Udvalgte budskaber bind 1 kapitel 19. Fra side 151ren side   tilbage

4. Del Forkynd ordet
Hvad skal vi forkynde?

(151)  Kristus i centrum
Sigtet med al forkyndelse må være at tilhørerne bliver optaget af Jesus og ikke af forkynderen. Evangelistens opgave er at ophøje Kristus i ord og lære. ret

(151)  Sandhedens forkynder må fremholde budskabet om Kristi retfærdighed, ikke som nyt lys, men som noget der for en tid blev glemt. Vi må tage imod Jesus som vor personlige frelser, så giver han os del i Guds retfærdighed i Kristus. Lad os gentage og betone den sandhed Johannes fremholdt: "Deri består kærligheden: Ikke i at vi har elsket Gud, men at han har elsket os og sendt sin søn som et sonoffer for vore synder" (1Joh 4,10). ret

(151)   I sin kærlighed har Gud åbenbaret en vidunderlig sandhed, og Kristi rige nåde er blevet åbenbaret for menigheden og for verden. ..... Det er i sandhed en ufattelig kærlighed som kunne lede Kristus til at gå i døden for os da vi indså vore synder. Det menneske er i sandhed i en sørgelig tilstand som ser hvad Guds lov kræver, men ikke fatter at Kristi nåde er så meget større. ret

(152)   Det er sandt at Guds lov åbenbarer Guds kærlighed, når den bliver forkyndt som sandhed i Jesus, for i enhver prædiken må budskabet om Kristi gave til en falden verden få stor plads. Det er ikke så mærkeligt at sandheden ikke kan smelte vore hjerter, når den bliver fremholdt på en kold og overfladisk måde. Det er heller ikke mærkeligt at troen ikke kan gribe Guds løfter, når prædikanter og andre missionsarbejdere undlader at fortælle hvad Jesus betyder i forhold til Guds lov. De må aldrig glemme at fortælle mennesker at han som ikke sparede sin egen Søn, men gav ham hen for os alle, vil han ikke med ham skænke os alt? (Rom 8,32). ret

(152)   Satan har som målsætning, at skjule for mennesker at det var Guds kærlighed som fik ham til at sende sin Søn til frelse for en fortabt menneskehed, for det er Guds godhed som leder menneskene til omvendelse. Hvordan skal vi da kunne overbevise verden om Guds store kærlighed? Kun ved at sige som Johannes: "Se, hvor stor kærlighed Faderen har vist os: Vi får kaldet Guds barn, og vi er det." Også vi må sige til vore medmennesker: "Se, der er Guds lam, som bærer verdens synd." (Joh 1,29). Ved at fremholde Jesus som Faderens repræsentant, vil vi kunne fjerne det mørke Satan har lagt over vor livsvej for at forhindre os i at se Guds uendelige kærlighed og nåde som den blev åbenbaret i Jesus Kristus. Se hen til korset på Golgata. Det er den faste pant på en grænseløs kærlighed, vor himmelske Fars uendelige nåde. ret

(152)  Den Hellige Ånd
Kristus, den store lærer, fremholdt mange emner, men der var ikke noget han lagde så stor vægt på som løftet om Den Hellige Ånds gave. Han forudså store ting for menigheden som følge af denne gave. Men findes der i dag noget emne der bliver talt så lidt om som dette? Hvilket løfte bliver opfyldt i så lille grad? Der bliver lejlighedsvis holdt en tale over emnet Den Hellige Ånd, og så bliver det overladt til den enkelte at tænke videre over dette. ret

(153)  Fremhold vejen til omvendelse
Prædikanterne må lære at forkynde sandheden sådan som den er i Jesus på en klar og enkel måde. De må selv lære at forstå frelsesplanen bedre. Så vil de kunne lede deres tilhørere fra det som hører denne verden til og over til det åndelige og det evige. Der er mange som spørger om hvad de skal gøre for at blive frelst. De behøver en klar og tydelig forklaring på de skridt man må tage, for at kunne omvende sig. I hver eneste prædiken burde der være et afsnit med en enkel og letfattelig forklaring på hvordan synderen kan komme til Jesus og blive frelst. I lighed med Johannes må prædikanten pege på Kristus og sige med et hjerte fyldt af begejstring og taknemmelighed: "Se, der er Guds lam, som bærer verdens synd." De må appellere stærkt og alvorligt til synderen om anger og omvendelse. De som forsømmer den del af opgaven, trænger selv til at blive omvendt, før de kan begynde at forkynde. De som er fyldt af Jesu kærlighed og Bibelens sandheder, vil fra Guds forrådshus kunne hente både nyt og gammelt frem. De vil ikke bruge tiden på at fortælle muntre historier. De vil heller ikke have det som mål at blive store talere, der er så vidtløftende at tilhørerne ikke kan følge dem, men de vil i et enkelt sprog, ærligt fremholde sandheden som den er i Jesus. ret

