2. juni - Vi må ikke stå stille

 ... til dem, der ved vor Guds og frelsers Jesu Kristi retfærdighed har fået den samme dyrebare tro som vi. Nåde og fred blive eder stadig rigere til del, idet I lærer Gud og vor Herre Jesus at kende. - 2.Pet.1,1.2.

 Hvilket storslået emne at studere - Guds, og Jesu Kristi retfærdighed! Når vi betragter Kristus og hans retfærdighed, bliver der ikke plads til selvretfærdighed, til forherligelse af selvet. I dette kapitel er der ingen stilstand. Der er stadig fremgang på ethvert stade i kundskab om Kristus. I kundskab om Kristus er der evigt liv. Jesus siger i sin bøn: "Og dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, som du har udsendt, Jesus Kristus." Joh 17,3. I Gud vil vi blive forherliget..... "Men ham skyldes det, at I er i Kristus Jesus, som er blevet os visdom fra Gud, både retfærdighed og,helliggørelse og forløsning, for at, som der står skrevet, "den, der roser sig, skal rose sig i Herren"." 1Kor 1,30-31.

 Vi er blevet kaldet til kundskab om Kristus, kundskab om herlighed og fortjeneste. Det er kundskaben om en fuldkommen, guddommelig karakter, som den er åbenbaret i Jesus Kristus, der åbner vejen for os til samfund med Gud. Det er ved de store og dyrebare forjættelser, at vi skal få del i guddommelig natur, idet vi er undflyet fordærvelsen i verden, som skyldes det onde begær.

 Hvilke muligheder der ligger foran den unge, som gør krav på Guds ords guddommelige forjættelser! Det menneskelige sind kan næppe fatte bredden, dybden og højden af de åndelige højder, vi kan nå, når vi bliver delagtige i den guddommelige natur. Det menneskelige redskab, som viser lydighed mod Gud og bliver delagtig i den guddommelige natur, finder glæde i at holde Guds bud, fordi han er ét med Gud. Hans forbindelse med Gud er lige så livsvigtig for ham som Sønnens med Faderen.

 Hvilke privilegier og velsignelser der bliver dem tik del, som har fundet en dyrebar tro som Kristi disciple! Intet er dem nægtet."