Sind, karakter og personlighed kapitel 59. Fra side 545 | ren side tilbage |
(545) (545) Enhver handling påvirker karakteren — Hver handling i livet, hvor uvæsentlig den end er, har sin indflydelse på karakterens dannelse. En god karakter er kosteligere end timelige besiddelser og den opgave at danne den, er den ædleste, et menneske kan beskæftige sig med. — Vidnesbyrd for menigheden 4:657 (1881). ret (545) Sindet er haven, karakteren er frugten — Ethvert talent i mennesket er en arbejdsmand, der bygger for tid og for evigheden. Dag for dag vokser strukturen, selvom ejeren ikke er klar over det. Det er en bygning som enten må stå som et advarende fyr, på grund af dets vanartethed, eller som en struktur, som Gud og englene vil beundre for dets harmoni med den guddommelige Model. ret (545) De mentale og moralske kræfter som Gud har givet os, udgør ikke karakteren. De er talenter, som vi skal udnytte og som, hvis de udnyttes rigtigt, vil danne en rigtig karakter. Et menneske kan have dyrebare frø i sin hånd, men det frø er ikke en frugthave. Frøet må udsås før det kan blive til et træ. Sindet er haven, karakteren er frugten. Gud har givet os vore evner til at opdyrke og udvikle. Vor egen kurs fastsætter vor karakter. Ved oplæring af disse kræfter, så at de afstemmer og danner en værdifuld karakter, har vi her et arbejde som ingen andre end vi selv kan gøre. — Vidnesbyrd for menigheden 4:606 (1881). ret (546) (546) En ædel karakter er formet af hårde kampe med selvet — Men Kristus har ikke givet os nogen vished for at det er let at opnå en fuldkommen karakter. Man arver ikke en ædel, fuldkommen karakter. Den kommer ikke til os ved et tilfælde. En ædel karakter opnås ved personlige anstrengelser formedelst Kristi fortjeneste og nåde. Gud giver os talenterne, de åndelige evner og kræfter; vi danner karakteren. Den dannes gennem hårde og bitre kampe med vort eget jeg. Vi må stride og kæmpe mod nedarvede tilbøjeligheder. Vi må nøje ransage os selv og ikke tillade, at et eneste ugunstigt karaktertræk går upåagtet hen. — Kristi lignelser, 343 (1900). ret (546) Meditation og handling er nødvendig — Abstrakt meditation er ikke nok; travlt arbejde er ikke nok; begge er nødvendige for at danne en kristen karakter. — Vidnesbyrd for menigheden 5:113 (1882). ret (546) Udvikle gode mentale vaner — Ønsker vi at danne en karakter, som er antagelig for Gud, må vi udvikle rigtige vaner i vort kristenliv. For vækst i nåden såvel som for selve det åndelige liv er daglig bøn lige så nødvendig, som timelig næring er det for vort legemlige velvære. Vi bør vænne os til ofte at løfte vort sind op til Gud i bøn. Vil tankerne flakke omkring, må vi hente dem tilbage; ved ihærdig anstrengelse vil dette efterhånden falde let. Vi kan ikke uden fare skille os fra Kristus et eneste øjeblik. Vi kan have hans ledsagelse ved hvert et skridt, men kun på betingelse af, at vi efterkommer de vilkår, han har stillet. — The Review and Herald, 3. maj, 1881. (Det virkelige liv, 102.) ret (546) Alvorligt fortsæt og stadig renhed er absolut nødvendig — Grundighed er nødvendig for at få fremgang i karakteropbyggelsen. Der må være et alvorligt fortsæt (547) for at gennemføre Bygmesterens plan. Tømmeret må være solidt. Intet skødesløst og upålideligt arbejde kan accepteres, for dette vil fordærve bygningen. Hele menneskevæsenets kræfter skal lægges i arbejdet. Det kræver menneskehedens styrke og energi; ingen reserver skal gå til spilde på uvæsentlige ting. . . . Der må anstrenges alvorligt, omhyggeligt og vedholdende for at bryde med verdens sæder, grundregler og forbindelser. Dybe tanker, alvorligt forsæt, vedholdende renhed er absolut