Sind, karakter og personlighed kapitel 38. Fra side 359 | ren side tilbage |
(359) Uddannelse har en evig dybde. - Uddannelse er en gerning, hvis virkning vil vise sig gennem de endeløse evigheder. - vidnesbyrd s. 6 154 (1900). ret (359) Genoprette harmonien i mennesket. - Det egentlige formål med uddannelsen er at genoprette Guds billede i sjælen. I begyndelsen skabte Gud mennesket i sit billede. Han gav det ædle egenskaber. Dets sind var sundt, og alle dets evner og kræfter var harmonisk afstemt. Men ved syndefaldet blev disse egenskaber fordærvet. Synden har vansiret og næsten udslettet Guds billede i mennesket. Det var for at råde bod herpå, at frelsesplanen blev lagt, og at mennesket fik en prøvetid. Den store hensigt med livet er at føre mennesket tilbage til det fuldkomne stade, som det befandt sig på ved sin skabelse. Dette er livets hovedhensigt. Det er forældres og læreres opgave at tjene dette guddommelige formål, når de tilrettelægger ungdommens uddannelse. Når de gør det, er de "Guds medarbejdere". - PP 309 (1890). ret (359) Alle evner skal udvikles. - Mennesker har fået alle deres åndelige, sjælelige og legemlige evner af Gud, for at de skal stræbe efter (360) at nå så langt som overhovedet muligt. Men vi skal ikke søge at nå dette høje mål blot for vor egen skyld. Vi skal ligne Gud, og hans fornemste karakteregenskab er kærlighed. Vi skal benytte hver eneste evne og egenskab, som Skaberen har skænket os, til hans ære og til menneskehedens højnelse. Når vi gør det, bruger vi vore evner på den reneste, ædleste og lykkeligste måde. - PP s. 310 (1890). ret (360) Sand uddannelse er bred. - Sand uddannelse er mere end at tage en bestemt slags studium. Det er bredtfavnende. Det inkluderer den harmoniske udvikling af alle fysiske og mentale evner. Den lærer kærlighed og frygt for Gud og en beredelse for at udføre livets pligter trofast. - CT 64 (1913) ret (360) Alsidig udvikling til enhver opgave. - De, der ønsker at være Guds medarbejdere, må stræbe efter fuldkommenhed såvel i legemlig som i åndelig henseende. Sand uddannelse består i at dygtiggøre de fysiske, åndelige og moralske kræfter til udførelsen af enhver opgave; den består i at opøve legeme, sind og sjæl til tjeneste for Gud. Det er en sådan uddannelse, der vil bestå og føre til evigt liv. - Kl. 343 (1900). ret (360) Alle kræfter skal nå deres højeste potentiale. - Gud har planlagt at colleget i Battle Creek skal nå en højere norm for intellektuel og moralsk dannelse, end nogen anden af den slags institutioner, i vort land. Den unge bør oplæres i, at det er nødvendigt at opdyrke deres fysiske, mentale og moralske kræfter, så de ikke blot kan nå de færdigheder indenfor videnskab, men, ved et grundigt Guds-kundskab, kan uddannes til at forherlige ham; så de kan udvikle en symmetrisk karakter og blive rede til at gøre nytte i denne verden og opnå moralsk udmærkelse for det evige liv. - vidnesbyrd 4 425 (1880). ret (360) Al slags videnskundskab er magt. - Skolerne der er oprettet iblandt os, medfører alvorlige (361) ansvar, fordi betydningsfulde ansvar er involverede. Vore skoler er på en særlig måde et skuespil for engle og mennesker. En videnskabskundskab er af al slags er kraft, og det er Guds mål at der skal undervises i avanceret videnskab på vore skoler, som en forberedelse på det arbejde der går forud for de afsluttende scenerne af jordens historie. Sandheden skal gå ud til jordens yderste grænser, ved agenter der er oplært til arbejdet. Men så længe videnskabskundskaben er en magt, er den kundskab som Jesus i person kom for at bibringe verden, så var det evangeliets kundskab. Sandhedens lys skulle glimte sine klare stråler ud til jordens yderste dele, og antagelsen eller afvisningen af Guds budskab er forbundet med sjælenes evige skæbne. - RH, 1. dec., 1891. (FE 186.) ret (361) Unge skal være tænkere. - Ethvert menneske, der er skabt i Guds billede, er udstyret med evner, der er beslægtet med Skaberens evner: personlighed, evne til at tænke og til at