(153)  Genopfrisk gamle sandheder
Prædikanter og menigheder har en stor og betydningsfuld opgave. De må studere Guds sag og hans folks historie. De må aldrig glemme hvordan Gud leder sit folk i fortiden. De må genopfriske sandheden som syntes at have haft lille værdi for dem som ikke personligt oplevede den kraft og det lys det indeholdt da det første gang blev set og forstået. Disse sandheder må forkyndes for verden med hele sin oprindelige kraft og med al nyhedens interesse. ret

(154)  Engles tjeneste
Gode og onde engle kæmper om hvert eneste menneske. Men det er mennesket selv som bestemmer hvem skal sejre i denne kamp. Jeg appellerer til Jesu tjenere om at oplyse alle inden for deres rækkevidde om englenes tjeneste. Men lad ikke fantasien løbe af med jer. Vor eneste sikkerhed er det skrevne ord. Som Daniel må vi bede, for at vi skal kunne være beskyttet af himmelske væsener. - Brev 201, 1899 ret

(154)  Polemisk forkyndelse
Stridslystne forkyndere vil sjældent mildne mennesker og gøre dem ydmyge. . . . En Kristi tjener skulle se det som sin opgave at forkynde hele Kristi fylde. Når Kristi retfærdighed ikke er med i Prædikenen, bliver den tør og uden liv, og Guds børn får ikke deres føde. Paulus sagde: "Min tale og min prædiken blev ikke fremført med overtalende visdomsord, men med Ånd og kraft som bevis." (1Kor 2,4). Der er saft og kraft i evangeliet. Jesus er alle tings levende midtpunkt. Lad ham få en plads i alle prædikener. Tal om Jesu nåde, godhed og herlighed, for Kristus i jer er herlighedens håb. ret

(154)   En Herrens tjener må være forsigtig. Vær ikke ivrig efter at høre og tage imod nye teorier, for det er ofte sådant som aldrig skulle have været fremholdt for en forsamling. Ophøj ikke dig selv. Guds ord må komme fra læber som er blevet helliget ved sandheden. Enhver prædikant må forkynde sandheden sådan som den er i Jesus. Han må selv være sikker på det han siger, og forkynde Guds ord under Åndens ledelse. I må leve ydmygt og forsigtigt for Guds ansigt, kære venner, så i ikke leder mennesker ud i vildfarelse ved det eksempel I viser dem. Det ville være bedre om I aldrig var blevet født, end at I skulle lede et eneste menne ske på afveje. ret

(155)   De som bekender sig til at være Guds tje nere, må stræbe alvorligt efter at opnå det evige liv, et liv uden synd, sygdom og sorg. De må være rede i tide og utide. ret

(155)   Gud kalder på reformatorer, mænd og kvinder som vil tale stærke og gode ord som løfter mennesker op. Det er når forkynderne lægger deres egen styrke frem i deres eget budskab, i stedet for at forkynde Guds ord i Åndens kraft, at de bliver såret og fornærmet, når deres budskab ikke bliver modtaget med begej string. Da bliver de fristet til at tale ord som vækker bitterhed og modstand hos tilhørerne, kære venner, tag imod et godt råd. Sådanne ord må ikke komme fra et Jesu sendebud. Læber som er blevet helliget, vil tale ord som leder til omvendelse, men de vil ikke irritere. Sandheden må forkyndes med Kristi ydmyghed og kærlighed. ret

(155)  Fjendens kunstreb
Vi må bede Gud om lys, men samtidig må vi være varsomme i vor vurdering af alt det som bliver fremholdt som nyt lys. Vi må være på vagt, så ikke Satan, under dække af at søge efter sandheden, leder vore tanker bort fra Kristus og det specielle for vor tid. Det er blevet vist mig at fjenden vil forsøge at påvirke sindet til at fæstne sig ved dunkle og unødvendige ting som ikke er fuldt klarlagt eller som ikke er af væsentlig betydning for vor frelse. Dette gør de til et centralt spørgsmål, til selve "sandheden for vor tid", mens al jeres gransken og jeres gætterier kun bidrager til at gøre tingene endnu mere dunkle og til at forvirre tankerne hos nogle af dem som burde søge enhed ved sandhedens helliggørende kraft. ret

