Sind, karakter og personlighed kapitel 73. Fra side 665 | ren side tilbage |
(665) (665) [Se Kapitel 88, “Negativ indflydelse på sindet.”] (665) Sindet skal oplæres. — Sindet er det bedste vi har; men det må oplæres til at studere, til at reflektere i Kristi skole, det bedste uddannelsessted verden nogen sinde har kendt til. Den kristne medarbejder må vokse. Han må opbygge en karakter til nyttighed; han må uddanne sig selv til at modstå hårdhed, og være klog til at planlægge og udføre i Guds værk. Han må være et menneske med et rent sind og rent sprog, - én som vil afstå fra alt der ligner ondskab, og ikke give anledning til at bebrejdelse trods hans uopmærksomhed. Han (666) må være sandruelig i hjertet; i hans mund må der ikke findes svig. — The Review and Herald, 6. januar, 1885. ret (666) Han (Kristus) døde for mig så jeg kunne være velsignet og så hans glæde kunne blive i mig. Derfor holder jeg mit sind på det spor, jeg uddanner det, jeg øver det; jeg træner min tunge, jeg træner mine tanker; jeg træner der er til mit navn så jeg fæstner det til Jesus Kristus. — MS 36, 1891. ret (666) Hver evne i sindet, hvert ben i kroppen, hver muskel i knoglerne, viser at Gud har indrettet dette til at blive brugt, ikke forblive i passivitet. — Vidnesbyrd for menigheden 4:411 (1880). ret (666) Den rette tænkemåde er den eneste sikkerhed — Det eneste trygge for noget menneske er at tænke rent. Som en person "tænker i sit hjerte, sådan er han" (Ordsp 23,7) Evnen til at holde sig selv i ave styrkes ved øvelse. Det, som til at begynde med synes vanskeligt, vil efterhånden blive let, indtil rigtige tanker og handlinger bliver til en vane. Hvis vi vil, så kan vi vende os bort fra alt, hvad der er lavt og værdiløst, og hæve os op på et højt trin. Vi kan blive agtede af menneskerne og elskede af Gud. — I den store Læges fodspor, 500 (1905). ret (666) Kristus-centreret tankegang — Din sidste tanke om aftenen, din første tanke om morgenen, skulle være om ham i hvem dit håb om evigt liv ligger.—Brev 19, 1895. (HC 116.) ret (666) En handlekraft må udvikles — Den handlekraft og energi, den fasthed og styrke i karakteren, som åbenbarede sig i Kristus, skal også udfolde sig i os gennem den samme opøvelse, som han selv gennemgik. Og den nåde, som han modtog, gælder også for os. — Den store mester, 73 (1898). ret (666) Anstrengelserne står i forhold til målet — Gud må være midtpunkt for vore tanker. Vi må gøre alvorlige bestræbelser for at overvinde det naturlige hjertes tilbøjeligheder. Vore anstrengelser, vor selvfornægtelse og udholdenhed (667) må stå i forhold til den uhyre værdi af det mål, vi stræber efter at nå. Alene ved at fejre, ligesom Kristus fejrede vil vi kunne vinde livets krone. — I den store Læges fodspor, 463 (1905). ret (667) At tænke for dig selv — Hvis du lader en anden få lov til at tænke for dig, vil du få forkrøblet energi og evner. Der er mange hvis intellekt er skrumpet fordi de indskrænker sig selv til at dvæle på almindelige emner. Du skulle kæmpe med tankeproblematikker som kræver at du bruger de bedste sindsevner du råder over. — The Review and Herald, 16. april, 1889. ret (667) Hjertets forædling læres i Kristi skole — Virkelig finhed i tankegang og optræden læres bedre i den Guddommelige Lærers skole end ved at overholde en række regler. Når hans kærlighed trænger ind i hjertet, giver den sindet disse forædlende træk, som former det til en lighed med hans eget. Denne form for dannelse, giver en himmelsk værdighed og sans for sømmelighed. Den giver et mildt sind og et elskeligt væsen, som aldrig kan sidestilles med det moderne samfunds overfladiske politur. — Uddannelse, 243 (1903). ret (667) Mental disciplin nødvendig — Det er en stor velsignelse at eje evnen til at samle tankerne om den gerning, man har for sig. Gudfrygtig ungdom bør stræbe efter at udføre deres pligter med omtanke og gøre deres allerbedste, idet sindet udelt dvæler ved deres forehavende. De bør forstå, hvad der er deres forhåndenværende pligter, og så udføre dem uden at lade sindet fare hid og did, men samle sig om det, der ligger for. Den slags mental øvelse er nyttig for hele livet. De, der lærer at samle deres tanker om det, de har for sig, hvor småt det end må synes at være, vil blive til nytte i verden. — The Youth’s Instructor, 20. august, 1903. (Budskaber til unge, 84.) ret (667) Forholdet til hinandens tanker — Nogle mennesker er mere som en gammel antikvitetshandel, en noget andet. Mange ukorrekte stykker og ender af sandhed er taget op og (668) gemt bort der; men de ved ikke hvordan de skal bringe dem på en klar og sammenhængende måde. Det er den forbindelse at disse tanker har til hinanden som giver dem værdi. Enhver idé og udtalelse bør være som tæt knyttede, ligesom led i en kæde. Når en prædikant smider en masse ud for folk, som de skal samle op og sætte i orden, så er hans arbejde gået tabt, for der er kun få der vil gøre dette.