Sind, karakter og personlighed kapitel 1. Fra side 3ren side   tilbage

Sektion I Sindets studium
Kap. 1 - Dets betydning

(3)  Det ypperligste arbejde. - At have med menneskesind at gøre er det ypperligste arbejde som et menneske nogensinde kan involvere sig i. - vidnesbyrd bd. 3, side 269 (1873). ret

(3)  At kende de love der hersker i sind og krop. - Det er enhvers pligt både for sin egen og for sine medmenneskers skyld at sætte sig ind i de love, hvoraf livet betinges, og samvittighedsfuldt adlyde dem. Alle behøver kendskab til den vidunderligste af alle organismer: menneskelegemet. De bør kende de forskellige organers funktioner og forstå, hvor afhængig det ene organ er af det andet, om at alle skal kunne virke normalt. De bør sætte sig ind i sindets indflydelse over legemet og legemets indflydelse over sindet og de love, som behersker dem begge. - Slf. 139 (1905). ret

(3)  Oplære og disciplinere sindet. - Uanset hvem du er . . . . så har Herren velsignet dig med intellektuelle evner som har store muligheder. Opelsk dine talenter i vedholdende alvor. Oplær og discipliner sindet ved studie, ved observation ved refleksion. Du kan ikke møde Guds sind, hvis du ikke bruger alle kræfter. De mentale evner vil styrkes og udvikles hvis du vil gå til arbejdet i frygt for Gud, i ydmyghed og med (4) alvorlig bøn. En resoluthed vil udføre undere. - LS 275 (1915). ret

(4)  Potentiale for at disciplinere sindet. - Alle, der ønsker at blive arbejdere for Gud, må udvise selvbeherskelse. . . . . . . Et almindeligt menneske, der forstår at beherske sig, vil kunne udføre mere og bedre arbejde end det lærdeste menneske, der er i besiddelse af de største talenter men mangler selvbeherskelse. - Kl.. 348 (1900). ret

(4)  At have med menneskesind at gøre er det altoverskyggende. - Nutidens ungdom er et udtryk for samfundets fremtid. Der ser vi fremtidens lærere, lovgivere og dommere, de ledere og det folk, der bestemmer nationens karakter og skæbne. De, der skal forme den opvoksende slægts vaner og påvirke deres liv, har derfor en betydningsfuld mission. ret

(4)   Arbejdet med menneskesindet er den vigtigste gerning, der nogen sinde er betroet mennesker. Tiden er for kostbar til, at forældre skulle bruge den til at tilfredsstille appetitten eller stræbe efter rigdom og følge moden, Gud har betroet dem de dejlige børn, ikke blot for at de skal opdrages til at blive til nytte her i livet, men også for at skulle beredes for de himmelske boliger. - hol s. 266 - HS 209, 1886. (Te 270.) ret

(4)  Om en lærer er nyttig, beror på et oplært tankesind. - Men lærerens brugbarhed er ikke så meget afhængig af, hvor mange kundskaber han har, som af det ideal, han stræber imod. Den sande lærer er ikke tilfreds med sløvhed, dovenskab eller glemsomhed. Han søger bestandig at opnå bedre resultater og finde bedre metoder. Han lever et liv i bestandig vækst. I en sådan lærers gerning findes der en friskhed og en ansporende kraft, som virker vækkende og inspirerende på hans elever. - Ud 278 (1903). ret

(4)  Han vil stræbe efter den højeste mentale og moralske udmærkelse. - At kende en selv er en stor kundskab. Den lærer som værdsætter sig selv, vil lade Gud forme (5) og disciplinere hans sind. Og han vil anerkende kilden til hans kraft. . . . At kende sig selv fører til ydmyghed og tillid til Gud, men det skal ikke gå i stedet for at forbedre sig selv. Han som erkender sine egne mangler vil ikke spare sig selv for at nå den højest mulige standard for psykisk, mental og moralsk udmærkelse. Ingen bør få del i at oplære unge, som er tilfreds med en lavere standard. - SpTEd 50, 15. maj, 1896. (CT 67.) ret

