bibelkommentar bind 7 kapitel 2. Fra side 905 | ren side tilbage |
(905) Kapitel: 1 - 2 - 3 - 4 ret (905) Kapitel 1(905) Undervisning er af højeste værdi.--Når den virkelige godhed manifesteres frembæres frugter i gode gerninger. Dette fører frem til himmelsk godkendelse. Læs det første kapitel i Paulus brev til kolossenerne. Belæringen det indeholder er af højeste værdi. Kristi religion gør alle som har denne belæring, fuldstændig menneskekærlig. Den er ikke smålig på nogen måde, går ikke på kompromis. (906) Sand kristendom har en storhed som ikke tillader nogen tarvelige og begærlige handlinger, som er en skændsel for den der gør dem. (Brev 58, 1900). ret (906) Hvad vore menigheder burde være.--Det første og andet kapitel i kolossenserne er blevet fremstillet for mig som et udtryk for hvad vore menigheder i alle dele af verden burde være. (Brev 161, 1903). ret (906) 9-11. Guds vilje vil blive kendt.--[Kol. 1,9-11 citeret.] Hvor fuldstændig er denne bøn ikke! Der er ingen begrænsning for de velsignelser som vi har ret til at modtage. Vi må være "fyldt med kundskab om hans vilje." Helligånden ville aldrig have inspireret Paulus til at sende denne bøn for sine brødre, hvis det ikke havde været muligt for dem at modtage et svar fra Gud, efter denne forespørgsel. Da det er sådan, ved vi at Guds vilje er tilkendegivet for hans folk idet de behøver en klarere forståelse om Hans vilje. (Brev 179, 1902). ret (906) 15 (Hebr. 1,3; se EGW til Apg 1,11). Det fuldstændige fotografi af Gud.--Vi har kun et fuldkomment fotografi af Gud, og det er Jesus Kristus. (MS 70, 1899). ret (906) 15-17. Se EGW til Joh. 1,1-3. 17. Se EGW til Apg 17,28. 19. Se EGW til Fil. 3,8. 20. Se EGW til Joh. 3,14-17. 26. Se EGW til 2 Kor. 12,1-4. 26, 27. Se EGW til Joh. 1,1-3, 14; Rom. 16,25; Ef. 1,3-6; Fil. 2,5-8; 1 Tim. 3,16; Åb. 22,14. ret (906) Kapitel 22, 3. Se EGW til Ef. 1,3-6. 8 (1 Tim. 4,1; 6,20; 2 Tim. 2,14-18. 23-26; se EGW til 1 Joh. 2,18). Naturen er sat over Naturens Gud.--Mennesker kan aldrig nogen sinde overgå i kundskab og indflydelse medmindre han er knyttet til visdommens og kraftens Gud. . . . Alle filosofier om menneskenaturen har ført til forvirring og skam hvor Gud ikke er blevet genkendt som alt i alle. . . . ret (906) De mest dybsindige kloge hoveder i verden bliver, når de ikke er oplyst af Guds ord, vildført og mistet når de prøver at undersøge videnskabelige sager og afsløringer. Skaberen og Hans værker er ud over begrænset fatteevne, og mennesker konkluderer at fordi at de ikke kan forklare Guds værker og veje fra naturlige begrundelser, er bibelberetningen ikke pålidelig. Mange er så opsatte på at udelukke Gud fra udøvelse af suveræn vilje og magt i universets etablerede orden, at de nedværdiger mennesket, det ædleste af Hans skabninger. Filosofiens teorier og spekulationer vil få os til at tro at mennesket er kommet gradvist, ikke blot fra et vildt stadium, men fra den allerlaveste form af dyreskabningen. De ødelægger menneskets værdighed fordi de ikke vil indrømme Guds mirakuløse kraft. ret (906) Gud har oplyst menneskers forstand, og udgydt en flod af lys over verden, gennem opdagelser i kunst og videnskab. Men som ser disse kun ud fra et menneskeligt ståsted, vil visselig komme til forkerte konklusioner. Vildfarelsestorne, skepticisme og vantro, forklædes under dække af filosofiens og videnskabens klæder. Satan har fundet på denne snedige måde at vinde sjæle bort fra den levende Gud på, bort fra sandhed og religion. Han ophøjer naturen over naturens Skaber. (MS 4, 1882). ret (906) Tag jer i agt for menneskers sofisteri. - Menneskehjertets hårdnakkethed modstår sandhedens lys. Dets naturlige stolthed leder til en selvstændig dømmekraft og klynger sig til menneskelige ideer og filosofi. Hos nogle er der en konstant fare for at blive ustabile i troen i ønsket for originalitet. De ønsker at finde noget nyt og fremmed sandhed at bringe, og få et nyt budskab at bringe til folk; men en sådant ønske er fjendens snare der fanger sindet og leder bort fra sandheden. ret (906) I vor erfaring vil vi se hinanden starte op med nye teorier om hvad sandhed er, og uanset hvilken indflydelse forsvarerne for sådanne teorier kan have på tilhørernes tanker, vil de give sig til i at forsvare deres tanker, også selvom denne lære kan være i modsætning til den tro der har kaldt syvende-dags adventister ud af verden, og gjort dem til hvad de er. Herren vil have at dem som forstår grundene for deres tro hviler i deres tro på det, de er blevet overbevist om er sandhed, og vendes ikke bort fordi de er blevet præsenteret for (907) menneskeligt sofisteri. . . . [Kol. 2,8 citeret] (RH Aug. 19, 1909). ret (907) Falsknerier blandet med sandhed.