bibelkommentar bind 4 kapitel 4. Fra side 1166ren side   tilbage

Daniels bog

(1166)  Kapitel: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 9 - 10 - 12 ret

(1166)  

Kapitel 1

(1166) 1. Specielt til den sidste tid. - Læs Daniels Bog. Fremkald punkt for punkt historien om de riger, der repræsenteres der. Se statsmænd, rådsforsamlinger, mægtige hære, og se hvordan Gud virkede for at sænke menneskers stolthed og lægge menneskelig ære i støvet. Gud alene fremstilles som mægtig. I profetens syn ser man, at han afsætter én mægtig hersker og indsætter en anden. Han åbenbares som universets monark, som er ved at oprette sit evige rige, den Gamle af dage, den levende Gud, Kilden til al visdom, nutidens Hersker, fremtidens Åbenbarer. Læs og forstå hvor fattig, hvor skrøbelig, hvor kortlivet, hvor fejlende, hvor skyldig mennesket er i at opløfte sin sjæl i forfængelighed. . . . . ret

(1166)  Det lys som Daniel modtog direkte fra Gud blevet specielt for disse sidste dage. De syner han modtog på Ulajs og Tigris bredder, Sinars store floder, er nu ved at gå i opfyldelse, og de forudsagte begivenheder er snart sket. (Brev 57, 1896). ret

(1166)   8. Ingen anden plan nu. - Da Daniel var i Babylon, blev han udsat for fristelser som vi aldrig har drømt om, og han indså at han måtte bevogte sit legeme nøje. Han havde nøje i sit hjerte, at han ikke ville drikke af kongens vin, eller spise af hans lækre mad. Han vidste at for at han kunne ud af det som sejrherre, måtte han have en klar mental forståelse, så han kunne skelne mellem ret og forkert. Medens han arbejdede for sin del, arbejdede Gud også, og gav ham "kundskab og dygtighed i al lærdom og visdom, og Daniel fik forstand på alle syner og drømme." Det er den måde Gud arbejdede for Daniel; og Han havde ikke i sinde at gøre en udskillelse nu. Mennesker må samarbejde med Gud og gennemføre frelsesplanen. (RH 2. april, 1889). ret

(1166)   En intelligent beslutning. - Idet Daniel og hans venner blev sat under prøve, satte de sig selv helt på retfærdighedens og sandhedens side. De handlede ikke lunefuldt, men forstandsmæssigt. De besluttede sig for at da kødspiser ikke passede sig med deres tidligere kost, så skulle den ikke komme (1167) med i deres fremtidige, og idet vin var blevet forbudt for alle som vil gå ind i Guds tjeneste, bestemte de sig for at de ikke ville tage del i den. Skæbnen for Arons sønner blev vist for dem, og de vidste at brugen af vin ville omtåge deres sanser, så føjes appetitten vil det omtåge deres dømmekraft. Disse særlige tilfælde vær komme med i historien om Israels børn, som en advarsel til alle unge, om at undgå alle vaner, praksis og føjes som på enhver måde vil vanære Gud. ret

(1167)  Daniel og hans venner vidste ikke hvad der ville blive følgen af deres beslutning; de vidste ikke andet at det ville koste deres liv; men de bestemte sig for at holde den smalle sti i streng mådehold, også når de var i det udsvævende Babylons sale. (YI 18. aug., 1898). ret

(1167)   9. God opførsel vinder yndest. - Denne embedsmand så gode karaktertræk i Daniel. Han så at han stræbte efter at være venlig og hjælpsom, at hans ord var respektfulde og høflige, at hans manerer var i besiddelse af beskedenhedens og ydmyghedens ynde. Det var ungdommens gode opførsel der vandt yndesten og kærligheden til ham fra embedsmanden. (YI 12. nov., 1907). ret

(1167)   15. Daniels fristere. - Ved at tage dette skridt handlede Daniel ikke uoverlagt. Han vidste at han snart skulle stå frem for kongen, fordelen ved den sunde levevis ville snart fremstå. Årsag ville blive efterfulgt af virkning. Daniel sagde til opsynsmanden, som havde vist ham og hans venner yndest: "Prøv engang dine trælle i ti dage og lad os få grøntsager at spise og vand at drikke." Daniel vidste at ti dage var nok til at bevise fordelene ved mådeholdenhed.. . . . ret

(1167)  Da han havde gjort det, gjorde Daniel og hans venner stadig mere. De valgte som venner ikke dem som var mørkets fyrstes arbejdere. De fulgte ikke mængden for at gøre ondt. De sikrede sig opsynsmanden som deres ven og der var ingen gnidninger imellem ham og dem. De gik til ham efter råd og på den samme tid oplyste de ham med visdommen af deres opførsel. (YI 6. sept., 1900). ret