handle. De mennesker, i hvem denne kraft udfolder sig, er de mænd, der står med et ansvar, der er de ledende inden for store foretagender, og som øver indflydelse på karakteren. Det er den rette uddannelses opgave at udvikle disse evner, at oplære de unge til at være tænkende mennesker og ikke blot et spejlbillede af andre menneskers tanker. ret (361) I stedet for at begrænse deres studium til det, som mennesker har sagt eller skrevet bør de studerende vises hen til sandhedens kilder, til de store felter, der står åbne for forskning både i naturen og i åbenbaringen. De bør overveje pligtens og skæbnens store kendsgerninger og sjælen vil udvikle sig og blive styrket. I stedet for uddannede svæklinge kan læreanstalterne komme til at udsende mænd, som er i stand til at tænke og handle, mænd, der er omstændighedernes herre og ikke deres slave, mænd, som har en vid horisont, klare tanker og deres meningers mod. - Ud 17 (1903). ret (361) Sand uddannelse udvikler karakter. - Uddannelse og oplæring af unge er et vigtigt og alvorligt arbejde. Det store formål skulle være at udvikle karakteren rigtigt, så den enkelte kan (362) udrustes til at udføre det nuværende livs pligter og til sidst i fremtiden komme ind i det evige liv. Evigheden vil afsløre den måde dette arbejde er blevet udført på. Hvis prædikanter og lærere havde en klar fornemmelse af deres ansvar, ville vi se en anden tilstand i verden i dag. Men de er for snæversynede og har ikke store hensigter. De indser ikke betydningen af deres arbejde eller dets følger. - vidnesbyrd 4 418 (1880). ret (362) Den største værdi, er at opbygge karakter. - Eleverne (på Avondaleskolen) arbejder hårdt og trofast. De opnår kraftens styrke og i fasthed så vel som musklernes aktivitet. Det er den rigtige uddannelse der vil bringe unge mennesker frem fra vore skoler der ikke er svage og virkningsløse, der ikke har en ensidig uddannelse, men en alsidig fysisk, mental og moralsk oplæring. ret (362) Karakterens bygmestre må ikke glemme at lægge grunden som vil skabe en uddannelse af største værdi. Det vil kræve selvopofrelse, men det må gøres. Den fysiske oplæring vil, hvis det gøres ordentligt, berede for åndelig beskatning. Men den ene alene vil altid udgøre et utilstrækkeligt menneske. ret (362) Den fysiske belastning forbundet med åndelige anstrengelser holder sindet og moralen i en mere sund tilstand, (242) og et langt bedre arbejde kan gøres. Med den oplæring vil elever komme ud af vore skoler udannet til det praktiske liv, og i stand til at sætte deres intellektuelle evner til den bedste brug. Fysisk og mental udøvelse må være forbundet hvis vi vil være retfærdige overfor vore studerende. Vi har arbejdet på dette plan her (Australien) med fuldstændig tilfredshed, til trods for de vanskeligheder som eleverne måtte arbejde under. - SpT serie A, nr. 4, s. 16, 27. aug., 1895. (Vidnesb f. præd. s. 241.) ret (363) Mange forstår ikke sande principper. - Mange studerende har så travlt med at afslutte deres uddannelse at de ikke er grundige med noget af det de påtager sig. Få har mod og selvkontrol nok til at handle (363) efter princip. De fleste studerende forstår ikke uddannelsens sande formål, og handler ikke efterpå efter dette formål. De bruger deres tid på at studere matematik og sprog, medens de forsømmer et studium der er langt vigtigere for livets lykke og fremgang. Mange som kan udforske jordens dybder med geologi eller rejse hen over himlene med astronomer, viser ikke den mindste interesse for deres egne legemers forunderlige mekanisme. Andre kan fortælle præcis hvor mange ben der er i menneskeskelettet og beskrive hvert organ på kroppen præcist, og alligevel kender de ikke til sundhedslovene og sygdomskurerne som om livet blev styret af blind skæbne, i stedet af en bestemt urokkelig lov. - ST, 29. juni, 1892. (FE 71, 72.) ret (363) Uddannelse er ikke af hjernen alene. - Studerende som har fået bogkundskaber uden at kende til praktisk arbejde, kan ikke hævde at have fået en symmetrisk