Vidnesbyrd for prædikanter kapitel 5. Fra side 63 | ren side tilbage |
(63) Fare for afvist sandhed.. (64) Gud er ikke ophavet til noget som helst syndigt. Ingen bør være bange for at stå alene hvis opfyldelsen af pligter kræver det. Hvis vi er enestående i at undgå synd, da er vores eneståendehed bare forskellen mellem renhed og urenhed, retfærdighed og uretfærdighed. Fordi flertallet foretrækker overtrædelsernes sti, skal vi vælge det samme? Vi er tydeligt blevet fortalt ved inspiration, »Du må ikke følge mængden i, hvad der er ondt,« Vores standpunkt skal tages klart, »Men jeg og mit hus, vil tjene Herren!« ret (64) »I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, ordet var Gud. Dette var i begyndelsen hos Gud. Alt er blevet til ved det, og uden det blev intet til af det, som er. I det var liv, og livet var menneskernes lys. Og lyset skinner i mørket, og mørket fik ikke bugt med det.« »Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, som den enbårne Søn har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed.« Ville da enhver hvis (64) navn var skrevet i menighedsbøgerne kunne udtale disse ord fra hjertet. Menighedsmedlemmerne mangler at vide, af erfaring hvad, Helligånden vil gøre for dem. Den vil velsigne modtageren, og gøre en velsignelse for ham. Det er trist at alle sjæle ikke beder for Åndens livsvigtige pusterum, for vi vil simpelt hen dø hvis den ikke puster på os. ret (64) Vi skal bede for åndens bibringelse som et hjælpemiddel til synds-syge sjæle. Menigheden mangler at blive forvandlet, og hvorfor skulle vi ikke kaste os selv ned ved nådens trone, som menighedens repræsentanter, og fra et brudt hjerte og en angerfuld ånd gør indtrængende forbøn om at Helligånden skal blive udgydt over os fra det høje. Lad os bede om at når den allernådigst bliver overdraget til vore kolde hjerter må blive modtaget, og at vi må have skarpsindighed til at forstå at det er fra Gud, og modtage den med glæde. Nogle behandler Ånden som en uvelkommen gæst, og afslår at tage imod de rige gaver, afviser at anerkende den, forlader den, og dømmer Helligånden som fanatisme.* ret (64) Når Helligånden arbejder med menneskelige repræsentanter, spørger den os ikke om på hvilken måde den skal virke. Ofte viser den sig på uventede måder. Kristus kom ikke som Jøderne ventede. Han kom ikke på en måde så han forherligede dem som en nation. Hans forløber kom for at berede vejen for ham ved at opfordre folk til at angre deres synder, og forvandle sig, og blive døbt. Kristi budskab var, »Guds rige er kommet nær; omvend jer og tro på evangeliet!« Jøderne afviste at tage imod Kristus, fordi han kom ikke i overensstemmelse med deres forventninger. Det begrænsede menneskes forestillinger holdes som ufejlbarlige, fordi de får erfaring med alderen. ret (65) Det er den fare menigheden nu er udsat for - at begrænsede menneskers påfund skal diktere (65) den nøjagtige måde for hvordan Helligånden skal komme. Alligevel ville de ikke være interesseret i at anerkende den, nogle har allerede afvist den. Og derfor kommer Ånden, ikke for at rose mennesker eller bygge deres fejlagtige teorier op, men for at irettesætte den syndige verden, og for retfærdighed, og for dom, derfor vender mange den ryggen. De er ikke villige til at lide afsavn fra deres egne selvretfærdigheds klæder. De er ikke villige til at skifte deres egen retfærdighed, som er uretfærdighed, til Kristi retfærdighed, som er ren, uforfalsket sandhed. Den Hellige Ånd smigrer intet menneske, den arbejder heller ikke efter noget menneskes opfindelser. Begrænsede, syndefulde mennesker kan ikke arbejde med Helligånden. Når den skal komme som en irettesætter, gennem en menneskelig medarbejder hvem Gud har udvalgt, er det menneskets plads at høre og lyde dens stemme. ret (66) Den Hellige Ånds åbenlyse arbejde (66) »Da pinsedagen var kommet, var de alle samlede med hverandre. Da lød der med ét fra Himmelen en susen som et vældigt åndepust, og den fyldte hele huset, hvor de sad. Og der viste sig for dem tunger som ild, og de fordelte sig og satte sig på hver enkelt af dem. Og de blev alle fyldt med Helligånd, og de begyndte at tale i andre tungemål, efter hvad Ånden indgav dem at forkynde.