Udvalgte budskaber bind 1 kapitel 19. Fra side 151 | ren side tilbage |
(151) Kristus i centrum (151) Sandhedens forkynder må fremholde budskabet om Kristi retfærdighed, ikke som nyt lys, men som noget der for en tid blev glemt. Vi må tage imod Jesus som vor personlige frelser, så giver han os del i Guds retfærdighed i Kristus. Lad os gentage og betone den sandhed Johannes fremholdt: "Deri består kærligheden: Ikke i at vi har elsket Gud, men at han har elsket os og sendt sin søn som et sonoffer for vore synder" (1Joh 4,10). ret (151) I sin kærlighed har Gud åbenbaret en vidunderlig sandhed, og Kristi rige nåde er blevet åbenbaret for menigheden og for verden. ..... Det er i sandhed en ufattelig kærlighed som kunne lede Kristus til at gå i døden for os da vi indså vore synder. Det menneske er i sandhed i en sørgelig tilstand som ser hvad Guds lov kræver, men ikke fatter at Kristi nåde er så meget større. ret (152) Det er sandt at Guds lov åbenbarer Guds kærlighed, når den bliver forkyndt som sandhed i Jesus, for i enhver prædiken må budskabet om Kristi gave til en falden verden få stor plads. Det er ikke så mærkeligt at sandheden ikke kan smelte vore hjerter, når den bliver fremholdt på en kold og overfladisk måde. Det er heller ikke mærkeligt at troen ikke kan gribe Guds løfter, når prædikanter og andre missionsarbejdere undlader at fortælle hvad Jesus betyder i forhold til Guds lov. De må aldrig glemme at fortælle mennesker at han som ikke sparede sin egen Søn, men gav ham hen for os alle, vil han ikke med ham skænke os alt? (Rom 8,32). ret (152) Satan har som målsætning, at skjule for mennesker at det var Guds kærlighed som fik ham til at sende sin Søn til frelse for en fortabt menneskehed, for det er Guds godhed som leder menneskene til omvendelse. Hvordan skal vi da kunne overbevise verden om Guds store kærlighed? Kun ved at sige som Johannes: "Se, hvor stor kærlighed Faderen har vist os: Vi får kaldet Guds barn, og vi er det." Også vi må sige til vore medmennesker: "Se, der er Guds lam, som bærer verdens synd." (Joh 1,29). Ved at fremholde Jesus som Faderens repræsentant, vil vi kunne fjerne det mørke Satan har lagt over vor livsvej for at forhindre os i at se Guds uendelige kærlighed og nåde som den blev åbenbaret i Jesus Kristus. Se hen til korset på Golgata. Det er den faste pant på en grænseløs kærlighed, vor himmelske Fars uendelige nåde. ret (152) Den Hellige Ånd (153) Fremhold vejen til omvendelse (153) Genopfrisk gamle sandheder (154) Engles tjeneste (154) Polemisk forkyndelse (154) En Herrens tjener må være forsigtig. Vær ikke ivrig efter at høre og tage imod nye teorier, for det er ofte sådant som aldrig skulle have været fremholdt for en forsamling. Ophøj ikke dig selv. Guds ord må komme fra læber som er blevet helliget ved sandheden. Enhver prædikant må forkynde sandheden sådan som den er i Jesus. Han må selv være sikker på det han siger, og forkynde Guds ord under Åndens ledelse. I må leve ydmygt og forsigtigt for Guds ansigt, kære venner, så i ikke leder mennesker ud i vildfarelse ved det eksempel I viser dem. Det ville være bedre om I aldrig var blevet født, end at I skulle lede et eneste menne ske på afveje. ret (155) De som bekender sig til at være Guds tje nere, må stræbe alvorligt efter at opnå det evige liv, et liv uden synd, sygdom og sorg. De må være rede i tide og utide. ret (155) Gud kalder på reformatorer, mænd og kvinder som vil tale stærke og gode ord som løfter mennesker op. Det er når forkynderne lægger deres egen styrke frem i deres eget budskab, i stedet for at forkynde Guds ord i Åndens kraft, at de bliver såret og fornærmet, når deres budskab ikke bliver modtaget med begej string. Da bliver de fristet til at tale ord som vækker bitterhed og modstand hos tilhørerne, kære venner, tag imod et godt råd. Sådanne ord må ikke komme fra et Jesu sendebud. Læber som er blevet helliget, vil tale ord som leder til omvendelse, men de vil ikke irritere. Sandheden må forkyndes med Kristi ydmyghed og kærlighed. ret (155) Fjendens kunstreb (156) Menneskelige gerninger og meninger (156) Det er Den Hellige Ånds levende kraft som kan forandre et menneske, ikke tiltalende, forførende teorier. Den slags er ikke livets brød, og kan ikke frelse nogen fra synd. ret (156) Kristus blev sendt fra himmelen for at frelse menneskeheden. Hans lære var fra Gud. De sandheder han fremholdt, sådan som vi finder dem i Det gamle og Det nye testamente, må vi i dag forkynde som den levende Guds ord. ret (156) De som søger livets brød, må gå til Guds ord og ikke lytte til et vildfarende, fejlende menneskes lære. Giv menneskene det livets brød som Kristus kom fra himmelen for at give os. Vor undervisning må ikke være blandet med menneskelige spekulationer