nødvendig. — Særlige vidnesbyrd om Uddannelse, 75, 76, c1897. (Råd til forældre, lærere og studerende, 62.) ret (547) Hold målet for øje — Peter siger: “Sæt netop derfor al iver ind på i jeres tro at vise dyd, i dyden indsigt, i indsigten afholdenhed, i afholdenheden udholdenhed, i udholdenheden gudsfrygt, i gudsfrygten broderkærlighed og i broderkærligheden kærlighed til alle.” (2 Peter 1,5-7) . . . . ret (547) Når I begynder er det ikke nødvendigt at have alle disse på hinanden følgende skridt i tanke og regne med dem alle; men idet I vender blikket mod Jesus og kun har Guds ære for øje, vil I gøre fremskridt. I kan ikke nå Kristi fyldes mål af vækst på en dag, og I ville gå til grunde i fortvivlelse, dersom I kunne se alle de vanskeligheder, som man støder på og må overvinde. I skal kæmpe med Satan, og han vil ved alle mulige kunstkneb prøve på at lede jeres tanker bort fra Kristus. — The Youth’s Instructor, 5. januar, 1893.(Budskaber til de unge, 17.) ret (547) Trofasthed i små ting (Råd til en ung mand) — Dit tilfælde er i nogle henseender ligesom Naamans. Du tager ikke i betragtning at, for at udvikle en kristen karakter, må du nedlade dig til trofasthed i det små. Selvom de ting du kaldes til er små i dine øjne, er de dog pligter som du må udrette så længe du lever. En forsømmelse af disse ting vil danne en stor mangel i din karakter. Du, min kære dreng, bør uddanne dig selv til trofasthed i det små. Hvis du ikke gør dette kan du ikke behage Gud. Du kan ikke vinde kærlighed og hengivenhed hvis du ikke gør lige det du bliver påbudt, villigt og med glæde. Hvis du ønsker at dem du bor sammen med skal holde af dig, må du vise kærlighed og respekt for dem. — Vidnesbyrd for menigheden 2:310 (1869). ret (548) (548) Karakteren skal prøves — Det gør en stor forskel om materialet bruges i karakteropbyggelsen. Guds længe ventede dag vil snart prøve ethvert menneskes arbejde. ”Den bryder frem med ild, og ilden skal prøve, hvordan enhvers arbejde er.” Ligesom ilden afslører forskellen mellem guld, sølv og dyrebare stene, og træ, hø og strå, sådan vil dommens dag prøve karaktertrækkende, vise forskellen mellem de karaktertræk der dannes efter Kristi lighed, og karaktertrækkende der dannes efter det hjertes selviske hjerte. Al selviskhed, al falsk religion vil så vise sig sådan som det er. Materialernes værdiløshed vil optæres; men guldet i den sande, enkle og ydmyge tro vil aldrig miste sin værdi. Det kan aldrig fortæres; for det er uforgængeligt. En time i overtrædelse vil ses som et stort tab, medens Herrens frygt vil ses som begyndelsen til visdom. Selvføjelighedens fornøjelse vil gå tabt som strå, medens de holdbare princippers guld, fastholdes, for enhver pris, vil stå for evigt. — The Review and Herald, 11. december, 1900. (S.D.A. Bibelkommentaren 6:1087, 1088.) ret (548) Udisciplinerede karaktertræk er uharmoniske — En karakter, der tildannes af omstændighederne, er omskiftelig og uharmonisk, en samling af modsætninger. De, der besidder den, har intet højt mål eller forsæt i livet. De øver ingen forældende indflydelse på andres karakter. De har intet formål og ingen kraft. — Vidnesbyrd for menigheden 4:657 (1881). ret (548) Ingen kan skade karakteren mere end vi selv — Vi kan forvente at falske efterretninger vil være i omløb omkring os; men hvis vi følger den lige vej, hvis vi forbliver ligegyldig over for disse ting, vil andre også blive ligegyldige. Overlad plejen af dit omdømme til Gud. . . . Bagtalelse kan overvindes ved vor levemåde, den skal ikke overvindes ved vredesord. Lad vor store bekymring være at handle i Gudsfrygt og vise vor (549) optræden at disse efterretninger