Sind, karakter og personlighed kapitel 13. Fra side 107 | ren side tilbage |
(107) Skønsom udnyttelse i modsætning til misbrug. - Gud skænker os talenter til forstandig anvendelse, ikke til misbrug. Uddannelsen er kun en forberedelse af de fysiske, intellektuelle og moralske kræfter til den bedste udførelse af alle livets pligter. Upassende læsning giver en falsk uddannelse. Udholdenheden samt hjernens kraft og aktivitet kan formindskes eller forøges, alt efter den måde hvorpå den bliver benyttet. - vidnesbyrd 4 498 (1880). ret (107) Sund føde for sindet. - Ren sund læsning vil være det for sindet, som sund føde er for kroppen. Derved vil du blive stærkere til at modstå fristelse, forme de rette vaner, og handle efter de rette principper. - RH, 26. dec., 1882. (SD 178.) ret (107) Pas på sjælens adgangsveje. - Men vi skal selv gøre noget for at modstå fristelsen. Hvis man ikke vil blive et bytte for Satans fristelser, må man sætte vagt ved sjælens indfaldsveje og undgå at læse, se eller høre noget, som kan fremkalde urene tanker. ret (107) Man bør ikke planløst lade sindet dvæle ved et hvilket som helst emne, som sjælefjenden bringer på bane. (108) Apostlen Peter siger: "bind derfor op om jeres sinds lænder, vær ædru. I må ikke rette jer efter de lyster, som I før, i jeres uvidenhed, levede i. Men ligesom han, der kaldte jer, er hellig, således skal også I være hellige i al jeres færd." 1. Pet. 1, 13-15. ret (108) Paulus siger: "Alt, hvad der er sandt, hvad der er sømmeligt, hvad der er retskaffent, hvad der er rent, hvad der er elskeligt, hvad der har godt lov, al dyd og alt, hvad der er ros værd: det skal I have i tanke!" Fil. 4, 8. Det forudsætter alvorlig bøn og stadig årvågenhed at kunne gøre dette. Vi behøver til stadighed Helligåndens hjælp. Han vil lede vore tanker opad og vænne vort sind til at dvæle ved det rene og hellige. Vi bør også flittigt læse i Guds ord. "Hvorledes holder en ung sin vej ren? Ved at holde sig efter dit ord." Jeg gemmer dit ord i mit hjerte for ikke at synde imod dig." Sl. 119, 9. og 11. - PP 460 (1890). ret (108) Karakteren åbenbares ved valg af læsestof. - Naturen af ens religiøse erfaring afsløres ved valg af læsestof i fritiden. For at få en sund harmoni i sindet og sunde religiøse principper, må de unge leve i samfund med Gud gennem Hans Ord. Udpege frelsens vej igennem Kristus, Bibelen er vor guide til et højere og bedre liv. Den indeholder de mest interessante og mest belærende historie og biografi som nogen sinde er skrevet. Dem hvis fantasi aldrig er blevet forvansket af at læse fiktion, vil finde Bibelen som den mest interessante bog. - YI, 9. okt., 1902. (MYP 273, 274.) ret (108) Nogle bøger forvirrer Sindet. - Mange af de bøger der fylder i jordens store biblioteker, forvirrer sindet mere end de hjælper forståelsen. Alligevel bruger mennesker (109) store summer penge på at købe sådanne bøger, og år på deres studie, skønt de har en Bog inden for deres rækkevidde, med ord fra Ham, som er visdommens Alfa og Omega. Den tid der buges på at studere disse bøger, kunne bedre bruges på at få kundskab til Ham, hvem evigt liv rettelig kendes. Kun dem som har denne kundskab vil til sidst høre ordene: "I denne fylde har I del, idet I er i ham." (Kolossenserne 2,10). - (Pamflet) Ord til råd, 1903. (CH 369.) ret (109) Forvirret forståelse. - Når Guds ord lægges til side, frem for bøger der leder bort fra Gud, og forvirrer forståelsen af himlens riges principper, er den undervisning der gives en fordrejelse af navnet. Medmindre den studerende får en ren og mental føde, renset