(1167)   17. Guds velsignelse er ingen erstatning for bestræbelse. - Da de fire unge Hebræere modtog en uddannelse fra kongens hof i Babylon, føl te de ikke at Herrens velsignelse var en erstatning for de pålagte bestræbelser, som var krævet af dem. De var omhyggelige i deres studier for de erkendte, at igennem Guds nåde, deres skæbne afhang af deres egen vilje og handlemåde. De måtte bringe alle deres evner til arbejdet og med tæt streng beskatning af deres evner, måtte de få det bedste ud af lejligheden i studie og arbejde. ret

(1167)  Imens disse unge arbejdede på deres egen frelse, arbejdede Gud i dem i vilje og i at gøre Hans gode velbehag. Her er åbenbaret betingelserne for succes. At gøre Guds nåde til vores egen, vi må gøre vores del. Herren agter ikke at udføre hverken viljen eller gerningen. Hans nåde er givet for at arbejde i os med vilje og med handling, men aldrig som en erstatning for vores bestræbelse. Vores sjæle må blive vækket til samarbejde. Den Hellige Ånd arbejder i os, så vi kan arbejde på vores egen frelse. Dette er den praktiske lektie som den Hellige Ånd stræber efter at lære os. (YI 20. aug., 1903). ret

(1167)   17, 20. Ære uden ophøjelse. - Daniel og hans tre venner havde et specielt arbejde at gøre. Selvom de var højt æret i dette arbejde, blev de ikke på nogen måde ophøj et. De var elever som var ved at blive dygtiggjort i timelig så vel som religiøs kundskab, men de havde studeret videnskab uden at blive fordærvet. De var velbalanceret fordi de havde overgivet dem selv til den Hellige Ånds kontrol. Disse unge gav Gud al ære for deres timelige, videnskabelige og religiøse begavelse. Deres lærdom kom ikke ved et tilfælde, de opnåede kundskab ved trofast brug af deres evner og Gud gav dem dygtighed og forståelse. ret

(1168)  Sand videnskab og Bibel religion er i perfekt harmoni. Lad eleverne i vores skoler lære alt hvad de på nogen mulig måde kan. Men, som en regel, lad dem blive uddannet i vores egne institutioner. Vær omhyggelig med hvordan du råder dem til at gå til andre skoler, hvor vildfarelse bliver lært i overensstemmelse til at fuldende deres uddannelse. Giv dem ikke indtryk af at en højere uddannelses fordele skal vindes ved at blande sig med dem som ikke søger visdom fra Gud. Babylons store mænd var vil lige til at blive hjulpet af de instruktioner som Gud gav igennem Daniel for at hjælpe kongen ud af hans vanskelighed ved fortolkningen af hans drøm. Men de var opsat på at blande deres hedenske religion ind i den Hebraiske. Havde Daniel og hans venner indvilliget i et sådant kompromis, ville de efter Babylonernes betragtning have været fuldendte statsmænd, egnet til at blive betroet med kongerigets anliggender. Men de fire Hebræere gik ikke ind i sådanne arrangementer. De var tro imod Gud og Gud opløftede og ærede dem. Lektien er til os. "Men søg først Guds rige og Hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift." (Brev 57, 1896). ret

(1168)   20. Åndelighed og forstand vokser i forening. - Som i Daniels tilfælde, med et nøjagtigt forhold som den åndelige karakter er udviklet, den intellektuelle duelighed er vokset. (RH 22. marts, 1898). ret

(1168)  

Kapitel 2

18. Lydige må tale frit. - Dem som lever i tæt fællesskab med Kristus vil blive sat i gang af Ham ved tillidens positioner. Tjeneren, som gør det bedste han overhovedet kan for sin mester, er optaget til fortroligt samkvem med en hvis bud han elsker at lyde. I den trofaste udførelse af vores hverv må vi blive et med Kristus, for dem som lyder Guds bud må tale fri t. Den som taler mes t fortroligt med sin guddommelige leder har den mest ophøjede opfattelse af hans herlighed og er den mest lydige til Hans bud (MS 82, 1900). ret

(1168)  Daniels historie, hvis alt var nedskrevet, ville åbne kapitler for dig, som ville vise dig de fristelser han skulle møde, af spot, misundelse og had, men han lærte sig at overvinde besværlighederne. Han stolede ikke på sin egen styrke, han lagde hele sin sjæl og alle hans besværligheder på hans himmelske Fader og han troede at Gud hørte ham og han var trøstet og velsignet. Han rejste sig bedre over spot og sådan vil alle som er en sejrer gøre. Daniel er hvervede sig et stille og venligt sind og holdning, fordi han troede at Gud var hans ven og hjælper. Byrden af pligter han skulle udføre var gjort lette, fordi han bragte Guds lys og kærlighed ind i hans arbejde. "Alle herrens veje er barmhjertige og sande” til sådanne som går på dem. (YI 25.aug., 1886). ret