(156)  Menneskelige gerninger og meninger
Ingen må fremholde tiltalende, spidsfindige teorier for at dysse Guds folk i søvn. Klæd ikke den hellige og mægtige sandhed for denne tid i nogen form for fantasifuld menneskelig visdom. De som har været optaget med noget sådan, må holde op med det og bede Gud frelse dem fra forførende vildfarelser. ret

(156)   Det er Den Hellige Ånds levende kraft som kan forandre et menneske, ikke tiltalende, forførende teorier. Den slags er ikke livets brød, og kan ikke frelse nogen fra synd. ret

(156)   Kristus blev sendt fra himmelen for at frelse menneskeheden. Hans lære var fra Gud. De sandheder han fremholdt, sådan som vi finder dem i Det gamle og Det nye testamente, må vi i dag forkynde som den levende Guds ord. ret

(156)   De som søger livets brød, må gå til Guds ord og ikke lytte til et vildfarende, fejlende menneskes lære. Giv menneskene det livets brød som Kristus kom fra himmelen for at give os. Vor undervisning må ikke være blandet med menneskelige spekulationer og gætterier. Om bare alle forstod nødvendigheden af at spise Guds Søns legeme og drikke hans blod at gøre hans ord til en del af det daglige liv! ret

(156)  Vor tro er baseret på sandhed
Jeg ønsker hver dag, at jeg havde kræfter til at gøre dobbelt så meget. Jeg har bedt Herren om styrke og visdom, til at gengive de videre udsagn som blev stadfæstet i troen, i budskabets tidlige historie. Efter skuffelsen i 1844 modtog de lyset, og de vandrede i det. Når der fremstod personer som hævde at de have fået nyt lys, og de kom med deres vidunderlige budskab fra forskellige dele af Bibelen, gav Den Hellige Ånd os vidnesbyrd som klarlagde spørgsmålet og standsede indflydelsen fra de budskaber som Pastor G har været optaget af at forkynde. Han går ind for at modarbejde den sandhed Den Hellige Ånd har stadfæstet. ret

(157)   Når Guds kraft giver sit vidnesbyrd om hvad der er sandhed, så står denne sandhed fast for altid. Nye teorier som går imod det lys Gud har givet, må afvises. Der vil komme mennesker med fortolkninger af skriften, som de mener er sandhed, men som alligevel ikke er det. Gud har givet os sandheden for den tid, som et grundlag for vor tro. Han har selv undervist os om hvad der er sandhed. Den ene efter den anden vil komme med nyt lys som går imod det lys Gud har givet gennem Den Hellige Ånds virksomhed. Nogle få af dem som var med da denne sandhed blev stadfæstet, er fremdeles i live. Gud har i sin nåde sparet deres liv for at de skal fortælle, og det så længe de lever, om den erfaring de havde, sådan som apostlen Johannes gjorde indtil sin død. Og de fanebærere som er borte, skal tale gennem trykningen af de tekster som de har skrevet. Det er blevet vist mig at sådan må deres stemmer blive hørt. De skal vidne om hvad der er sandhed for denne tid. ret

(157)   Vi må ikke tage imod budskaberne fra dem som går imod enkelte trospunkter. De samler en række skriftsteder og bruger dem som beviser for deres teorier. Det er ofte blevet gjort i de sidste halvtreds år. Bibelen er Guds ord, og som sådan må den blive respekteret. Men at bruge den til at forsøge at rokke ved en af de bærende søjler, som Gud har stadfæstet i disse halvtreds år, er en stor misforståelse. Den som bruger Bibelen på denne måde, kender ikke Den Hellige Ånds underfulde virken, som giver kraft og styrke til de budskaber som i denne tid er kommer til Guds folk. ret

(158)   De beviser Pastor G bruger, er vildledende. Bliver de modtaget, vil de ødelægge Guds folks tro på den sandhed som har gjort os til det vi er. ret

