Sind, karakter og personlighed kapitel 32. Fra side 295ren side   tilbage

Kap. 32 - Forgabelse og blind kærlighed

(295)  [Se sektion V, "Livsudfoldelsens kraft." ] ret

(295)  Behov for god fornemmelse ved frieri. - De unge stoler alt for meget på følelser. De skulle ikke hengive sig så let og ikke lade sig erobre alt for hurtigt af den elskedes vindende ydre. Det frieri, som foregår i vor tid, smager meget af bedrag og hykleri, som sjælefjenden har mere med at gøre end Herren. Hvis man nogen sinde behøver sund sans, så er det i dette stykke, men det er en kendsgerning, at man ser ikke meget til sund sans i så henseende. - RH, 26. jan., 1886. (MYP 450.) ret

(295)  De ædleste karaktertræk skal udvikles. - Tanken med frieri har sit fundament i fejlagtige ideer om ægteskab. De følger impulser og blind lidelse. Frieri føres i en flirtende ånd. Partnerne overtræder ofte ærbarhedens regler og reservation og er skyldig i taktløshed, hvis de ikke bryder Guds lov. Guds høje, ædle ophøjede plan for ægteskabets institution erkendes ikke; derfor udvikles hjertets reneste hengivenhed, og ædleste karaktertræk ikke. - MS 4a, 1885. (MM 141.) ret

(296)  (296) Ren hengivenhed er mere himmelsk end det jordiske. - Der bør ikke siges et ord, ikke udføres en handling, som du ikke vil at hellige engle skal se på og registrere i bøgerne der oppe. Du bør kun have øjnene rettet på Guds herlighed. Hjertet bør kun have en ren, og billigende hengivenhed, der er Jesu Kristi efterfølgere værdige, ophøjet i sin natur, og mere himmelsk end jordisk. Alt andet end dette er fornedrende, nedværdigende for frieri; og ægteskabet kan ikke være lykkeligt og ærligt i en ren og hellig ånd i Guds øjne, medmindre det er efter skriftens ophøjede princip. - MS 4a, 1885. (MM 141.) ret

(296)  Faren ved de sene timer. - Den vane at sidde oppe sent om aftenen er almindelig men den behager ikke Gud, selv om I begge var kristne. Disse sene timer skader helbredet og gør sindet uskikket for den næste dags pligter og det kan have udseende af noget upassende. Min broder, jeg håber du vil have selvagtelse nok til at sky denne form for frieri. Hvis dit øje er opladt for Guds herlighed, vil du gå frem med megen forsigtighed. Du vil ikke tillade elskovssyg sentimentalitet i den grad at forblinde dit syn, at du ikke kan se de høje fordringer, Gud stiller til dig som i kristen. - vidnesbyrd 3 44, 45 (1872). ret

(296)  Forgabelse er et usselt grundlag for ægteskab. - Disse midnattens timer, som forødes i vor fordærvede tid, leder hyppigt til ødelæggelse af begge parter, som således misbruger tiden. Satan fryder sig og Gud vanæres, når mænd og kvinder kaster skam over sig selv. Deres gode navn opofres ved disse udslag af forelskelse, og sådanne menneskers ægteskab sker ikke med Guds billigelse. De gifter sig, fordi lidenskaberne driver dem dertil, og når nyhedens interesse er forbi, vil de begynde at forstå, hvad de har gjort. - RH, 25. sept., 1888. (AH 56.) ret

(296)  Modstå den ukontrollerbare kærlighed. - Den kærlighed som ikke har bedre grundlag end sanselig tilfredsstillelse, (297) er altid trodsig, blind og ustyrlig. Alle sindets ædlere egenskaber, som værdighed og kærlighed til sandheden kommer under lidenskabernes herredømme. Det menneske som er bundet af disse lænker, er alt for ofte døv overfor fornuftens og samvittighedens stemme. Hverken argumenter eller bønner kan få vedkommende til at forandre kurs. - ST, 1. juli, 1903. (Dkh 37.) ret

(297)  Uhelliggjort kærlighed fører vild. - Uhelliggjort menneskelig hengivenhed, fører altid vild, for den fører hen til andre stier, end den vej Gud har udpeget. - Brev 34, 1891. ret

