(162) Nogle af de stærkeste fristelser for menneskene komme gennem de sanselige begæringer. Legeme og sjæl står i en nøje forbindelse med og påvirker hinanden. Vort livs første opgave burde være at bevare legemet sundt og udvikle dets styrke, så det levende Maskineri kan virke harmonisk i alle dele. At være efterladende med sit legeme der det samme som at være efterladende med sindets udvikling. Gud æres ikke derved, at hans børn har sygelige legemer og svækkede sindsevner. Det er et misbrug af sanserne at rette sig efter smagen på sundhedens bekostning. De, der hengiver sig til umådelighed i vad og drikke nedbryder legemets styrke og svækker sine moralske evner. De må lide under følgerne af overtrædelse af naturens love. ret
(163) Umådelighed i spise, selv om det er sund mand, har en trykkende indflydelse på systemet og virker lammende på det ædlere følelsesliv. Streng mådehold i spise og drikke er særdeles nøevendigt til den legemgig og åndelig virksomhed vil bevare både fysisk og åndelig styrke og forøge udholdenheden hos Prædikanter, redaktører og alle andre, som beskæftiger sig med megen tænkning. Umådeligheden begynder ved bordet, når vi nydet usund mad. Derved svækkes fordøjeldesorganerne gradves, og maden syntes ikke længere at smage. Man bliver utilpas og længes efter mere hidsende sager. Te og Kaffe giver lindring i øjeblikket, så man bliver mere livlig tilsinds. Derfor tror mange, at de virkelig behøver disse drikke, og vedbliver at bruge dem, fordi de frembringer så behagelige virkninger. Men bagefter følger der altid ubehagelige virkninger. Nerverne stimuleres, hvilket nødvendigvis altid efterfølges af slappelse. ret
(166) Den, der ret fatter det store offer, Kristus bragte, da han forlod sit hjem i himlen og kom til denne berden for ved sit liv ved glæde fornægte sig selv og vælge at blive delagtig med Kristus i hans lidelser. ret
(165) Mange kristne mødre lærer ved sit eksempel og sin opdragelsesmetoder børnene til at blive frådsere og vindrankere, skønt Kristus under fristelsen i Ørkenen llærte os at stå appetettens krav imod og vinde magt over den. Mange børn får lov til at spise, hvad de vil, og når de vil, uden hensyn til sundheden. De oplæres i frådseri fra den tidligste barndom af. De ligger under for appetittens krav og lider derfor at slet fordøjelse og andre sygdomme i en tidlig alder. Umådeligheden og de onde lysters magt tager til med årene. Både legemets og åndens kræfter svækkes på grund af forældrenes eftergivenhed. Det bliver til en vane at spise hvad der ikke gavner, men blot gøre skade, og efterhvert som systemet overlæsses, lider ens styrke og sundhed derunder. ret
(164) Det fornemste formål med Kristi lange faste i Ørkenen var at lære os nødvendigheden af selvjornægtelse og afholdenhed. Dette burde begynde ved bordet og sætte sig stempel på hele vor vandel. Verdens forløser kom ned fra Himlen for at hjælpe os svage mennesker, så vi kunne blive skærke i hans kraft til at herske over appetitten og lidenskaberne og sefre i alle stykker. ret
(165) Prædikanter, Lærere, Studenter og andre beskæftiger sig med megen tænkning, medens legemet er uvirksomt. Nerverne og Hjernen er virksomhed, men musklerne taber sin styrke, og der er inge lyst til at øve dem ved legemligt arbejde, fordi det synes besværligt. Håndens og Åndens arbejde må gå tilsammen; deri findes det rette lægemiddel. Der er mænd med ypperlige naturlige evner og anlæg, som kunne udrette dobbelt så meget som de gør, hvis de var mådeholdne i alt. De har ikke klare tanker. Deres ord er ikke kraftige nok, og der ligget ikke den åndens fylde i dem, som gør, at de trænger ind i tilhørernes hjerter. At føje appetitten og lidenskaberme fordunkler sindet, formindsker legemets styrke og svækker vor moralske sans. ret
(164) Mange forældre fordærver børnenes smag og appetit ved at give dem Kødspiser tilligemed the og kaffe. Nydelsen at stærkt krydrede Kødspiser samt thi og kaffe nedlægger spiren til begærlighed efter stærkere pirringsmidler, såsom tobak; og brugen af tobak vækker lysten til stærk drik. Tobak og stærk drik svækker nerverne. ret
(163) Efterhånden som appetitten føjes, bliver kravet stærkere, og det bliver mere vanskeligt at beherske den. Jo mere den forventer appetit får fåde, desto mere svækkes systemet, man kan ikke undvære de unaturlige virringsmidler, lysten til at erholde dem tilbage, indtil viljekraften ikke længere er stark nok til at stå den unarturlige lyst til disse nydelser imod. ret
