Sind, karakter og personlighed kapitel 11. Fra side 89ren side   tilbage

Sektion III - Udvikling af sindet
Kap. 11 - Bibelstudiet og sindet.

(89)  Fundamentet for al studium. - Guds ord skal være fundamentet for al studiet, og åbenbaringens ord studeres omhyggeligt, appellerer og styrker intellektet såvel som hjertet. Intellektets kultur er nødvendigt, så vi kan forstå den åbenbaringen af Guds vilje med os. Det kan ikke forsømmes af dem som er lydige mod Hans bud. Gud har ikke givet os sindets evner, for at blive brugt på billige og intetsigende sysler. - MS 16, 1896. ret

(89)  Princippets styrke. - Når de bibelske sandheder modtages, vil de opløfte sindet og sjælen. Hvis Guds ord blev skattet, som det burde, så ville både unge og gamle være i besiddelse af en indre retskaffenhed og principfasthed, som ville sætte dem i stand til at modstå fristelse. - Slf. 466 (1905). ret

(89)  Den eneste sande vejleder. - En fortrolig kendskab til skriften skærper erkendelseskraften og befæster sjælen imod Satans angreb. Bibelen er Åndens sværd, som aldrig vil svigte når fjenden overvindes. Den er den eneste sande vejleder i alle troens og praktikkens anliggender. Grunden til at Satan har så stor kontrol over menneskers sind og hjerter, er at de ikke har (90) gjort Guds Ord til deres rådgivningsmand, og alle deres veje ikke har været prøvet af den sande prøve. Bibelen vil vise os hvilken handlemåde vi må udøve, for at blive herlighedens arvinger. - RH 4. jan., 1881. (HC 31.) ret

(90)  Den højere uddannelse defineres. - Der er ingen højere uddannelse man kan få, som de første disciple, og som åbenbares os gennem Guds Ord. At få den højere uddannelse betyder at følge ubetinget dette ord; det betyder at gå i Kristi fodspor, praktisere Hans dyder. Det betyder at opgive selviskhed og hellige livet til Guds tjeneste. ret

(90)  En højere uddannelse kræver noget større, noget mere guddommeligt, end den kundskab der blot opnås fra bøger. Det betyder en personlig, erfaringsmæssige kundskab til Kristus; det betyder at være fri fra ideer, vaner og praksis, som kommer fra mørkets fyrstes skole og som er imod loyalitet til Gud. Det betyder at overvinde hårdnakkethed, stolthed, selviskhed, verdslig ærgerrighed og vantro. Det er budskabet om udfrielse fra synd. - CT 11, 12 (1913). ret

(90)  Inspirer sindet. - I Guds ord finder sindet emner til den dybeste tanke, den mest ophøjede higen. Her kan vi have fællesskab med patriarker og profeter og lytte til den Eviges røst idet Han taler til mennesker. Her beskuer vi Himlens majestæt, idet Han ydmygede Sig selv og blev vor stedfortræder og sikkerhed, for at dække mørkets magter på egen hånd, og for at vinde sejr for vor skyld. Ses disse temaer på en ærbødig måde, kan de ikke undgå at blødgøre, rense og forædle hjertet, og samtidig indgyde ny styrke og livskraft i sindet. - CT 52, 53 (1913). ret

(90)  Det åbenbarer livets målsæt. - Men det som er over alle andre tanker og får os til at værdsætte Bibelen, er hvad det er åbenbaret for mennesker Guds vilje. Her lærer vil formålet med vor skabelse og de midler som (91) kan opnås. Vi lærer hvordan vi bedst udnytter det nuværende liv, og hvordan vi sikrer os det fremtidige liv. Ingen andre bøger kan besvare sindets spørgsmål eller hjertets længsel. Ved at få kendskab til Guds ord og give agt derpå, kan mennesker rejse sig fra degenerationens laveste dybder og blive Guds sønner, knyttet til syndfrie engle. - CT 53, 54 (1913). ret