(297)  Gentagelse af synd, formindsker modstandskraften. - Den, der en gang har givet efter for en fristelse, vil lettere give efter anden gang. For hver gang synden gentages, formindskes modstandskraften, synet forblændes og samvittigheden undertrykkes. Enhver tilfredsstillende handling vil bære sin frugt. Gud udfører ingen mirakler for at forebygge en sådan høst. - PP 134 (1890). ret

(297)  Lidenskaber ødelægger alt. - Kristi ord bør altid være på sinde: "Ligesom det var i Noas dage, sådan skal det også være i Menneskesønnens dage. De åd og de drak" (Luk. 17,26. 27). Appetitten har herredømmet over sindet og samvittigheden i denne tidsalder. Grådighed, vindrikning, brændevinsdrikning, og tobak er fremherskende, men Kristi efterfølgere vil være mådeholdne i spise og drikke. De vil ikke føje appetitten på bekostning af sundhed og åndelig vækst. ret

(297)   "De gav til ægte, de tog til ægte, indtil den dag da Noa gik ind i arken, og vandfloden kom, og ødelagde dem alle" (vers 27). Vi ser at det skamme sker med ægteskaberne nu. Unge, og endog mænd og kvinder som burde være kloge og skarpsindige, handler som om de er fortryllet i dette spørgsmål. En satanisk kraft synes at tage dem i besiddelse. De mest ukloge ægteskaber formes. Gud rådføres ikke. Menneskelige følelser, ønsker og lidenskaber nedbryder (298) alt for dem, indtil terningerne er kastet. Usigelig elendighed er resultatet af denne tingenes tilstand, og Gud er vanæret. Ægteskabsløftet dækker alle slags vellystige vederstyggeligheder. Skal der ikke ske en afgjort ændring med hensyn til dette? - Brev 74, 1896. (SpTMWI s. 41.) ret

(298)  Blind kærlighed påvirker enhver evne. - Alle evner som bliver angrebet af den blinde kærlighedens smitsomme sygdom bliver slavebundet og forkrøblet. Mange synes at miste al sund fornuft og deres opførsel vækker modvilje hos alle som kender dem. Min bror, du har gjort dig selv til genstand for snak og har gjort dig selv ringe for dem, hvis anerkendelse du burde værdsætte. ret

(298)  I mange tilfælde fører sygdomskrisen til et forhastet og umodent ægteskab. Når den første spænding er ovre, når forelskelsens fortryllende kraft har forladt dem, vågner de måske op og ser deres virkelige situation. De passer ikke sammen, men er bundet til hinanden med livsvarige bånd. ret

(298)  Et højtideligt løfte binder dem sammen og det er med tungt hjerte de ser fremtiden i møde. I stedet for at få det bedste ud af situationen, vil mange svigte sit ægteskabsløfte eller gøre det åg som de frivillig har taget på sig, så tungt og plagsomt som muligt. Der er ikke få, som har taget sit eget liv i fortvivlelse over sin skæbne. - vidnesbyrd 5 110, 111 (1882). ret

(298)  Tidlig teenage-kærlighed. - Satan styrer i almindelighed de unges tanker. Jeres døtre lærer aldrig selvfornægtelse og selvkontrol. De bliver forkælet og deres stolthed og forfængelighed næres. De for lov til at følge deres egne ønsker indtil de bliver selvrådige og trodsige. Alt for ofte står forældrene rådvilde og hjælpeløse når det gælder at redde deres børn fra undergang. Satan leder dem til at blive et ordsprog i vantro menneskers mund, på grund af deres frejdige optræden og manglende beskedenhed. ret

(298)  På samme måde bliver de unge drenge overladt til sig selv. De er knapt kommet op i teenårene før de (299) begynder at interessere sig for piger på deres egen alder, følge dem hjem og forelske sig i dem. Og forældrene er så bundet af deres egen tøjlesløshed og deres misforståede kærlighed til børn at de ikke tør følge klare retningslinier for at forandre børns kurs og dæmme op for en stadig øgende letsindighed. - vidnesbyrd 2 460 (1870). ret

(299)  Hemmelige frierier. - De unge har mange lektier at lære, og den mest betydningsfulde er den at lære sig selv at kende. De bør have en korrekt forståelse af deres forpligtelser over for deres forældre, og de bør i Kristi skole stadig lære at være ydmyge og sagtmodige af hjertet. På samme tid som de skal elske og ære deres forældre, skal de også respektere erfarne menneskers dømmekraft, sådanne, som de er forbundne med i menigheden. ret

