige spørgsmål, men være mænd og kvinder som har lært at være under Guds Ånds regel, og som adlyder Kristi institutioner. De bør kunne gives gode råd på en venlig og forstandig måde. Det vil ikke gavne at ærgre sig og skælde ud, men siges der klare ord i en venlig ånd vil det udrette varige resultater for godt. Herren vil hjælpe alle som virkelig ønsker at lære af Ham. ret (173) De syge kan ikke få de rigtige indtryk, når dem som udgør sanatoriets familie af hjælpere er ubehagelige eller klodsede i optræden, eller gemmer på overfladiskhed eller underlagt jalouxe luner. Disse medarbejdere må ikke forblive på vore institutioner, for fjenden er allerede i gang med sådanne menneskesind og drive sjæle bort fra Kristus igennem deres indflydelse. Det vil være langt bedre at betale høje lønninger og sikre sig gode og følsomme hjælpere på vore institutioner, end at tage dem ind som du ikke kan disciplinere og lære op. ret (173) Indflydelsen fra en smuk karakter (173) Jeg skriver bestemt og afgjort så alle kan forstå vigtigheden af at udslette ond indflydelse fra vore sanatorier, som er oprettet for at bringe helbredelse og velsignelse til lidende mennesker, som er syge i sind og krop. — Manuskript 69, 1909. ret (173) Behov for erfarne medarbejdere (174) Hvis de rigtige personer er knyttet til vore sanatorier, og hvis alle vil ydmyge deres hjerter til Gud, selvom der nu er en høj gæld på institutionen, vil Herren arbejde på en sådan måde at gælden bliver mindre, og sjæle vil omvendes til sandheden, fordi de ser at medarbejderne følger med på Herrens vej og holder Hans bud. — Manuskript 57, 1909. ret (174) Helliget helt til Gud (174) Vore sanatorier skal styres på en sådan måde, at Gud vil æres og forherliges. De skal ikke være en snare. Men medmindre de menneskelige redskaber er under Helligåndens vejledning, vil fjenden bruge dem til at gennemføre sine påfund for at forhindre Guds sag og for at udslette deres egne sjæle. Mange har allerede mistet deres første kærlighed for de store og mægtige bibelsandheder om Kristi genkomst. — Manuskript 63, 1908. ret (174) Udvælge medarbejdere (175) Sanatorier og uddannelse (175) Dem som har ansvarsbetyngede stillinger i et sanatorium, enten som leder eller som oldfrue, bør mærke vigtigheden af det ansvar der påhviler dem, at oplære dem i deres varetægt, til at udføre deres arbejde grundigt og hurtigt. Hvis de er sande kristne, vil de kæmpe alvorligt for at udrette de bedste resultater for elevernes nuværende og evige bedste. De vil ikke forråde en hellig betroelse ved at tage deres egne læresætninger ind i deres undervisning, som ikke er i harmoni med Guds ords lære. ret (175) De som tager vare på dette arbejde, skal først opnå Kristi lighed. De skal dagligt lære i Kristi skole. Så vil de få visdom til at vide hvordan de skal behandle menneskers tankesind. De vil vide hvordan de skal fremføre sandheden trin for trin, til dem som kommer på institutionen for at berede sig selv til nyttighed i Guds tjeneste. ret (175) At være en oplæringsskole (175) Enhver institution må have kloge tilsynsmænd over det indvendige og udvendige arbejde, så hjælperne kan oplæres til at vogte sig mod uenergiske og dovne vaner. Oldfruen bør udvælge dem under hendes varetægt, som kan hjælpe hende med at undervise hjælperne til at de arbejder pænt og grundigt. Der bør aldrig opmuntres til langsomt arbejde. Enhver bør prøve at arbejde hurtigt og samtidigt pænt og omhyggeligt. ret (176) Oldfruen skal udvise i moderlig omsorg for de piger hun har under sig. Hun skal vise dem visdom og lægge en del af deres månedsløn, og lægge det i pålidelige hænder. Hun skal opmuntre dem til pæne klæder, og samtidig lære dem at deres klæder altid skal være pæne og passende. Hun skal ikke opmuntre til forfængelighed og ødselhed på noget område. ret (176) Afskaffe spild (176) Der er brug for penge i kassen; der må ikke gives rundhåndet til dem som ikke behøver det. Nogle behøver jeres frivillige gaver. De som har midler undlader for ofte at betænke de mange i verden der er sultne, og mangler mad. De kan sige: »Jeg kan ikke brødføde dem alle.