Vidnesbyrd til menigheden om vore unge tager til Battle Creek for at få uddannelse kapitel 11fra side41

ren side - tilbage

En advarsel imod bedragerisk lære

(41)  Nashville, Tenn., 23.juni, 1904.
Før vi forlod Washington for at rejse til Berrien Springs, blev jeg belært i nogle punkter om arbejdet i Battle Creek. I nattestunden var jeg til et stort møde. Ham som I mange har stået som leder for vort sundhedsarbejde talte, og han var meget entusiastisk om sit emne. Hans andre læger og evangelieprædikanter var til stede. Det emne han talte om var livet, og forholdet til Gud mod alle levende ting. I sin fremstilling dækkede han over noget af sagen, men faktisk var han præsentation af høj værdi, videnskabelige teorier som forbindes med panteisme. ret

(41)  Efter at have set på de lyttendes behagede og interesserede ansigter, fortalte Én ved min side at onde engle havde taget talerens sind til fange. Han sagde at vi skal vogtere for menighederne, men at vi på ingen måde skal gå i diskussion med dem som fremholder panteistiske teorier om disse emner. Han talte lige sådan som faldne engle var forlokket og bedraget af Satan, lige så sikkert var taleren under onde engles spiritistiske uddannelse. ret

(41)  Jeg blev forbavset over at se den begejstring at disse sofistiske og bedragede teorier blev modtaget. Denne tales indflydelse opmuntrede taleren til at sammenkalde et råd af vore brødre i Battle Creek, for at yderligere undersøge denne tillokkende anskuelse. ret

(42)  Jeg blev påbudt at advare vore folk at på ingen måde sende deres børn til Battle Creek, for at få en uddannelse, fordi disse tillokkende videnskabelige teorier fremstilles på den mest besnærende måde. Sagen arbejdet på en sådan måde i hans tanker at han mener han skal være kanal der indgyder større lys om videnskabelige problemer på andre mennesker. Der tages ord og holdninger fra mine bøger og præsenteres som de stemmer overens med hans teorier. Men Herren har forbudt os at gå i diskussion med ham. . . . . ret

(42)  Jeg er pålagt at fortælle vore prædikanter at ikke gå i diskussion med disse teorier, men lade dem være. Går vi i diskussion med disse teorier, vil deres forsvarer tage ordene imod dem, og få dem til at se ud som det stik modsatte af det som taleren vil at ordene skal betyde. . . . . ret

(42)  Den nattesamtale som lederen af dette værk fremholdt, er en af de mest effektive midler til at få dem til hans pointe. Hans stadige strøm af tale, forvirrer deres tankesind, som han forsøger at påvirke. Hans begår fejltagelser og citerer ordene forkert, og sætter dem, der modargumenterer ham, i så falsk et lys, at deres skarpsindighedssans sløves. Hager deres ord, og giver indtryk af at de står direkte modsat af det de har sagt. ret

(43)  Hvis de fik lov, ville onde engle arbejde med menneskenes tankesind, indtil de ikke selv har noget tankesind eller vilje. De forledes ligesom englene blev forført til udkastelse fra himlen. Under Satans indflydelse siger kommer disse engle med holdninger, der er direkte imod loyalitet imod Gud. Således blev Guds familie i himlen fordærvet. Og sådan vil det ske med læger og prædikanttjenere som fortsætter med at binde sig op til nogen som har haft lys, som har haft advarsler, men som ikke taget sig af dem. Ved oakland-konferensen blev jeg forbudt at have nogen samtale med ham. Jeg skulle ikke lægge nogen skrifter i hans hænder; for han ville læse noget fra disse skrifter som jeg ikke har skrevet, bringe sin egen holdning. ret

(43)  Gud har givet ham anledning efter anledning til at stille sig selv på fordelagtig grund. Idet hans fødder gled ned af en afgrund, greb Kristus hans hænder og sagde: ”Kæmp ikke. Hold fast ved mig.” Sådan har Frelseren gjort igen og igen, for at frelse ham fra tronens skibbrud. ret

