Sind, karakter og personlighed kapitel 2. Fra side 10 | ren side tilbage |
(10) Sindets love er forordnet af Gud. - Han som skabte sindet har forordnet dets love, gjort tilvejebringelser for at det udvikles i overensstemmelse med dem. [Note: Der er fuldkommen harmoni mellem Bibelen og sand videnskab. Psykologi er videnskab og studiet af sindet og menneskers adfærd. - Udgiverne] - Udd. s. 41 (1903). ret (10) Sande psykologiprincipper i skriften. - Psykologiens sande principper findes i den hellige skrift. Mennesket kender ikke sin egen værdi. Det handler efter sit uomvendte temperament fordi det ikke ser på Jesus, sit tros Ophav og Fuldender. Han som kommer til Jesus, han som tror på Ham og gør Ham til sit Eksempel, erkender ordenes betydning: "Han gav dem magt til at blive Guds sønner." . . . ret (10) Dem som gennemgår en sand omvendelseserfaring vil i deres skarpsindighed, indse deres ansvar over for Gud, og udvirke deres egen frelse med frygt og bæven, deres ansvar at gøre deres genoprettelse fuldkommen fra syndens spedalskhed. En sådan erfaring ved lede dem ydmygt og tillidsfuldt til at gøre sig afhængige af Gud. - MS 121, 1902. (ML 176.) ret (11) (11) Det sind der er helliget Gud, udvikles harmonisk. - Gud tager menneskene som de er, og oplærer dem til sin tjeneste dersom de vil overgive sig til ham. Når Guds Ånd bliver modtaget i sjælen, bringer Den liv til alle sjælens evner. Det sind som uden forbehold bliver overgivet til Gud, vil under Den Hellige Ånds ledelse udvikles på en harmonisk måde og styrkes til at fatte og opfylde Guds krav. Den svage, vaklende karakter forvandles og bliver stærk og fast. Ved en fortsat hengivenhed oprettes der en så nøje forbindelse mellem Jesus og hans disciple at en kristen kommer til at ligne sin Herre i karakter. Han har et klarere og bredere syn. Hans indsigt er mere gennemtrængende, hans dømmekraft bedre balanceret. Så oplivet bliver han af den livgivende kraft fra Retfærdighedens Sol at han bliver i stand til at bære megen frugt til Guds ære. -Ev. tj. s. 215 (1915). ret (11) Videnskaben i et rent kristenliv. - Videnskaben i et rent, sundt og pålideligt kristenliv fås ved at studere Herrens Ord. Dette er den højeste uddannelse som noget menneske kan opnå. Disse lektier er det de studerende i vore skoler skal lære, så de kan komme frem med rene tanker og rensede sind og hjerter, forberedt til at stige op ad fremgangens stige og praktisere kristne dyder. Det er derfor vi ønsker at vore skoler er knyttet til vore sanatorier og vore sanatorier til vore skoler. Disse institutioner skal ledes med evangeliets enkelthed, som det står i det gamle testamente og i det nye. - MS 86, 1905. ret (11) Omgivet af en fredfyldt atmosfære. - Alle som går i Guds skole, behøver sådanne stunder i ensomhed, hvor de kan tale med deres egne hjerter, med naturen og med Gud. . . . . Vi må hver især personlig høre ham tale til vore hjerter. Når enhver anden stemme er tavs, og vi i stilhed venter for hans åsyn, så vil den ro, som hersker i sjælen, gøre Guds røst mere tydelig. Han byder os: Vær stille og vid, at jeg er Gud!" (Sl. 46,11) . . . . Midten af livets anstrengende (12) travlhed være omgivet af lys og fred. Han vil modtage fornyet styrke, både legemlig og åndeligt. - Slf. s. 60 (1905). ret (12) Kristi religion er et effektivt hjælpemiddel. - Satan er ophavet til sygdom og lægen fører en kamp imod hans virksomhed. Psykiske lidelser gør sig gældende overalt. . . . . Vantro mennesker har udnyttet sådanne ulykkelige tilfælde [som er vanskeligheder i hjemmet, samvittighedsnag, frygt for evigt brændende helvede, ubalanceret sind] til det yderste og lagt skylden for sindssygdom på religionen; men dette er en usandfærdig anklage, som de én dag ikke vil være glade for at møde igen. Så langt fra at være årsagen til sindslidelser er Kristi religion et af de mest virkningsfulde hjælpemidler derimod, da den er et kraftigt lindringsmiddel for nerverne. - vidnesbyrd bd. 5 443, 444 (1885). ret (12) Gå ind på fredens område. - Når fristelser anfægter dig, når bekymring, uro og mørke synes at omgive din sjæl, så se han til det sted, hvor du sidst så lyset. Hvil i Kristi kærlighed, hvil under hans beskyttende varetægt. . . . . Når vi træder ind i samfundet med Frelseren, så træder vi ind på fredens enemærker. - Slf. s. 254 (1905). ret (12) Fri for alle