(91)  Lignelser der indprenter og opvækker sindene. - Gud har planlagt at vore sind skal indprentes, opvækkes og instrueres med Hans hellige lignelser. Han vil have at naturen skal modvirke de forsøg der gøres på at adskille videnskab fra bibelkristendom. Han ønsker at naturens ting, som hilser vore sanser skal fange opmærksomheden og indprente himmelske sandheder på sindet. - YI, 6. maj, 1897. ret

(91)  Bibelen uden rival. - Som en dannende kraft er Bibelen uden sidestykke. Intet vil give alle åndsevnerne mere livskraft, som at få de studerende til at gribe åbenbarelsens forbløffende sandheder. Sindet afpasser sig gradvist til de emner, det får lov til at dvæle ved. Hvis det kun optages af banale ting og udelukker store og højtragende emner, vil det formindskes og svækkes. Hvis det aldrig skal kæmpe med vanskelige problemer, eller fatte vigtige sandheder, vil det efter en tid, næsten miste evnen til at vokse. - vidnesbyrd 5 24 (1882). ret

(91)  Accepter med simpel tro. - Gud ønsker, at mennesker skal bruge sine tænkeevner, og bibelstudier vil styrke og højne ånden, således som intet andet studium kan gøre det. Det er den bedste intellektuelle såvel som åndelige øvelse for menneskeånden. Dog skal vi vogte os for at forgude fornuften, som er den menneskelige svaghed og skrøbelighed underlagt. ret

(91)  Dersom vi ønsker, at skriften ikke skal fordunkles for vor forstand, således at de tydeligste sandheder ikke vil kunne opfattes, må vi besidde et lille barns enfoldighed og tro, være villige til at lære og bede om Helligåndens bistand. (92) En forståelse af Guds kraft og visdom og af vor egen evneløshed til at fatte hans storhed bør stemme til ydmyghed og vi bør åbne hans ord med hellig ærefrygt, som om vi trådte frem for hans åsyn. Når vi kommer til Bibelen, bør fornuften anerkende en autoritet, som er højere end den selv og forstanden må bøje sig for den store "JEG ER". - vidnesbyrd 5 703, 704 (1889). ret

(92)  Intet af det der omtåger Guds ord, skal studeres. - Jesus Kristus er vor åndelige berøringssten. Han åbenbarer Faderen. Den mad må ikke gives til hjernen, som vil bringe slør eller tåge over Guds ord. Der bør ikke være tegn på ubekymret forsømmelighed når det gælder opdyrkelse af hjertets grobund. Sindet må beredes til at værdsætte Kristi gerninger og ord, for Han kom fra himlen for at vække et ønske og give livets brød til alle som hungrer efter åndelig kundskab. - MS 15, 1898. ret

(92)  Skrifterne genkender menneskets valg af moral. - Når vi søger i Guds ord, er engle ved vor side og kaster klare lysstråler på de hellige sider. Skrifterne appellerer til menneskers evne til at vælge mellem rigtigt og forkert. De taler til det med advarsel, irettesættelse, bøn og opmuntring. Dette sind må opøves i Guds Ords ophøjede sandheder, ellers svækkes det. Vi har sandheden, som den er bragt ud i tryksager, men det er ikke nok at forlade sig på andre menneskers tanker. Vi må selv undersøge den, og lære grundlaget for vor tro ved at sammenligne skriftsted med skriftsted. Tag jeres Bibel, og trygl Gud om at oplyse jeres sind. - RH, 4. mar., 1884. ret

(92)  Menneskesind finder sin ædleste udvikling. - Hvis Bibelen blev studeret som den skulle, ville mennesker blive stærke i forstand. De emner der behandles i Guds Ord, dens ophøjede enkelthed i sine udtryk, de ædle temaer som den bringes for sindet, udvikler evnerne i mennesket som ikke ellers kan udvikles. I Bibelen åbnes bundløse områder op for fantasien. Den studerende vil komme fra en (93) overvejelse af dets store temaer, fra foreninger med sine ophøjede billeder, af renere og ophøjet i tanke og følelse end hvis han havde brugt tiden på at læse et værk af menneskelig oprindelse, til at ikke sige noget af spøgende karakter. ret