grundet for såkaldt højere undervisning, som er blandet med hedenske følelser, kan han ikke kende Gud rigtigt. Kun dem som samarbejder med himlen om frelsens plan, kan vide hvad sand uddannelse er i sin enkle betydning. - CT 15 (1913). ret (109) Hedenske forfatteres despotiske magt (ord fra den undervisende engel). - Det menneskelige sind betages let af Satans løgne; og disse værker skaber en afsmag for betragtning af Guds ord, som, hvis det bliver modtaget og værdsat, vil sikre modtageren evigt liv. I er vanemennesker og bør erindre, at rigtige vaner er velsignelser både i deres indvirkning på jeres egen karakter og i deres indflydelse over andre til det, som er godt; men forkerte vaner, som én gang er blevet grundfæstet, øver en despotisk magt og bringer sindet i trældom. Dersom I aldrig havde læst et ord i disse bøger, ville I, i dag have været langt bedre i stand til at forstå Bogen, som fremfor alle andre bøger er studium værd og som giver de eneste korrekte begreber om den højere uddannelse." - vidnesbyrd 6 162 (1900). ret (110) (110) Overfladisk læsning fremmer sygelig indbildning. - Der er mange af vore unge Gud har begavet med højere evner. Han har givet dem de allerbedste talenter, men deres kræfter er blevet svækket, deres sind forvirret og afkræftet og i årevis har de ikke vokset i nåden og i kundskab til vor tros grunde, fordi de har tilfredsstillet en smag for romanlæsning. De har ligeså svært ved at styre lysten for en sådan overfladisk læsning, som drankeren har ved at styre sin lyst til berusende drikke. ret (110) Disse kunne i dag være knyttet til vore forlagshuse og være effektivere arbejdere til at føre bogvirksomhed, lave kopier til trykkemaskinen, eller læse korrektur; men deres talenter er blevet forvanskede til at være mentale dyspeptikere og som følge deraf ikke egnet til en ansvarsbetynget stilling hvor som helst. Indbildningskraften er sygelig. De lever et uvirkeligt liv. De er ikke udrustede til livets praktiske opgaver; og det som er det mest sørgelige og nedslående er at de har mistet al sans for solid læsning. ret (110) De er blevet bedåret og fortryllet med så stærkt sindsoprivende spændingshistorier som dem i Onkel Toms hytte. Den bog gjorde godt i sine dage for dem, som behøvede at opvække deres forkerte tanker om slaveriet, men vi står på grænserne til den evige verden, hvor der ikke er brug for sådanne historier i beredelsen til det evige liv. - vidnesbyrd 5 518, 519 (1889). ret (110) Bøger der svækker tankerne. - Kærlighedshistorier og intetsigende, spændende eventyr udgør en anden klasse af bøger, som er en forbandelse for enhver læser. Forfatteren kan tilføje en god morale og indflette religiøse tanker gennem hele værket, det vil dog i de fleste tilfælde blot være Satan, der optræder i engledragt, for så meget mere effektivt at forføre og bedrage. Sindet påvirkes i høj grad af, hvilken næring det får. Læserne af intetsigende og spændende eventyr bliver uegnede til at udføre de pligter, som ligger foran dem. De lever (111) et uvirkeligt liv og har intet ønske om at granske skrifterne og styrkes ved den himmelske manna. Sindet svækkes og mister sin kraft til at overveje pligtens og skæbnens store problemer. - vidnesbyrd 7 165 (1902). ret (111) Fiktion og sensuelle tanker. - Den mentale føde som han [fiktions-læseren] har fået smag for, har en forurenende virkning, og leder til beskidte og sensuelle tanker. Jeg har følt en oprigtig medynk for disse sjæle, idet jeg har set hvor meget der går tabt hos dem, idet de ikke får vundet en kundskab for Kristus, i hvem