Aandelige Erfaringer kapitel 49fra side321

ren side - tilbage

Når blinde leder de blinde

(321)   Jeg så, at sådanne drives af kødets sans og derfor ikke er guds Lov underdanige. De er ikke enige sig imellem, men alligevel! arbejder de hårdt med at forvende skrifterne for at slå en revne i ´Guds Lov, at forandre, ophæve eller gøre hvadsomhelst med det fjerde bud hellere end at iagtage det. De ønsker at dysse hjorden i søvn angående dette spørgsmål; derfor må de finde på noget i håb om, at det vil berolige dem, og at mange af deres tilhængere vil læse så lidt i bibelen, at deres vejledere let kan fremstille vildfarelse som sandhed, uden at de opdager det, og at de vil godkende deres lære, idet de ikke ser andetsteds hen end til deres ledere. ret

(320)   Jeg har set, hvorledes de blinve vejledere arbejder på at gøre andre så blinde, som de selv er, idet de kun forstår lidt, hvad der vil ramme dem. De ophøjer sig over sandheden, og når den gør fremgang, bliver mange, der har betragtet disse lærere som fromme Guds mænd og set hen til dem for olplysning, urolige. De forespørger hos sine lærere med hensyn til Sabbaten, og disse vil da i ønsket om at blive fri for dette bud svare dem derefter. Jeg så, at der i virkeligheden ikke kunne være tale om at være oprigtig, når man anførte alle mulige slags argumenter mod Sabbaten. Hovedhensigten er at blive fri for Herrens Sabbat og holde en anden dag end den, Herren har velsignet og helliget. Om det ene arhument glipper, fremfører de et andet stik modsat, ja endog hvad de før havde erklæret for uholdbart. ret

(320)   Guds folk kommer til enhed i troen. De, de helligholder Bibelens Sabbat, er enige og vidt adskilte. En træder frem med et argument mod Sabbaten og erklærer, at hans bevis er afgørende, og at det ikke kan være anderledes. Men eftersom hans bestræbelser ikke gør ende på Sabbatsspørgsmålet, men sagen går fremad, træder en andern frem for at forstyrre den. Men hans fremstillingsmåde er så forskellig, at han helt omstyrter de argumenter, den anden har anvendt, og forfægter en ny teori, der er så forskellig fra den andens som fra vor. Og så fremdeles med en tredje og en fjerde; men ingen af dem vil bedkende sig, hvad der står i Guds Ord: "Den syvende dag er Sabbat for Herren din Gud." ret

næste kapitel