Troen jeg lever af kapitel 124. Fra side 124ren side   tilbage

3. Maj -Betydningen af tilgivelse.

(124)  Hvilken gud er som du, der tilgiver skyld og bærer over med synd hos den rest, du ejer? Du, som ikke bliver ved at være vred, men holder af at vise godhed. - Mika.7,18 - ret

(124)  Gud tilgivelse er ikke blot en retfærdig handling hvor han sætter os fri fra fordømmelse. Det er ikke kun ved tilgivelse af synd, men at tøjle synden. Det er overfloden af den forløsende kærlighed som forvandler hjertet. David havde den rette opfattelse af tilgivelse da han bad: ”Skab et rent hjerte i mig, Gud, giv mig på ny en fast ånd!” Sal.51,10 ret

(124)  Tager du blot et skridt imod Ham i anger, vil Han skynde sig med at slå sine arme ud i uendelig kærlighed. Hans øre åbner sig for den angerfulde sjæls råb. Ved allerførste udrakte hånd til hjertet, har Gud allerede kendt ham. Der er aldrig blevet sendt en bøn, uanset hvor stammende den er; aldrig er der fældet en tåre, uanset hvor skjult den er, aldrig et inderligt ønske efter Gud er næret, uanset hvor svagt, uden af Guds Ånd kommer frem for at imødekomme det. Endog før bønnen er udtalt eller hjertelængslen er kendt, går nåden fra Kristus frem for at møde den nåde som arbejder på menneskesjælen. ret

(124)  Din himmelske Fader vil tage de syndstilsmudsede klæder af dig. I den smukke lignelsesagtige profeti af Zakarias, står ypperstepræsten Josva klædt i snavsede klæder for Herrens engel, og repræsenterer synderen. Og ordene tales af Herren: »Tag de snavsede klæder af ham.« Til Josva sagde han: »Se, jeg fjerner din skyld fra dig og giver dig festklæder på.« De satte en ren turban på hans hoved og gav ham andre klæder på, mens Herrens engel stod der. Zak 3,4.5. Netop sådan vil Gud klæde dig med ”Frelsens klæder,” og dække dig med ”retfærdighedens kappe”. Es 61,10. ret

(124)   ”Hvis du vandrer ad mine veje” erklærer han, ”og jeg giver dig adgang til at færdes blandt dem, der står her.” Zak. 3,7 – også blandt de hellige engle som omgiver Hans trone. ret

næste kapitel