vort håb og evige liv er centreret. Hvor megen dyrebar tid går ikke til spilde, hvor den kunne bruges til at studere den sande godheds Forbillede. - CTBH 123, 1890. (MYP 280.) ret (111) Sindet synker ned i imbecilitet (advarselsord til en invalid hustru). - Dit sind har i årevis lignet en pludrende bæk, der er næsten fuld af sten og ugræs, således at vandet går til spilde. Hvis dine evner og kræfter var behersket af høje forsætter, ville du ikke være den svækling, du er nu. Du føler, at du må tilfredsstille din stærke hang til dårlig og overdreven læsning. ret (111) Jeg så midnatslampen brænde i dit værelse, medens du var fordybet i en eller anden spændende historie, der ophidsede din allerede i forvejen overanstrengte hjerne. Denne fremgangsmåde har svækket dit tag på livet og afkræftet dig fysisk, åndeligt og moralsk. Uregelmæssighed har skabt uorden i dit hus og vil, hvis den fortsættes, medføre, at dit sind synker ned i åndssløvhed. Den prøvedag, Gud har givet dig, er blevet misbrugt og den tid, han har tilstået dig, er forspildt. - vidnesbyrd 4 498 (1880). ret (111) Mentale drankere. - Læsere af overfladiske og spændende eventyr kan ikke udføre de praktiske livs pligter. De lever i en urealistisk verden. Jeg har holdt øje med børn som har fået lov til at læse sådanne historier. Uanset om det var der hjemme eller ude, var de rastløse, drømmende og ude af stand til at tale om andet end de mest almindelige (112) emner. Religiøse tanker og samtaler var helt fremmede for deres sind. Da lysten for sensationelle historier blev vækket, var den mentale smag blevet forvansket, og sindet ikke mættet med andet med denne usunde føde. Jeg kan ikke komme på et mere passende navn for dem, der føjer sig i sådan læsning end at de er mentale drankere. Umådeholdne læsevaner har haft en sådan virkning på hjernen at det ligner de umådeholdne spise- og drikkevaner som kroppen kommer ud for. - CT 134, 135 (1913). ret (112) Overdreven nydelse som er syndigt. - Overdreven nydelse af mad, drikke eller søvn er synd. En harmonisk og sund aktivitet af hele legemets og sindets kræfter er lykke; og jo mere ophøjede og forfinede kræfter, des renere og ublandet er lykken. . . . Sindets kræfter bør bruges på det der har med evige interesser at gøre. Dette vil bidrage til legemets og sindets sundhed. - vidnesbyrd 4 417 (1880). ret (112) Overbelaste sindet. - Den studerende som ønsker at bringe to års arbejde ned til et, bør ikke have lov at få sin egen metode. At påtage sig dobbelt arbejde, betyder for mange overbebyrdelse af sindet og forsømme fysiske øvelser. Det er ikke rigtigt at tro at sindet kan optage en overdosis af mental føde; og det er en lige så stor synd at overbelaste sindet, som at overbelaste fordøjelsesorganerne. - CT 296 (1913). ret (112) Undersøg også dine samtaler med andre. - Det bedste for enhver er at undersøge nøje hvilken mental føde han får for at spise. Når de kommer til dig, som lever af at tale og som er foruroliget og parat til at sige: "Fortæl det, og vi vil fortælle det," så stop og tænk over om samtalen vil give åndelig hjælp, åndelig nytte, så du i åndelig samtale kan spise af Guds Søns kød og drikke af hans blod. "Kom til ham, den levende sten, der vel er vraget af mennesker, men udvalgt og kostelig i Guds øjne" (1 Peter 2,4). Disse ord siger meget. ret (113) (113) Vi skal ikke være vrøvlehoveder, sladretasker, eller sladrehanke; vi skal ikke bære falske vidner. Gud har forbudt os at føre spøgende og letsindig samtale, i spøg og skæmt, eller sige tåbelige ord. Vi står til regnskab over for Gud