Guds folks åndelige liv

 Et dobbelt liv
I denne tid lige før Kristi komme i himlens skyer skal der gøres et arbejde af samme art, som det Johannes Døber udførte. Gud kalder mænd, der vil berede et folk, som kan bestå på Guds store dag... For at forkynde som Johannes gjorde, må vi have en åndelig erfaring, der ligner hans. Det samme værk må ske i os. Vi må betragte Gud - og idet vi gør det, tabe os selv af syne. - 8T 332, 333 (1904).

 At leve med Gud vil forædle vor karakter og vort liv. Mennesker vil mærke på os, at vi har været sammen med Jesus som de gjorde det på de første disciple. Dette vil give arbejderen en styrke, som intet andet kan give. Han må ikke tillade sig selv at gå glip af denne styrke. Vi må leve et dobbelt liv - et liv med tanke og handling og et med stille bøn og alvorligt arbejde. - MH 512 (1905).

 Bøn og arbejde, arbejde og bøn skal være dit liv. Du må bede, som om hele dit arbejde afhænger af Gud, og arbejde, som om alt beror på dig. - 4T 538 (1881).

 Intet menneske kan nogensinde føle sig tryg uden at bede. - GC 530 (1911).

 Den, der ikke gør andet end at bede, vil snart holde op med at bede. - SC 101 (1892).

 Fast forankret i Kristus
Der kommer en storm, der vil afsløre hvilken slags tro hvert eneste menneskes ejer. Hvis de troende ikke bliver fast forankret i Kristus nu, vil de blive vildledt af en eller anden vildfarelse. - Ev 361,362 (1905).

 Det ville være gavnligt for os at tilbringe en time om dagen med at betragte Jesu liv. Vi skulle overveje det punkt for punkt og i fantasien søge at forstille os hver scene, især de afsluttende. - DA 83 (1898).

 Vort eneste forsvar mod det onde er, at troen på Kristi retfærdighed bor i vore hjerter. Hvis vi ikke har en levende forbindelse med Gud, vil vi aldrig kunne modstå de vanhellige følger af egenkærlighed, selvtilfredsstillelse eller fristelser til at synde. Vi kan aflægge mange dårlige vaner og skille os fra Satans selskab; men uden en levende forbindelse med Gud og en stadig overgivelse til ham vil vi lide nederlag. Hvis vi ikke har et personligt forhold til og en stadig forbindelse med Kristus, er vi i fjendens vold og vil ende med at gøre hans vilje. - DA 324 (1898).

 Kristus som korsfæstet skal være det emne, der beskæftiger vore tanker, som vi taler om og glæder os inderligt over. - SC 103, 104 (1892).

 Dannet af Helligånden
Det menneskelige hjerte vil aldrig blive lykkeligt, før det har overgivet sig til at blive formet af Guds Ånd. Ånden danner den genfødte sjæl efter Kristi billede. Ved dens indflydelse forvandles fjendskab mod Gud til tro og kærlighed, og stolthed til ydmyghed. Sjælen fatter sandhedens skønhed, og Kristus bliver æret ved en ophøjet og fuldkommen karakter. - OHC 152 (1896).

 Dette er ikke et udslag af vor natur, vor evner, vort sind eller vore naturlige tilbøjeligheder. Vi behøver time for time at blive ledet af Guds Ånd. PP 421 (1890).

 Ånden oplyser vort mørke og vor uvidenhed og hjælper os i alle henseender. Men sindet må hele tiden række ud efter Gud. Hvis verdsligheden får lov til at råde - hvis vi ikke har noget ønske om at bede eller være i forbindelse med al styrkes og visdoms kilde, vil Ånden ikke blive hos os. - OHC 154 (1904).

 Bibelstudium en nødvendighed
Intet hjerte, der er blevet renset, kan bevares rent uden daglig tilførsel af Ordets salt. Hvis guddommelig nåde ikke modtages hver dag, kan intet menneske forblive omvendt. - OHC 215 (1897).