« Men praktiseres Kristi lektier om sparsommelighed kan du brødføde én. Det kan nok være at I kan brødføde mange som hungrer efter timelig mad. Og du kan give jeres sjæle føde med livets brød. »Sammel det tilbageblevne op, så intet går til spilde.« Disse ord sagde Han som havde alle universets ressourcer i sin hånd; og med Hans mirakelvirkende kraft forsynede han tusindvis med føde, men han foragtede ikke at undervise i en lektie om sparsommelighed. ret (176) Den glade tjenstvillighed (177) Det kan være at nogle vil gøre oprør når de bliver bedt at gøre nogle små almindelige pligter. Men det er disse pligter de behøver at udføre. Det er trofasthed i de små ting der forbereder til de større ansvar. De mest succesrige slidere er dem som gladelig tjener Gud i de små ting. Ethvert menneskevæsen skal arbejde med livet som indsats, væve det ind i mønsteret for at hjælpe med at fuldende mønsteret. De som ønsker at være nyttige kan altid finde beskæftigelse. Tiden vil aldrig ligge tungt i deres hænder. . . . . ret (177) Ingen skal bruge sin tid på at længes efter det umulige, glemme de ordinære daglige pligter, idet de ønsker at gøre noget stort. Trin efter trin, fra det laveste trin, må stigen bestiges – om det så er smerteligt. Men succes kommer af ihærdigt arbejde, og fremgangen er af stor værdi den alvorlige kamp for sejr. . . . ret (177) Dem som er knyttet til vore institutioner skal bevise værdien eller værdigheden af deres dømmekraft i form af deres handlinger. Dem som går ind i institutionens tjeneste ude at ville hjælpe, som udfører deres tildelte opgaver som tvang, med vrangvillig underdanighed, som handler som om de gladelig ville være fri for besværet i de daglige pligter som nogen må gøre, er kun til lille hjælp for institutionen. En mekanisk lydighed kan skjule oprørets ulmende brand, men det er nødvendigt at bryde når som helst mod betvingelse. Hos disses tjeneste er der ikke være fred, lys eller kærlighed. Den atmosfære som omgiver deres sjæle er ikke velduftende. Andre kan mærke indflydelsen fra deres ord og handlinger, og denne indflydelse er endog til skade for dem som prøver at gøre deres bedste i den position som de sættes i. Selvmedlidenhed forringer deres karakter som værner om selvmedlidenhed, og det udøver en indflydelse som ødelægger andres lykke. ret (178) Være tålmodig mod de fejlende (178) Hvis disse unge, som er blevet prøvet tålmodigt, ikke forandre sig, så lad dem tydeligt få at vide at de ikke kan betvinges ved belæring. Lad deres plads gå til dem, som ikke vil være til sådan byrde for institutionen. . . . ret (178) Der skal ikke være noget slaveri. Alles arbejde må ske gladeligt og villigt. Men de som oplærer de unge på vore institutioner, har en ulempe imod sig. Der er mange som hjemmefra har fået en ufuldkommen oplæring. Moderen har ofte gjort sig til slave for sine børn, og derved forsømme sit vigtigste arbejde – at lære sine børn at tænke sig om, at gøre pænhed, orden og grundighed i livets små ting til en vane. . . . . .. ret (178) Når disse børn når en alder med ansvar, så er de ikke betvungede og udisciplinerede. Det kan være at de har et ønske om at komme på et af vore sanatorier, og tage en sygeplejeruddannelse. De