Kapitel: 1 - 4
(1139) 9. Modsætning mellem to fester.-- Vi læser med fornøjelse om dronning Vastis fest. Dette var ikke en fest for en tilfældig forsamling, men en fest for dronningen for kvinder af rang i riget, som blev underholdt med sømmelig underholdning, uden letsindighed eller sanselighed.
Det var når kongen ikke var sig selv, når hans fornuft blev detroniseret af vindrikkeri at han sendte dronningen, så dem som var med til hans fest, beruset af vin, kunne stirre på hendes skønhed. Hun handlede efter ren samvittighed.
Vasti nægtede at adlyde kongens befaling, tænkte at når han kom til sig selv, ville han kommentere hendes handlemåde. Men kongen havde ukloge rådgiver. De stredes om at det ville være en kraft til kvinderne der ville være til hendes skade. (MS 29, 1911).
10-12. Vastis nægtelse var for kongens gode.--[Ester 1,10. 11 citeret.] Havde kongen fastholdt sin kongelige værdighed ved at vide mådehold,
ville han aldrig have gjort denne befaling. Men hans sind var så påvirket af vinen at han havde drukket så frit, og at han ikke var klar til at handle forstandigt.
Når denne befaling kom fra kongen, gennemførte Vasti ikke hans ordre, fordi hun vidste at vinen var blevet brugt så frit, og at Ahasverus var under indflydelse af forgiftet spiritus. For hendes mands skyld så vel som hendes egen, besluttede hun ikke at forlade hendes position ved kvindens hoved i salen. [Ester 1,12 citeret] (MS 39, 1910).
16-22. Gud underkendte Ahasuerus' dårskab for noget godt.--[Ester 1,16-22 citeret.] Der er lidt tvivl om at kongen, når han senere overvejer sagen, følte at Vasti fortjente at blive æret, snarere end at blive behandlet som han blev.
Ingen skilsmisselov, sat op af mennesker som i mange dage havde givet sig selv af med at drikke vin, mennesker som var ude af stand til at styre appetitten, havde nogen værdi i øjnene hos kongernes Konge. Disse mænd var ude af stand til at ræsonnere sundt og ædelt. De kunne ikke se den virkelige situation.
Uanset hvor højt deres embede var, er mennesker lydhør over for Gud. Den store magt der blev udøvet af kongerne, førte ofte til ekstremiteter der ophøjer selvet. Og værdien af de løfter de afgiver for at udfærdige love som vanrøgter Guds højere love, fører til stor uretfærdighed.
Anledningerne til at føje sig som det skildres i det første kapitel af Ester, forherliger ikke Gud. Men Herren udfører Sin vilje gennem mennesker som ikke desto mindre fører andre vild. Hvis Gud ikke strækker Sin betvingende hånd ud, vil der kunne ses besynderlige ting. Men Gud indprente menneskesindene til at udrette Hans hensigter, selvom den nogle fortsætter med at følge forkerte skikke. Og Herren udvirker Sine planer igennem mennesker som ikke anerkender Sine visdomlige lektier. I Hans hænder er enhver jordisk hersker, der går hvorhen han end vil, ligesom Hen vender flodens vande.
Ved den erfaring som Ester bragte til den Medio-persiske trone, arbejde Gud for at udrette Sine mål for Sit folk. Det som blev gjort under megen vins indflydelse udvirkede til noget godt for Israel. (MS 39, 1910)
(1140) 14-17. Helligede kvinder kan gøre en vigtig del. - Igennem Ester - dronningen - havde Herren udrettet en mægtig udfrielse for Sit folk. På et tidspunkt virkede det til at ingen magt kunne redde dem. Men Ester og kvinden der var sammen hende imødekom, ved faste og bøn og øjeblikkelig handling, problemet, og bragte frelse til deres folk.
Et studium om kvindens arbejde i forbindelse med Guds sag i gammeltestamentlige tider, vil lære os lektier som vil sætte os i stand til at modstå nødsituationer i arbejdet i dag. Vi kan ikke bringes i en så kritisk og fremtrædende sted som Guds folk var på Esters tid; men omvendte kvinder kan gøre en vigtig del i mere ydmyge positioner. (Brev 22, 1911).