« I denne forsamling var der spottere, som ikke genkendte Helligåndens arbejde, og de sagde, »De er fulde af sød vin. ret (66) Da trådte Peter frem sammen med de elleve, opløftede sin røst og talte til dem: »Jødiske mænd og alle I, som bor i Jerusalem! Det skal I vide, og mærk jer mine ord: Disse mænd er ikke berusede, sådan som I mener; det er jo kun den tredje time på dagen. Nej, her opfyldes det, der er talt ved profeten Joel.« Læs historien. Herren arbejdede på sin egen måde; men har der været en sådan åbenbarelse blandt os, ved hvem verdens afslutninger vil komme, ville ikke nogle have spottet, som ved denne lejlighed? Dem som ikke kom under Helligåndens indflydelse vidste det ikke. Overfor denne gruppe var disciplene ligesom fordrukne mennesker. ret (67) Korsets vidnesbyrd (67) Deres Frelser har været forkastet og fordømt, og naglet til det vanærene kors. De jødiske præster og myndigheder har erklæret, i foragt, »Andre har han frelst, sig selv kan han ikke frelse. Han er jo Israels konge! Lad ham nu stige ned af korset, så vil vi tro på ham.« Men dette kors, dette skammens og torturens instrument, bragte håb og frelse til verden. De troende samles; deres håbløshed og bevidste hjælpeløshed har løftet dem. De er omformet i karakter, og forenede i Kristi kærligheds bånd. Helt igennem uden rigdom, ved at verden regner dem for slet og ret uvidende fiskere, er de, ved Helligånden, gjort til vidner for Kristus. Uden jordisk ære eller anerkendelse, er de troens helte. Fra deres læber kommer der ord af guddommelig veltalenhed og kraft der rystede verden. ret (67) Det tredje, fjerde, og femte kapitel i Apostlenes Gerninger giver et overblik over deres vidnesbyrd. Dem som har forkastet og korsfæstet Frelseren forventer at finde hans disciple gjort modløse, modfaldne, og klar til at fornægte deres Herre. Med forbløffelse hører de det klare, frimodige vidnesbyrd givet under den Hellige Ånds kraft. Disciplenes ord og arbejde står for deres lærers ord og arbejde; og alle som hørte dem sige: De har lært af Jesus, de taler som han talte. »Og med stor kraft aflagde apostlene vidnesbyrdet om Herren Jesu opstandelse, og alle havde de stor yndest hos folket.« ret (68) De øverste præster og myndigheder anså sig selv for kvalificerede til at afgøre hvad disciplene skulle gøre og lære. Som de gik frem prædikede de Jesus, overalt gjorde menneskerne som arbejdede ved Helligånden (68) mange ting som jøderne ikke bifaldt. Det var farligt at rabbinernes begreber og læresætninger ville blive bragt i dårligt ry. Apostlene skabte en forunderlig spænding. Folket bragte deres syge, og dem som var plaget af urene ånder, ud på gaderne; trængsel samlede sig omkring dem, og dem som var blevet helbredte udråbte lovprisninger til Gud og forherligede Jesu navn, lige netop ham som jøderne havde fordømt, foragtet, spyttet på, kronet med torne, og ladet pisket og korsfæstet. Denne Jesus var hævet over præsterne og myndighederne. Apostlene fik endda fortalt at han var stået op fra døden. De jødiske myndigheder besluttede at dette arbejde måtte og skulle stoppes, for det beviste at de var skyldige i Kristi blod. De så at forvandlinger til troen blev mangedoblet. »Og der føjedes stadig flere til, som troede på Herren, hele skarer både af mænd og kvinder.« ret (69) Tilfangetagelse og fængsling af apostlene (69) Prædiker modsat de anerkendte læresætninger (70) Men vi ser at himlens Gud nogle gange hverver mennesker til at forkynde det som er i modsætning til den anerkendte lære. Fordi dem som (70) nu engang er sandhedens forvaltere blev utro mod deres indviede hverv, vælger Herren andre som vil modtage de klare stråler fra retfærdighedens sol, og vil forsvare sandheder der ikke er i overensstemmelse med de religiøse lederes forestillinger. Og da vil disse ledere, i deres sinds blindhed, herske fuldstændigt over det som formodes at være retfærdig harme mod dem der har sat de højt ærede fabler til side. De handler som mennesker der har mistet deres fornuft. De overvejer ikke muligheden for om det er dem selv der ikke