(299)  Når en ung mand søger selskab med en ung dame og vinder hendes venskab, uden at hendes forældre ved noget af det handler han ikke som en nobel kristen hverken mod hende eller hendes forældre. Ved hemmelige sammenkomster, kan han vinde indflydelse over hendes sind, men idet han gør dette, åbenbarer han ikke den sjælens nobelhed og ærlighed, som ethvert Guds barn bør besidde. For at opnå deres hensigter optræder de ikke åbent og frit efter Bibelens regel og handler ikke ærligt over for dem, som elsker dem, og som forsøger på at være deres trofaste beskyttere. Ægteskab som kommer i stand på en sådan måde, er ikke i overensstemmelse med Guds ord. En mand, som vil lede en datter bort fra pligtens vej, som forvirrer hendes ideer vedrørende Guds enkle og tydelige befalinger om at lyde og ære sine forældre, vil heller ikke blive trofast over for sine ægteskabelige forpligtelser. - RH, 26. jan., 1886. (FE 101, 102.) ret

(299)  Ikke spøge med hjerter. - At lege med hjerter er ingen lille synd i Guds øjne. Og alligevel er der mange unge mænd som giver udtryk for kærlighed og vækker en kvindes varmeste følelser, for så at bryde kontakten og gemme (300) alle de ord de har udtalt, og virkningen af dem. Et nyt ansigt tiltrækker dem i øjeblikket, og de gentager de samme ord og viser den samme opmærksomhed mod det nye offer. - RH, 4. nov., 1884. (Dkh 43.) ret

(300)  Tale om emner som sindene er fyldt af. - Hos mange unge damer er drenge deres samtaleemne, hos de unge mænd, er det piger. "Thi hvad hjertet er fuldt af, løber munden over med." (Mattæus 12,34) De snakker for det meste om det deres tanker for det meste løber om. Sekretærenglen nedskriver disse kristendomsbekendende drenges og pigers ord. Hvor vil de dog ikke blive forvirrede og skamfulde når de møder dem igen på Guds dag! Mange børn er fromme hyklere. Den unge som ikke har gjort en religiøs bekendelse tager fejl over disse hyklere og forhærdes mod enhver anstrengelse som disse kan gøre i interesse for deres frelse. - vidnesbyrd 2 460 (1870). ret

(300)  Hvorfor unge foretrækker unges selskab. - Grunden til, at de unge føler sig mere frie i de ældres fraværelse, er, at de er sammen med deres ligestillede. Den ene anser sig for at være lige så god som den anden. Alle kommer til kort over for idealet, men de måler og sammenligner sig med hinanden indbyrdes og lader det eneste og sande ideal være uænset. Jesus er det sande mønster. Hans selvopofrende liv er vort eksempel. - vidnesbyrd 1 154, 155 (1857). ret

(300)  En ung dame rådes til at passe på følelserne. - Du er i det hele taget for frigjort med dine følelser og vil, hvis du overlades til dig selv, gøre en livslang fejltagelse. Sælg ikke dig selv på det billige marked. Indlad dig ikke på nogen der er i lære. Tænk over, at du bereder dig til et arbejde for Mesteren, så du handler ret fra din side, og giver de talenter tilbage til Ham, som har givet dig dem, og du hører den dyrebare anbefaling fra Hans læber: "Vel gjort, gode og tro tjener" (Matt. 25,23), må du tage dig i agt og ikke være uforsigtig med dine kammerater. ret

(301)  (301) For at gøre din del i Guds tjeneste, må du gå ud med de ting du har lært i en forstandsmæssig oplæring. Nu behøver en livskraftig, symmetrisk udvikling af de mentale evner, en god, kristen mangesidig udviklet kultur, for at være en sand Guds medarbejder. Du behøver at få sat en dæmper på din fantasi og forædles og al din higen rengjort af selvkontrollens vane. Du behøver at handle ud fra høje og ophøjede motiver. Indsamle al den kraft du kan, og få det meste ud af din uddannelse og karakteroplæring til at udfylde den stilling som Herren kunne tiltænke dig. Du behøver ganske meget afbalancering i form af kloge råd. Foragt ikke råd. - Brev 23, 1893. ret

