Troen jeg lever af kapitel 201. Fra side 201 | ren side tilbage |
(201) ”Ja, efter loven bliver næsten alt renset med blod, og der finder ingen tilgivelse sted, uden at der udgydes blod. Det er altså nødvendigt, at efterligningerne af det, der er i himlene, renses på denne måde, men de himmelske ting selv må renses ved bedre ofre end disse.. -Hebr. 9,22.23 - ret (201) Hvad er renselsen af helligdommen? At der var en sådan tjeneste i den jordiske helligdom, står anført i de gammeltestamentlige skrifter. Men kan der være noget i himlen der skal renses? I hebræerbrevet 9 står lærdommen om renselsen af både den jordiske og himmelske helligdom klart frem. . . . . ret (201) Renselsen, både i den symbolske og virkelige tjeneste, må gennemføres med blod; i den tidligere: med blodet fra dyr; i den senere, med Kristi blod. ret (201) Renselsen var ikke en fjernelse af fysiske urenheder, for den skulle gennemføres med blod, og derfor måtte være en renselse fra synd. ret (201) Men hvordan kunne der være synd i forbindelse med helligdommen, enten i himlen eller på jorden? ret (201) Da folks synder i gammel tid blev overført, billedligt, til den jordiske helligdom ved syndofferets blod, således overføres vore synder i virkeligheden til den himmelske helligdom ved Kristi blod. Og ligesom den symbolske renselse i den jordiske blev udrettet ved at fjerne synder, som den er blevet besmittet af, skal den virkelige renselse af det himmelske udføres ved at fjerne eller udslette, de synder som er nedtegnede. Dette nødvendiggør en ransagelse af fortegnelsesbøgerne for at afgøre hvem, ved anger af synd og tro på Kristus, er berettiget til Hans forsoningsgaver. ret (201) Så vil (på den sidste store domsdag) alles synder fra virkeligt angrende blive udslettede fra himlens bøger, ved Kristi forsonende blods kraft. ret (201) Han (Kristus) går i forbøn for sit folk ikke kun for tilgivelse og retfærdiggørelse, helt og fuldt, men også at dele Sin herlighed og et sæde på Hans trone. ret |