Sind, karakter og personlighed kapitel 77. Fra side 697 | ren side tilbage |
(697) (697) [Se Kap. 3, “Psykologiens farer.”] (697) Brug for mere end verdslig videnskab — Lad os gå til Guds Ord for at få vejledning. Lad os søge efter et "Så siger Herren". Vi har haft nok af menneskelige metoder. Den som har oplært sit sind bare i verdslig videnskab, kan ikke forstå det som hører Gud til; men når det samme sind bliver omvendt og (698) helliget, vil det kunne se den guddommelige kraft i Ordet. Kun det sind og det hjerte som er renset ved Åndens helliggørelse, kan fatte himmelske ting. — Evangeliets tjenere, 231 (1915). ret (698) Satan bruger sindets videnskab — Jeg har fået vist at vi må beskyttes på hver side og udholdende modstå Satans list og indtrængen. Han har forvandlet sig selv til en lysets engel og bedrager tusinde og tager dem til fange. De fordele han tager af videnskaben om menneskesindet er kolossal. Her lister han sig ubemærket ind, ligesom en slange, for at fordærve Guds værk. Kristi mirakler og gerninger vil han få til at se ud som et resultat af menneskelig dygtighed og kraft. ret (698) Hvis han skulle gøre et åbent og frækt angreb på kristendommen, vil det bringe den kristne i sorg og pine for fødderne af sin Forløser og hans stærke og mægtige Befrier vil jage den frække modstander på flugt. Han forvandler derfor sig selv til en lysets engel og arbejder på sindet for at lokke os fra den eneste sikre og rigtige sti. Frenologiens, psykologiens og hypnosens videnskab [Se note i Kap. 3] er den kanal hvor igennem han kan komme mere direkte til denne slægt og arbejder med den kraft, der ligner anstrengelserne ved prøvetidens afslutning. — Vidnesbyrd for menigheden 1:290 (1862). ret (698) Satan kender godt sindets egenskaber — I tusinde år har Satan eksperimenteret med menneskesindets egenskaber, og han har lært det godt at kende. Ved sine hårfine metoder i disse sidste dage, kæder han menneskesindet sammen med sit eget, gennemsyrer det med hans tanker; og han gør sit arbejde på en så bedragerisk måde, at dem som accepterer hans vejledning ikke er klar over at de ledes af ham ved hans vilje. Den store bedrager håber derved at forvirre mænds og kvinders sind (699) at ingen andre end hans stemme vil blive hørt.—brev 244, 1907. (.) ret (699) Der fremlægges nye teorier — Det sandhedens budskab, som Gud vil skal forkyndes for jordens beboere på denne tid, er ikke det samme som det, Verdens lærde vil meddele menneskene; thi disse mænd kommer ofte ad forskningens vej til fejlagtige slutninger og i sit studium af de mange forskellige forfattere bliver de begejstrede for teorier, som er af satanisk oprindelse. Satan kommer til menneskene i en lysets engels skikkelse og fører dem ind i studiet af emner, som synes meget interessante og forbundet med videnskabelige problemer. I sine efterforskninger angående disse emner kommer de vildledende slutninger og til at støtte forføreriske ånder, som har til opgave at forme nye teorier, der fører menneskene bort fra sandheden. — Vidnesbyrd for menigheden 9:67, 68 (1909). ret (699) Det som modsiger Guds ord er gætteværk — Med et kendskab til Gud og hans ord, får vi den urokkelige tro på Den hellige Skrifts guddomskraft. Bibelen prøves ikke med menneskets forståelse af videnskaben. Disse ideer prøves med den ufejlbare målestok. Vi ved, at Guds ord er sandhed og at sandheden ikke kan være i modstrid med sig selv. — Vidnesbyrd for menigheden 8:325 (1904). ret (699) Sandheden efterlignes — Der er kun to partier. Satan arbejder med hans krogede, bedragende kraft, og ved stærke vildfarelser opfanger han alle der ikke underkaster sig sandheden, som