(1168)   37-42. En dobbelt repræsentation. - Statuen der blev åbenbaret til Nebudkanezzar, repræsenterede Jordens kongedømmers forringelser i styrke og hæder, også passende repræsenterede religionens og moralens forringelse blandt disse kongedømmers folk. Som nationerne glemte Gud, blev de mere og mere moralsk svage. ret

(1168)  Babylon passerede forbi fordi i hendes velstand glemte hun Gud og hun tilskrev hendes velstand af herlighed til menneskelig udførelse. ret

(1168)  Det medo-Persiske kongedømme besøgt af Himmelens vrede fordi i dette kongedømme blev Guds lov trampet under fode. Frygten for Herren fandt ingen plads i folkets hjerter. Den fremherskende indflydelse i Medo-Persien var ondskab, blasfemi og korruption. ret

(1168)  Kongedømmerne der fulgte var endnu mere usle og korrupte. De forringedes fordi de kasserede deres lydighed til Gud. Som de glemte Ham, sank de lavere og lavere ned i moralens værdis vægtskål. (YI 22. sept., 1903). ret

(1168)   43. Jern og ler-blandet kirke-list og stats-list. - Vi er kommet til en tid hvor Guds hellige arbejde er repræsenteret af statuens fødder i hvilke jern var blandet med mudret ler. Gud har et folk, et udvalgt folk, hvis dømmekraft skal være helliget, som ikke må blive uhellige ved at lægge sig på det grundlæggende træ, hø og stubbe. Enhver sjæl som er loyal overfor Guds bud vil se at vores tros særlige kendetegn er den syvende dags Sabbat. Hvis regeringen ville ære Sabbaten som Gud har påbudt, ville den stå i Guds styrke og i troen, som engang var overgivet til de helliges forsvar. Men statsmænd vil ophøje den falske sabbat og vil blande deres religiøse tro med overholdelsen af dette Pavens barn, ved at placere den over Sabbaten, som HERREN har helliggjort og velsignet, sat den for sig selv for at mennesker kan holde den hellig, som et tegn imellem Ham og Hans folk i tusinde generationer. Blandingen af kirke-list og stats-list er repræsenteret af jernet og (1169) leret. Denne forening svækker alle kirkens kræfter. Denne iklædning af kirken med statens magt vil bringe onde resultater. Mennesker har næsten passeret Guds punkt af tålmodighed. De har iklædt deres magt i politik og har forenet sig med pavedømmet. Men den tid vil komme da Gud vil straffe dem som har gjort Hans lov ugyldig og deres onde gerninger vil ramme dem selv. (MS 63, 1899). ret

(1169)   46. En guddommelig åbenbaring. - Nebukadnezzar følte, at han kunne godtage denne tydning som en guddommelig åbenbaring, for alle detaljer af drømmen var åbenbaret til Daniel. Den højtidelige sandhed gengivet af tydningen af dette drømmesyn, som gjorde et dybt indtryk på regentens tanker den nat og i ydmyghed og ærefrygt, han "Faldt på sit ansigt og bøjede sig for Daniel." . . . ret

(1169)  Nebukadnezzar så tydeligt forskellen imellem Guds visdom og de mest lærde mænds visdom i hans kongerige. (YI 8. sept., 1903) ret

(1169)   47. En lysets reflektor. - Herrens fanger bliver igennem Hebræeren gjort bekendt med det hedenske i Babylon. Denne afgudsnation blev givet kundskab fra Herrens kongerige til at irettesætte og igennem Hans magt at forsvare sig imod al Satans magt og list. Daniel og hans venner, Ezra og Nehemias og mange andre, vidnede for Gud i deres fangenskab. Herren spredte dem blandt Jordens kongeriger så deres lys kunne skinne klart midt iblandt det hedenske og afgudsdyrkende mørke. Gud åbenbarede Hans hensigters lys til Daniel, som havde været skjult for mange generationer. Han valgte at Daniel skulle se lyset af Hans sandhed i et syn og reflektere dette lys i det stolte Babylons kongerige. på den selvherskende konge blev der givet lov til at glimte lys fra Guds trone. Nebukadnezzar blev vist at Himmelens Gud var regent over alle Jordens monarker og konger. Hans navn skulle gå frem som Guden over alle guder. Gud ønskede at Nebukadnezzar skulle forstå at Jordens kongerigers regent havde en regent i Himmelen. Gud viste trofasthed ved at redde de tre fanger fra flammerne, forsvarede deres handlingers vej og viste Hans vidunderlige kraft. ret

