Udvalgte budskaber bind 2 kapitel 2. Fra side 11 | ren side tilbage |
(11) Faren ved spekulative idéer (11) Prædikanterne bør ikke føle det sådan at de har nogle vidunderlige ideer som andre endnu ikke har kendskab til, og hvis ikke alle tager imod dem, vil de blive rystet ud, og der vil opstå et folk som vil gå fremad og opad til sejer. Når mennesker løber foran Kristus og påtager sig en gerning som han aldrig har betroet i deres hænder, opnår Satan sin hensigt lige så sikkert som når de bliver i Laodikea-tilstanden og er lunkne, føler sig rige, har overflod og ikke mangler nogen ting. Disse to grupper af mennesker er lige så farlige som snublesten, blot på hver sin måde. ret (11) Efter den store skuffelse var der få som virkelig gik helt og fuldt ind for at granske ordet. Men der var nogle som ikke ville give op i modløshed og fornægte at Herren havde ledet dem. For disse blev sandheden åbenbaret punkt for punkt og knyttet sammen med deres helligste oplevelser og minder. De som søgte sandheden, følte at Kristus fuldstændig identifiserede sig med deres natur og interesser. De lod sandheden skinne frem, skøn i sin enkelhed, ophøjet i sin kraft og omgivet af en forvisning som var ukendt før skuffelsen. Da var vi i stand til i fællesskab at forkynde budskabet. ret (12) Og netop disse ideér vil blive en hindring. Troen blandes sammen med det uvirkelige, og de synspunkter de har, kan påvirke sindet i forkert retning. Lad Guds ords klare, enkle udtalelser være det som giver sindet næring. Det er altid farligt at spekulere på idéer som ikke er klart fremholdt her. - Udateret manuskript 111. ret (12) Vore menigheder trues af den fare at nye og mærkelige ting fremholdes, ting som forvirrer folks sind uden at give dem nogen styrke netop på den tid hvor de mest af alt behøver åndelig styrke. Der er behov for en klar forståelse, sådan at nye og fremmede idéer ikke skal sammenlignes med sandheden som en del af de fremtrædende dele af budskabet for denne tid. Netop de budskaber som vi har bragt til verden, må komme i første række." - "An Appeal for Canvassers", side 1,2. ret (12) Besnærelsen af nye teorier (12) Fra det lys Herren har givet mig, ved jeg at der vil opstå mænd som fremholder forkerte ideer. Ja, de har været i virksomhed og har fremholdt ting som Gud aldrig har åbenbaret, og som har bragt hellig sandhed ned på et meget lavt plan. Der har været gjort og vil blive gjort et stort nummer ud af menneskers indbilskhed og vildfarelse, men dette har ikke noget med sandheden at gøre. Sådanne menneskelige påfund vil også indbefatte prøver som ikke er nogen form for prøve i det hele taget. Når så den sande prøve kommer, skal den da ligestilles med menneske gjorte prøver som ingen værdi har. Vi må regne med at alt muligt vil blive taget med og blandet sammen med den sunde lære. Ved et klart åndeligt syn, ved salvelse fra himmelen, vil vi kunne skille det hellige fra det ualmindelige. Sådanne ideer tjener kun til at forvirre troen og den sunde dømmekraft og reducere betydningen af den store, ophøjede og prøvende sandhed for denne tid. ..... ret (13) Der har aldrig været en tid hvor sandheden har været mere udsat for at blive fordrejet, nedvurderet og frataget sin fortjeneste på grund af fordærvelig ordstrid mellem mennesker,end i disse sidste dage. Nogle har på eget initiativ stået frem med en uensartet mængde af vildfarelser, og dette fremstiller de for folk som åbenbaringer fra Gud. Mange mennesker tiltales af det som er nyt og mærkeligt. De har ikke den indsigt som kommer af erfaring, så de er klar over karakteren af de ideer som kommer af erfaring, sådan at de er klare over kakteren af de ideer som mennesker blæser op som om de var noget. Men at sige at det er noget som har stor betydning, og knytte det sammen med Guds åbenbaringer, gør det ikke til sandhed. Dette er en irettesættelse af det lave gudfrygtigheds niveau i menighederne. ret (13) Mennesker som ønsker at fremholde originaliteten, vil få det til at