(93)  Unge mennesker når ikke det ædleste udviklingsstade, når de forsømmer visdommens højeste kildevæld - Guds Ord. Grunden til at vi har så få mennesker med godt sindelag, stabilitet og solidt værd, er at Gud ikke frygtes, Gud elskes ikke, religionens principper føres ikke ud i livet, som de burde. - CTBH 126, 1890. (FE 165.) ret

(93)  Søg efter den skjulte rigdom. - Bibelen skal være vor vejviser. Der er ikke noget, der kan udvide bevidstheden og styrke intellektet så meget som bibelstudium. Intet andet studium vil i den grad løfte sjælen og styrke evnerne, som studiet af de levende visdomsord. Tusinder af ordets forkyndere har svækket deres evner ved at beskæftige sig med hverdagsagtige ting i stedet for ivrigt at granske Guds ords skjulte skatte. Når sindet beskæftiger sig med at studere Guds ord, vil forståelsen øges og evnen til at fatte store og ædle sandheder vil udvikles. ret

(93)  Det, som sindet får lov at beskæftige sig med, er med til at afgøre om det svækkes eller styrkes. Hvis sindet ikke opdrages til at anstrenge sig i forsøget på at forstå sandheden ved at sammenligne tekst med tekst vil det blive snævert og miste sin karakter. Vi bør bevidst søge efter sandheder, som ikke ligger lige for. - RH, Sept. 28, 1897. ret

(93)  Bibelen styrer livet på ret vej. - Hele Bibelen er en åbenbarelse af Guds herlighed i Kristus. Når den modtages, tros og adlydes, bliver den et mægtigt middel til at forvandle karakteren. Den er en herlig af spore den tvingende magt, som vækker de legemlige og åndelige (94) evner og kræfter og fører livet ind på rigtige veje. ret

(94)  Grunden til, at de unge og endog de ældre så let føres ind i fristelse og synd, er, at de ikke læser Guds ord og grunder på det, som de burde. Den mangel på en fast, bestemt viljekraft, som viser sig i liv og karakter, skyldes at de har forsømt Guds ords hellige undervisning. De gør sig ikke alvorlig anstrengelse for at dvæle ved det, som ville kunne opflamme rene og hellige tanker og holde sindet borte fra det, som er urent og usandt. - Slf. 466 (1905). ret

(94)  Den åbenbarer reglerne for hellig levevis. - Herren har i sin barmhjertighed åbenbaret Sine regler for ret levevis, Hans bud, og Hans love i Sine skrifter. Deri fortæller han om de synder der skal undgås; Han forklarer frelsesplanen for os, og udpeger vejen til himlen. Hvis de adlyder Hans formaning at "ransage skrifterne," behøver ingen at være uvidende om disse ting. ret

(94)  Sjælens faktiske vækst i dydighed og guddommelig kundskab er ved vækstplanen - hele tiden lægge til de nådegaver, som Kristus gjorde et uendelig offer for at få alle inden for rækkevidde. Vi er begrænsede, men vi skal have en fornemmelse af det uendelige. ret

(94)  Sindet må belastes med at beskue Gud og Hans forunderlige plan for vor frelse. Sjælen vil således løftes over almindelige ting og fæstnes på ting der er evige. ret

(94)  Tanken at vi er i Guds verden og nærheden af universets store Skaber, som gjorde mennesket i Sit eget billede, efter Sin egen lighed, vil løfte sindet til bredere, højere områder for meditation end opdigtet historie kan. Tanken at Guds øjne våger på os, at Han elsker os og har så stor omsorg for faldne mennesker, som at give Sin dyrebare elskede Søn, for at genløse os så vi ikke går helt fortabt, er en stor enhed, og den som åbner sit hjerte til at acceptere og tænke over disse store temaer, vil aldrig stille sig tilfreds med trivielle og sensationelle emner. - RH, 9. nov., 1886. ret