 Lad Guds Ord bevare din tro. Grib fast om det levende vidnesbyrd - om sandheden. Tro på Jesus som din personlige Frelser. Han har været og vil altid være den evige Klippe. - Ev 362 (1905).

 De kristne skulle berede sig for det, der snart vil komme over verden som en mægtig overraskelse og denne beredelse skal ske ved flittigt studie af I Guds Ord og ved at forme deres liv efter dets lære. - PK 626 (ca. 1914).

 Kun den, der har styrket sit sind ved Bibelens sandheder, vil bestå i den sidste store konflikt. GC 593, 594 (1911).

 Kun den, der flittigt har studeret Skriften og har fået kærlighed til sandheden, vil blive bevaret fra det mægtige bedrag, verden vil blive indfanget i. GC 625 (1911).

 Vort folk trænger til at forstå Guds hemmeligheder. Det er nødvendigt for dem at have et grundigt kendskab til de sandheds-principper, der er åbenbaret, hvis de skal blive bevaret igennem det, der vil komme over verden. Og det vil bevare dem fra at blive revet med af falske læresætninger. 5T 273 (1885).

 Gem Guds Ord i dit sind
Flere gange om dagen bør kostbare, gyldne øjeblikke indvies til bøn og studie af Skriften. Selve det at genkalde et skriftsted i tankerne kan bevare sjælens liv. 4T 459 (1880).

 Guds dyrebare Ord er vejledning for unge, der ønsker at være tro mod himlens Konge. De bør studere Skriften, lære skriftsteder udenad og vide, hvad Gud har sagt. - ML 315 (1887).

 Gør Skriften til en mur omkring dig, og du skal erfare, at verden ikke kan nedbryde den. Gem skriftsteder i din erindring, og når Satan kommer med sine fristelser, sig da straks til ham: ”Der står skrevet.” På denne måde mødte og modstod vor Herre Satans fristelser. - RH 10-4-1888.

 Indprent Kristi dyrebare ord i dit sind. De er langt mere værd end sølv og guld. 6T 81 (1900).

 Hav en lommebibel hos dig, når du arbejder, og benyt enhver anledning til at lære dens dyrebare løfter udenad. - RH 27-4-1905.

 Der vil komme en tid, da mange vil blive berøvet Guds skrevne Ord. Men hvis dette Ord er skrevet i Vor erindring, kan ingen tage det fra os. - MR 760 24 (1906).

 Studér Guds Ord. Gem dets dyrebare løfter i hjertet, så du, når vore bibler bliver taget fra os, stadig har Guds Ord. - 10 MR 298 (1909).

 Åbenbaringen 14 er et anker for Guds folk
I disse sidste dage er det vor pligt virkelig at kende den første, anden og tredje engels budskab. Alt, hvad vi gør, bør være i overensstemmelse med Guds Ord. De tre engles budskaber er nøje forbundet - og de er åbenbaret i Åbenbaringens fjortende kapitel fra det sjette vers til kapitlets afslutning. 3MR 68 (1896).

 Mange, der har taget imod den tredje engels budskab, har ingen erfaring i de to første budskaber. Det forstod Satan, og hans onde øjne var fæstet på dem for at få dem til at falde. Men den tredje engel henledte deres opmærksomhed på det Allerhelligste, og de, der havde haft erfaringen med de to første budskaber, viste dem vejen til den himmelske helligdom. Mange fik øje på den fuldkomne harmoni i englenes budskaber, tog glade imod dem og fulgte ved tro Jesus ind i den himmelske helligdom. Det blev vist mig, at disse budskaber er som et anker for Guds folk. De, der tager imod dem og forstår dem, vil blive bevaret, så Satans bedrag ikke skal rokke dem. - EW 256 (1858).

 Opdrag dit sind til at tro på Guds Ord
Den, der føler sig fri til at sætte spørgsmålstegn ved Guds Ord og tvivle, hvis der er den mindste anledning til det, vil finde, at det vil blive en frygtelig kamp at bevare troen, når vanskelighederne kommer. Det vil blive næsten umuligt at overvinde den magt, der binder det sind, som er opdraget til at tvivle - for denne vane har indfanget sjælen i Satans snarer og gjort den ude af stand til at sprænge det frygtelige net, der er blevet spundet tættere og tættere omkring den.