se ud som noget nyt og mærkeligt. Uden at undersøge dette nærmere tager de skridtet ud på disse vaklende teorier som er vævet sammen som om det var noget meget værdifuldt, og de fremholder det som om det var et spørgsmål om liv eller død. - Brev 136 a, 1898. ret (13) Klar forståelse er nødvendig (14) Kristus bruger vinden som et symbol på Guds ånd. Vinden blæser hid og did hvor den vil. Vi ved ikke hvor den kommer fra og hvor den farer hen. Sådan er det med Guds Ånd. Vi ved ikke hvem den vil åbenbare sig gennem. ret (14) Det er alligevel ikke mine egne ord jeg taler når jeg siger at Guds Ånd vil gå forbi dem som har haft deres anledning og prøvetid, men som ikke har opfattet hvad der var Guds stemme eller bryder sig om Åndens påvirkning. På den tid vil tusinder i den elvte time se og erkende sandheden. ret (14) Der skal komme dage, siger Herren, da den, som pløjer, følger lige efter den, som høster, den, som træder persen, lige efter de, som sår; bjergene drypper med most, alle højene driver af væde. (Am 9,13) ret (14) Disse omvendelser til sandheden vil ske så hurtigt at det vil overraske menigheden, og Guds navn alene vil blive herliggjort. - Brev 43, 1890. ret (14) Fanatisme vil vise sig blandt os (14) Grunden til at jeg har hængt faresignalet ud er, at ved Guds Ånds oplysning kan jeg se det som mine brødre ikke er klar over. Det er ikke direkte nødvendigt for mig at udpege alle disse specielle former for bedrag som de må være på vagt over for. Det er tilstrækkeligt om jeg siger: Vær på vagt" Som trofaste vidner må I bevare Guds hjord så den ikke uden betænkelighed godtager alt det som udgives, som noget der er kommet fra Herren. Hvis det var vor hensigt at skabe følelsesmæssig uro, ville vi have alt det vi behøver af materiale til det, ja, mere end det ville være muligt at gøre brug af. Det er vor opgave, roligt og klart, at forkynde Ordet. Vi skal ikke se det som vor gerning at skabe irritation. ret (15) Det er kun Den Hellige Ånd som kan skabe en sund begejstring. Lad Gud få lov til at virke. Det menneskelige redskab skal vandre varsomt for ham. Våg, vent, bed og se hen til Jesus hvert øjeblik. Lad dig lede og kontrollere af Guds dyrebare ånd, som er lys og liv. - Brev 68, 1894. ret (15) Enden er nær. (15) Følelserne må ikke være afgørende (15) Der er også en fare for at ikke kun ubalancerede mennesker vil blive ført ind i fanatisme, men at beregnende personer vil benytte sig af en sådan ophidselse for at fremme deres egne selviske hensigter. ….. ret (15) Jeg har en advarsel at give til vore brødre om at de må følge Kristus og ikke løbe foran ham. Intet må gøres på slump i disse tider. Vær forsigtig med stærke udtalelser som kan lede ubalanserede mennesker til at tro at de har et vidunderligt lys fra Gud. Den som har et budskab fra Gud, må udvise fuldkommen kontrol. En sådan person skal altid være klar over at en formastelig sti er meget nær ved troens vej. ..... ret (16) Hvis rolig vurdering bliver behersket af følelser og tilskyndelser, kan det give et alt for stort hastværk, selv om man færdes på den rette vej. Den som er for langt fremme på vejen, vil finde dette risikabelt på mere end én måde. Det vil måske ikke vare længe før han vil vige af fra den rette vej og ind på en fejl vej. ret (16) Det bør aldrig ske at følelser behersker dømmekraften. Der er fare for overdrivelse af det som er tilladt, og det som ikke er tilladt, vil med sikkerhed lede ind på falske stier. Når det gælder om at føre ideerne og principperne frem, må det arbejde som gøres, være omhyggeligt, alvorligt og fornuftigt, fast som klippen, ellers vil mennesker gå fortabt. - Brev 6a, 1894. ret (16) Lydighed kontra vækkelse eller ekstase. (16) Lad os huske at det Ord som Kristus har befalet os at forkynde for alle stammer, tungemål, folk og nationer, er blevet stadfæstet af Den Hellige Ånd. Dette er Guds plan for virksomheden. Kristus er den mægtige kraft som bekræfter Ordet. Ved omvendelse til sandheden bringer han os til