(95)  (95) Et nyt hjerte betyder et nyt sind. - Ordene "Et nyt hjerte giver jeg jer" betyder, "Et nyt sind vil jeg give jer." Denne forandring af hjertet er altid efterfulgt med en klar opfattelse af kristen pligt, en forståelse af sandhed. Klarheden i vort sandhedssyn vil stå i forhold til vor forståelse af Guds Ord. Han som er nøje og bønlig opmærksom på Skriften, vil få en klar opfattelse og sund dømmekraft, som han i sin adgang til Gud, når en højere grad af intelligens. - RH, 10. nov., 1904. ret

(95)  Skal ikke løses skødesløst. - Når vi vender os til den Hellige Skrift har vi ingen sikkerhed hvis vi læser dens sider skødesløst. . . . . Rank op i sindet til den højere opgave der er lagt foran, og studér med bestemt interesse, så du kan forstå den guddommelige sandhed. Dem som gør dette vil være overrasket over at finde hvad sindet kan opnå. - YI, 29. juni., 1893. (HC 35.) ret

(95)  Udenadslære hjælper sindet. - Sindet må betvinges og ikke få frit løb. Det bør oplæres til at dvæle ved Skriften og dvæle ved ædle og ophøjede temaer. Dele af skriften, endog hele kapitler, kan læres udenad, og gentages når Satan kommer ind med sine fristelser. Det otteoghalvtredsindstyvende kapitel i Esajas er et godt et i denne situation. Omgær sjælen med restriktioner og instruktioner som er givet ved Guds Ånds inspiration. ret

(95)  Da Satan ville lede sindet til at dvæle ved jordiske og sensuelle ting, kan han mest effektivt tilbagevises med et "Der står skrevet." . . . . Da han antydede tvivl om vi virkelig er det folk Gud leder, som Han i prøver og forsøg bereder til at stå på den store dag, så vær parat til at møde hans insinuationer, med et klart bevis fra Guds Ord at dette er det restfolk som holder Guds bud og har Jesu tro. - RH, 8. apr., 1884. ret

(95)  Bibelstudier giver velafbalancerede sindelag. - Dem som er under Helligåndens træning vil være i stand til at (96) lære Ordet intelligent. Og når det gøres til studiebogen, under alvorlig bøn for Åndens vejledning og fuld overgivelse af hjertet, til helligelse ved sandheden, vil det udrette alt det Kristus har lovet. ret

(96)  Resultatet af bibelstudium vil være velafbalancerede sindelag; for at fysiske, mentale og moralske kræfter vil kunne udvikles harmonisk. Der vil ikke ske lammelse i åndelig kundskab. Forståelsen vil opildnes, følsomheden vil vækkes, samvittigheden vil blive følsom, forståelsen og følsomheden vil renses, en bedre moralsk atmosfære vil skabes, og en ny kraft til at modstå fristelse vil blive givet. - SpTEd 27, 12. juni, 1896. (FE 433, 434.) ret

(96)  En modgift mod giftig indtrængen. - Når sindet er fyldt med bibelsandhed, slår dets principper dyb rod i sjælen, og forkærligheden og smag bliver giftet med sandheden, og der er intet ønske om forringende og opildnende litteratur der svækker de moralske kræfter og forulykker de evner Gud har givet til nyttigt brug. Bibelkundskab viser sig som modgift mod den giftige indtrængen, der kommer af uforsigtig læsning. - RH, 9. nov., 1886. (HC 202.) ret

(96)  Beskytter mod overtro. - Hvis undervisningen i dette Ord blev gjort til den styrende indflydelse i vore liv, hvis sind og hjerte kom under dets betvingende magt, ville de onder der nu er i menighederne og familierne ikke finde sted. . . . . Læren i Guds Ord skal kontrollere sind og hjerte, og hjemmelivet må demonstrere kraften i Guds nåde. . . . ret

