Den sejrende menighed

 En forsikring som ofte er gentaget
Faderen elsker sit folk i dag, sådan som han elsker sin egen Søn. En dag skal det blive vor forret at se ham ansigt til ansigt. - Manuskript 103, 1903. (Skrevet 15. sept. 1902.)

 Vi bør huske at menigheden, svag og fejlende som den kan være, er det eneste på jorden som er genstand for hans højeste agtelse." Han vogter den til stadighed med sin omsorg og styrker den med sin Hellige Ånd. - Manuskript 155, 1902 (22. nov. 1902).

 Stol på Guds ledelse. Hans menighed må undervises. Svag og mangelfuld som den er, er den genstand for hans højeste agtelse." - Brev 279, 1904 (1. aug. 1904).

 Altid på seierens slagmark
Menigheden må øge sin aktivitet og udvide sine grænser. Vore missionsanstrengelser må være ekspansive. Vi må udvide vore grænser. ... Mens det har været hård strid i anstrengelserne for at opretholde vor markante karakter har vi som bibeltro kristne altid stået på sejerens slagmark. - Brev 170, (6. maj 1907).

 De beviser vi i de sidste halvtreds år har haft om Guds Ånds nærværelse hos os som et folk, vil stå sin prøve over for dem som nu stiller sig på fjendens side og styrker sig mod Guds budskab. - Brev 356, (24. okt. 1907).

 Jeg skriver dette til jer, mine brødre, selv om I ikke alle fuldt ud kan fatte det. Hvis jeg ikke troede at Guds øjne er over hans folk, havde jeg ikke haft mod til at skrive det samme om og om igen. ….. Gud har et folk som han leder og underviser. - Brev 378, (11. nov. 1907).

 Jeg er blevet undervist om at sige til Syvendedags-Adventisterne over hele verden: Gud har kaldet os som et folk til at være hans specielle ejendom. Han har bestemt at hans menighed på jorden skal stå fuldkomment forenet i Ånden og i hær skarernes Herres råd til tidens ende. - Brev 54, (21. jan. 1908).

 Ingen i denne verden er så elsket af Gud som hans menighed. Med årvågen omhu beskytter han dem som søger ham. Intet fortørner Gud mere end når Satans tjenere anstrenger sig for at frarøve Guds folk deres rettigheder. Gud har ikke svigtet sit folk. Satan peger på de fejl de har gjort, og forsøger at få dem til at tro, at de på den måde har skilt sig fra Gud. Onde engle prøver på alle måder at bringe modløshed over dem som stræber efter at vinde sejer over synd. De fremholder for dem, deres tidligere uværdighed og fremstiller deres sag som håbløs. Men vi har en almægtig forløser. Kristus kom fra himmelen klædt i menneskelighed, for at leve retfærdighedens principper helt ud i denne verden. Han var udstyret med kraft til at tjene alle som ville tage imod ham som deres forløser. Han skulle give hjælp til dem som angrede og var klar over syndens syndighed. "For vi har ikke en ypperstepræst, der ikke kan have medfølelse med vore skrøbeligheder, men en, der er blevet fristet i alle ting lige som vi, dog uden synd." (Hebr 4,15). - Brev 136, (26. nov. 1910).