har vendt deres ører fra sandheden og har vendt dem til fablerne. Satan selv underkaster sig ikke sandheden, han er syndens gåde. Gennem hans list giver han sine sjæls-destruerende vildfarelser et udseende af sandhed. Heri bedrager han deres magt. ret (700) Det er fordi de er en efterligning af den sandhed som spiritisme og teosofi og de lignede bedrag der vinder en sådan kraft over menneskers sind. Heri er Satans (700) mesterlige værk. Han lader som om han er menneskernes frelser, menneskeslægtens velgører, og således lokker han lettere sine ofre til ødelæggelse. — SpT Serie A, nr. 9, 24. sept., 1897. (Vidnesbyrd til prædikanter og evangeliearbejdere, 365.) ret (700) Satans forheksende kraft — De hedenske tiders troldmænd har deres modbillede i spiritismens medier, de clairvoyante og nutidens spåmænd og spåkoner. Den hemmelighedsfulde røst, som talte i Endor og i Efesus, vildleder stadig menneskenes børn. Hvis sløret kunne drages fra vore øjne, ville vi komme til at se onde engle anvende al deres kunst for at bedrage og ødelægge. Hvor som helst der udøves en magt for at få mennesker til at glemme Gud, dér øver Satan sin trolddomsmagt. Hvor mennesker giver efter for hans påvirkning, forvirres tankerne og sjælen besmittes, før de selv er klare over det. Guds folk i dag burde lytte til apostlens formaning til menigheden i Efesus: "Vær ikke meddelagtige i mørkets gerninger, men bring dem hellere for dagen." Ef. 5,11. — Mesterens efterfølgere, 155 (1911). ret (700) Vover sig ud på Satans grund — Vi må holde os tæt til Guds ord. Vi behøver dens advarsel og opmuntring, dens trusler og løfter. Vi behøver det fuldkomne eksempel der kun gives i vor Frelsers liv og karakter. Guds engle vil beskytte Sit folk så længe de vandrer på pligtens sti; men der er ingen forsikring for deres beskyttelse, som vover sig ind på Satans grund med fuld overlæg. ret (700) En agent fra den store bedrager vil ikke sige og gøre noget for at vinde dette formål. Det har lidt at sige som han kalder sig selv for en spiritualist, en ”elektrisk læge,” eller en ”magnetisk helbreder.” Ved besnærende fremstillinger vinder han den uforsigtiges tillid. Han foregiver at læse livshistorien og forstå alle deres vanskeligheder og lidelser som tyer til ham. ret (701) Idet han forklæder sig selv som en lysets engel, medens (701) den sorte faldgrube er i hans hjerte, udviser han stor interesse for kvinder der søger hans råd. Han fortæller dem at alle deres vanskeligheder skyldes et ulykkeligt ægteskab. Dette kan være alt for sandt, men disse råd forbedrer ikke deres situation. Han fortæller dem at de har brug for kærlighed og sympati. Giver sig ud for have stor interesse for deres velbefindende, han kaster et garn over sine intetanende ofre, fortryller dem ligesom slangen fortryller den skælvende fugl. Snart er de fuldstændig i hans magt, og synd, unåde og fordærv er det forfærdelige efterspil. — Kristen mådehold og bibelhygiene, 116, 1890. ret (701) Sindets ”skjulte kræfter” — Lederne inden for næsten alle afskygninger af spiritismen påstår, at de besidder evnen til at helbrede. De siger, at denne evne skyldes elektricitet, magnetisme, såkaldte sympatiske midler eller skjulte kræfter i menneskesindet. Selv i vor kristne tidsalder er der ikke så få, der opsøger disse mennesker i stedet for at stole på den levende Guds kraft og veluddannede lægers dygtighed. ret (701) Den moder, som våger ved sit barns sygeleje, siger: "Jeg kan ikke gøre mere. Er der ingen læge, der kan helbrede mit barn?" Så hører hun om en person, som kan helbrede ved hjælp af clairvoyance eller magnetisme, og nu betror hun sin skat til denne og