uddannelse. De kræfter som burde være brugt på forretninger af forskellig slags er blevet forsømt. Uddannelse består ikke kun af at bruge hjernen. Fysisk beskæftigelse er en del af den nødvendige oplæring for enhver ung. Der mangler en vigtig del af uddannelsen hvis den studerende ikke får lært at gå ind i nyttigt arbejde. - CT 307, 308 (1913). ret (363) Den fysiske og mentale del belastes lige meget. - Meget er blevet sagt og skrevet om vigtigheden af at optræne sindet til dets højeste tjeneste. Dette har nogle gange ført til den mening at hvis forstanden uddannes til at bruge dens bedste kræfter, vil den fysiske og moralske natur styrkes, til udvikling af hele mennesket. Tiden og erfaringen har vist sig at dette ikke passer. Vi har set mænd og kvinder gå frem som kandidater fra college, som på ingen måde kunne bruge den underfulde fysiske organisme, som Gud har givet dem, særlig godt. Hele legemet er indrettet til aktivitet, ikke til passivitet. ret (364) (364) Hvis de fysiske kræfter ikke belastes lige så meget som de mentale, belastes sidstnævnte for meget. Hvis ikke alle dele af menneskeorganismen gør sine tildelte opgaver, kan de mentale kræfter ikke bruges efter bedste evne i længere tid. Naturlige magter må beherskes af naturlige love og evnerne må uddannes til at arbejde harmonisk og i overensstemmelse med disse love. Lærerne på vore skoler kan ikke se bort fra nogen af disse enkeltheder, uden at svigte deres ansvar. Stolthed han få dem til at søge efter en højere verdslig standard efter forstandsmæssig kunnen, så at de studerende kan vise strålende resultater, men kommer det til faste kundskaber, er disse, som er nødvendige mænd og kvinder kan klare sig i enhver nødsituation i livet, kun delvist forberedt til at få livet til at lykkes. Deres mangelfulde uddannelse fører ofte til fiasko, uanset hvilken forretningsopgave de påtager sig. - vidnesbyrd 5 s. 522 (1889). ret (364) Ikke undfly livets byrder. - Lad denne tanke blive indprentet de unge, at uddannelsen ikke tilsigter at lære dem at undgå livets ubehagelige hverv og tunge byrder; men at dens formål er at lette arbejdet ved at lære dem bedre metoder og give dem et højere mål. Lær dem, at livets sande formål ikke er selv at sikre sig den størst mulige vinding, men at ære deres Skaber ved at udrette deres del af verdens arbejde og ved at række en hjælpende hånd til dem, der er svagere eller mere uvidende. - Ud 223 (1903). ret (364) Brug for harmonisk udvikling. - Den rette brug af sig selv er den mest værdifulde lektie, der kan læres. Vi skal ikke blot gøre hjerneabejdet og stoppe der, eller gøre fysiske øvelser og stoppe der; vi skal gøre bedst brug af de forskellige dele der udgør det menneskelige maskineri - hjerne, ben, muskler, hoved og hjerte. - YI, Apr. 7, 1898. (SD 171). ret (364) Uvidenheden øger ikke åndeligheden. - Unge mænd burde ikke gå i gang med at forklare (365) skrifterne og holde forelæsning over profetierne når de ikke har kendskab til de betydningsfulde bibelsandheder de prøver at forklare for andre. De kan være mangelfulde i de almindelige uddannelsesgrene og derfor ikke kunne gøre den mængde godt de kunne gøre hvis de havde en god skoles fordele. Uvidenhed er ikke grobund for nogen bekendende Kristi efterfølgers ydmygelse eller åndelighed. Det guddommelige ords sandheder kan bedst påskønnes af en forstandsmæssig kristen. Kristus kan bedst forherliges af dem som tjener ham med forstanden. Det store formål med uddannelse er at sætte os i stand til at bruge de kræfter Gud har givet os på en sådan måde så bibelreligionen bedst fremstilles og der arbejdes for Guds herlighed. - vidnesbyrd 3 s. 160 (1872). ret (365) Uddannelse kræver smertelige anstrengelser. - Lærere bør lede eleverne til at tænke og til selv at forstå sandheden klart. Det er ikke nok, at læreren forklarer og at eleven tror; forskertrangen må vækkes og eleven må ledes til at udtrykke sandheden med sine egne ord og således gøre det klart, at han indser dens vægt og gør anvendelse