er falske. ret (549) Ingen andre end og selv kan skade vor karakter mere. Det er de svage træer og vaklende huse der hele tiden skal stives af. Når vi selv er så ivrige efter at beskytte vort omdømme mod angreb udefra, giver vi indtryk af at det ikke er ulasteligt for Gud og at det derfor hele tiden må holdes ved lige. — MS 24, 1887. (3 BC 1160, 1161.) ret (549) Kontrolleret af viljen — Du kan ikke beherske dine impulser og følelser, som du skulle ønske, men du kan kontrollere viljen og du kan gøre en fuldstændig forandring i dit liv. Ved at overgive din vilje til Kristus, vil dit liv blive skjult med Kristus i Gud og forbundet med den magt, som er over alle fyrstendømmer og magter. Du vil få styrke fra Gud som vil knytte dig fast til sin styrke; og et nyt lys, ja en levende tros lys vil det blive muligt for dig at opnå. . . . . Du vil komme i besiddelse af en kraft, en alvor og en ligefremhed, der vil gøre dig til et skinnende redskab i Gud hånd. — Vidnesbyrd for menigheden 5:514, 515 (1889). ret (549) Mangler kan overvindes. — Lad ingen sige: "Jeg kan ikke gøre noget for at rette på mine karaktermangler". Hvis du kommer til den slutning, er det ganske sikkert, at du vil gå glip af det evige liv. Umuligheden har sin grund i din egen vilje. Hvis du ikke vil, kan du ikke rette på dem. Den virkelige vanskelighed opstår på grund af et vanhelligt og fordærvet hjerte og uvillighed til at underkaste sig Guds ledelse.— Kristi lignelser, 344 (1900). ret (549) Når hjertet renses, bliver alt anderledes. Karakterens forvandling er et vidnesbyrd for verden om, at Kristus bor i hjertet. Guds Ånd giver sjælen nyt liv og bringer tankerne og ønskerne i harmoni med Kristi vilje. Menneskesjælen omskabes i Guds billede. Svage og fejlende mænd og kvinder viser verden, at nådens forløsende kraft (550) kan gøre den ufuldkomme karakter symmetrisk og få den til at bære rig frugt.— Profeter og konger, 116 (1917). ret (550) Mangelfulde karaktertræk er nogle gange nedarvede — I omgangen med børn og unge er der er alle slags karaktertræk at have med at gøre, og deres sind er let påvirkelige. Mange af de børn, som går på vore skoler, har ikke haft en ordentlig opdragelse hjemmefra. Nogle er blevet overladt til at gøre hvad det behagede dem; andre er blevet kritiseret og mistet modet. De er blevet udvist megen elskværdighed og venlighed; Der er blevet sagt få billigende ord. De har arvet deres forældres karaktermangler, og disciplinen i hjemmet har ikke været til hjælp for dannelsen af den rette karakter. — Råd til forældre, lærere og studerende, 192 (1913). ret (550) Manglerne styrkes inden for årene — Børn lærer lektier, som ikke er nemme at få ud af hovedet. Selvom om de er underlagt stærke restriktioner eller der forlanges hårde studier af dem, appellerer de til deres ukloge forældre efter forståelse og eftergivenhed. Derved anspores der til en hvileløshed og skolen i helhed lider af en demoraliserende indflydelse, og lærernes byrde bliver meget tungere. Men det største tab bæres af ofrene for forældrenes forkerte ledelse. Karaktermangler, som en korrekt opdragelse ville have rettet, overlades til styrke inden for årene, og ødelægger og måske udsletter karakterindehaverens nytte. — The Review and Herald, 21. marts, 1882. (Grundsætninger i kristen Uddannelse, 65.) ret (550) Eftergivenhed rokker ved karakteren — I nogle familier er barnets ønsker lov. Det får alt, hvad det ønsker. Alt, hvad det ikke kan lide, bliver det opmuntret til ikke at kunne lide. Denne eftergivenhed antages at kunne gøre barnet lykkeligt, men det er netop den, som gør det rastløst, misfornøjet og utilfreds med alt. Eftergivenhed har ødelagt