 Den, der vælger at tvivle, indbyder Satans tjenere. Det eneste håb for den, der har vænnet sig til at tvivle, er at kaste sin hjælpeløse sjæl på Frelseren og overgive sin vilje og sit liv til ham som et barn, så han kan blive bragt ud af mørket til Guds underfulde lys. Et menneske ejer ikke i sig selv den kraft, der kan fri ham af Satans snare. Den, der vænner sig til at tvivle og kritisere, bliver stadig mere vantro. - Ms 3, 1895.

 Beredelse for fremtidige prøvelser
Kristi tjenere skal ikke forberede, hvad de vil sige, når de stilles for retten for deres tros skyld. Deres forberedelse skal ske ved daglig at gemme Guds Ords dyrebare sandheder i hjertet, næres af Kristi lære og ved at styrke deres tro ved bøn. Når de da bliver bragt for retten, vil Helligånden minde dem om netop de sandheder, der vil nå deres tilhøreres hjerter. Netop når de mest behøver det, vil Gud lade dem komme i tanker om den viden, de har opnået ved flittigt studie. - CSW 40, 41 (1900).

 Når trængselstiden kommer, vil der blandt dem, der nu prædiker for andre, være mænd som ved at undersøge de ting, de anser for rigtige, vil indse, at de ikke kan give nogen gyldig grund for mange af dem. Først når de bliver prøvet på denne måde, vil de indse deres store uvidenhed. Og mange i menigheden, der tager det for givet, at de ved, hvad de tror på, vil først, når striden opstår, opdage deres egen svaghed. Når de bliver skilt fra deres trosfæller og tvunget til at stå alene for at gøre rede for deres tro, vil de blive forbavset over at opdage hvor forvirrede ideer de har om det, de har modtaget som sandhed. - 5T 707 (1889)

 Hav styr på din moral
Det er meget værd at kunne give grunde for sin tro, men hvis sandheden ikke stikker dybere end dertil, vil din sjæl aldrig blive frelst. Hjertet må renses for al moralsk fordærvelse. - OHC 142 (1893). I

 Kun få forstår, at det er deres pligt at øve kontrol over deres tanker og fantasier. Det er vanskeligt at holde tankerne samlet om nyttige emner. Men hvis tankerne ikke beskæftiger sig med det rigtige, kan troen ikke vokse i hjertet. Hvis sindet ikke er optaget af hellige og evige emner, vil det opholde sig ved bagateller og overfladiske ting. Både intellektuelle og moralske kræfter skal trænes, og de vil blive styrket og vokse ved øvelse. - OHC 111 (1881).

 Vi trænger meget til at dyrke rene tanker og styrke vor moral frem for de lavere, sanselige sider af vor natur. Måtte Gud hjælpe os til at vågne op fra vor vane med at tilfredsstille appetitten! - MM 278 (1896).

 Enoks eksempel
Enok vandrede med Gud i tre hundrede år, før han blev forvandlet og taget op til himlen - og verdens tilstand var ikke mere gunstig for dannelsen af en kristen karakter dengang, end den er i dag. Hvorledes vandrede Enok med Gud? Han vænnede sig til altid at tænke på, at han var i Guds nærhed, og når han kom i vanskelighed, bad han om Guds beskyttelse.

  ”Han nægtede at gøre noget, der ville krænke Gud. Han havde altid Herren i sine tanker. Han bad: ”Herre, lær mig din vej, så jeg ikke fejler. Hvad er din vilje med mig? Hvad kan jeg gøre for at ære dig?” På den måde gjorde han alting i overensstemmelse med sin himmelske Faders vilje. Hans tanker og hans vilje var ikke hans egne. Han underkastede sig helt sin Faders vilje.