en troens forståelse og gør os villige til at udføre det han har befalet. Det synlige menneskelige redskab skal forkynde Ordet, og den Herre Jesus som er usynligt til stede, virker ved sin Hellige Ånd sådan at Ordet bliver effektivt og mægtigt. - Brev 105, 1900. ret (17) Behov for gammeldags prædikener (17) Både Det gamle og Det nye testamente viser os den eneste måde dette arbejde skal gøres på. Vend om, vend om, vis anger! Dette var Johannes døbers budskab som han forkyndte med høj røst i ørkenen. Kristi budskab til folket var: "Hvis I ikke omvender jer, skal I alle omkomme ligesom de." (Luk 13,5).Apostlene fik pålæg om at de overalt måtte forkynde at folk skulle angre og vende om. ret (17) Det er Herrens vilje at hans tjenere i dag skal forkynde evangeliets gamle lære som indbefatter sorg over synden, anger og bekendelse. Vi ønsker gammeldags prædikener, gammeldags skikke, gammeldags fædre og mødre i Israel. Der må arbejdes for synderen med udholdenhed og alvor og på en klog måde, indtil han ser at han har overtrådt Guds lov, viser anger overfor Gud og tro på den Herre Jesus Kristus. - Udateret manuskript 111. ret (17) Formalisme eller fanatisme (18) Satan virker med hele sin mistænkeliggørende, bedrageriske magt for at lede mennesker bort fra den tredje engels budskab som skal forkyndes med vældig kraft. Hvis Satan ser at Herren velsigner sit folk og forbereder dem sådan at de bliver klar over hans vildfarelser, vil han bruge sit forførelsens mesterværk ved at føre dem ind, på den ene side fanatisme og på den anden kold formalisme, for at skaffe sig en høst af menneskesjæle. Nu er det på tide at være uophørligt på vagt. Luk vejen så Satan ikke får den mindste fremgang iblandt jer. ret (18) Der findes farer som vi skal være på vakt imod både på højre og på venstre side. Der vil være nogle som fornylig er kommet til troen og som kun har lidt erfaring. De trænger til at styrkes, og de behøver nogen som kan være de rigtige eksempler for dem. Nogle vil ikke rigtig gøre brug af læren om retfærdiggørelse ved tro, men vil fremholde den på en ensidig måde. Andre vil gribe ideer som ikke har været fremholdt på den rigtige måde, og de vil skyde langt over målet. De vil sætte gerninger helt ud af betragting. ret (18) Det er altid kærligheden som er drivkraften i sand tro. Når du ser hen til Golgata, er det ikke for at berolige dit sind medens du lader være med at udføre din pligt, heller ikke for at dysse dig i søvn, men for at skærpe din tro på Jesus, en tro som er virksom i gerninger og som renser sindet fra selviskhed. Når vi i tro griber fat i Kristus, er vor gerning netop begyndt. Ethvert menneske har fordærvede og syndige vaner som må overvindes ved stærk kamp. Ethvert menneske må kæmpe troens gode strid. En Kristi efterfølger kan ikke være uærlig i handel, hårdhjertet eller uden medfølelse med andre. Han kan ikke være grovkornet i sin tale. Han kan ikke være fuld af selvgodhed og en følelse af egen fortræffelighed. Han kan ikke være overmodig, bruge barske, hårde ord, kritisere og dømme. ret (19) Kærlighedens tjeneste har sit udspring i troens gerninger. Bibelsk religion betyder stadig virksomhed. "Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene." (Matt 5,16). Arbejd på jeres frelse med frygt og bæven! For det er Gud som virker i jer både at ville og at gøre efter hans gode vilje. Vi må være ivrige efter at gøre gode gerninger og passe på at vi holder ved med det. Det sandfærdige vidne siger: "Jeg kender dine gerninger." (Åb 2,2). ret (19) Det er sandt at vor travle virksomhed i sig selv ikke kan sikre os frelse. Men det er også sandt at den tro som knytter os til Kristus, vil vække sjælen til aktivitet. ret (19) De som ikke har tid til at være agtpågivende når det gælder deres egen sjæl, de som ikke dagligt ransager sig selv for at finde ud af om de er i Guds kærlighed og har deres plads i lysstrålen fra himmelen, vil have tid nok når det gælder Satans tilskyndelser og virkeliggørelsen af