(1169)  Stort lys skinnede frem fra Daniel og hans venner. Herlige ting af Zion, Herrens by, blev talt. Dem som Herren har udset til at åndeligt lys skal skinne fra er Hans trofaste vogtere i disse sidste dage. Hvis de hellige i det Gamle Testamente bar sådan et bestemt vidnesbyrd af trofasthed, hvordan skal Guds folk så i dag have århundredernes samlede lys til at skinne frem, når det Gamle Testamentes Profeter spredte deres tilslørede herlighed ind i fremtiden? (Brev 32, 1899)! ret

(1169)  

Kapitel 3

1-5. Et billede på den sidste tid. - Af mange er det fjerde buds Sabbat gjort ugyldig, blevet behandlet som en værdiløs ting, imedens den falske sabbat, pavedømmets barn, er ophøjet. I stedet for Guds lov, er syndens menneskers lov blevet ophøjet, -love der vil blive vedtaget og agtet som Nebukadnezzars vidunderlige gyldne billedstøtte blev det af Babylonerne. Ved at opstille denne store billedstøtte, bebudede Nebukadnezzar at den skulle modtage universal hyldest fra alle, både stor og lille, høj og lav, rig og fattig. (MS 24, 1891). ret

(1169)   19. Da kongen så at hans vilje ikke blev antaget som Guds vilje, blev han "opfyldt af harme,” (Dan.3,19) og hans ansigts udtryks form blev forandret imod disse mænd. Sataniske egenskaber fik hans ansigt til at fremstå som en dæmons ansigt og med al den styrke han kunne opbyde, beordrede han at ovnen skulle gøres syv gange hedere end normalt og beordrede de kraftigste mænd til at binde de unge mænd og kaste dem i ovnen. Han følte at det krævede mere end almindelig magt at have med disse noble mænd at gøre. Hans forstand blev stærkt præget af, at noget usædvanligt ville lægge sig imellem til deres bedste og hans stærkeste mænd blev beordret til at tage sig af dem. (ST 6. Maj, 1897). ret

(1169)   25. Kristus åbenbaret af fanger. - Hvordan vidste Nebukadnezzar at de fires skikkelse var ligesom Guds Søns? Han havde hørt om Guds Søn fra de Hebraiske fanger som var i hans kongerige. De havde bragt den levende Guds kundskab, Ham som regerede (regerer) alle ting. (RH 3. maj, 1892). ret

(1170)  (1170) 28. De som var forenede forstod troen. - Disse trofaste Hebræere var besat af store naturlige evner og intellektuel dannelse og de besad en høj æresposition, men alle disse fortrin forledte dem ikke til at glemme Gud. Alle deres kræfter blev ydet til den guddommelige nådes hellig gørende indflydelse. Ved deres gudfrygtige eksempel, deres urokkelige ærlighed, de fremviste lovprisninger for Ham som havde kaldt dem ud af mørket, ind i Hans vidunderlige lys. I deres vidunderlige udfrielse blev fremvist, foran den umådelige forsamling, Guds magt og majestæt. Jesus placerede sig selv ved deres side i den gloende ovn og ved Hans herlighed blev den stol te konge af Babylon overbevist om, at det ikke kunne være nogen anden end Guds Søn. Himmelens lys havde skinnet frem fra Daniel og hans venner, indtil alle deres forenede forstod troen, som der forædlede deres liv og forskønnede deres karakterer. (RH 1.febr., 1881). ret

(1170)  

Kapitel 4

17. Skæbnens mænd vogtede med årvågenhed. - Den almægtige GUD HERRE regerede. Alle Konger, alle nationer er Hans, under Hans styre og ledelse. Hans ressourcer er uendelig små. De kloge mænd erklærede, "En Konges hjerte er bække i HERRENS hånd, Han leder det hen, hvor Han vil." (Ordsp.21,1) ret

(1170)  Disse, på hvem nationerne hang handlingernes skæbne, er bevogtet med en årvågenhed, som ikke kender til formildelse af Ham som "giver Konger sejr," (Sl.144,10) til hvem som tilhører "Jordens skjolde." (RH 28. Marts, 1907). ret

(1170)   33. Nogle er i dag ligesom Nebukadnezzar. - Vi lever i denne j ords histories sidste dage og vi må ikke blive overrasket, af noget frafald og sandheden fra Daniel. Vantro er nu blevet en prægtig kunst, som mennesker arbejder på til destruktion af deres sjæle. Der er en konstant fare for, at deres væsen skal efterligne præsterne fra talerstolen, hvis liv modsiger det Ord de taler. Men formaningens advarende stemme vil blive hørt så længe tiden vil være og dem som er skyldige i transaktioner, som de aldrig skulle være begyndt på, når irettesættelse eller råd igennem HERRENS udnævntes virksomhed, vil modsætte sig budskabet og nægte at blive omvendt. De vil gå videre som Farao og Nebukadnezzar gjorde, indtil HERREN tog deres fornuft væk og deres hjerter blev umodtagelige. HERRENS Ord vil komme til dem, men hvis de vælger ikke at høre det, vil HERREN gøre dem ansvarlige for deres egen ødelæggelse. (NL nr. 31, s. 1). ret