for hvad vi siger. Vi vil stævnes for dommen, for overilede ord, der ikke er godt for den der taler eller lytter. Lad os da alle sige ord som tjener til opbyggelse. Husk på at du er værdifuld over for Gud. Tillad ingen tarvelig, og tåbelig snak eller forkerte principper der udgør din kristendomserfaring. - MS 68, 1897. (FE 458.) ret (113) En kvinde hvis øjesyn forvanskede hjertet. - Søster ____ drages væk fra Gud på grund af hendes ikke-troende venner og slægtninge, som ikke elsker sandheden og ikke har forståelse for offeret og den selvfornægtelse der må gøres for sandhedens sag, selvom hun selv har fremragende naturlige egenskaber. Søster ___ har ikke mærket vigtigheden af adskillelse fra verden, som Guds befaling påbyder. Hendes øjnes syn og hendes øres hørelse har fordærvet hendes hjerte. - vidnesbyrd 4 108 (1876). ret (113) Lyde, udseende og indflydelse som demoraliserer. - Der er grund til stor bekymring for dine børn, som støder på fristelser for hvert skridt fremad. Det er umuligt for dem at undgå kontakt med onde kammerater. . . . De vil se noget, høre lyde, og være underlagt påvirkning, som er demoraliserende og som, medmindre de passer ordentligt på, umærkbart vil visselig fordærve hjertet og deformere karakteren. - Pacific Health Journal, Juni, 1890. (AH 406.) ret (113) Nogle selskaber er som en langsom gift. - Kunne min røst dog nå forældrene over hele landet, ville jeg advare dem om ikke at give efter for deres børns ønsker, i valg af kammerater eller omgangsfæller. Forældre mener (114) at unge har nemmere ved at tage imod skadelige indtryk, end imod guddommelige indtryk. Derfor bør deres omgang med andre være bedst for deres vækst i nåden og for den sandhed, der er åbenbaret i Guds ord, så dette kan befæstes i deres hjerte. ret (114) Dersom børn færdes sammen med dem, som bare snakker om uvæsentlige, verdslige ting, vil deres sind komme ned på samme niveau. Dersom de hører at kristne principper bliver overset og vor tro gjort ubetydelig og dersom deres ører opfanger lumske indvendinger mod sandheden, vil disse ting fæste sig i sindet og være med til at forme karakteren. ret (114) Hvis deres tanker er fyldt med historier, hvad enten de er sande eller opdigtede, er der ikke plads for den nyttige information og videnskabskundskab, som burde optage dem. Hvilken ødelæggelse har ikke denne kærlighed for let læsning ikke forøvet på sindet! Hvordan har det ikke ødelagt principperne for videnskab og sand gudsfrygt, som ligger ved en symmetrisk karakters fundament? Det er ligesom en langsom, gift der kommer ind i organismen, som før eller siden vil afsløre sin bitre virkning. Når et forkert indtryk efterlades i det unge sind, er der gjort et mærke, ikke på løs sand, men på en varig klippe. - vidnesbyrd 5 544, 545 (1889). ret (114) Øjnene fæstnet på Kristus. - Da Kristus påtog sig menneskelig natur, bandt han menneskeheden til sig med et kærlighedsbånd, som aldrig kan brydes af nogen anden magt end menneskets eget frie valg. Satan vil med sine fristelser stadig søge at forlede os til at bryde dette bånd og vælge adskillelsen fra Kristus. Derfor må vi våge, bede og stræbe alvorligt, for at intet må lokke os til at vælge nogen anden herre end Kristus, for vi har altid frihed til at gøre dette. Men lad os have vort blik fæstet på Kristus, så vil han bevare os. Når vi ser på Jesus, er vi trygge, ingen kan da rive os ud af hans hånd. Betragter vi blot hele tiden ham, forvandles vi "til det samme billede fra herlighed til herlighed, så som det er fra Åndens herre." 2 Kor. 3,18. - Vtk 105 (1892). ret |