Zakarias' bog

 Kapitel: 2 - 3 - 4 - 8 - 9

 

Kapitel 2

(1177) 6-9. En lille appel at give agt på.--[Zak. 2,6-9 citeret.] Hvor sørgeligt er det ikke at se at denne rørende appel mødes med så lidt reaktion! Var der givet agt bønnen at flygte fra Babylon, hvor anderledes kunne jødernes tilstand så ikke have været under Mordokais og Esters prøvende stunder!

 Herrens hensigt med Sit folk har altid været den samme. Han ønsker at berige menneskebørnene med en evig arvs rigdomme. Hans rige er et evigt rige. Når dem som vælger at blive lydige undersåtter under den Allerhøjeste til sidst frelses ind i herlighedens rige, vil Guds hensigt med menneskeheden være blevet fuldbyrdet. (RH Dec. 26, 1907).

 

Kapitel 3

1. Det samme arbejde i dag.--Josva fremvises i bøn med englen. Er vi i gang med det samme? Stiger vore bønner op til Gud i levende tro? Åbner vi hjertets dør til Jesus, og lukke alle muligheder for at Satan kan komme ind? Opnår vi dagligt (1178) et klarere lys, og større styrke, så vi kan stå i Kristi retfærdighed? Tømmer vi vore hjerter for al selviskhed og renser dem, inde vi modtager sildigregnen fra himlen?

 Nu er tiden kommet hvor vi skal bekende og aflægge vore synder, så de kommer til dommen på forhånd, og bliver udslettede. (RH Nov. 19, 1908).

  1-3. Falske anklager.--Dem som ærer Gud og holder hans bud er genstand for Satans anklager. Fjenden arbejder med al sin kraft på at lede personer i synd. Så beder om at han på bekostning af tidligere synder, kan få lov til at udøve sit helvedesagtige grusomhed på dem, som sine egne undersåtter. Om dette arbejde har Zakarias skrevet: "Og han viste mig Josua ypperstepræsten" - en repræsentant for folket, som holder Guds bud - "stå foran Herrens engel, og Satan står ved hans højre hånd for at modvirke ham."

 Kristus er vor ypperstepræst. Satan står foran ham nat og dag for at anklage brødrene. Med sin mesterlige evne fremholder han ethvert dårligt karaktertræk som tilstrækkelig grund til, at Kristus bør trække sin beskyttende magt tilbage og tillade ham at nedbøje og ødelægge dem, han har fået til at falde i synd. Men Kristus har skabt forsoning for enhver synder. Kan vi i tro høre vor advokat sige: "Herren true dig, Satan, endog Herren har valgt Jerusalem til at irettesætte dig. Er denne ikke en brand, som er reddet ud af ilden?" Vers 2.

  "Josua havde snavsede klæder på" (vers 3). Således står syndere foran fjenden, som ved sin mesterlige, bedragende magt har ledt dem bort fra troskab mod Gud. Dem, der er blevet overvældet af hans fristelser, svøber han i syndens og skammens klæder, hvorefter han erklærer, at det er uretfærdigt, at Kristus skal være deres lys og forsvarer.(MS 125, 1901).

  4. Egen beundring kommer af uvidenhed.--Al selv-ophøjelse og egen beundring er følgen af uvidenhed om Gud og om Jesus Kristus, som han har sendt. Hvor hurtigt vil selvfølelsen ikke dø, og stoltheden blive ydmyget i støvet, når vi ser Kristi karakters uforlignelige ynde" Helligheden i Hans karakter genspejles af alle som tjener Ham i ånd og i sandhed.

 Hvis vore læber har brug for renselse, hvis vi erkender vor armod, og kommer til Gud med sønderbrudt hjerte, vil Herren fjerne urenhed. Han vil sige til sin engel: "Tag den snavsede klæder bort," og klæd ham med "den nye klædning" (RH Dec. 22, 1896).

  4, 5. Den nye klædning.--Fattig, angrende dødelige mennesker, hør Jesu ord, og tro idet du hører: "Og han svarede [Satans anklage] og talte til de [engle] der stod foran ham [for at gøre hans befaling], sig, Tag de snavsede klæder af ham." Jeg vil udslette hans overtrædelser. Jeg vil dække over hans synder. Jeg vil tildele ham Min retfærdighed. "Og til ham sagde han: Se, Jeg vil udslette hans overtrædelser. Jeg vil dække hans synder.."