(301)  Discipliner dig selv. - Du vil være tilbøjelig til at godtage deres opmærksomhed som er dig ringere i alt. Du må gøres klogere gennem Kristi nåde. Du må tænke over ethvert skridt i det lys (det faktum), at du er ikke dig selv; du er købt for en pris. Måtte Herren være din Rådgiver. Gør intet der forringer eller forkrøbler dit virke. Vær ærlig over for dig selv, oplær dig selv ved smertelige anstrengelser. Jesu Kristi nåde vil hjælpe dig på ethvert skridt, hvis du vil være lærvillig og hensynsfuld. ret

(301)  Jeg skriver dette nu, og vil skrive igen, for fejltagelsen i dit tidligere liv er sat frem for mig, jeg tør ikke tilbageholde mine alvorligste bønner om at du må holde dig selv under streng disciplin. . . . ret

(301)  Led dig ikke ind på falske stier og vis ikke præferencer for unge menneskers selskab, for du vil ikke kun skade dit eget omdømme og fremtidige udsigter, men du vil sætte håb og forventer hos de mennesker, som du foretrækker, og de vil blive som forheksede med elskovssyg sentimentalisme og studere dit studieliv. Du og de er i skole for at få en uddannelse der forbedrer forstand og karakter til større nytte i dette liv og i det fremtidige liv. Gør ingen fejltagelser for at (302) få opmærksomhed og give opmuntring de enhver ung mand. Herren har planlagt at Han har et arbejde at gøre for dig. Lad det være dit motiv at besvare Guds sind og vilje, og ikke følge din egen tilbøjelighed og være bundet til en fremtidig skæbne med snore som ståltråd. - Brev 23, 1893. ret

(302)  De forkerte bånd kan skade de mentale kræfter (råd til en pige på atten). - Du har ingen ret til at give din hengivenhed til en ung mand uden din faders og moders fulde billigelse. Du er kun et barn, og skal du vise hengivenhed til en ung mand uden din faders fulde kendskab og billigelse er det en vanære for ham. Din tiltrækning til denne unge mand berøver dig et fredfyldt sind og en sund søvn. Det opfylder dit sind med tåbelige fantasier og med sentimentalisme. Det forsinker dine studier og udvirker et alvorligt onde for dine mentale og fysiske kræfter. Hvis du modsætter dig, vil du blive irritabel og ikke så meget energi. - Brev 9, 1904. ret

(302)  Skolens regler. - Reglerne på dette college [i College City i Nordcalifornien] passer nøje på unge mænds og unge kvinders selskab under skoleperioden. Det er kun når disse regler ind i mellem inddrages, som det nogle gange er tilfældet, at herrer får lov at ledsage damer til og fra offentlige samlinger. ret

(302)  Vort eget college i Battle Creek har lignende regler, dog ikke så stringente. Sådanne regler er uundværlige for at vogte de unge fra farer som førægteskabelig frieri og ukloge ægteskaber. Unge mennesker sendes i skole af deres forældre for at få en uddannelse, ikke for at flirte med det modsatte køn. Det gode selskab, såvel som de studerendes højeste interesser, kræver at de ikke forsøger at vælge livspartner, medens deres egen karakter endnu ikke er udviklet, deres dømmekraft er umoden, medens de samtidig er frataget forældrenes omsorg og vejledning. - ST, 2. mar., 1882. (FE 62.) ret

(303)  (303) Faktorer for alder, vilkår og sindstilstand. - Når vi altid har med studerende at gøre, må vi altid tage alder og karakter med i betragtning. Vi kan ikke behandle unge og gamle på samme måde. Der er omstændigheder hvor mænd og kvinder med sund erfaring og ståsted har nogle privilegier som de unge studerende ikke har. Alder, vilkår og sindstilstand må tages med i betragtning. I al vor arbejde må vi tage de viselige hensyn. Men vi må ikke løsne på vor fasthed og årvågenhed når vi har med studerende i alle aldre at gøre eller på vore strenge forbud mod unge og umodne studerendes unyttige og ukloge selskab. - CT 101 (1913). ret

(303)  Faren ved blind forelskelse. - Nogle af dem, som går på colleget, udnytter ikke deres tid ordentligt. Fuld af ungdommens livsmod, ser de bort fra de grænser de skal holde sig inden for. Især gør de oprør mod regler, der ikke lader unge herrer give deres opmærksomhed til unge damer. En sådan adfærd kendes ganske godt i denne degenererede tidsalder. ret