(158)  Vi må klart tage et standpunkt i denne sag, for de argumenter han forsøger at bevise med Bibelen, er ikke sande. De beviser ikke at de erfaringer Guds folk har haft, var et fejlgreb. Vi havde sandheden, og Guds hellige engle leder os. Det var under Den Hellige Ånds ledelse at fremstillingen af helligdoms spørgsmålet blev givet. Man bør ikke udtale sig om trospunkter man ikke selv har arbejdet med. Gud modsiger aldrig sig selv. Skriften bliver misbrugt hvis man forsøger at lade den bevise noget som ikke er sandt. Der vil altid være nogle som siger de har et stort lys, og som forsøger at bevise det. "I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. I ham var liv, og livet var menneskers lys. Og lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke. Der kom et menneske, udsendt af Gud, hans navn var Johannes. Han kom for at aflægge vidnesbyrd, han skulle vidne om lyset, for at alle skulle komme til tro ved ham. Selv var han ikke lyset, men han skulle vidne om lyset. Lyset, det sande lys, som oplyser ethvert menneske, var ved at komme til verden. Han var i verden, og verden var blevet til ved ham, og verden kendte ham ikke." Joh 1,1-10. ret

(158)   Det er nødvendigt at fremholde dette i vor tid, og kalde synden ved dens rette navn. Vi bliver hindret i vor opgave, af mennesker som ikke er omvendt, men som søger deres egen ære. De vil gerne ses på som ophavsmænd til nye teorier, som de påstår er sande. Men bliver disse teorier godtaget, leder det til forkastelse af den sandhed som Gud i de sidste halvtreds år har givet sit folk og stadfæstet ved Den Hellige Ånds virksomhed. ret

(158)  Sandheder som bliver åbenbaret
"Anstreng dig for at stå din prøve over for Gud, så du kan være en arbejder som ikke har noget at skamme sig over, men lægger sandhedens ord frem uden at bøje af." Lær at behandle de åbenbarede sandheder på en sådan måde at de bliver mad for Guds folk. ret

(158)  Vi kommer til at møde mennesker som har ladet deres tanker være optaget af nyttesløse spekulationer om ting Gud ikke har sagt noget om i sit ord. Gud har talt til os enkelt og klart om hvert eneste punkt som betyder noget for menneskets frelse. Men han ønsker at vi skal undgå al dagdrømmerier, og han siger til os: Gå i dag og arbejd i min vingård. Natten kommer da ingen kan arbejde. Stop al nyttesløs nysgerrighed. Lad os våge, bede og arbejde. Studer de sandheder han har åbenbaret. Jesus ønsker at få alle tomme spekulationer væk. Hvis vi ikke gør en alvorlig indsats, vil evigheden overvælde os med sin byrde af ansvar. . . . ret

(159)  På apostlenes dage, var det mest tåbelige kætteri præsenteret som sandhed. Historien har været, og vil blive gentaget. Der vil altid være dem som, skønt tilsyneladende samvittighedsfulde, vil holde fast i skyggen. De foretrækker det som det virkelige indhold. De modtager falskhed i stedet for sandhed, fordi falskheden er vævet med et nyt klædningsstykke, som de tror dækker over noget vidunderligt. Men fjern klædningsstykket, og der vil ingenting være bag det. ret

(159)  Spørgsmål af evighedsbetydning
Tal om de ting Jesus var optaget af. Frem hold dem for folk, sådan som han fremholdt dem. Tal om ting som angår vort evige ve og vel. Alt hvad fjenden kan finde på for at avlede os opmærksomheden på Guds ord, han kan udpønse alt nyt og mærkeligt kan han udpønse for at skabe specielle stemninger, som han vil komme med som noget uhyre vigtigt. Men emner vi ikke kan magte at trænge ind i, er ikke nær så vigtige for os, som de sand heder vi fuldt ud kan forstå og kan anvende i vort daglige liv. Vi må formidle den undervisning Jesus tog med i sin forkyndelse fra det gamle testamente. Guds sandheder kommer til os i et meget enkelt sprog. ret

(159)  Emner som ikke er livsvigtige
Der bliver talt over mange emner som troen ikke behøver for at vokse. Vi har ikke tid til at studere den slags. Der er så mange ting menneskesindet ikke kan fatte. Det er sandheden vi må godtage, selv om vi ikke kan forstå eller forklare dem. Gud har åbenbaret dem for os, og vi må modtage dem som ord fra en alvidende Gud. Vi må alle være optaget af at studere sandheden som den er i Jesus. Men der er emner som endnu ikke er åbnet for os, udtalelser som mennesket med sin begrænsede forstand ikke kan fatte. Det kan føre til at man begiver sig ud på menneskelige gætterier og forklaringer, noget som ikke bliver en duft af liv til liv. Men alle sandheder som betyder noget for vort daglige liv og for vor frelse, er kommet til os meget tydeligt og positivt. ret

næste kapitel