 De snavsede klæder tages bort, for Kristus siger: "Se, jeg har taget din skyld fra dig" (vers 4). Syndebyrden lægges over på den uskyldige, den rene, den hellige Guds Søn, og mennesket står uden fortjeneste foran Herren, renset fra al uretfærdighed, iført Kristi retfærdighed. Oh, hvilken forandring denne klædning er!

 Og Kristus gør mere end dette for dem. [Zak. 3,5 citeret].

 Dette er den ære som Gud vil bibringe dem som er iklædt Kristi retfærdighedsklæder. Med en opmuntring som dette, hvordan kan mennesker så fortsætte i synd? Hvordan kan de såre Kristi hjerte? (MS 125, 1901)

  4-7. En erfaring er gjort igen.-- [Zak. 3,4-7 citeret.] Den som blev iklædt de beskidte klæder repræsenterer dem, som har begået fejl, men som er kommet i så oprigtig angerfuld position at Herren, som tilgiver alle synder der angres, var tilfreds. Satan søger at sætte dem i en ydmygende position, som virkelig har angret deres synder. Og dem som fortsætter med en forkert handlingsvej tilskyndes af Satan til at pine dem som har angret. . . .

 Mennesker som er gået langt i overtrædelser, og som aldrig har (1179) bekendt deres synder vil søge at bringe al mulig skam over dem som Satan har arbejdet på at udslette, men som har angret og ydmyget sig selv for Gud, bekendt deres synder til den synds-tilgivende Frelser, og fået tilgivelse. Mennesker som ikke har angret deres synder, har ikke modtaget tilgivelse, vil pine dem som oprigtigt angrer, gentage deres fejl over for dem som ikke vidste at noget var gjort forkert. De anklager for fordømmer de angrende som de selv var skyldfrie.

 Det er blevet vist mig at den erfaring der står nedskrevet i det tredje kapitel i Zakarias bog nu er sket igen, og vil fortsætte med det, så længe mennesker bekender sig som rene, nægter at ydmyge hjertet og bekende deres synder. (Brev 360, 1906)

 

Kapitel 4

6. Se EGW til 2 Kong. 2,11-15, Bind. II, s. 1037.

 6, 7, 10. Påtaget kraft er ikke Guds styrke. - Dette Kapitel er fyldt med opmuntring for dem som gør Herrens arbejde i disse sidste dage. Zerubbabel var taget til Jerusalem for at bygge Herrens hus. Men han blev omgivet af vanskeligheder. Hans fjender "svækkede Judas folks hænder, og gjorde opbyggelsen vanskelig for dem," "og fik dem til at stande ved magt." Men Herren mæglede til deres fordel, og bygningen blev afsluttet. [Zak. 4,6. 7. 10 citeret.]

 De vanskeligheder som blev skabt for at forhindre genoprettelsen og opbyggelsen af Guds værk, dukkede der store bjerge at vanskeligheder op på Zerubbabels vej, vil alle møde som i dag er loyale mod Gud og mod Hans arbejde. Der er brugt mange menneskelige påfund for at gennemføre planer efter menneskers sind og vilje som Gud ikke arbejder med. Men det er ikke pralende ord eller en masse ceremonier som viser at Herren arbejder med Sit folk. Menneskets tilranede magt afgør ikke dette spørgsmål. Dem som sætter sig op imod Herrens arbejde, kan forhindre det for en tid, men den samme Ånd som har ledt Herrens arbejde hele vejen igennem, vil lede det i dag. "Ikke ved magt, ikke ved styrke, men ved min ånd, siger hærskarers Herre." . . . .

 Herren vil have at enhver sjæl er stærk i Hans styrke. Han vil have os til at se på Ham, modtage vore anvisninger fra Ham. (RH 16. maj, 1899)

  11-14 (Matt. 25,1-13). Olie rense sjælen. - Som aldrig før behøver vi nu at studere lignelsen om de ti brudejomfruer. Fem af den kloge, og fem var tåbelige. De kloge tog olie i deres kar sammen med deres lamper. Dette er den hellige olie der står fremstillet i Zakarias. [Zak. 4,11-14 citeret] Denne fremstilling er af højeste betydning for dem som hævder at kende sandheden. Men hvis vi ikke praktiserer sandheden, har vi ikke modtaget den hellige olie, som de to guldrør tømmer ud af sig. Olien modtaget i karrene som er tilberedt for olien. Det er Helligånden i hjertet som virker ved kærlighed og renser sjælen. . . . .