(96)  Uden Bibelen skulle vi fare vild af falske teorier. Sindet vil underlægges overtroens og falskneriets tyranni. Men har vi en den autentiske beretning om verdens begyndelse, behøver vi ikke at hæmme os selv med menneskelige gætterier og uholdbare teorier. - RH, 10. nov., 1904. ret

(97)  (97) Det forbedrer fornuftsevnerne. - Hvis sindet har fået til opgave at studere Bibelen efter informationer, vil fornuftsevnerne udnyttes. Under studiet af skrifterne udfoldes sindets tanker, og bliver mere velafbalancerede end hvis de optager den generelle information fra de bøger der bruges, og som ikke har forbindelse med Bibelen. Ingen kundskab er så sikker, så pålidelig og vidtrækkende, som den der fås fra et studium af Guds Ord. Den er fundamentet for al sand kundskab. ret

(97)  Bibelen er som et kildevæld. Jo mere du ser i den, des dybere ser den ud. Den hellige beretnings store sandheder har forbavsende styrke og skønhed og er ligeså vidtrækkende som evigheden. Ingen videnskab er på niveau med den videnskab der åbenbarer Guds karakter. ret

(97)  Moses var uddannet i hele ægypternes visdom, og dog sagde han: "Se, jeg har lært eder anordninger og lovbud, således som Herren min Gud har pålagt mig, for at I skal handle derefter i det land, I skal ind og tage i besiddelse; hold dem og følg dem! thi det skal være eders visdom og eders kløgt i de andre folks øjne. Når de hører om alle disse anordninger, skal de sige: "Sandelig, det er et vist og klogt folk, dette store folk!" - RH, 25. feb., 1896. (FE 393.) ret

(97)  Berig evnerne med livskraft. - Hvorfor skal denne bog - denne dyrebare rigdom - ikke ophøjes og værdsættes som en værdsat ven? Dette er vort kort over livets stormfulde hav. Den er vor vejlederbog der viser os vejen til de evige boliger og den karakter vi må have for at bo i dem. Der er ingen anden bog som ved grundig gennemlæsning vil være så ophøjende og styrkende for sindet som bibelstudiet. Her vil forstanden finde temaer af den mest ophøjede karakter, og kræve alle dets kræfter. Der er intet der vil give mere livskraft til vore evner som at sætte dem i kontakt med åbenbaringens forbløffende sandheder. Anstrengelserne for at gribe og måle disse store tanker udvider sindet. Vi må grave dybt ned i sandhedens mine og samle dyrebare rigdomme som vil berige sjælen. (98) Her kan vi lære den sande vej til liv, den sikre vej til død. - RH, 4. jan., 1881. (HC 31.) ret

(98)  Bibelstudier vil udvide sindet. - Biblen er vor vejleder på sikre stier, der leder til evigt liv. Gud har inspireret mennesker til at skrive det som bringer sandheden til os, som vil tiltrække, og som vi, hvis det praktiseres, sætter modtageren i stand til at få den moralske kraft så de mest lærte sindstanker kan bringes i orden. Sindstankerne hos dem som gør Guds ord til deres studium, vil blive større. Langt mere end noget andet studium, er dette studium beregnet til at øge fatteevnen og berige alle evner med ny kraft. Det bringer sindet i kontakt med sandhedens brede og forædlende principper. Det bringer hele himlen ned i tæt forbindelse med menneskelige sindstanker, og tildeler visdom, kundskab og forståelse. - YI, 13. okt., 1898, (SD 70.) ret

(98)  Bibelen er en åbenbaring af Jehova. - Gennem hele tiden skal denne bog stå som en åbenbaring af Jehova. De guddommelige orakler er blevet overbragt mennesker som værende Guds kraft. Sandhederne i Guds Ord er ikke blot følelsesmæssig holdning, men den Allerhøjestes udtryk. Han som gør disse sandheder til en del af sit liv bliver en ny skabning i enhver forstand. Han får ikke nye mentale kræfter, men det mørke, som uvidenhed og synd har omtåget forståelsen, er borte. - RH, 10. nov., 1904. ret

næste kapitel