hans planer. ret (19) Satan vil snyde sig ind med små kiler som giver større åbninger lidt efter lidt. Satans påfund som kan se så tilforladelige ud, vil blive ført ind i Guds specielle værk i denne tid. - Manuskript 16, 1890. ret (19) Falske idéer om Guds velsignelse (19) Folk bør ikke oplæres til at mene at den form for religion som er af følelsesmæssige karakter og grænser til fanatisme, er den eneste sande religion. Under indflydelse af en sådan religiøs indstilling, forventes det af prædikanten at han skal bruge al sin nervekraft når han forkynder evangeliet. Han må lade levende vandstrømme vælde frem i overflod. Han må lade til hørerne få del i en åndelig drik som den menneskelige appetit kan syntes om. Nogle mener at hvis ikke lunkne følelser bliver stimu leret, kan de kun være ligegyldige og uopmærksomme. - Brev 89, 1902. ret (20) Alt er stille og rolig (20) Når Herren har en uforfalsket kanal som han sender sit lys igennem, vil det altid blive fulgt op af falske efterligninger. Satan vil komme ind gennem en hvilken som helst dør der står åben for ham. Han vil give budskabet en sand karakter som er blandet med hans egne sandhedsidéer, og som har til hensigt at føre folk på vildspor. De vil drage menneskers sind ind til sig og det de siger, vil forhindre dem i at holde fast ved et "så siger Herren". Når Gud er til stede, foregår alt på en rolig måde. De som har tillid til ham, er rolige og troværdige. De er enkle, sande og alvorlige bibeltroende, som ikke bare vil høre Ordet, men også leve efter det. De vil vente på Herren på en sund, alvorlig og fornuftig måde. - Brev 102, 1894. ret (21) Kristi eksempel (21) Vi har Kristi eksempel foran os. Loven og evangeliet hører altid sammen. De kan ikke skilles. Vi bør stadig opelske og vedligeholde ro og selvbeherskelse, for det var Kristi karakter.Vi hører falske religionslæres voldsomme udtryk med frejdige fordringer. De taler højt og længe og siger: "Jeg er hellig, jeg er syndfri," uden at have det mindste grundlag for deres tro. Hos sandhedens ophavsmand hører vi ikke om nogen højrøstet troserklæring, vi hører heller ikke om voldsomme legemlige vridninger og aktiviteter. ret (21) Husk at i ham er hele guddomsfylden legemlig til stede. Hvis Kristus bor i vore hjerter ved troen, vil vi ved at betragte det liv han levede, søge at blive Jesus-rene, fredsommelige uplettede. Vi vil åbenbare Kristus i vor karakter. Vi vil ikke blot tage imod og tilegne os lyset, men også sprede det. Vi vil have et klarere og mere tydeligt syn på hvad Jesus er for os. Den symmetri, elskelighed og velvilje som var i Jesu liv, vil også stråle frem fra vort liv. - Manuskript 24, 1890. ret (21) Et ønske om forandring av den nåværende ordning (22) Vi står i stadig fare for å skyte over målet ved å komme bort fra enkelheten i evangeliet. Mange har et brennende ønske om å vekke verdens oppmerksomhet med noe originalt som vil bringe folk inn i en tilstand av åndelig ekstase, og forandre den nåværende erfaringssituasjon. Uten tvil er det et stort behov for en forandring når det gjelder de erfaringer vi nå har, for den hellighet som er forbundet med sannheten for vår tid, er ikke forstått slik som den skulle være. Den forandring som vi trenger, er en hjertets forandring. Den kan vi bare oppnå ved enkeltvis å søke Gud om hans velsignelse, ved å bønnfalle ham om hans kraft, ved å be inderlig om at hans nåde må komme over oss og at vår karakter må bli forvandlet. Det er en slik forandring vi behøver i dag. For å oppnå en slik erfaring skulle vi være energiske og utholdende og vise et dyptfølt alvor. - "The Review and Herald", 22. mars 1892. ret (22) Ingen mærkverdigheder (22) Guds ord må ikke forurenes med vildfarelser (23) Guds folk bør handle på en sådan måde at verden kan se at de er fornuftige, tænkende mennesker som har en tro, bygget på en grundvold som er mere solid end forrykt forvirring. Mennesker hungrer efter livets brød. Tilbyd dem ikke en sten. - Manuskript 101, 1901. ret |