(43)  Ved Berrien Springs-mødet viste Herren har en særlig gunst. Gud gav mig kraft til at bringe formanende og opmuntrende budskaber. Der mødtes to kræfter, den sataniske indflydelse og Kristi indflydelse. Men Satan kæmpede hårdt og vand terræn, og han som Kristus forsøgte at redde er i en farligere situation end før mødet. Alle de lysstråler der blev forkastet, befæster han mere sikkert i Satans snare. ret

(43)  Jeg har ingenting at lave om på, intet jeg selv vurderer at give af. Jeg siger Herrens ord. Vort folk skal ikke indvolveres med sundhedsmissionsarbejdes nuværende leder i Battle Creek, på sanatorier skal oprettes, eller på sanatorier som allerede er blevet oprettet. Som et folk skal vi forvisse os om at Herrens penge investeres klogt. Vi skal ikke lægge flere gældsbyrder på, medmindre det er tydeligt at vi skal gøre dette. ret

(43)  Lad verden gøre sig i spiritisme, teosofi, panteisme hvis de vil. Vi skal ikke have noget med denne bedrageriske gren i Satans værk at gøre. Panteismens behagelige holdninger vil føre mange sjæle ud på forbudte stier. Gud forbyde at hans tjenere forlader deres arbejdsmark, for at gå i diskussion med sådanne holdninger. Det sidste udgivne vidnesbyrd åbner disse farlige teorier op for vore folk, og de fremtidige vidnesbyrd vil fremhæve nødvendigheden af at opløfte og frembære banneret højt, på en stærkere måde. Et banner hvorpå ordene står indskrevet: ”Guds bud og Jesu tro.” Guds folk skal ikke lade nogen tage dette banner fra deres hænder. Jeg er blevet belært om at der vil komme falske teorier, og at nogle i lægemissionsarbejde, som har vaklet, vil opgive troen, og blive opmærksom på djævelens forlokkende ånder og lære. ret

(44)  Det enste håb for vore folk er at tage ståsted på det sande fundament. De skal hæve sandhedens banner højere og endnu højere. De skal ikke give fjenden plads et eneste øjeblik.
Ellen G. White

*****
ret

(44)   “Elmshaven,” Sanitarium, Cal., 13. august, 1903.
Mine kære brødre,
Jeg forstår at der arbejdes på at oprette en højskole i Battle Creek, efter at Herren tydeligt har sagt at der ikke skal være en skole der, giver årsagerne. Han sagde at højskolen skulle fjernes fra Battle Creek, så der ikke er undskyldning for at mange samler sig i Battle Creek og bosætter sig der. . . . ret

(44)  Oprettelsen af en skole i Battle Creek er imod Herrens anvisning. Herren ser ikke velvilligt på denne plan, eller på dem som har lagt denne. Det er en menneskeopfundet plan. ret

(45)  Herren forlanger ikke at hans folk giver af deres midler for at oprette en højskole i Battle Creek; for han har erklæret at en højskole ikke skal oprettes der. Han er erklæret at hans folk ikke skal bosætte sig på steder, hvor sandhedens lys har skinnet der så længe. . . . . ret

(45)  Med skrevne budskaber og med ild har Herren erklæret at han ønsker at hans folk skal flytte væk fra Battle Creek. Måtte Gud hjælpe os med at høre hans røst. Betyder det ikke noget for os at to af vore store institutioner i Battle Creek brændte helt ned? Du kan nok sige: ”Men det nye sanatorium har mange pationter.” Ja; men hvis der var mange tusinde patienter der, ville dette ikke være noget argument for at vore folk skal bygge hjem i Battle Creek, og bosætte sig der. ret

(45)  Fristelserne tager til. Mennesker forkaster det lys Gud har sendt i hans Ånds Vidnesbyrd, og de vælger deres egne opfindelser og deres egne planer. Vil mennesker fortsætte med at skille sig bort fra Gud? Måtte han åbenbare sit mishag på en stadig mere markant måde end han allerede har gjort? ret

næste kapitel