--Som vi nærmer os tidernes ende, vil sandhed blive blandet med løgn i en sådan grad, at kun de, der står under Helligåndens ledelse, vil være i stand til at skelne sandhed fra vildfarelse. Vi må gøre os al mulig umage for at vogte på Herrens vej. Vi må ikke under nogen omstændigheder slippe hans ledelse og stole på mennesker. Herrens engle har fået befaling om at holde skarpt øje med dem, der sætter deres lid til Herren, og disse engle vil være til særlig hjælp for os i enhver nødsituation. Hver dag kan vi komme til Herren i troens fulde vished og forvente visdom fra ham. ..... De, som bliver ledet af Herrens ord, vil kunne skelne klart mellem løgn og sandhed, mellem synd og retfærdighed. (MS 43, 1907). ret (907) 9 (1 Peter 1,18. 19; se EGW til Matt. 27,45. 46; Mark 16,6; Joh. 1,1-3, 14; Fil. 2,5-8; Hebr. 4,15). Guddommens lidelser.--"I ham bor hele guddommens fylde." Mennesker behøver at forstå at guddommen led og segnede under Golgatas pinsler. Alligevel købte Jesus Kristus, hvem Gud gav som løsesum for verden, menigheden for Sit eget blod. Himlens majestæt fik lov at lide i hænderne på religiøse fanatikere, som hævde at være de mest oplyste mennesker på jordens overflade.(MS 153, 1898). ret (907) (Hebr. 1,3.) Et fuldkomment forbillede på syndfri menneskelighed.--Al Faderens herlighed er samlet i Kristus. Hele guddomsfylden er i ham. Han er glansen af Faderens herlighed og hans persons udtrykte billede. Guds egenskabers herlighed er udtrykt i hans karakter. Evangeliet er herligt, fordi det består af hans retfærdighed. Det er Kristus åbenbaret, og Kristus er evangeliet legemliggjort. Enhver side i Det Nye Testamente skinner med hans lys. Enhver tekst er en diamant, berørt og bestrålet af de guddommelige stråler. Vi skal ikke prise evangeliet, men prise Kristus. ret (907) Vi skal ikke tilbede evangeliet, men evangeliets Herre. Kristus er en fuldkommen repræsentation af Gud på den ene side og et fuldkomment eksemplar af syndfri menneskehed på den anden side. Således har han kombineret guddommelighed og menneskelighed. (MS 44, 1898) ret (907) 9, 10 (Joh. 1,16; Hebr. 4,15). Dvæle ved Kristi karakter. - I Kristus boede guddommens fylde legemligt. Det er derfor at Han, selvom han var fristet på alle punkter ligesom vi, stod foran verden, ubesmittet af fordærvet fra sin første indgang i det, selvom den omgav ham. Skal vi ikke også have del i den fylde, og er det ikke sådan, og kun sådan at vi overvinder ligesom han overvandt? ret (907) Vi mister meget ved at ikke dvæle ved Kristi karakter hele tiden. (MS 16, 1890). ret (907) 10 (Zak. 3,1-5; Fil. 3,9; se EGW til Matt. 22,37-39; Hebr. 2,17; 9,24). Kristi fuldkommenhedsklædning. - Ved Hans offer kan menneskevæsener nå det høje ideal der er foran dem, og til sidst høre ordene: "I er helt i ham," ikke have din egen retfærdighed, men den retfærdighed som Han udvirkede for dig. Din ufuldkommenhed ses ikke længere; for du er iklædt Kristi retfærdighedsklædninger.(MS 125, 1902). 14. Se EGW til Matt. 27,51. 14-17. Se EGW til Apg 15,1. 5; Ef. 2,14-16. ret (907) Kapitel 31. Se EGW til Rom. 6,1-4. 2. Se EGW til 2 Kor. 4,18. 3 (se EGW til Gal. 2,20). Hæve sig over tvivlens tåge. - Den sjæl der elsker Gud, hæver sig over tvivlens tåge; han får en klar, bred, dyb og levende erfaring, og bliver ydmyg og Kristus lig. Hans sjæl er betroet til Gud, skjult med Kristus i Gud. Han vil være i stand til at stå forsømmelsens, forhånelsens og foragtens prøve, fordi hans Frelser har lidt alt dette. Han vil ikke blive irritabel eller modløs når vanskeligheder betynger ham, fordi Jesus ikke svigtede eller blev modløs. Enhver sand kristen vil være stærk, ikke i styrke og sine gode gerningers fortjeneste, men i Kristi retfærdighed, som gennem tro tillægges ham. Det er en stor ting at være ydmyg og sagtmodig i hjerte, og være ren og ubesmittet, ligesom himlens Prins var da Han vandrede blandt mennesker. (RH Dec. 3, 1889). ret (908) (908) (Ef. 6,16.) Beskyttet mod fjendens pile. - Når selvet er skjult i Jesus, er vi beskyttet mod fjendens pile. (Brev 16a, 1895). 5. Se EGW til 1 Kor. 9,24-27. 8. Se EGW til Heb. 12,1. 10. Se EGW til Rom. 8,29; 2 Kor. 3,18; 10,5; Hebr. 1,3. 20, 21. Se EGW til Ef. 6,4. 23. Se EGW til Mark 12,30. ret (908) Kapitel 46 (Titus 2,8). Talens kraft helliget.--Da I rejste jer fra vandgraven ved jeres dåb, bekendte I jer til at være død og erklærede, at jeres liv var forandret, skjult med Kristus i Gud. I hævdede at være død til synden og renset fra jeres nedarvede og tillærte onde karaktertræk. Ved at deltage i dåbens ritual lovede I over for Gud at forblive døde til synden. Jeres mund skulle forblive en helliggjort mund, jeres tunge en omvendt tunge. I skulle tale om Guds godhed og prise hans hellige navn. Således skulle I være en stor hjælp og velsignelse for menigheden. (MS 95, 1906). 12, 13. Se EGW til Åb. 3,15-22. ret |