(1170)   37. Nebukadnezzar blev fuldstændigt omvendt. - I Daniels liv var ønsket om at herliggøre Gud det stærkeste af alle motiver. Han indså, at hvis han står i nærværelse af menneskers indflydelse, ville han aftage med at vedkende sig Gud som kilden til hans visdom og den ville have gjort ham til en upålidelig hovmester. Og hans konstante erkendelse af himmelens Gud frem for konger, prinser og statsmænd, forringede ikke en tøddel fra hans indflydelse. Kong Nebukadnezzar, overfor hvem Daniel så tit ærede Guds navn, blev til sidst fuldstændigt omvendt og lærte at "Love, ophøje og ære himmelens Konge." (Dan.4,37a) (RH Jan. 11, 1906). ret

(1170)  Et varmt og veltalende vidnesbyrd. - Kongen på Babylons trone blevet vidne for Gud, gav hans vidnesbyrd, varmt og vel talende, fra et taknemmeligt hjerte der tog del i barmhjertighed og nåde, retfærdigheden og freden, fra den guddommelige natur. (YI 13. dec., 1904). ret

(1170)  

Kapitel 5

5-9. Fornemmelse af tilstedeværelsen af en usynlig gæst. - En iagttager, som var ugenkendt, men hvis tilstedeværelse var en fordømmende magt, så på denne vanhelligende scene. Den usete og uindbudte gæst gjorde, at Hans tilstedeværelse snart' føltes. På det tidspunkt da det ugudelige sold var på sit højeste, kom der en blodløs hånd frem og skrev doms ord på væggen i festsalen. Flammende Ord fulgte håndens bevægelser. "Mene mene, tekel ufarsin, " blev skrevet med flammende bogstaver. Få var bogstaverne skrevet af hånden på væggen med front mod kongen, men de viste at Guds kraft var der. ret

(1170)  Belsazzar blev bange. Hans samvittighed blev vagt. Frygten og mistanken, som al tid følger de skyldiges vej, greb ham. Når Gud gør mennesker bange, kan de ikke gemme styrken af deres rædsel. Angst greb kongerigets store mænd. Deres blasfemiske respektløshed af hellige ting blev forandret på et øjeblik. En afsindig rædsel overvandt al selvkontrol..... ret

(1171)  Forgæves prøvede kongen at læse de flammende bogstaver. Han havde fundet en kraft der var for stærk for ham. Han kunne ikke læse skriften. (YI 19.maj., 1898).

27. Se EGW til Ordsp. 16,2, bind. III, s. 1160. ret

(1171)  

Kapitel 6

5. En lidet misundelsesværdig position. - Daniels position var ikke misundelsesværdig. Han stod i spidsen af et uærligt, udenomssnakkende, gudløst ministerium, hvis medlemmer vogtede på ham med skarpe vågne øjne for at finde nogle mangler i hans ledelse. De satte spioner på hans færden for at se, om de ikke på denne måde kunne finde noget, som de kunne bruge imod ham. Satan foreslog en plan til disse mænd, hvorved de kunne slippe af med Daniel. Fjenden sagde: brug hans religion som et middel til at dømme ham. (YI 1. Nov., 1900). ret

(1171)   10. Uafvigende ærlighed er den eneste sikre fremgangsmåde. - Det må blive en vanskelig sag for mennesker i høje stillinger at følge den uafvigende ærligheds vej hvad enten de skal modtage ros eller ris. Alligevel er det den eneste sikre fremgangsmåde. Alle de belønninger som de måtte vinde ved at sælge deres ærlighed ville kun blive som åndedraget fra de vanhelliges læber, som slagger der vil blive fortæret i ilden. Dem som har moralsk mod til at holde modstand imod deres medmenneskers laster og fejl - det må blive fra disse hvem verden ærer vil modtage had, forhånelse og grov falskhed. De må blive taget væk fra deres høje stillinger, fordi de ikke vil blive købt eller solgt, fordi de ikke kunne blive provo keret med bestikkelse eller trusler til at plette deres hænder med uretfærdighed. Alle ting på jorden må se ud til at sammensværge sig imod dem, men Gud har sat Hans segl på deres arbejde. De må blive belønnet af deres medmennesker som svage, feje, uegnet til at beklæde et embede, men hvor anderledes belønner de højeste dem. Dem som foragter dem er dem som er de virkelig uvidende. Imedens bagvaskelse og forhånelsens storme må forfølge det hæderlige menneske igennem livet og slå på hans grav, Gud har det "godt gjorte" rede til ham. Dårskab og uretfærdighed vil i bedste fald kun give et uroligt og utilfredst liv og dets slutning er en tornefuld dødspude. Og hvor mange, som de ser deres gerningers og resultaters vej, er ledt til ophør af deres egne hænders skammelige karriere? Hinsides alt dette venter dommen og den sidste uigenkaldelige undergang! (ST Feb. 2, 1882)! ret