lægger derved lige så bogstaveligt barnet i Satans hænder, som om han selv havde stået ved siden af hende. I mange tilfælde står barnet resten af livet under en satanisk magts kontrol, som det synes umuligt at frigøre det fra. — Profeter og konger, 211 (1917). (Se Vidnesbyrd for menigheden 5:193; Evangelisering, 609.) ret (701) Satans elektriske strømme — Disse sataniske agenter hævder at kurere sygdom. De tillægger deres kraft til elektricitet, magnetisme, eller såkaldte "sympatiske remedier", medens de i virkeligheden blot er kanaler for Satans elektriske strømme. Ved disse midler kaster han sin fortryllelse over menneskesjælenes kroppe. - The Signs of the Times, 24. marts, 1887. (Evangelisering, 609.) ret (701) Følge Guds vilje, modsat selv at vinde livet — De, der hengiver sig til Satans trolddom, (702) kan måske prale af, at det bringer dem stor fordel; men beviser dette, at deres handlemåde er klog eller tryg? Antag, at livet forlænges, eller sæt, at der opnås timelig vinding; vil det i længden betale sig at sætte sig ud over Guds vilje? Al sådan tilsyneladende vinding vil til sidst vise sig at være et uopretteligt tab. Vi kan ikke ustraffet nedbryde en eneste skranke, som Gud har rejst for at beskytte sit folk mod Satans magt. — Vidnesbyrd for menigheden 5:199 (1882). ret (702) Nysgerrigheden på lur — Side om side med at evangeliet prædikes, er der kræfter i arbejde, som blot er medier for løgnagtige ånder. Mange mennesker giver sig af med dem af ren og skær nysgerrighed, men når de ser beviser på handlinger af mere end menneskelig kraft, lader de sig lokke videre og videre, indtil de beherskes af en vilje, der er stærkere end deres egen. De kan ikke undslippe fra dens mystiske kraft. ret (702) Sjælens forsvarsværker bliver brudt ned. Den har ingen skanser imod synden. Når man én gang har forkastet at lade sig beherske af Guds ord og hans Ånd, aner ingen, til hvilke dybder af nedværdigelse han kan synke ned. — Den store mester, 167 (1898). ret (702) Videnskab og åbenbaring — Den videnskabelige forskning er blevet en forbandelse for mange. Gud har tilladt, at en strøm af lys udgydes over verden ved opdagelser inden for videnskab og kunst; men selv de bedste hjerner vil, hvis de i deres forsikring ikke ledes af Guds ord, fare vild i deres forsøg på at undersøge forholdet mellem videnskab og åbenbaring. — Den store strid, 461 (1911). ret (702) Kristus kunne have åbnet videnskabens dør — En prædikant har en gang sagt at han kunne tænke sig at Kristus havde ladet noget være kendt i videnskaben. Hvad kunne denne prædikant have tænkt på? Videnskab! Kristus kunne have åbnet dør efter dør i videnskab. Han kunne have åbenbaret videnskabens rigdomme for mennesker, som de kunne have fæstnet sig ved i nutiden. Men vidende om at denne kundskab kunne være brugt til uhelligt formål, åbnede Han ikke døren. — MS 105, 1901. (.) ret (703) (703) Mørke trængselstider kommer over enhver, som en del af hans uddannelse — Denne nat ombord på båden var en skole for disciplene, hvor de fik deres uddannelse for det store arbejde som skulle gøres senere. De mørke trængselstimer skal komme over enhver, som en del af hans uddannelse til et højere arbejde, for mere helligede og indviede anstrengelser. Stormen blev ikke sendt over disciplene for at de skulle gå under, men for at forsøge og prøve dem hver især. . . ret (703) Tidspunktet for vor uddannelse vil hurtigt være over os. Vi har ingen tid at miste, når vi går gennem tvivlens og usikkerhedens tåger. . . . . Vi må stå tæt ved Jesu side. Lad ingen . . . miste en hård lektie eller velsignelsen af en hård optugtelse. — brev 13, 1892. (HC 56.) ret |