unødige bekymringer. - Når menneskene går til deres daglige arbejde, såvel som når de søger Gud i bøn, når de lægger sig om aftenen, og når de står op om morgenen; når den rige holder festmåltid i sit palads, og den fattige samler sine børn omkring sit tarvelige bord, våger Den himmelske Fader ømt over dem alle. Ingen tårer rinder, uden at Gud ser det, intet smil undgår hans blik. ret (12) Hvis vi blot helt og fuldt troede dette, ville alle unyttige bekymringer bortfalde Vort liv ville ikke blive så fuldt af skuffelser, som det er nu, for enhver ting, stor eller lille, ville vi overlade til Gud, som ikke besværes af de mange (13) bekymringer eller overvældes af deres vægt. Da ville vi glæde os ved en åndelig hvile, som mange længe har været fremmede for. - Vtk 125, 126 (1892). ret (13) Oplære sjælen ved disciplin. - Kristne, åbenbares Kristus i os? Vi må arbejde på at have sunde legemer og sunde sind, som ikke svækkes så nemt, sind der ser ud over selvet og hen på sagen og på resultatet af alle de bevægelser der gøres. Så kan vi udholde hårdhed som gode soldater på en god måde. Vi behøver sindelag der kan se vanskeligheder og gå igennem dem med den visdom der kommer fra Gud, som kan kæmpe med hårde problemer og besejre dem. Det hårdeste problem er at korsfæste selvet, at udstå hårdhed i åndelige erfaringer, oplære sjælen ved streng disciplin. Måske vil dette ikke være det mest tilfredsstillende, i første omgang, men senere vil der være fred og lykke. - Brev 43, 1899. ret (13) Kristus har magt til at give styrke og genoprette. - Og mens Kristus lukker Himmelen op for mennesket, åbner det liv, som Han tildeler, menneskets hjerte for Himmelen. Synden ikke blot udelukker os fra Gud, men tilintetgør i menneskets sjæl både ønsket om og evnen til at kende ham. Det er Kristi opgave at nedbryde hele dette ondskabens værk. Sjælens evner, som er lammede af synden, det formørkede sind, den fordærvede vilje, har han magt til at styrke og helbrede. Han åbner universets rigdomme for os, og ved ham bliver der givet os magt til at opfatte og tilegne os disse skatte. - Ud 28, 29 (1903). ret (13) Enten styrer Gud eller Satan. - Satan tager kontrol over alle menneskesind, der ikke har besluttet sig for at være under Guds Ånds kontrol. - Brev 57, 1895 (TM 79). ret (13) Al synd, der gemmes på svækker karakteren. - Og lad ingen glæde sig over tanken, at de synder som man hengiver sig til en tid, kan let aflægges senere. Det er ikke tilfældet. Enhver synd som næres, svækker karakteren og styrker vanen, (14) og resultatet bliver fysisk, åndelig og moralsk fordærvelse. Du kan fortryde det onde, du har gjort, og slå ind på de rette stier men de indtryk, du har modtaget, og din fortrolighed med synden, vil gøre det vanskeligt for dig at skelne mellem, hvad der er rigtigt og hvad der er forkert. Satan vil den ene gang efter den anden angribe dig på de punkter hvor du har fået forkerte vaner. - Kl.. 287 (1900). ret (13) Lærerens psykologiske egenskaber. - En lærers vaner og principper bør tillægges endog større betydning end hans boglige kvalifikationer. Hvis han er en oprigtig kristen, vil han indse nødvendigheden af at have den samme interesse for sine elevers fysiske, sjælelige, moralske og åndelige uddannelse. ret (14) For at kunne øve den rette indflydelse bør han have fuldstændigt herredømme over sig selv og hans eget hjerte bør være fyldt med kærlighed til eleverne, hvilket vil vise sig i hans blik, tale og handlinger. Han bør besidde karakterfasthed, da vil han både kunne tildanne sine elevers sind og undervise dem i de boglige fag. De unges tidlige opdragelse præger som oftest deres karakter for hele livet. Den, der har med de unge at gøre, bør alvorligt søge at kalde åndsevnerne til virksomhed for bedre at kunne forstå at lede disse evner således, at de bliver benyttet på den allerbedste måde. -Vidnesbyrd bd. 3 s. 135 (1872). ret (14) Mennesket skal blive en ny skabning. - Mennesket skal blive genstand for Kristi rige. Ved den guddommelige kraft der er tildelt dem, skal de vende tilbage til deres alliance. Ved de love og ressourcer Gud har forordnet et himmelsk fællesskab med menneskers åndelige liv, som i sin handlemåde er ligeså mystisk som videnskab og vindens blæsen. (Joh. 3,7.8) Kristus erklærede: "Mit rige er ikke af denne verden." (Joh. 18,36) Medens den præger sin