(1171)  

Kapitel 7

2-7. Lammet er Messiasses tegn. - Et syn blev givet til Daniel, om vilde dyr der repræsenterede jordens magter. Men Messiasses kongeriges tegn er et lam. Imedens jordiske kongeriger regerer ved fysisk overlegen magt, forviser Kristus alle kødelige våben, alle tvangsinstrumenter. Hans kongerige blev grundlagt for at opløfte og forædle faldne mennesker. (Brev 32, 1899). ret

(1171)   10 (Åb. 20,12). Et ufejlbarligt register. - Der er et ufejlbarligt register med alle de synder der er gjort. Alle menneskers ugudelighed, alle dets ulydigheder til himmelens bud er skrevet i himmelens bog med ufejlbarlig nøjagtighed. De skyldiges optræden ophober sig hurtigt, alligevel er Guds kendelser mildnet med nåde, indtil de har nået deres fastsatte grænse. Gud bærer længe over med de menneskelige overtrædelser og fortsætter igennem Hans udnævnte organer at overbringe det evangeliske budskab, indtil den fastsatte tid er kommet. Gud bærer med guddommelig langmodighed de ugudeliges trodsighed, men Han erklærer at Han vil hjemsøge deres overtrædelser med et ris (rod). Han vil til sidst tillade Satans destruktive organer at bære magt til at ødelægge. (MS 17, 1906). ret

(1171)  I himmelens bøger er der nøjagtigt optegnet de spottende og ligegyldige bemærkninger sagt af de syndige som ikke ænsede nådens kald da Kristus blev repræsenteret for dem af en Guds tjener. Som når kunstneren tager det slebne glas som et sandt billede på et menneskes ansigt, således placerer Gud dagligt på himmelens bøger en nøjagtig repræsentation af enhvers individuelle karakter. (MS 105, 1901). ret

(1171)   25 (2.Mos. 31,13; Ez. 20,12). Et vejskilt der er drejet rundt. - I disse ord har Herren klart defineret vejen til Guds by, men den (1172) store apostat har forandret vejskiltet ved at opsætte et falsk et en falsk sabbat. Han siger: "Jeg vil arbejde på tværs af Guds hensigter. Jeg vil bemyndige mine delegerede, syndens menneske, at tage Guds mindesmærke ned, syvende-dagssabbatten. Således vil jeg vise verden at, den dag Gud helligede og velsignede, er blevet forandret. Den dag skal ikke leve i folkets sind. Jeg vil udslette dens minde. Jeg vil i dens sted placere en dag som ikke bærer himmelens akkreditiver, en dag der ikke kan blive et tegn imellem Gud og Hans folk. Jeg vil lede det folk som tager imod denne dag og på den placere den hellighed, som Gud placerede på sin syvende dag. Igennem min stedfortræder vil jeg ophøje mig selv. Den første dag skal blive ophøjet og den protestantiske verden skal modtage denne falske sabbat som ægte. Igennem ikke overholdelsen af den Sabbat Gud oprettede, vil jeg bringe Hans lov til foragt. Ordene, 'et tegn mellem mig og eder fra slægt til slægt,(2.Mos.31,13b) jeg vil sørge for at meddele om min sabbats side officielt. Således vil verden blive min. Jeg vil blive jordens regent, verdens fyrste. Jeg vil således kontrollere sindene under min magt, således at Guds Sabbat skal blive gjort til genstand for foragt. Et tegn? Jeg vil gøre helligholdelsen af syvendedagen til et tegn på troløshed til jordens autoriteter. Menneskelige love skal blive gjort så strenge, at mænd og kvinder ikke vil vove at helligholde syvendedagssabbatten. Af frygt for at mangle mad og tøj, vil de følge verden i overtrædelse af Guds lov og jorden vil blive helt under mit herredømme." ret

(1172)   Syndens menneske har indstiftet en falsk sabbat og den erklærede, at den kristne verden har adopteret det barn fra pavedømmet, nægtende at lyde Gud. Sådan leder Satan mænd og kvinder i den modsatte retning til fornægtelsens by og ved mængden som følger ham er det bevist, at Adam og Eva ikke er de eneste, som har taget imod den listige fjendes ord. ret

(1172)  Fjenden af alt det gode har vendt vejskiltet rundt, så det peger på ulydighedens vej som glædens vej. Han har forhånet Jehova ved at nægte at lyde et "så siger Herren." Han har tænkt sig at for andre tider og love." (RH 17.april, 1900).