(5)  Bereder sig for evigheden. - I al dit arbejde må du gøre som husbonden gør, når han arbejder for jordens frugter. Tilsyneladende kaster han frøene bort; men nedgravet i jorden, spirer frøene. Den levende Guds kraft giver det liv og kraft, og der ses "først strå, så aks og så fuld kærne i akset." (Mark.4,28) Studér denne forunderlige proces. Oh, der er så meget at lære, så meget at forstå! Hvis vi udnytter vore sind med alle de evner vi har, skal vi gennem evige tider fortsætte med at studere Guds veje og gerninger og kende mere og mere til Ham. - CT 252 (1913). ret

(5)  Kristendommens og sindets videnskab. - Der er en kristendomsvidenskab der skal mestres - en videnskab der er meget dybere, bredere og højere end nogen menneskelig videnskab som himlene er højere end jorden. Sindet skal disciplineres, uddannes, oplæres; for mennesker skal gøre Guds tjeneste på metoder som ikke er i harmoni med indfødt tilbøjelighed. Ofte må en livslang optræning og uddannelse lægges bort, så man kan blive en elev i Kristi skole. Hjertet må uddannes til at blive urokkeligt i Gud. Gamle og unge skal danne tankevaner som vil sætte dem i stand til at modstå fristelse. De må lære at se opad. Principperne i Guds Ord - principper som er lige så høje som himlen og som omspænder evigheden - skal forstås i deres betydning for dagliglivet. Hver handling, hvert ord, hver tanke, skal være i overensstemmelse med disse principper. - CT 20 (1913). ret

(6)  (6) Fremrykning sker kun i konflikt. - Ingen andre videnskaber kan sidestilles med den der studerer Guds karakter i livet. For dem der bliver Kristi efterfølgere, kommer nye motiver frem, nye tanker rejser sig, og nye handlinger bliver følgevirkningen. Men de kan kun rygge frem gennem konflikt, for der er en fjende som kæmper imod dem, kommer med fristelser der får sjælen til at tvivle og synde. Der er arvelige og opelskede tendenser til ondt, som må overvindes. Appetitten og lidenskaberne må komme under Helligåndens kontrol. Krigen fra fjendens side har ingen ende. Medens der hele tiden er kampe at kæmpe, er der dyrebare sejre at vinde; og sejren over selvet og synden er af større værdi end sindet kan fatte. - CT 20 (1913). ret

(6)  Det er enhver kristens pligt at udvikle sindet. - Det er enhver kristens pligt at vænne sig til orden, grundighed og hurtighed. Der er ingen undskyldning for sendrægtighed og fuskeri i noget som helst arbejde. Når man altid er i virksomhed, og arbejdet aldrig bliver færdigt, er det, fordi man ikke har hjertet med i sin gerning. Den, der er langsom, og som udfører sit arbejde dårligt, burde forstå, at det er fejl, som må rettes. Han bør øve sig i at planlægge arbejdet og bruge tiden, så at han kan opnå de bedste resultater. Ved at have orden og system i arbejdet kan nogle få lige så meget gjort på fem timer som andre på ti. ret

(6)   Nogle, som er beskæftiget med husligt arbejde, er altid i virksomhed, ikke fordi de har så meget at gøre, men fordi de ikke indretter sig, så de kan spare tid. Ved at arbejde langsomt og planløst bruger de megen tid til at udføre lidt. Men alle, der ønsker det, kan overvinde disse overdrevent langsomme vaner De må følge en bestemt plan i deres arbejde. De må bestemme, hvor lang tid der kræves til at udføre et vist arbejde, og så gøre deres bedste for at fuldføre det til den fastsatte tid. Når de sætter deres vilje ind på at blive færdige, vil det hjælpe hænderne til at bevæge sig hurtigt. - Kl. s. 361 (1903). ret

(7)  (7) Optræne alle sindets og legemets kræfter. - Gud har givet ethvert mennesker en hjerne. Han ønsker at den skal bruges til Hans ære. . . . Vi har ingen med for megen hjernestyrke eller for mange evner til at resonere. Vi skal uddanne og oplære alle sindets og legemets kræfter - den menneske-mekanisme som Kristus har købt - for at vi må gøre bedst mulig brug af den. Vi skal gøre alt hvad vi kan for at styrke disse kræfter, for Gud er glad for at vi bliver mere og mere effektive medarbejdere hos ham. - Prædiken i St. Helena Sanatoriet, 23. jan., 1904. (1SM 100.) ret