 Enok var en repræsentant for dem, der vil være på jorden og blive forvandlet og taget op til himlen uden at smage døden, når Jesus kommer. 1SAT 32 (1886).

 Enok havde de samme fristelser, som vi har. Han levede blandt mennesker, der ikke var mere venligst indstille over for retfærdighed end man er i dag. Den luft, han indåndede, var besmittet af synd og fordærvelse, akkurat som den, vi lever i - og alligevel levede han et helligt liv. Han var ubesmittet af den syndighed, som stadig bredte sig i hans tid: Vi forbliver rene og ufordærvede på samme måde. 2T 122 (1868).

 Husk de velsignelser, du har fået i den tid, der er gået
Idet vi ser på vor menigheds historie, hvorledes vi ved hvert fremskridt er nået til vort nuværende standpunkt, kan jeg sige: Gud være lovet! Mit sind fyldes af forundring og tillid til Kristus, når jeg ser, hvad Herren har gjort. Vi har intet at frygte for i fremtiden, undtagen at vi skulle glemme, hvorledes Herren har ledet os - og hvad han har lært os gennem vor erfaring indtil nu. - LS 196 (1902).

 Det er tid til alvorlig eftertanke
Hvis er nogen sinde har været en tid da alvorlig eftertanke var nødvendig for hver de; der frygter Gud, er det nu, hvor personlig gudsfrygt er så nødvendig. Enhver skulle spørge sig selv: ”Hvem er jeg, og hvad er mit arbejde og min mission i denne tid? På hvis side står jeg - på Kristi side eller på fjendens side?” Lad hvert eneste menneske ydmyge sig for Gud, for netop nu lever vi ganske bestemt på den store forsoningsdag. Netop nu passerer manges liv revy for Gud, for de skal kun sove i deres grave en lille tid endnu. På den dag vil din trosbekendelse ikke hjælpe dig. Det afgørende er, på hvilken side du er. Er sjælens tempel renset for al urenhed? Er mine synder bekendt, og har jeg omvendt mig fra dem, så de kan blive slettet ud? Er jeg for overbærende i min bedømmelse af mig selv? Er jeg villig til at bringe et hvilket som helst offer for den ophøjede kundskab om Jesus Kristus? Føler jeg hele tiden, at jeg ikke tilhører mig selv, men Kristus - at jeg må tjene den Gud, der ejer mig? - Ms 87,1886.

 Vi burde spørge os selv: ”Hvad lever jeg for? Hvad arbejder jeg for? Og hvad vil blive resultatet af det alt sammen?” - ST 21-11-1892.

 Lev med dommens dag i tanke
Når jeg ser mennesker i vore byer haste frem og tilbage, spørger jeg mig selv, om de nogen sinde tænker på Herrens dag, der ligger lige foran os. Hver eneste af os burde leve med tanke på den store dag, der snart vil komme over os. - 1SAT 25 (1886).

 Vi har ikke råd til at leve uden at tænke på dommens dag; for selvom den har tøvet længe, er den nær nu. Den ligger lige foran os og kommer snart. Ærkeenglens trompet vil snart overraske de levende og opvække de døde. - CG 560, 561 (1892).

 Rede for Kristi komme
Hvis vi ikke nu finder nogen glæde ved at tænke på himmelske ting, og ikke har nogen interesse i at lære Gud at kende eller glæder os over at betragte Kristi karakter - hvis vi ikke føler os tiltrukket af hellighed - kan vi være sikre på, at vort håb om himlen er forgæves. Den kristnes høje mål er at være i fuldstændig overensstemmelse med Guds vilje. Han vil elske at tale om Gud, om Jesus og om det velsignede hjem, som Jesus har beredt for dem, der elsker ham. At studere disse emner, mens sjælen fryder sig over Guds forjættelser, kalder apostlen at smage den kommende verdens kræfter.- 5T 745 (1889).

 Hvis din stilling over for Gud er korrekt i dag, vil du også være rede, hvis Kristus skulle komme i dag. - HP 227 (1891).