(303)  På et college hvor så mange er samlede og efterligner verdens skikke, vil vende tankerne i en retning, der hæmmer deres jagt efter kundskaber og deres interesser for religiøse ting. Forgabelsen fra både de unge mænd og kvinders side viser manglende dømmekraft, når de har en sådan hengivenhed til hinanden under skoleopholdet. Ligesom i dit tilfælde, styrer blinde impulser fornuften og dømmekraften. Under dette fortryllende bedrag lægges det store ansvar, enhver oprigtig kristen har, til side; og dør åndeligt og dømmekraften og evigheden mister deres vældige betydning. - vidnesbyrd 5 110 (1882). ret

(303)  Når menneskelig kærlighed kommer først. - Hos mange udslukker kærligheden til det menneskelige kærligheden til det guddommelige. De tager det første skridt på frafaldets vej ved at vove at vise ulydighed imod (304) Herrens udtrykkelige befaling, og følgen bliver ofte fuldstændigt frafald. Det har altid vist sig at være farligt, at mennesker har gennemført deres egen vilje i strid med Guds befalinger. Men det er en svær lektie for mennesker at lære, at Gud mener, hvad han siger. Det går næsten altid således, at de, der vælger deres venner og kammerater blandt mennesker, som forkaster Kristus og træder på Guds lov, til sidst får det samme sind og den samme ånd. - ST, 19. maj, 1881. (SD 165.) ret

(304)  Blandede ægteskaber. - Dersom du, min broder, lokkes til at forene dine livsinteresser med en ung uerfaren pige, som i virkeligheden har fået en mangelfuld opdragelse i de almindelige praktiske daglige pligter i livet, begår du en fejl. Men disse hendes mangler er små sammenlignet med hendes uvidenhed vedrørende hendes pligter over for Gud. Hun har ikke været blottet for lys; hun har haft religiøse privilegier, men alligevel har hun ikke følt hvor syndefuld hun er, når hun står uden Kristus. Når du i din forgabelse gentagne gange undlader at gå til bønnemøder, hvor Gud velsigner sit folk og du bliver borte for at nyde en sådan ung kvindes selskab, som ikke har nogen kærlighed til Gud og som ikke føler nogen tiltrækning ved det religiøse liv, hvorledes kan du da forvente, at Gud skulle velsigne en sådan forening? - vidnesbyrd 3 44 (1872). ret

(304)  Kristnes ægteskaber med ikke-troende. - Der råder i den kristne verden en forbavsende, foruroligende ligegyldighed for Guds ords lære vedrørende kristnes ægteskab med vantro. Mange, der bekender sig til at elske og frygte Gud, følger hellere tilbøjeligheden i deres eget sind end at lade sig råde af Den evige Visdom. I en sag, der har livsvigtig betydning for begge parters lykke og velvære både i denne verden og i den tilkommende, lades fornuft, skøn og gudsfrygt ude af betragtning og blind indskydelse og hårdnakket forsæt får lov at råde. ret

(304)  Både mænd og kvinder, som ellers er fornuftige og samvittighedsfulde, vil ikke høre på råd; de er døve for venners og slægtninges og Guds tjeneres (305) formaninger og bønner. En advarsel eller en opfordring til forsigtighed bliver opfattet som tåbelig indblanding og den ven, der er trofast nok til at gøre en indvending, bliver behandlet som en fjende. Alt dette er efter Satans ønske. Han spinder sin fortryllelse omkring sjælen, som bliver forhekset, bedåret. Fornuften lader selvbeherskelsens tøjler falde på lystens hals og vanhellig lidenskab får magten, indtil ofret for sent vågner op til et liv i elendighed og trældom. Dette er ikke et billede tegnet af fantasien, men en påvisning af kendsgerninger. Gud giver ikke sit bifald til forbindelser, som Han udtrykkelig har forbudt. - vidnesbyrd 5 365, 366 (1885). ret

(305)  Definitionen på en ikke-troende. - Selv om den ledsager, du har valgt, i alle andre henseender var værdig (hvad han ikke er), har han dog ikke antaget sandheden for denne tid; han er en ikke-troende og Herren forbyder dig at forene dig med ham. Du kan ikke uden fare for din sjæl lade dette guddommelige pålæg være uænset. - vidnesbyrd 5 364 (1885). ret

(305)  De uhellige fantasier og den uhellige grund (råd til en prædikant). - Du blev fremstillet for mig som værende i stor fare. Satan er på sporet af dig, og nogle gange har han hvisket behagelige fabler til dig og vist dig fortryllende billeder af en som han fremstiller som en passende ledsager for dig, end din ungdomshustru, dine børns moder. ret

