Madisonskolen kapitel 4fra side11

ren side - tilbage

Et sanatorium på landet

(11)  I Madisonskolens tidlige historie, blev det foreslået at et sanatorium kunne oprettes på en del af den ejendom der var købt til skolelandbruget. I breve som blev skrevet til de ansvarlige for sundhedsmissionsarbejdet i sydstaterne, peger jeg på fordelene der er ved at oprette en oplæringsskole og et sanatorium tæt på hinanden. Disse breve blev skrevet i efteråret 1904, og et år senere blev principperne lagt frem i denne korrespondance som er med i en artikel, og sendt til de forsamlede brødre ved Sundhedsmissions-konfentionen i College View, Neb., 21.-26.november, 1905. ret

(11)  Artiklen lyder som følger:
Samarbejde mellem skoler og sanatorier
Jeg er blevet instrueret at der er afgjorte fordele ved at oprette en skole og et sanatorium tæt op af hinanden, og at de måtte hjælpe hinanden. Jeg fik instrukser om dette da vi tog beslutninger om placering af vore bygninger i Takoma Park. Hvor det end er muligt at have en skole og et sanatorium nær nok hinanden for hjælpsomt samarbejde mellem de to institutioner, og alligevel adskilt nok til at forhindre sammenblanding af hinandens arbejde, så lad dem blive placeret så deres arbejde føres i forening. Den ene institution vil påvirke og styrke den anden; og begge institutioner kan også spare penge, fordi hver kan dele hinandens fordele. ret

(12)  I forbindelse med vore store skoler bur der skabes faciliteter så mange studerende får en grundig undervisning i evangelisk sundhedsmissionsarbejde. Denne arbejdslinje skal føres ud på vore højskoler og fagskoler, som en del af den obligatoriske undervisning. Så er det unødvendigt om vore unge fra alle dele af landet tager til Battle Creek, eller en anden eller to andre steder, for at få en grundig og tilfredsstillende uddannelse og oplæring. ret

(12)  De som oplæres til at blive sygehjælpere og læger bør daglig have undervisning som udvikler de højeste motiver for vækst. De bør deltage i vore højskoler og fagskoler; og lærerne på disse undervisningsinstitutioner bør kunne erkende deres ansvar for at arbejde sammen med og bede med de studerende. På disse skoler bør studerende lære at være sande sundhedsstuderende, fast knyttet til evangelisk tjenestearbejde. ret

(12)  Vore folk som har dyb interesse for børn og unge, og oplærer medarbejdere til at udføre det væsentlige arbejde for denne tid, skal ikke overlades til rådvildhed og usikkerhed om de skridt deres unge skal tage som sundhedsmissionærer. Gud vil åbne veje for alle som ydmygt søger Ham for visdom til at udvikle kristen karakter. Han vil have steder klar til at de kan begynde med et virkeligt missionsarbejde. Det gælder at forberede medarbejdere til dette arbejde, så vore skoler og sanatorier kan oprettes. ret

(12)  For at styrke denne arbejdslinje, er der gået råd i forbindelse med vore større skoler, at der burde oprettes små sanatorier. Hvor et veludstyret sanatorium end placeres nær en skole, vil det give lægemissions arbejdet styrke på skolen, hvis lederne fører fuldstændigt samarbejde mellem de to institutioner. Lærerne på skolen kan hjælpe medarbejderne på sanatoriet med deres råd og vejledning, og nogle gange tale med patienterne. Og modsat kan de, som har ansvar for sanatoriet, hjælpe med at oplære de studerende til marken, som ønsker at blive sundhedsmissionærer. Omstændighederne må naturligvis afgøre detaljerne for det arrangement som bedst gøres. Som medarbejdere på hver institution må der planlægges uselvisk for hinanden, Herrens velsignelse vil visselig hvile på begge institutioner. ret

(13)  Ingen kan, hvad enten det er en lærer, en læge eller prædikant nogen sinde håbe på at fuldstændigt arbejde. Gud har givet enhver mand visse gaver, og har forordnet at det menneske der knyttes til Hans tjeneste, for at forskellige talenter af mange slags bliver blandet. Menneskesindets kontakt med et menneske opildner tankerne og øger kapaciteterne. En medarbejders mangler gør det ofte ud for et andets menneskes særlige gaver, og som læger og lærere går de sammen for at videregive deres kendskab, vil de unge i deres oplæring få en symmetrisk og velafbalanceret uddannelse til arbejdet. ret