indflydelse på jordiske regeringer, kan den ikke gøre det mindste præg på dem uden at ødelægge dens guddommelige lighed. ret (14) Så åndelig er karakteren af Guds arbejde på (15) det menneskehjerte der tager imod, at arbejdet gør enhver til en ny skabning, uden at ødelægge eller svække nogen af de evner som Gud har givet menneskene. Det renser enhver egenskab der kan forbindes med den guddommelige natur. Det som er født af Ånd, er Ånd, og når et menneske er født ovenfra, gennemtrænger himmelsk fred sjælen. - MS 1, 1897. (SpTBC [Nr. 3] 8, 9.) ret (15) Det rigtige udelukker det forkerte. - Forældre, I er dem som beslutter om jeres børns sind skal fyldes med ædle tanker eller med ryggesløse følelser. I kan ikke holde deres aktive tanker ubeskæftigede, I kan heller ikke rynke på panden over et ondt. Kun ved at indskærpe de rette principper, kan I udelukke forkerte tanker. Medmindre forældre sår sandhedens frø i deres børns hjerter, vil fjenden så rajgræs. God og sund undervisning er det eneste der forhindrer den onde forbindelse der fordærver gode manerer. Sandheden vil beskytte sjælen fra de utallige fristelser, vi støder ind i. - CT 121 (1913). ret (15) Denne dag er min. - Vi skal alle oplæres dag for dag til at være trænede, disciplinerede og uddannede til at gøre nytte i dette liv. Kun en gang om dagen - tænker vi på dette. Denne dag er min. I dag vil jeg gøre mit bedste. Jeg vil bruge mine taletalenter til velsignelse for en anden, en hjælper, en trøstermand, et eksempel som Herren min Frelser kan billige. Jeg vil udøve mig selv i praksis, i venlighed, overbærenhed, så de kristne dyder kan udvikles hos mig i dag. ret (15) Hellige dig selv, din sjæl, legeme og ånd til Gud. Gør det til vane at hellige og sætte mere lid til din Frelser. Du må tro med al tillid, at Herren Jesus elsker dig og ønsker at du skal vokse op i hans kærlighed, og blive større og styrkes i al guddommelig kærligheds fylde. Så vil du få kundskab til den højeste værdi for tid og for evighed. - Brev 36, 1901. (HP 227.) ret (16) (16) Hvordan velafbalancerede mennesker kan udvikles. - Arbejde er en velsignelse. Det er umuligt at nyde sundhed uden arbejde. Alle evner bør bruges så de kan udvikles ordentligt, så mænd og kvinder kan være velafbalancerede. - vidnesbyrd bd. 3 s. 154, 155 (1872). ret (16) Kundskab og videnskab må have liv af Helligånden. - Det er kun når du er under Guds Ånds fulde kontrol at dine talenter regnes for nyttige i fuldt omfang. Religionens forskrifter og principper er de første skridt for at få kundskab og ligge ved fundamentet til sand uddannelse. Kundskab og videnskab må have liv af Guds Ånd for at tjene de ædleste hensigter. ret (16) Alene den kristne kan gøre den rette brug af kundskab. Før videnskaben påskønnes til fulde, må den ses ud fra et religiøst synspunkt. Så vil alle dyrke videnskabens Gud. Det hjerte som er forædlet af Guds nåde, kan bedst begribe uddannelsens sande værdi. Guds egenskaber, som ses i Hans skabte værker, kan kun påskønnes, når vi kender til Skaberen. ret (16) Lærerne må ikke blot kende til sandhedens teori, men have en erfaringsmæssig kundskab til hellighedens veje for at lede de unge til sandhedens fundamenter, til Guds Lam som bærer alverdens synder. Kundskab er kun kraft, når den forenes med sand sønlighed. En sjæl der har udtømt selvet er ædel. Kristus der bliver i hjertet ved tro, vil gøre os kloge i Guds øjne. - MS 44, 1894. ret (16) Hele mennesket er åbent for himmelske agenters helbredelse. - Kristus er livets kildespring. Det, som mange behøver, er et fuldere kendskab til ham; de trænger til, at man på tålmodig og venlig, men dog alvorlig måde skal undervise dem om, hvorledes de kan lukke sig selv helt op, så at himlens helbredende indflydelser kan strømme ind. Når Guds kærligheds solstråler oplyser (17) sjælens mørke kommer, så vil uro og utilfredshed ophøre og glad tilfredshed vil give sindet kraft og legemet sundhed og styrke. -Slf. s. 251 MH 247 (1905). ret (17) De herlige dybder udvikles ikke på et øjeblik. - Helligåndens herlige dybder udvikles ikke i et øjeblik. Mod, fasthed, ydmyghed, tro og en ubøjelig tillid til Guds magt til at frelse, er egenskaber, som man opnår gennem års erfaringer. Ved et liv i helligt forsæt og streng fasthængen ved det, som er ret, skal Guds børn besegle deres skæbne. - Slf. s. 462 MH 454 (1905). ret |