(7)  Et dannet sind, måler mennesket. - Vi bør aldrig tænke, at vi har nok, og at vi nu kan formindske vore bestræbelser. Et menneskes måles efter sin åndelige udvikling. Vor uddannelse bør fortsættes hele livet igennem. Hver dag bør vi lære noget og gøre en praktisk anvendelse af det, som vi har lært. - Slf. s. 507 (1905). ret

(7)  Ligheden mellem en uopdyrket mark og et utrænet sind er slående. Børn og unge har allerede fordærvede frø, i deres sind og hjerter, der er ved at spire op og bære sine forvanskede høst; og der er brug for den største omhu og årvågenhed for at opdyrke og lagre sindet med bibelsandhedens dyrebare frø. - RH, 9. nov., 1886. (HC 202.) ret

(7)  Modtage kundskab og mental kultur. - Vor fremgang i kundskab og dannelse er afhængig af, at vi anvender tiden ret. Forstandens udvikling behøver ikke at blive hindret af fattigdom, ringe herkomst eller ugunstige omgivelser Vi skal blot sætte pris på tiden og benytte hvert øjeblik. . . . En fast beslutning, ihærdig flid og omhyggelig anvendelse af tiden vil gøre det muligt for mange mennesker at erhverve sig kundskaber og åndelig indsigt, som vil gøre dem egnede til at indtage næsten en hvilken som helst indflydelsesrig og nyttig stilling. - Kl.. s. 360 (1900). ret

(8)  (8) Forstå menneskesind har stor værdi, når syge behandles. - Megen visdom er nødvendig ved behandling af sygdom, hvis årsag er af sjælelig art. Det nedtrykte sind, det sårede, syge hjerte må behandles med mildhed. . . . . Ofte er det også tilfældet, at anger over synd undergraver helbredelsen og bringer sindet ud af ligevægt. - Slf. s. 248 (1905). ret

(8)  Forståelse af sindet og menneskenaturen, hjælper i frelsesarbejdet. - Bestem dig for at blive så dygtig og nyttig, som Gud kalder dig til at være. Vær grundig og tro i alt, hvad du foretager dig. Søg at opnå enhver fordel, du kan, til at styrke åndsevnerne. Få et bogligt studium med nyttigt legemligt arbejde og tilegn dig visdommen, som er ovenfra, ved trofast stræben, årvågenhed og bøn. Dette vil give dig en alsidig uddannelse. Derved vil din karakter udvikles, og du vil få indflydelse over andre og blive i stand til at lede dem ind på oprigtighedens og hellighedens vej. - Kl.. s. 347 (1900). ret

(8)  Håndværkere, sagførere, handlende og mænd i alle beskæftigelser og stillinger uddanner sig for at kunne blive dygtige i deres fag. Skulle Kristi efterfølgere være mindre dygtige og skulle de, medens de efter sigende er beskæftigede i hans tjeneste, være ukyndige angående de veje og midler, der skal benyttes? Den opgave at vinde det evige liv er højere; end alle jordiske hensyn, For at kunne lede sjæle til Jesus må man have kendskab til menneskenaturen og studere det menneskelige sind. For at vide, hvordan man skal nærme sig mennesker med sandhedens store emner, kræves der megen omhyggelig omtanke og inderlig bøn. - vidnesbyrd 4 s. 67 (1876). ret

(8)  Velkultiverede kræfter giver stor efterspørgsel af vor tjeneste. - Ved ikke at bestemme sig for at rette på sine mangler kan man blive indgroet i (9) forkerte vaner og måder at udføre arbejdet på, men ved at udnytte sine evner kan man opnå dygtighed til at udføre sin gerning på allerbedste måde. Man vil da finde, at ens hjælp ønskes og påskønnes, hvor man end kommer. - Kl.. s. 361 (1900). ret

(9)  Vi kan næsten opnå engles udmærkelse. - Herren har givet mennesker evner til at forbedre sig hele tiden, og har gjort det muligt for mennesker at hjælpe til i værket. Ved den guddommelige nådes forsyn kan vi næsten opnå engles udmærkelse. - RH, 20. juni, 1882. (HC 218.) ret

næste kapitel