(162) Verdens forløser forstod, at føjelighed overfor sansernes krav ville lede til fysisk svækkelse og en støvet forstand, så man ikke kunne fatte hellige og evige tilg. Han vidste, at verden var henfalden til fråseri, og at dette ville virke skadeligt på moralen. Dersom menneskeslægtens fordærvede appetit var så stærk, at Guds søn måtte faste i næsten seks uger for minneskets skyld for at knække den magt, så er det stort for den Kristne at sejre, som Kristus sejrede. Det er en stærk fristelse for mennesket, når den fordærvede appetit fremsætter sit krav; denne fristelses styrke kan alene måles med den usigelige smerte, Kristus udstod i Ørkenen under sin lange faste. ret
(166) Herrens frygt er vissoms begyndelse. De, der ønsker at sejre, ligesom Kristus sejrede, må sltid være på vagt mod sine egne tilbøjelighedeer og Satans fristelser. Appetiten og lidenskaberne må kues og beherskes af en oplyst samvittighed, så at vi kan have klar indsigt til at skelne mellem Satans snarer og Guds forsyns styrelse. Mange vil herne vinde sejer til sidst og erholde den løn, som Herren skænker hver den, der sejrer; men de er ikke villige til at lide ondt og fornægte sig ligesom sin forløser. Alene ved lydighed og udholdenhed kan vi sejre, som Kristus fejrede. ret
(165) Vor første forældre tabte Eden, derved at gav efter for appetitten. bort eneste håb om at genvinde Eden ligger i at lære at beherske appetiten og lidenskaberne. Ved at være afholdende i mad og drikke og holde lysterne i tømme kan man bevare åndsevnerne er erholde ny åndelig og moralsk styrke. Når alle de lavere tilbøjeligheder beherskes af de højere sjælsevner, opklares forstanden, og man lærer at skeldne mellem ret og uret, mellem helligt og vanhelligt. ret
(163) Den eneste måde, hvorpå vi kan overvinde lysten til pirende nydelser, er slet ikke at smage The, Kaffe, Vin, Tobak, Opium eller Brændevin. det er dobbelt nødvendigt for menneskene i denne slægt at anvende al sin viljekraft for ved Guds Nåde at modstå satans fristelser og vinde bugt med den forbærvede appetits magt. Denne slægt har ringere keraft til at beherske lidenskaberne end de foregående slægter. De, der har været henfaldne til nydelsen af visse pirringsmidler, har overført sin fordærvede appetit og sine lidenskaber på sine børn, og der udfordres nu en større moralske kraft til at modstå fristelsen til umagelighed i alle dens skikkelser. Først da kan vi være trygge, når vi bestemmer os til at være helt afholdende og ikke vover os ud i frestelser og snarer. ret
(162) Det er en højtidelig pligt, der påhviler enhver, især sandhedens forkyndere, at holde systerne i tømme. Kristi tjenere kunne udrette meget mere godt, dersom de ret kunne styre sin appetit og sine lidenskaber; og de ville indhente åndelig og moralsk styrke, dersom de forenede legemligt arbejde med åndelig virksomhed. Bed streng Afholdenhed sammen med åndeligt og legemligt arbejde kunne de meget for at holde tankerne klare. Om de ville gå frem på denne måde, ville deres tanker og ord få et friere løb, og deres religiøse virksomhed blive mere talende, de ville gøre et dybere indtryk på dine tilhørere og således udrette mere godt. ret
(166) Tusinder går fordærvelsen imøde, fordi de lader appetiten råde. om de kunne sejre i dette stykke, ville de have moralsk kraft til at overvinde Satans fristelser i alle andre retninger. De, der er slaver af appetiten, kan ikke fuldkomme Kristenløbet med glæde. De frugter, menneskenes vedvarende overtrædelse har båret i 6,00 år, er sygdom, sygdom, smerte og død. Og efter hånden som vi nærmer os verdens ende, bliver Satans fristelser på appetitens områder skarkere og mere vanskelige at overvinde. ret
(164) Dersom de Kristne ville vågnede op og lære at være afholdende i alt, så kunne de ved sit eksempel hjælpe dem, der er svagere, og lære dem at beherske sig. Dersom vi kunne forstå, at vor evige velfærd for en stor del er afhængig af afholdenhed i levemåden, og at de vaner, vi udvikler her i livet, har meget at gøre med vore evige skæbne, så ville vi være mere afholde i mad og drikke. Vi kan bed at sætte andre et godt eksempel og være virksomme i vor stræben for det gode bliver redskaber i guds hånd til at frelse mange sjæle fra frådseri og drukkenskab, forbrydelse og evige død. Vore søter kan gøre meget fdor at frelse andre, om de lærer at dække bordet alene med sund og nærende mad. De kan anvende den kostbare tid til at lede sine børns smag og appetit ind på det rette spor ved at lære dem afholdenhed i alt og opmuntre dem til selvfornægtelse og opofrelse for at blive andre til velsignelse og frelse. ret