har forstået ordet rigtigt. De vil ikke åbne deres øjne for at erkende det faktum at de har mistydet og misbrugt skrifterne, og bygget falske teorier op, og kalde dem fundamentale troens læresætninger. ret (70) Men Helligånden vil, fra tid til anden, åbenbare sandheden gennem dens egne udvalgte repræsentanter; og intet menneske, end ikke en præst eller myndighedsperson, har retten til at sige, Du skal ikke offentliggøre dine synspunkter, fordi JEG tror dem ikke. Dette vidunderlige JEG må forsøges at nedlægges ved Helligåndens lære. Mennesker må for en tid prøve at kvæle det og dræbe det; men det vil ikke gøre fejltagelserne sande, eller sandheden fejlagtig. Det opfindsomme menneskesind har fremmet teoretiske synspunkter i forskellige linjer, og når Helligånden sender lys til at skinne ind i det menneskelige sind, respekterer den ikke enhver pointe fra menneskets anvendelse af ordet. Gud indskyder hans tjenere til at tale sandheden uanset hvad mennesker tager for givet som sandhed. ret (71) Nutidens farer (72) Men lad os følge menneskernes historie hvor de jødiske præsters og myndigheders tænkegang var så farlig, fordi de bragte en ny og fremmed lære på næsten ethvert teologisk punkt. Befalingen som blev givet ved Helligånden, »Gå hen og træd frem i helligdommen og tal til folket alle livets ord!« blev adlydt af apostlene; de gik »tidligt om morgnen ind i helligdommen og lærte. Imidlertid kom ypperstepræsten og de, som holdt med ham, og de sammenkaldte rådet, alle Israels børns ældste, og sendte bud til fængselet, at apostlene skulle føres frem. Men da tjenerne kom derhen, fandt de dem ikke i fængslet; og de vendte tilbage og meldte det, idet de sagde: Fængslet fandt vi forsvarligt låset, og vagten stod ved dørene; men da vi lukkede op, fandt vi ingen derinde. Da anføreren for tempelvagten og ypperstepræsterne hørte disse ord, vidste de ikke, hvad de skulle tænke om dem, eller hvad dette skulle blive til. Da kom der en og meldte: Se, de mænd, som I satte i fængsel, står i helligdommen og lærer folket. Så gik anføreren sammen med tjenerne hen og hentede dem, dog ikke med magt; thi de var bange for, at de skulle blive stenet af folket.« Hvis præsterne og myndighederne havde turet handle mod apostlene ud efter deres egne følelser, ville der have stået noget andet; for Guds (72) engel var en vogter ved den lejlighed, for at lovprise hans navn hvis nogen voldshandling blev forøvet mod hans tjenere. ret (72) Apostlenes svar (72) Da rørte den Hellige Ånd ved Gamaliel, en farisæer, »en lovlærer, som var højt agtet af hele folket.« Hans anvisning var, »hold jer fra disse mennesker og lad dem være, thi hvis dette forehavende eller dette værk er af mennesker, falder det fra hinanden; men er det fra Gud, kan I ikke fælde dem. Vogt jer, at det ikke skal vise sig, at I kæmper mod Gud! De fulgte hans råd.« ret (73) Fordom til dem i myndighederne (73) Gudsillustreret barmhjertighed (74) Det var ikke alene synden der lagde Guds Søn i døden der afskar dem fra frelse, men deres ihærdighed for at forkaste lyset og Helligåndens overbevisning. Ånden der arbejder i ulydighedens børn arbejdede i dem, leder dem til at mishandle de mennesker i hvem Gud har givet et vidnesbyrd til dem. Oprørets ondskab vendte tilbage, og blev (74) forstærket i enhver modgående handling mod Guds tjenere og budskabet han har givet dem at forkynde. ret (74) Sandhedens modstandskraft (75) Guds Ånd åbenbarer sin nærværelse overfor dem som, uden hensyn til menneskers frygt eller gunst, tager parti for sandheden som er blevet betroet til dem. Under tilkendegivelse af den Hellige Ånds kraft, så jøderne deres skyld ved afvisning af beviset Gud havde sendt; men de ville ikke opgive deres onde modstand. Deres stædighed blev mere og mere bestemt, og arbejdede på deres sjæls undergang. Det var ikke det at de ikke kunne opgive, for de kunne, men ville endnu ikke. Det var ikke alene det at de har været skyldige, og fortjener vrede, men det at de bevæbner dem selv med Satans egenskaber, og fortsætter sikkert på at være i modsætning til Gud. Hver dag, i deres afslag til anger, tager de deres oprør op på ny. De