deraf. Ved omhyggelig anstrengelse bør de livsvigtige sandheder således indprentes i sindet. Dette kan måske blive en langsom fremgangsmåde; men den er mere værd end en hastig gennemgang af vigtige emner uden tilbørlig overvejelse. Gud forventer, at hans institutioner skal overgå verdens; for de er hans repræsentanter. Mænd, der har en sand forbindelse med Gud, vil vise verden, at et mere end menneskeligt redskab, står ved roret. - vidnesbyrd 6 154 (1900). ret (365) Sæt veldefinerede landemærker op. - Lad de unge sætte veldefinerede landemærker op, hvorved de kan vejledes i nødsituationer. Når en krise kommer kræver det aktive, veludviklede fysiske kræfter og et klart, stærkt, praktisk arbejdende sindelag; når et vanskeligt arbejde skal udføres, hvor hvert slag tæller, og forvirringer kun imødekommes ved at søge visdom fra Gud, så besvarer de unge (366) som har lært at overvinde vanskeligheder med et alvorligt arbejde medarbejdernes kald med: "Her er jeg, send mig." Lad unge mænds og unge kvinders hjerter være ligeså klar som krystal. Lad ikke deres tanker være trivielle, men helliget ved dydighed og hellighed. De kan ikke være det på andre måder. Med tankers renhed igennem åndens helligelse, kan deres liv renses, ophøjes og forædles. - Sp1 Serie B, nr. 1, s. 31, 32, juli 1900. ret (366) Vigtigt at der dannes rigtige vaner. - Det bør være enhver ungs faste fortsæt at sætte høje mål for alle hans livsværks planer. Sæt den standard, som Guds ord frembringer, ind i din styring for alle ting. Dette er den kristnes største pligt, og det bør også være den største fornøjelse. Opelsk respekt for dig selv fordi du er Kristi indkøbte ejendom. ret (366) Succesen med at danne rigtige vaner, fremgang i det som er ædelt og rigtigt, vil give dig en indflydelse som vil være til værdi. Lev for noget ved siden af selvet. ret (366) Hvis dine motiver er rene og uselviske, hvis du altid ser efter et arbejde, som nogen må gøre, hvis du altid er årvågen på at vise venlig opmærksomhed og udføre samvittighedsfulde handlinger, bygger du samvittighedsløst på dit eget monument. Dette er det arbejde som Gud kalder alle børn og unge at gøre. - SpT serie B, nr. 1, s. 32, juli 1900. ret (366) Selvunderholdning er en vigtig del af uddannelsen. - Mange studerende ville, mens de tilegner sig en uddannelse, opnå en meget værdifuld opøvelse, hvis de selv kunne betale deres underhold. I stedet for at pådrage sig gæld eller være afhængige af, at deres forældre måtte nægte sig noget, burde unge mænd og unge kvinder selv klare sig. På denne måde ville de komme til at forstå pengenes værdi og tidens, kræfternes og mulighedernes værdi og ville blive langt mindre fristet til at dyrke tomme og ødsle vaner. Når de således havde tilegnet sig en lærdom i økonomi, flid, selvfornægtelse, praktisk forretningssans og en fast viljekraft, ville dette vise sig at være en meget vigtig del af deres udrustning til at (367) tage kampen for tilværelsen op. Og hvis den studerende havde lært at hjælpe sig selv, ville det være et stort skidt hen imod at beskytte læreanstalterne mod den byrde af gæld, som så mange skoler har måttet kæmpe imod, og som har medvirket så stærkt til at lamme deres fulde brugbarhed. - Ud 223 (1903). ret (367) Uddannelse former et socialt netværk. - Samfundet er i uorden hele verden over, og en grundig reform er nødvendig. Den undervisning, som gives de unge, skal skikke og danne hele samfundet. - Slf s. 412 (1905). ret (367) Brug for skoler til at lære landbrug. - På denne måde kunne også vore skoler blive en virksom hjælp til at skaffe de mange arbejdsløse beskæftigelse. Tusinder af hjælpeløse og forsultne mennesker, der daglig er medvirkende til at øge forbryderverdenens rækker, kunne tjene deres brød og leve et lykkeligt, sundt og uafhængigt liv, hvis man kunne få dem til at udrette et dygtigt og flittigt arbejde inden for landbruget. - Ud 220 (1903). ret (367) Uddannelsen fortsætter gennem livet. - Fra Kristi skole graduerer de studerende aldrig. Der