(109) Det siges at erfaringen er den bedste lærer. Ægte erfaring er faktisk den blot teoretiske kundskab ganske overlegen, men mange har en fejlagtig idé om hvad der udgør en erfaring. Den virkelige erfaring fås ved forskellige forsigtige forsøg, som et fordomsfrit tankesind, der ikke kontrolleres af tidligere meninger og levevaner. Resultatet er omhyggelig omsorg, og ivrig ønske om at lære, at blive bedre, og reformere alle punkter som ikke er i harmoni med fysiske og moralske love ret
(109) Det som mange betegner som erfaringer er slet ikke erfaringer; har det blot resulteret i vaner, eller af tankeløs og ofte uvidende eftergivenhed. Eksperimentet er ikke blevet undersøgt ordentligt, med kendskab til de principper som handlingen. Den erfaring som går imod naturens lov, - som er i konflikt med naturens uforanderlige principper, - skal man ikke stole på. Der kan komme overtro ud af en sygelig indbildning, går ofte imod fornuften og videnskabelige principper. For mange har en person den idé at andre kan modsige at han har lært af erfaring, virker tåbelig, og endog grusom selv. Men der indkasseres flere fejl og fremholde falske ideer om erfaringen, end nogen andre steder. Der er mange enkelte personer i dag som altid vil forblive sådan, fordi de ikke kan overbevises om at deres erfaring ikke er til at stole på. ret
(109) Fejlagtige vaner og skikke binder mænd og kvinder med jernbånd, og de retfærdiggører ofte sig selv med disse skikke, som de kalder for erfaringer. Under dette løfte værnes der om mange af de groveste vaner. Mange når ikke den fysiske, mentale og moralske udvikling, som de kunne opnå, fordi de klynger sig til en erfaring som går imod de tydeligste åbenbarede kendsgerninger. Mænd og kvinder med forkerte levevaner, har ødelagt deres helbred, og nedbrudt deres krop, vil anbefale deres erfaring som sikker for andre at følge, når det er netop denne erfaring som har berøvet dem sundhed og livskraft. Når du prøver at instruere dem, forsvarer de deres kurs, ved at henvise til deres erfaring. ret
(110) Her har er det vi møder de største vanskeligheder i religiøse sager. De tydeligeste erfaringer kan præsentere de klareste sandheder, der understøttes af Guds ord, kan komme frem for tankesindet; men øret og hjertet er lukket, og det helt-overbevisende argument er ”min erfaring.” Nogle vil sige: ”Herren har velsignet mig med at tro og gøre som jeg vil; derfor kan jeg ikke begå fejl.” ”Min erfaring” klynges der til, og Bibelens mest ophøjede og helliggørende sandheder forkastes. ret
(110) Balaam spurgte Gud om han kunne forbande Israel. Han var ivrig efter at få lov, fordi han stor løn i udsigt. Men Gud sagde: ”Du skal ikke drage af sted.” Balaam blev opfordret anden gang, af mere oprigtige budbringere end første gang, og der blev givet større bevæggrund for dette. Han havde vist Herrens vilje i denne sag, men han var så ivrig efter den løn han dristede at spørge Gud for anden gang om, og Herren lod ham gå. Da fik han en forunderlig erfaring; men hvem vil ønske en sådan erfaring? ret
(110) Der gives mange eksempler på vise hvordan folk er blevet bedraget ved at stole på det de tror er deres erfaring. ret