kommer, men manglerne i deres hjemmeoplæring gør deres ophold på institutionen hård for sig selv og for dem som har ansvar for deres uddannelse. ret (178) Overvinde forældrenes forsømmelse (179) Deres forældres forsømmelighed har gjort deres oplæring hårdere end den ellers kunne have været. Forbigå ikke noget uden at bemærke det; men bebrejd dem ikke og skæld ikke ud. Det vil ikke overvinde vanskeligheden; men vil sætte dem i forlegenhed og gøre indtryk. Fortæl dem på den mest venlige måde at den tidligere forsømmelse må afhjælpes, ellers kan de ikke blive på institutionen. Der må peges tydeligt på behovet for fornyelse. De må opmuntres til at ændre forkerte vaner og befæste de rigtige vaner. ret (179) Dem der sympatiser med ham der skaber stor forvirring fordi han ikke beslutter at gøre noget ved den manglende opdragelse der er blandt medarbejderne, det mangler der at blive gjort noget ved. Vis dem at det er deres pligt at hjælpe dem som har så meget at overvinde. Dem med ansvarsstillinger på institutionen kan ødelægge unge mænd og unge kvinder for livet ved at sympatisere urimeligt meget med dem, forkæle dem, og lytte til deres beklagelser. Dem som gør dette viser at de selv har brug for reform, før de er klar til at tage klogt ansvar for et sanatorium eller nogen anden institution som de unge skal oplæres i. ret (179) Dette er den linje i sundhedsmissionsarbejdet som skal udrettes på vore sanatorier. Og oh hvor forsigtig skal de med ansvar være for at ikke begå fejl. Dem som giver forkerte råd, medens de sidder i betroede stillinger, arbejder imod Herren Jesu arbejde. ret (179) Oh, hvilket arbejde ligger foran dem som står i ansvarsbetyngede stillinger på vore sanatorier! Et stort arbejde skal udrettes. Der er tunge ansvar at bære, og de må bæres af mænd som har en levende erfaring med Guds ting, som søger Ham dag for dag, af hele hjertet. Der påhviler lægerne og lederne på vore sanatorier højtidelige forpligtelser. De skal sætte et værdigt eksempel, for deres krav at tro sandheden. . . . . ret (179) Jeg ønsker at, om muligt, indprente vigtigheden af at give så ren og retfærdig fremstilling af Gud, i vore lægers og i lederes sind, så verden vil kunne se Ham i Hans skønhed. Jeg ønsker at se dem fyldes med den Ånd som bor i Ham, så verdslig fremgangsmåde ikke vil få magt til at splitte deres tanker fra det arbejde, at bringe mennesker de store og forunderlige muligheder for enhver sjæl, som tager imod og tror på Kristus. — Manuskript 27, 1902. ret (180) Opdrage i venlighed (180) Enhvers evige skæbne afgøres ved dette livs ord og handlinger; vær derfor forsigtig med at ikke drive en fristet sjæl ind på fjendens slagmark. Provoker ikke de unge til vrede. Oprør ikke impulser i dem, ved uretfærdige påbud og hård behandling, til at handle overilet. De som burde vide hvordan unge skal behandles driver dem ofte bort fra Gud ved overlagte ord og handlinger. Gud skriver en sådan behandling af unge, ned som en synd imod Ham selv. Behandle de fristede på en måde som drage dem til dig som en ven, der ikke vil fejlbedømme dem eller skade dem. ret (180) De formaninger Gud har givet i sit ord er uendelig meget bedre end de irettesættende ord du kan tale. Led de unge til at se at det er for deres evige gode at følge den sti Herren har markeret til dem. Fortæl dem at de ikke må synde, fordi det sårer Genløserens hjerte. Fortæl dem at være bange for at synde, fordi syndens løn er død. Prøv venligt og kærligt at inspirere dem alvorligt til at gøre hele deres pligt mod Gud og mod deres medmennesker. Husk på at disse unges fremtidige erfaring vil bære præg af den undervisning du har givet dem. ret (180) Idet du kæmper sådan for at uddanne de unge du har i varetægt, så uddanner du dig selv, bereder dig selv til at bedre gøre Mesterens arbejde. Der fremkaldes en karakterfornyelse som gør dig til et sikkert eksempel for den fristede og prøvede. Når du disciplinerer andre så discipliner og oplærer du dig selv. . . . . ret (181) Kæmp for at vise Kristi eksempel (181) De mennesker som vil vejlede og instruere dem, som ikke kender til og er uden for vejen, behøver meget af Kristi tålmodighed og kærlighed. Deres tålmodighed vil prøves mange gange; dem som de arbejder for vil virke sløve til at kunne forstå; det vil være hårdt og lede dem til at handle efter rigtige principper. Sandheden må sættes ind over for dem for at blødgøre og underlægge deres hjerter. De som prøver at hjælpe dem, må have evner til at lede dem skridt for skridt, indse at de skal bønfalde de syndige mennesker, ikke drive dem, til at blive forligt med Gud. ret (181) Kristus siger: Min hyrde hør Min røst, og de følger Mig væk fra syndens afveje. Ligesom Kristus arbejdede, sådan skal I arbejde. Søg i ømhed og kærlighed at lede fejlende på den rigtige vej. Det vil kræve stor tålmodighed og overbærenhed, for at hele tiden vise Kristi tilgivende kærlighed. Frelserens medfølelse må åbenbares dagligt. Det eksempel som han har efterladt må opfølges. Han påtog sig vor faldne dydige natur på Sin syndfrie natur, så Han ved hvordan de der fristes kommer til undsætning. ret (181) Han som gør dette arbejde må lægge hele sit hjerte i det; for det er et arbejde der kræver alt af et menneske. Det vil ikke lykkes for ham som gør dette som et arbejde, for lønnens skyld. . . ret (181) Det er ikke nødvendigt at bringe alt frem for lederen, som skal rettes. Når du ser at en arbejder fejler, så gå til ham, og tal venligt og ømt med ham, vis et oprigtigt ønske for hans lykkes skyld. I ni ud af ti tilfælde vil dine anstrengelser lykkes. Du vil redde en sjæl fra død, og skjule en mangfoldighed af synder.—brev 67, 1902. ret (182) I stedet for en far (182) Mine brødre, unge mænd som ikke har antaget Kristus som deres frelser, er efter Guds forsyn kommet i selskab med jer i forretningsøjemed. I har flere års erfaring med sandheden. I har jeres egne børn. I burde vide hvordan I skal behandle disse unge mænd på en måde, så de vil drages nærmere til Frelseren. Og sådan som Herren har vist mig, har I alligevel kun gjort for lidt for at vinde dem, anstrengt jer for lidt for at vise kærlighed og respekt for dem. Hvis disse unge mænd var omvendte, kunne de bruges af Herren i Hans arbejde. Men hvem af jer som er små meget ældre, så meget mere erfarne, har haft byrde for deres frelse i jeres hjerter? Kristus døde for at frelse dem. Har I åbenbaret en Kristuslignende ømhed for dem? Taler I med dem, fordi I mener de er værd at frelse, eller støder I dem bort? Har I bevist for dem at I har en elskelig og øm interesse for dem, eller viser I, med jeres holdning mod dem, at I ikke synes de er værd at vise opmærksomhed? ret (182) Gud drager lederne på Sine institutioner til ansvar for om de unge, som arbejder på disse institutioner, bliver behandlet høfligt, respektfuld og med faderlig venlighed. De skal behandle dem som de selv ønsker at Kristus skal være over for dem. Sådan som Herren har vist det for mig, er vort første arbejde at være så venlige mod de unge, så eftertænksomme over for deres interesser, at de føler sig hjemme i vor nærhed. ret (183) Har I prøvet at være uselviske, venlige og gøre jeres ord og handlinger velduftende? Kan dem, som I har i varetægt, se op til jer som sande kristne? I er fædre. Vil I spørge jer selv om I vil behandle jeres børn