er både unge og gamle blandt de studerende. Dem som giver agt på den guddommelige læreres undervisning går hele tiden frem i sjælenes visdom, forfinelse og ædelsind, og derved er de forberedt til at gå i den højere skole, hvor væksten vil fortsætte ud i evigheden. - CT 51 (1913). ret (367) Sande ambitioner. - Kære unge, hvad er målet og hensigten med jeres liv? Er I ambitiøse for en uddannelse så I kan få et navn og en position i verden? Har I tanker I ikke tør give udtryk for, at I en dag må stå på den intellektuelle storheds højdedrag; så I kan sidde i rådgivende og lovgivende forsamlinger og hjælpe med at udfærdige love til nationen? Der er ikke noget galt i at tragte efter dette. Enhver af jer vil afsætte jeres mærke. Ingen af jer bør være tilfreds med middelmådige mål. Sæt høje mål og spar ikke på kræfterne for at nå standarden. - RH, 19. aug., 1884. (FE 82.) ret (368) (368) Den allervæsentligste kundskab. - De unge bør gå fremad så hurtigt og så vidt, som de kan i deres erhvervelse af kundskaber. . . . Lad dem meddele deres kundskaber til andre, efterhånden som de selv lærer. På denne måde vil de styrke deres evner og lære at bruge dem. Værdien af deres uddannelse bestemmes af den brug, som de gør af deres kundskaber. En lang tid anvendt til studium, uden at man gør sig nogen som helst anstrengelse for at meddele andre, hvad man har lært, viser sig ofte snarere at være til skade end til gaven for sand udvikling. I hjemmet som i skolen bør elevernes bestræbelse gå ud på at lære at studere og at meddele til andre den kundskab, han har erhvervet. Hvad hans kald end er, bør han både være en discipel og en lærer, så længe han lever. - Slf 407 (1905). ret (368) Den nødvendigste uddannelse vore unge kan få i dag, og som vil udruste dem for højere grader i skolen deroppe, er en uddannelse som vil lære dem at åbenbare Guds vilje for verden. - RH, 24. okt., 1907. (FE 512.) ret (368) Den nødvendigste kundskab er kundskaben om Gud og om den, som han har udsendt. ret (368) Ethvert barn og enhver ung person bør kende sig selv. Han bør have kendskab til den fysiske bolig, som Gud har givet ham, og de love, hvorved denne kan bevares i sund tilstand. Alle bør være grundigt fortrolige mod de almindelige skolefag, og de bør have en industriel uddannelse, der vil gøre dem til mænd og kvinder, som besidder praktisk dygtighed, skikkede til at udføre livets almindelige pligter. Hertil bør komme undervisning og praktisk erfaring i forskellige grene af missionsarbejde. - Slf 407 (1905). ret (368) "Hvilken 'universitetsuddannelse' kan stilles lige med dette?" - "Nær er Herrens dag, den store, . . . ." Og der er en verden, som må advares! Tusinder . . . . af de unge og ældre burde vie sig til dette arbejde . . . . . Enhver kristen pædagog . . . . . . bør opmuntre de unge der er betroet til ham, og stå dem bi under deres forberedelse til at gå ind i rækkerne. ret (369) (369) Der findes ingen arbejdsgren, hvor det er muligt for de unge at opnå større goder. . . . . . De er englenes medarbejdere eller rettere: de er de menneskelige virkemidler, ved hvis hjælp englene kan udrette deres tjeneste. Engle taler med deres stemmer og arbejder med deres hænder. Og de mennesker, der arbejder og samvirker med de himmelske kræfter, nyder godt af deres opdragelse og erfaring. Hvilken "universitetsuddannelse" kan sammenlignes med dette? - Ud 272 (1903). ret (369) At videregive kundskab er absolut nødvendig. - Det er nødvendig for at fuldføre deres uddannelse at de studerende har tid til missionsarbejde - tid til at blive fortrolig med familiers åndelige behov, i samfundet omkring dem. De bør ikke belastes med studier så de ikke har tid til at bruge den kundskab de har fået. De bør opmuntres til at lave alvorligt missionsarbejde, for dem i vildfarelse, blive bekendt med dem og bringe dem til sandheden. Ved at arbejde ydmygt, søge visdom fra Kristus, bede og våge i bøn, kan de give andre den kundskab, som har beriget deres liv. - CT 545, 546 (1913). ret |