og gætterier. Om bare alle forstod nødvendigheden af at spise Guds Søns legeme og drikke hans blod at gøre hans ord til en del af det daglige liv! ret (156) Vor tro er baseret på sandhed (157) Når Guds kraft giver sit vidnesbyrd om hvad der er sandhed, så står denne sandhed fast for altid. Nye teorier som går imod det lys Gud har givet, må afvises. Der vil komme mennesker med fortolkninger af skriften, som de mener er sandhed, men som alligevel ikke er det. Gud har givet os sandheden for den tid, som et grundlag for vor tro. Han har selv undervist os om hvad der er sandhed. Den ene efter den anden vil komme med nyt lys som går imod det lys Gud har givet gennem Den Hellige Ånds virksomhed. Nogle få af dem som var med da denne sandhed blev stadfæstet, er fremdeles i live. Gud har i sin nåde sparet deres liv for at de skal fortælle, og det så længe de lever, om den erfaring de havde, sådan som apostlen Johannes gjorde indtil sin død. Og de fanebærere som er borte, skal tale gennem trykningen af de tekster som de har skrevet. Det er blevet vist mig at sådan må deres stemmer blive hørt. De skal vidne om hvad der er sandhed for denne tid. ret (157) Vi må ikke tage imod budskaberne fra dem som går imod enkelte trospunkter. De samler en række skriftsteder og bruger dem som beviser for deres teorier. Det er ofte blevet gjort i de sidste halvtreds år. Bibelen er Guds ord, og som sådan må den blive respekteret. Men at bruge den til at forsøge at rokke ved en af de bærende søjler, som Gud har stadfæstet i disse halvtreds år, er en stor misforståelse. Den som bruger Bibelen på denne måde, kender ikke Den Hellige Ånds underfulde virken, som giver kraft og styrke til de budskaber som i denne tid er kommer til Guds folk. ret (158) De beviser Pastor G bruger, er vildledende. Bliver de modtaget, vil de ødelægge Guds folks tro på den sandhed som har gjort os til det vi er. ret (158) Vi må klart tage et standpunkt i denne sag, for de argumenter han forsøger at bevise med Bibelen, er ikke sande. De beviser ikke at de erfaringer Guds folk har haft, var et fejlgreb. Vi havde sandheden, og Guds hellige engle leder os. Det var under Den Hellige Ånds ledelse at fremstillingen af helligdoms spørgsmålet blev givet. Man bør ikke udtale sig om trospunkter man ikke selv har arbejdet med. Gud modsiger aldrig sig selv. Skriften bliver misbrugt hvis man forsøger at lade den bevise noget som ikke er sandt. Der vil altid være nogle som siger de har et stort lys, og som forsøger at bevise det. "I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. I ham var liv, og livet var menneskers lys. Og lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke. Der kom et menneske, udsendt af Gud, hans navn var Johannes. Han kom for at aflægge vidnesbyrd, han skulle vidne om lyset, for at alle skulle komme til tro ved ham. Selv var han ikke lyset, men han skulle vidne om lyset. Lyset, det sande lys, som oplyser ethvert menneske, var ved at komme til verden. Han var i verden, og verden var blevet til ved ham, og verden kendte ham ikke." Joh 1,1-10. ret (158) Det er nødvendigt at fremholde dette i vor tid, og kalde synden ved dens rette navn. Vi bliver hindret i vor opgave, af mennesker som ikke er omvendt, men som søger deres egen ære. De vil gerne ses på som ophavsmænd til nye teorier, som de påstår er sande. Men bliver disse teorier godtaget, leder det til forkastelse af den sandhed som Gud i de sidste halvtreds år har givet sit folk og stadfæstet ved Den Hellige Ånds virksomhed. ret (158) Sandheder som bliver åbenbaret (158) Vi kommer til at møde mennesker som har ladet deres tanker være optaget af nyttesløse spekulationer om ting Gud ikke har sagt noget om i sit ord. Gud har talt til os enkelt og klart om hvert eneste punkt som betyder noget for menneskets frelse. Men han ønsker at vi skal undgå al dagdrømmerier, og han siger til os: Gå i dag og arbejd i min vingård. Natten kommer da ingen kan arbejde. Stop al nyttesløs nysgerrighed. Lad os våge, bede og arbejde. Studer de sandheder han har åbenbaret. Jesus ønsker at få alle tomme spekulationer væk. Hvis vi ikke gør en alvorlig indsats, vil evigheden overvælde os med sin byrde af ansvar. . . . ret (159) På apostlenes dage, var det mest tåbelige kætteri præsenteret som sandhed. Historien har været, og vil blive gentaget. Der vil altid være dem som, skønt tilsyneladende samvittighedsfulde, vil holde fast i skyggen. De foretrækker det som det virkelige indhold. De modtager falskhed i stedet for sandhed, fordi falskheden er vævet med et nyt klædningsstykke, som de tror dækker over noget vidunderligt. Men fjern klædningsstykket, og der vil ingenting være bag det. ret (159) Spørgsmål af evighedsbetydning (159) Emner som ikke er livsvigtige |