sådan som I har behandlet nogle af de unge I har i varetægt? Ud fra det lys jeg har fået, ved jeg at der er nogle som bærer ansvar, som, medmindre de omvendes, aldrig vil se himmelens rige. Det gør ondt på mig at de ikke åbenbarer visdom, tro og kærlighed for fortabte sjæle, i deres livsførelse. Den behandling som nogle unge har fået, har knapt givet dem en flig af varmt og hyggeligt venskab. De behøver en helt anden erfaring end det de har fået i deres omgang med mennesker som burde kende Gud. ret (183) Retfærdig lønudbetaling (183) Kristus kom til verden for at opsøge og frelse de fortabte. Da Han blev anklaget af farisæerne for at spise med toldere og syndere, svarede Han: »Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige [efter deres bekendelse], men syndere til omvendelse.« Han kom for at frelse, ikke for at ødelægge. Sjæle er meget dyrebare i Hans øjne; for fra skabelsen og ved genløsningen er de Hans. Indser I ikke at Han drager jer til ansvar for deres frelse, som I har med at gøre. Indser I ikke at han kræver de sjæle af jeres hænder som I ikke har prøvet at frelse? Har I ikke forsøgt at overliste fjenden, som hele tiden prøver at få de unge til at tro at ikke-troendes handlemåde er næsten ligeså rigtig som deres handlemåde er, der hævder at tro sandheden? ret (184) Hvis lederne ikke værner om Guds kærlighed, var det så ikke bedre om de unge mænd og unge kvinder ikke kom under deres indflydelse?! . . . . ret (184) Den himmelske fortegnelse (184) Vi skal være Kristi repræsentanter på jorden – rene, retfærdige, venlige og barmhjertige, fuld af medfølelse der viser uselviske ord og handlinger. Havesyge og begærlighed er træk som Gud afskyer. De udspringer af selviskhed og synd, og de ødelægger al arbejde som de får lov at blande sig i. Råhed i karakteren er ufuldkommenheder som Bibelen afgjort fordømmer, som vanære mod Gud. ret (184) »Hold jeres færd« – jeres temperament og vaner - »fri for kærlighed til penge, nøjes med det, I har; thi han har selv sagt: Jeg vil aldrig slippe dig og aldrig forlade dig.« »Ja, ligesom I nu er rige på alt, på tro og tale og kundskab og på al iver og kærlighed til os, så vis jer også rige her, hvor det gælder kærlighedsgaven.« – den kristne kærlighedsgave. »Glem ikke at gøre vel og dele med andre; thi i sådanne ofre har Gud velbehag.« ret (184) »Tvæt jer« (184) Herrens frygt, en fornemmelse af Hans godhed, Hans hellighed vil cirkulere rundt i enhver institution. En kærligheds og fredens atmosfære vil herske over alle afdelinger. Hvert ord der siges, hver ting der udføres, vil have en indflydelse der svarer til himlens indflydelse. Kristus vil forblive i menneskene, og menneskene vil forblive i Kristus. Begrænsede menneskers karakter til ikke vise sig i værket, men den ubegrænsede Guds karakter. Den guddommelige indflydelse som hellige engle vil tildele, vil indprente de menneskesind der kommer i kontakt med medarbejderne, og fra disse medarbejdere udgår der en velduftende indflydelse til alle som vælger at indånde den. Det prægtige karaktervævestykke, der er udarbejdet ved guddommelige kraft, vil få lys og herlighed fra himlen, og vil fremstå for verden som et vidne, der peger hen til den levende Guds trone. ret (185) Så vil arbejdet gå solidt fremad i dobbelt styrke. Medarbejderne vil på alle linjer, få tildelt en ny livskraft. Mennesker vil lære forsoning fra den synd som Messias bragte ind ved Sit offer. Det sidste advarsels- og frelsesbudskab vil gives med mægtig kraft. Jorden vil oplyses med Guds herlighed, og den vil være vor at bevidne vor Herres og Frelsers snarlige komme i kraft og herlighed.—brev 58, 1902. (185) Til videre studium |