forbereder sig på at høste det de havde sået. Guds vrede er ikke erklæret mod mennesker kun på grund af synderne de har begået, men for at vælge at fortsætte en tilstand i modstand, og, selv om de har lys og kundskab, (75) gentager de deres synder fra fortiden. Hvis de ville underkaste sig, vil de blive undskyldt; men de er fast besluttet på ikke at opgive. De trodser Gud ved deres stædighed. Disse sjæle har givet dem selv til Satan, og han kontroller dem alt efter hans vilje. ret (75) Hvordan var det med de oprørske indbyggere i den antediluvianske verden (før syndfloden)? Efter forkastelse af Noas budskab, styrtede de ned i synd med større løssluppenthed end nogen sinde før, og fordoblede afskyeligheden af deres fordærvede metoder. Dem som afviser at forny sig ved at tage imod Kristus finder intet reformerenede i synd; deres sind er indrettet til at bære deres oprørske ånd, og de er ikke, og de vil aldrig blive, tvunget til underkastelse. Dommen som Gud har bragt over den antediluvianske verden erklærer den uhelbredelig. Ved Sodomas ødelæggelse påberåbte indbyggerne i det skønneste land i verden sig uforbederlighed i synd. Ilden og svovlet fra himlen fortærede alt undtagen Lot, hans hustru, og to døtre. Hustruen, så tilbage i ligegyldighed på Guds befaling, og blev en saltstøtte. ret (76) Hvor Gud dog bar over med den jødiske nation når de knurrede og oprørske, brød sabbatten, og alle andre lovforskrifter! Han har gentagne gange erklæret dem værre end hedningerne. Hvert slægtled overgår den foregående i skyld. Herren tillod dem at komme i fangenskab, men efter deres befrielse blev hans betingelser glemt. Alt hvad han befalede det folk at holde helligt var forvrænget eller fordærvet ved oprørske menneskers påfund. Kristus sagde til dem i sin tid, »Har ikke Moses givet jer loven? og ingen af jer holder loven.« Og disse var mennesker som satte dem selv op som dommere og censorer (76) over dem som den Hellige Ånd rørte for at bekendtgøre Guds ord til folket. (se Johannes 7, 19-23, 27-28; Lukas 11, 37-52) ret (76) Helligånden er forladt uden skam (76) Begrænsede mennesker burde vogte sig for at forsøge at styre deres medmennesker, og tage det sted som er tilegnet Helligånden. Lad intet menneske føle at det er deres forret at give verden hvad de formoder er sandhed, og afvis at noget skulle være givet der er modsat deres tanker. Det er ikke deres arbejde. Mange ting som vil vise sig klart som sandhed vil ikke blive modtaget af dem som tror at deres egene fortolkninger af skriften altid er rigtig. De største forandringer er gjort af tanker som er accepteret uden videre. Disse mennesker vidner om fejlagtighed på mange måder; de arbejder på principper som Guds ord fordømmer. Det som får mig til at føle noget meget dybt for min tilværelse, og får mig til at vide at deres arbejde ikke er Guds arbejde, er det at de tror at de har myndighed til at herske over deres medmennesker. Herren har ikke givet dem mere ret til at herske over andre end han har givet andre til at herske over dem. Dem som påtager sig kontrollen over deres medmennesker tager et arbejde i deres begrænsede hænder som påhviler Gud alene. ret (77) De mennesker der burde holde ånden i live men gjorde virvar i Minneapolis* er en krænkelse mod Gud. Hele himlen er opbragt i ånden over at der i årevis har været afsløringer på vores forlags virksomhed i Battle Creek.* Uretfærdighed (77) praktiseres som Gud ikke vil finde sig i. Han vil aflægge disse ting et besøg. En stemme som er blevet hørt gør opmærksom på fejlene og, i Herrens navn, bedene for en afgjort forandring. Men hvem har fulgt den fortolkning der er givet? Hvem har ydmyget deres hjerter til at sætte fra dem ethvert levn fra deres onde, tyngende ånd? Jeg er blevet stærkt bebyrdet til at fremlægge disse sager for folket, som de er. Jeg ved at de vil kikke på dem. Jeg ved at dem som fortolker denne sag vil blive domfældt. Til videre studium: Evangeliets Tjenere -norsk- side 222-235, (Gospel Workers, side 297- 315); Vejledning for menigheden bd 2 side 258- 261, (Testimonies vol 5 side 706- 709); Selected Messages, bd 1 side 155- 208. ret |