  Satan virker med al sin helvedets kraft for at bagatellisere det lys som skulle brænde klart i sjælen og skinne frem i gode gerninger. Guds ord til Zakarias viser hvorfra den hellige gyldne olie kommer, og dens klare lys som Herren optænder i sjælens kamre giver lys gennem gode gerninger til verden. Satan vil arbejde på at slukke det lys som Gud har for enhver sjæl, ved at kaste sin skygge over stien for at opfange alle den himmelske lysstråler. Han ved at hans tid er kort. Guds folk må klynge sig til Gud, ellers vil de miste deres forbindelser. Hvis de gemmer på arvelige og oplærte karaktertræk der fremstiller Kristus forkert, vil de, skønt de bekender sig som Hans disciple, repræsenteres ved det menneske, der kommer til evangeliets fest uden bryllupsklædningen på, og ved de tåbelige jomfruer som ikke havde olie i deres kar til deres lamper. Vi må klynge os til det som Gud forkynder som sandhed, selvom heleverden kan stille sig imod det. (MS 140, 1901)

 Olien overføres gennem budskaberne. -[Zak. 4,1-3, 11-14 citeret.] Ved de hellige væsener der omgiver Hans trone, holder Herren en stadig forbindelse med jordens beboere. Den gyldne olie repræsenterer den nåde hvorved Gud holder de troendes lamper forsynede. Hvor (1180) det ikke er denne hellige olie der udgydes fra himlen i Guds Ånds budskaber, vil onde agenter få helt kontrol over mennesker. Gud er vanæret når vi ikke modtager de meddelelser som Han har sendt os. Derved afviser vi den gyldne olie som Han vil udgyde i vore sjæle til videreformidling til dem i mørke. (RH Feb. 3, 1903).

 Ordet flyder i budbringernes hjerter.--[Zak. 4,11-14 citeret.] Disse tømmer sig selv ned i gyldne skåle, som repræsenterer Guds levende budbringeres hjerter, som frembærer Herrens Ord til folk i advarsler og formaninger. Ordet må selv fremstilles som den gyldne olie der tømmes fra de to oliventræer der står hos Herren for hele jorden. Dette er Helligåndens ilddåb. Dette vil åbne den ikke-troendes sjæl op for overbevisning. Sjælens mangler kan kun imødekommes ved Guds Helligånds virke. Mennesket kan ikke gøre noget for sig selv for at tilfredsstille længslen og efterkomme hjertets higen. (MS 109, 1897).

  12 (Es. 58,8). For at modtage hele tiden, må nogen hele tiden tildele. - Den plads der er til at tage imod den hellige olie fra de to olietræer, som tømmer sig selv, tømmer af modtageren af den hellige olie ud af sig selv i ord og i handling for at dække andre sjæles fornødenheder. Arbejde, dyrebart, fyldestgørende arbejde - skal hele tiden modtages og hele tiden gives videre! Den plads der er for at modtage holdes, den kun fri ved at give videre. (NL No. 12, s.3,4).

 

Kapitel 8

7-13. Åndelig genoprettelse kommer. - Det arbejde som profeten Zakarias skriver om er form for åndelig genoprettelse, der skal udføres for Israel, før endetiden kommer. [Zak. 8,9. 11-13. 7. 8 citeret] (Brev 42, 1912).

 

Kapitel 9

12-17. Ansvarlig for mørket. - Mørket i hedningernes verden kunne tilskrives det jødiske folks forsømmelighed, som står fremstillet i det niende kapitel af Zakarias bog.

 [Zak. 9,12-17 citeret.] Aftalen med den store forløsningsplan omfatter hele verden. (MS 65, 1912).

  16 (Es. 53,11; Ef. 1,18). Kristi løn.--[Zak. 9,16; Ef. 1,18; Es. 53,11 citeret.] Kristus ser på Sit folk i deres renhed og fuldkommenhed som belønningen for alle Hans lidelser, Hans ydmyghed, Hans kærlighed, og bidraget med Hans herlighed, - Kristus det store center, fra hvem al herlighed udstråler. (RH okt. 22, 1908).