dets lyst til enkel og sund (551) føde og til en enkel og sund brug af tiden; tilfredsstillelse har bragt denne karakter ud af ligevægt for tid og evighed. — MS 126, 1897. (Barnet i hjemmet, 264.) ret (551) Sind og hjerte skal disciplineres — Børn, der får lov til at gøre, som de vil, er ikke lykkelige. Det ukuede hjerte har ikke i sig selv faktorer som hvile og tilfredshed. Sind og hjerte må opdrages og underlægges passende begrænsninger, for at karakteren kan komme i harmoni med de vise love, der styrer vort væsen. Rastløshed og utilfredshed er en frugt af selviskhed og overdreven nydelse. Hjertets jord, vil, ligesom en have, frembringe ukrudt og tornebuske, hvis de smukke blomsters frø ikke sås der og får pleje og pasning. Ligesom det er i den synlige natur, sådan er det med mennesket. — Vidnesbyrd for menigheden 4:202, 203 (1876). ret (551) Vaner der formes i unge markerer livsvejen — Gennem de tanker og følelser, der næres i de første år, bestemmer hver eneste ung sit livsløb. Gode, retskafne, mandige vaner, der dannes i ungdommen, vil blive en del af karakteren og vil almindeligvis præge den enkeltes optræden livet igennem. De unge kan blive lastefulde eller retskafne, efter hvad de vælger. De kan lige så godt udmærke sig ved sande og ædle bedrifter som ved store forbrydelser og ondskab. — The Signs of the Times, 11. oktober, 1910. (Barnet i hjemmet, 188.) ret (551) En dag-for-dag erfaring — Intellektet tager bestandig form efter muligheder og fordele, som bliver godt eller dårligt benyttet. Dag for dag former vi karakterer, som enten stiller eleverne under prins Immanuels banner som veldisciplinerede soldater eller under mørkets fyrstes banner som oprørere. Hvilken af delene skal det være? — The Gospel Herald, januar, 1880. (Barnet i hjemmet, 194.) ret (551) Hvordan karakteren formes — Det er et meget fint arbejde at have med menneskesind at gøre. Den disciplin der er nødvendig for (552) den ene vil skade den anden; lad derfor forældre studere deres børns karaktertræk. Lad dig aldrig afbryde og handle ud fra impulser. ret (552) Jeg har set en moder snuppe noget ud af hendes barns hænder, som var givet som gave, og barnet ville ikke forstå dette afsavn. Den lille brød ud i skrig, for det følte sig mishandlet og såret. For at forældrene kunne stoppe disse skrig, gav de barnet en skarp irettesættelse, og udadtil var denne stridighed ovre. Men stridigheden efterlod sit indtryk på barnet ømme sindelag, og det kunne ikke hviskes så nemt ud. Jeg sagde til moderen: ”Du har forurettet dit barn. Du har såret dets sjæl og mistet sin tillid til dig. Hvordan dette udbedres ved jeg ikke.” ret (552) Denne moder var meget uklog; hun fulgte sine følelser og handlede ikke forsigtigt, ved at ræssonere fra årsag til virkning. Hendes hårde, skadelige ledelse oprørte de værste lidenskaber i hendes barns hjerte. Det er det allerværste at handle impulsivt når familien skal styres. Når forældre samtykker med deres børn på en sådan måde, er det den mest ulige kamp som pågår. Hvor uretfærdigt er det at lægge årevis af styrke og modenhed op imod et hjælpeløst og uvidende lille barn! Enhver udfoldelse af vrede fra forældrenes side bekræfter oprøret i barnets hjerte. Det er ikke gennem en handling at karakteren dannes, men ved gentagende handlinger at vaner fæstnes og karakteren bekræftes. For at få en Kristus-lignene karakter er nødvendigt at handle på en Kristus-lignende måde. Kristne vil udvise et helligt temperament, og deres handlinger og impulser vil anspores af Helligånden. — The Signs of the Times, 6. august, 1912. ret (552) Udholdenhedens nødvendighed — Skal vi udvikle en kristelig karakter, er