Kapitel 9

1. Se EGW til Jer. 25; 27-29. ret

(1172)   2. Gud forbereder vejen. - Imedens de som var forblevet tro mod Gud midt i Babylon og som søgte HERREN og studerede profetierne, forudsagde deres befrielse. Gud forbereder kongers hjerter til at vise Hans angrende folk yndest. (RH 21.marts, 1907). ret

(1172)   3-19. Profeti og bøn. - Daniels eksempel i bøn og bekendelse er givet til vores instruktion og opmuntring. I næsten 70 år havde Israel været i fangenskab. Det land som Gud havde valgt til Hans egen besiddelse blev givet i hedningernes hånd. Den elskede by, modtageren af himmelens lys, engang hele j ordens glæde, blev nu foragtet og nedværdiget. Tempelet der havde indeholdt Guds pagts ark og pragtens Keruber overskyggede nådestolen, var nu i ruiner. Hele stedet blev vanhelliget af ugudelige fødder. Troende mennesker som kendte til skaberens herlighed var fyldt med smerte over ødelæggelsen af det hellige hus, der havde anerkendt Israel som Guds udvalgte folk. Disse mennesker har været vidner til Guds fordømmelse på grund af Hans folks synder. De har været vidner til opfyldelsen af dette ord. De har også været vidner til løfterne af Hans gunst hvis Israel ville vende om til Gud og gå foran Ham med forsigtighed. Gamle gråhårede pilgrimme gik op til Jerusalem for at bede midt iblandt dens ruiner. De kyssede dens sten og vædede dem med deres tårer, idet de bønfaldt HERREN om at have barmhjertighed mod Zion og dække hende med Hans retfærdigheds glans. Daniel vidste at den fastsatte tid for Israels fangenskab snart var slut, men han følte det ikke på grund af at Gud havde lovet at udfri dem. De havde ikke selv nogen del at efterleve. Med faste og anger søgte han HERREN og bekendte hans egen og folkets synder. (RH 9. feb., 1897). ret

(1172)   24. Evig retfærdighed bragt ind. - Igennem Hans udvalgte organer vil Gud nådigt gøre Hans hensigter kendte. Når genløsningen s storslåede arbejde vil gå fremad, vil mennesker lære af forsoningen af synd og af den evige retfærdighed, som Messias har (1173) bragt ind igennem Hans offer. Korset på Golgata er det store midtpunkt. Virker denne sandhed på viljen, gør den Kristus' offer gyldigt. Det er det som Gabriel åbenbarede til Daniel som svar på den inderlige bøn. Det var dette som Moses og Elias og Kristus fortalte om Hans forklarelse. Ved ydmygelsen på korset skulle Han bringe evig forløsning til alle som ville gå efter Ham, villige til at give positive vidnesbyrd om, at de er adskilt fra verden. (Brev 201, 1899). ret

(1173)  

Kapitel 10

3. Se EGW til kp. 1,8. 5-7. Kristus viste sig for Daniel. - Ingen ringere end Guds Søn viste sig for Daniel. Denne beskrivelse er lig med den som blev givet til Johannes da Kristus blev åbenbaret til ham på Patmos. Nu kommer vores HERRE med en anden himmelsk budbringer for at lære Daniel hvad der skal ske i vore dage. Denne kundskab blev givet til Daniel og ved inspiration nedskrevet til os som hvor verdens ende kommer. (RH Feb. 8, 1881). ret

(1173)   12, 13. Gode råd kontra dårlige råd. -[Dan. 10,12. 13 citeret.] Ved dette ser vi at de himmelske organer skal kæmpe mod hindringer før Guds hensigter er opfyldt til sin tid. Persiens konge blev kontrolleret af den højeste af alle de onde engle. Han nægtede, ligesom Farao gjorde, at lyde HERRENS Ord. Gabriel erklærede: han modstod mig i 21 dage ved hans repræsentationer imod Jøderne. Men Michael kom ham til hjælp og han blev hos Persiens konge og holdt magterne i skak ved at give gode råd imod dårlige råd. Gode og onde engle tager del i Guds plan med Hans jordiske kongerige. Det er Guds hensigt at bære Hans arbejde fremad i korrekte linier, på måder der vil fremrykke Hans herlighed. Men Satan prøver hele tiden på at modarbejde Guds hensigter. Kun ved at ydmyge sig selv for Gud kan Guds tjenere fremskynde Hans arbejde. De må aldrig stole på deres egne bestræbelser eller på udvortes udfoldelse for succes. (Brev 201, 1899). ret