— The Review and Herald, 6. april, 1886. (Evangelisering, 648, 649.) ret (668) Hvorfor sindet bliver på et lavt niveau — Hvis det menneskelige sind bliver på et lavt niveau, så er det generelt fordi det bliver overladt til at håndtere almindelige fakta og ikke bliver brugt til og øvet i at forstå store og ophøjede sandheder, som kommer til at bestå i al evighed. Disse litterære selskaber udøver næsten universelt en indflydelse der er det stik modsatte af hvad de hævder; de er til stor skade for ungdommen. Dette behøver ikke at være tilfældet, men fordi uhellige mennesker tager ledelsen, fordi verdslige vil have at tingene kører efter deres hoved, er deres hjerter ikke i harmoni med Jesus Kristus. De befinder sig i Kristi fjenders rækker, og de ville ikke være tilfredse med den slags underholdning som ville styrke og fæste medlemmerne i samfundet i åndelighed. Lav og billig underholdning bliver bragt ind; den er ikke ophøjende eller uddannende, men underholder kun. — MS 41, 1900. ret (668) Dvæle ved ubetydelige ting — Under gåturen vil sindet hele tiden være i gang. Hvis det dvæler ved ubetydelige ting, vil forstanden forklejnes og svækkes. Der kan være nogle spredte tankeglimt; men sindet disciplineres ikke til stadig og besindig refleksion. Der er temaer som kræver alvorlig overvejelse. . . . Når der dvæles ved disse temaer af evig interesse, styrkes sindet og karakteren udvikles. — The Review and Herald, 10. juni, 1884. ret (668) Tanker gør et uudsletteligt indtryk på sjælen — Hold dig fra alt ondt. Almindelige synder, uanset hvor ubetydelige de bliver anset for at (669) være, vil svække din moralske sans og udslette de indre indtryk som Helligånden efterlader. Tankernes karakter efterlader sit aftryk i sjælen, og alle lave samtaler forurener sindet. Alt ondt virker til deres ruin som begår det. Gud kan og vil tilgive den angrende synder, men selv om han er tilgivet så er sjælen skadet; kraften i den ophøjede tanker som er mulig for det uskadede sind, er ødelagt. Igennem alle tider bærer sjælen disse ar. Lad os søge efter den tro der arbejder igennem kærlighed og renser hjertet så vi kan repræsentere Kristi karakter til verden. — The Review and Herald, 8. december, 1891. (Grundsætninger for kristen Uddannelse, 195.) ret (669) Omgiv sjælen af en ren atmosfære — Ingen må være ubeskedne eller påtrængende, men vi skal i stilhed leve efter vor tro, med blikket kun rettet mod Guds ære. ..... Så vil vi komme til at skinne som lys i verden, uden larm eller gnidninger. Ingen behøver at fejle, thi Han er med dem, som er viis til at råde, den ypperste til at arbejde og mægtig til at udføre sine planer. Han virker gennem sine hjælpere, de synlige og de usynlige, de menneskelige og de guddommelige. Denne opgave er stor og vil blive udført til Guds ære, hvis alle, der har med den at gøre, vil få deres handlinger til at harmonere med deres bekendelse af tro. Renhed i tanken er uundværlig i arbejdet for at påvirke andre. Sjælen må være omgivet af en ren og hellig atmosfære, en atmosfære, der kan tjene til at nære det åndelige liv hos alle dem, der indånder den. — Brev 74, 1896. (Guds sønner og døtre, 5. nov.) ret (669) Alle kræfter skal bruges (til en ung kvinde) — Sjælens liv kan ikke blive opretholdt hvis ikke det bliver underlagt Guds vilje. Alle vores kræfter skal blive sat ind i udførelsen af den guddommelige vilje. Vores tanker, hvis de bliver fæstnet på Gud, vil blive ledet af guddommelig kærlighed og kraft. Så, mit kære barn, lev ved de ord som udgår af Kristi læber. Må Herren styrke, velsigne og lede dig. Bliv ved at gå fremad og tro på at hvis du spørger, så vil du modtage. — Brev 339, 1905. ret (670) (670) Kristus ændrer tankerne — Kristus kom for at give deres [mennesker] tanker og hu en anden retning. —Vidnesbyrd for menigheden 1:196 (1859). ret (670) Ligesom blomsten vender sig til solen — Oplad sindet og vend det mod det høje, så at Gud kan give os en forsmag på den himmelske atmosfære. Det er muligt for os at holde os så nær til Gud, at vore tanker i enhver uventet prøve vil vende sig mod ham lige så naturligt, som blomsten vender sig mod solen.—Vejen til Kristus, 147 (1892). ret (670) Forandring begynder med tankerne — Ordene ”Et nyt hjerte vil jeg give jer” (Ezekiel 36,26) betyder, ” Et nyt sind vil jeg give jer.” Denne forandring af hjertet der finder sted kommer altid sammen med en meget tydelig forståelse af den kristnes pligt, en forståelse af sandhed. Den klarhed som præger vores syn på sandheden står i proportion til vores forståelse af Guds ord.— Råd til forældre, lærere og studerende, 452 (1913). ret (670) Vi vil have at Guds forandrende nåde overtager vores tanker. Vi kan tænke onde tanker, det kan være at vi bliver ved med at fæstne vores tanker på tvivlsomme emner, men hvad gør dette for os? Det former hele vores erfaring efter det vi ser på. Men ved at se på Jesus bliver vi forandret i hans billede. Den levende Guds tjener ser med et bestemt formål. Øjnene er helligede, ørerne er helligede, og dem som vil lukke deres øjne og ører for ondt, vil blive forandret. — MS 17, 1894. ret |