det af største vigtighed, at vi bliver ved med at gøre det rette. Jeg vil gerne indprente i vor ungdom betydningen af at være udholdende og energiske i deres karakterdannelse. Det er nødvendigt helt fra de tidligste år at indrette (553) den strenge retskaffenheds princip i karakteren, så at ungdommen kan nå op til det højeste mål af mandighed og kvindelighed. De bør altid erindre, at de er blevet købt for en høj pris hvorfor de skal ære Gud i deres legemer og deres ånd, som tilhører ham. — The Youth’s Instructor, 5. januar, 1893. (Budskaber til de unge 17, 257.) ret (553) Nyttighed afhængig af personlig beslutning — Selv om forældrene nok er ansvarlige for sine sønners og døtres karakterudvikling, uddannelse og opdragelse, er det alligevel sandt at vor stilling og vor brugbarhed i verden for en meget stor del afhænger af vore egne beslutninger og handlinger. Daniel og hans medbrødre havde fordelen af at have fået en korrekt opdragelse og uddannelse i sine tidlige ungdomsår. Men disse fordelene alene kunne ikke have gjort dem til det de blev. Tiden kom da de måtte handle selvstændigt og da blev deres fremtid afhængig af den kurs som de selv havde valgt. Da prøven kom, besluttede de at være tro mod den undervisning som de havde fået i sin barndom. Herrens frygt, som er begyndelsen til visdom, var selve grundvolden til deres storhed. Guds Ånd styrkede alle gode hensigter og ædle beslutninger. — Kristen mådehold og bibelhygiejne, 28, 1890. (Råd og vink, 24.) ret (553) En farlig og falsk filosofi — Spiritismen hævder, at mennesker er halvguder, som ikke er faldet i synd; at »enhver er sin egen dommer;« at»sand kundskab stiller mennesket over alle love;« at »alle synder, der bliver begået, er uskyldige;« thi »alt, hvad der er til, er rigtigt,« og »Gud dømmer ingen.« Den siger, at de laveste blandt mennesker befinder sig i Himmelen, og at de dér bliver æret højt. Således erklæres det over for alle mennesker: »Det har ikke noget at sige, hvad du gør; lev, som du har lyst til, Himmelen er dit hjem!« Således bringes en mængde mennesker til at tro, at begæret er den vigtigste lov, at tøjlesløshed er frihed, og at mennesket kun skal stå til regnskab over for sig selv. — Uddannelse, 230 (1903). ret (553) Hvordan vi vinder sejr — Vi må imidlertid gå løs på alle hindringer, der kommer på vor vej, og overvinde dem en efter en. (554) Dersom vi sejrer over den første vanskelighed, vil vi blive styrket til at møde den næste, og ved enhver bestræbelse, vil vi blive bedre i stand til at gøre fremskridt. Ved at se på Jesus, kan vi blive sejrvindere. Det er ved at fæste blikket på vanskelighederne og trække os tilbage i den alvorlige kamp for sandheden, at vi bliver svage og troløse. —The Youth’s Instructor, 5. januar, 1893. (Budskaber til de unge, 17, 257.) ret (554) Give alt hver dag — Vi kan bestige de højeste bjergtoppe ved at tage et skridt ad gangen, og til sidst kan vi nå til den øverste bjergtinde. I må ikke lade jer kue af den store mængde arbejde, som I skal udføre i jeres levetid, for der forlanges ikke, at I skal gøre det alt sammen på en gang. Brug hele jeres livskraft til hver dags gerning og drag nytte af alle værdifulde anledninger, idet I værdsætter den hjælp, som Gud giver eder, og går opad på fremskridtets stige trin for trin. Husk, at I kun skal leve en dag ad gangen, og at de himmelske regnskabsbøger vil vise, hvorledes i har værdsat hver dags privilegier og anledninger. Må I da gøre fremskridt hver dag Gud har givet jer, så at I til sidst kan høre Mesteren sige: "Vel gjort, du gode og tro tjener." (Matt. 25,21).— The Youth’s Instructor, 5. jan, 1893. (Budskaber til de unge, 17.) ret |