(305)  Satan arbejder stålsat og utrættelig for at påvirke dit fald ned i hans besnærende fristelser. Han er opsat på at blive din lærer, og nu behøver du at sætte dig selv der, hvor du kan få styrke til at modstå ham. Han håber at lede dig ind i spiritualismens labyrint. Han håber at afvende din hengivenhed fra din hustru og fæstne den på en anden kvinde. Han ønsker at du lader dit sind dvæle ved denne kvinde indtil hun ved uhellige hengivenhed, bliver din gud. ret

(306)  (306) Sjælefjenden har vundet meget, når han kan lede (306) en af Jehovas udvalgte vagtfolk til fantasier, til at dvæle ved selskaber, i den kommende verden, med nogle kvinder han elsker, og stifte en familie deraf. Vi behøver ikke et sådant tiltalende billede. Alle sådanne synspunkter kommer fra fristerens sind. . . . ret

(306)  Det er blevet vist mig at åndelige fabler tager mange til fange. Deres sind er sensuelle, og hvis der ikke sker en forandring, vil dette vise sig at være deres ruin. Til alle som giver efter for disse uhellige fantasier, vil jeg sige: Stop; for Kristi skyld, stop lige hvor du er. Du er på forbuden grund. Vis anger, jeg bønfalder jer, og bliv omvendt. - Brev 231, 1903. (MM 100, 101.) ret

(306)  Fri kærlighed. - Jeg har set følgerne af denne uvirkelige opfattelse [spiritistiske og panteistiske] af Gud, i form af frafald, spiritisme og fri kærlighed. Tendensen til den frie kærlighed i disse lærdomme var så tilsløret, at det i begyndelsen var vanskeligt at klarlægge dens virkelige karakter. Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle kalde dette, før Herren lagde det frem for mig, men der blev sagt, at jeg skulle kalde det uhellig åndelig kærlighed. - vidnesbyrd 8 292 (1904). ret

(306)  Kærlighed er ikke sentimentalisme. - Den kærlighed og medfølelse, som Jesus vil, at vi skal udvise overfor andre har ikke noget med sentimentalitet at gøre, som er en snare for sjælen; det er en kærlighed af himmelsk oprindelse, som Jesus belyser både gennem forskrifter og eksempler. Men hvor ofte bliver vi ikke gjort fremmede for hinanden i stedet for at åbenbare denne kærlighed. . . . Følgen er, at vi bliver fremmede for Gud, vi får en forringet erfaring, og kristenlivets vækst bliver skadet. - YI, 20. okt., 1892. (SD 147.) ret

(306)  Forfalskningen identificeret. - Apostlen giver os denne påmindelse: "Kærligheden skal være oprigtig; afsky det onde, hold jer til det gode; vær hverandre hjerteligt hengivne i broderkærlighed; kom hverandre i forkøbet med at vise ærbødighed!" (Romerne 12,9.10) Paulus ønsker at vi skal skelne mellem den rene, uselviske kærlighed, der formidles ved Kristi Ånd og den (307) såkaldte "kærlighed", der bruges som skalkeskjul for alt det, der er indholdsløst og bedragerisk og som verden er fyldt med til bristepunktet. ret

(307)  Dette hykleri har forført mange mennesker og det ville udviske forskellen mellem ret og uret at være enig med overtræderen, i stedet for ærligt at påpege hans fejl. En sådan handlemåde er ikke et tegn på sandt venskab, men på hvad der bor i det kødelige hjerte. Mens den kristne altid vil være venlig, overbærende og tilgivende, føler han sig ikke tiltrukket af synden. Han afskyr det onde og holder fast ved det som er godt, selv om han må give afkald på den gudløses selskab og venskab. Kristi Ånd vil få os til at hade synden, mens vi er villige til at bringe et hvilket som helst offer for at frelse synderen. - vidnesbyrd 5 171 (1882). ret

(307)  Udvælge en ledsager. - Således vejledet, lad den unge kvinde kun vælge sådan en til sin livsledsager, som besidder rene, mandige karaktertræk, en, som er flittig, fremadstræbende og retskaffen, en, som frygter og elsker Gud. Lad en ung mand søge en til at stå ved hans side, som er skikket til at bære sin del af livets byrder, en, hvis indflydelse vil forædle og udvikle ham, og som vil gøre ham lykkelig ved sin kærlighed. - Slf 364 (1905). ret

næste kapitel