(1173)   13. En usynlig kamp. - I Guds ord finder vi eksempler på, at himmelske sendebud virker på kongers og fyrsters sind, samtidig med at sataniske kræfter virker på de samme sind. Ingen menneskelig veltalenhed, selv om der bruges stærke ord for at give udtryk for de menneskelige meninger har mulighed for at forandre de sataniske virkemidler. Satan søger stadig at spærre vejen for at begrænse sandheden med menneskelige påfund. De mennesker der har lys og kundskab, er i meget stor fare, medmindre de til stadighed helliger sig til Gud, ydmyger sig og er opmærksomme på tidens farer. ret

(1173)  Himmelske væsener er udpeget til at besvare deres bønner som i uselviskhed virker for Guds sags interesser. De allerøverste engle i Himmelens tronsal er beskæftiget med at opfylde de bønner som opsendes til Gud angående hans sags fremgang. Hver engel har sit bestemte ansvarsområde, som han ikke må forlade. Hvis han tog af sted, ville mørkets magter opnå en fordel. ..... ret

(1173)  Kampen mellem godt og ondt foregår hver eneste dag. Hvorfor forstår de, der har haft så mange muligheder og fordele, ikke værkets store betydning? Det burde de virkelig forstå. Gud er herskeren. Ved sin almagt øver han kontrol over jordiske statsoverhoveder. Ved hjælp af sine repræsentanter udfører han den gerning, som var planlagt, før verdens grundvold blev lagt. ret

(1173)  Som et folk forstår vi ikke den store konflikt, der foregår mellem usynlige magter, striden mellem de trofaste og de utro engle. De onde engle virker stadig. De planlægger deres angreb og benytter konger og regenter og de illoyale menneskelige magter som deres befalingsmænd. ..... Jeg anmoder Kristi prædikanter om at klarlægge sandheden om de tjenende engle, så alle de mennesker som hører deres røst, får en klar forståelse af emnet. Lad være med at give jer af med vidtløftige spekulationer. Det skrevne ord er vort eneste værn. Ligesom Daniel må vi bede om at blive beskyttet af de himmelske kræfter. Englene sendes ud som tjenende ånder for at hjælpe dem, der skal arve frelse. Bed, mine brødre, bed, som I aldrig før har gjort. Vi er ikke rede for Herrens komme. Vi må berede os grundigt for evigheden. (Brev 201, 1899). ret

(1174)  

Kapitel 12

(1174) 3 (se EGW kommentar til Es. 60,1). Stjerner og ædelstene i kronen. - Ved at leve et liv i gudsfrygt og selvofrelse, ved at gøre godt imod andre, kan du have tilføjet stjerner og ædelstene til kronen som du vil bære i himmelen og gemme evige skatte. (MS 69, 1912). ret

(1174)   10. De svages manglende forståelse. - [Dan. 12,10 citeret.] De svage har valgt Satan til deres leder. Under hans kontrol er sindets vidunderlige evner brugt til at konstruere ødelæggende organer. Gud har givet det menneskelige sind stor kraft, kraft til at vise at skaberen har skænket mennesket evner til at udføre et stort arbejde imod fjenden af al retfærdighed, kraft til at vise at sejre må blive vundet i konflikten imod det onde. Til dem som opfylder Guds hensigter, for dem vil ordene blive tal t, . vel, du gode og tro tjener, du har været tro over lidt, jeg vil sætte dig over meget; gå ind til din herres glæde. '" Det menneskelige maskineri er blevet brugt til at udføre et arbejde der er en velsignelse til menneskeheden og Gud er herliggjort. ret

(1174)  Men når dem Gud har betroet evner, overgiver sig selv til fjendens hånd, de bliver en ødelæggende kraft. Når mennesker ikke gør Gud først, sidst og bedst i alle ting, når de ikke giver sig selv til Ham for at udbringe Hans hensigter, kommer Satan ind og virker i hans tjeneste, de tanker der, givet til Gud, kunne udrette meget godt. Under hans ledelse udfører de et ondt arbejde med stor og mesterlig kraft. Gud skabte dem til at arbejde på et højt plan af handling, til at sætte sig ind i Hans tanker og således at få en uddannelse der ville sætte dem i stand til at udføre retfærdighedens arbejde. Men de ved ingenting om denne uddannelse. De er hjælpeløse. Deres evner leder dem ikke rigtigt, for de er under fjendens kontrol. (Brev 141, 1902). ret

(1174)   13. Daniel står i hans lod nu. - [Dan. 12,9. 4. 10. 13 citeret.] Tiden er kommet hvor Daniel skal stå hans lod. Tiden er kommet hvor det lys der er givet til ham skal lyde til verden som aldrig før. Hvis dem, for hvem HERREN har gjort så meget, vil gå i lyset, deres kundskab fra Kristus og profeterne der fortæller om Ham, vil vokse mere og mere jo nærmere de når denne jords histories slutning.(MS 176, 1899). ret

næste kapitel