(13)  I alle disse bestræbelser vil der kommer mange muligheder for at udvise ædel belevenhed. Det kristne menneske er altid høfligt. I sin omgang med andre medarbejdere, bliver han renere. Han lærer at overse de små forskellige punkter om spørgsmål der ikke har vital betydning. Et sådant menneske er, når han har ansvar for en af Herrens institutioner, villig til at fornægte selvet og give afslag på sine personlige meninger om ting af mindre betydning, for at han, med al broderlig venlighed, må samarbejde hjerteligt med andre institutionsledere nærved. Han vil ikke tøve med at tale tydeligt og fast når situationen kræver det; men alle hans ord og handlinger vil blandes med en så venlig belevenhed, sat det ligner Kristus, at han ikke bliver fornærmet. Indflydelsen for det gode er kraftig når det er en helliggjort aktiv kristen adelsmand der udøver den. Og når lederne på vore institutioner i nærområdet lærer at forene deres kræfter, og arbejde uselvisk og utrætteligt for at opbygge hinandens værk, er resultaterne for godt vidtrækkende. ret

(14)  Det gode ved hjerteligt samarbejde, breder sig til læger og lærere, studerende og sanatoriehjælpere. Når et sanatorium opbygges nær en skole, vil de med ansvar for uddannelsesinstitution have en stor anledning til at sætte et rigtigt eksempel for dem, som har været sorgløse lediggængere genne livet, og som kommer til sanatoriet for at få behandling. Patienterne vil se modsætningen mellem det ledige, og egenmægtige liv, som de har levet, og det selvfornægtende liv og tjeneste Kristi efterfølgere levede. De vil lære at formålet med sundhedsmissionsarbejde er at genoprette, rette op på fejl, og vise mennesker hvordan de undgår det selvlevned der fører til sygdom og død. ret

(15)  Medarbejdernes ord og handlinger på sanatorium og på skolen åbenbarer tydeligt at livet er en meget seriøs sag, hvor vi alle må aflægge et regnskab over for Gud. Enhver bør lægge sine talenter ud til vekselererne, føje velsignelser til mesterens gave, som han giver andre. Velsignelser som han selv har fået. På dommens dag skal enhvers livsarbejde undersøges, og enhver får en løn efter hans anstrengelser. ret

(15)  De bedste resultater kan fås ved at oprette et sanatorium nær en skole, hvor der er brug for at udvikle overensstemmelse mellem medarbejderne på begge institutioner. Dette er nogle gange svært at få, især når lærer og læger er tilbøjelig til at blive selv-centrerede, hvor enhver ser sit arbejde han er tæt forbundet med, som det mest betydningsfulde. Når selvsikre har ansvar på institutioner lige i nærheden, kan det føre til store ærgrelser hvor hver enkelt er opsatte på sine egne planer, nægter at gøre indrømmelser for andre. Både dem i sanatoriets lidelse og dem i skoleledelsen må vogte sig for at ikke klæbe sig op af deres egne idéer om ting der i virkeligheden er uvæsentlige. ret

(15)  Vore sanatorier og skoler har et stort arbejde at gøre. Tiden er kort. Hvad der skal gøres, må gøres hurtigt. Lad de som er forbundet til disse vigtige redskaber være helt omvendte. Lad dem ikke leve for selvet, for verdslige mål, og holde sig selv tilbage fra fuld helligelse til Guds tjeneste. Lad dem give af sig selv, krop, sjæl og ånd, til Gu, så de bruges af Ham til at vinde sjæle. De er ikke selv frie til at gøre som det behager dem; de tilhører Gud; for Han har købt dem med Sin enbårne Søns livs-blod. Og idet de lærer at forblive i Kristus, vil der ikke være mere plads i hjertet til selviskhed. I Hans tjeneste vil de finde den største tilfredshed. ret

(16)  Lad sundhedsmissionsarbejdere lære dette og efterleve dette. Lad disse medarbejdere fortælle dem, de kommer i kontakt med, at det liv mænd og kvinder lever nu en dag vil blive undersøgt af en retfærdig Gud, og at enhver må gøre sit bedste, yde Gud en hellig tjeneste. De som har ansvar for skolen skal lære de studerende at gøre højest og helligst brug af de talenter Gud har givet dem, så de kan udrette det største gode i denne verden. Studerende behøver at lære hvad det vil sige at få et virkelig mål i livet, og få en ophøjet forståelse af hvad sand uddannelse betyder. De behøver at lære hvad det vil sige at være sande evangelie-missionærer, - missionærer som kan gå ud for at arbejde med Ordets forkyndertjenere på trængende marker. ret

(16)  Hvor der end giver en god anledning sig, så lad vore sanatorier og vore skoler planlægge for at hjælpe og styrke hinanden. Herren vil at Hans arbejde skal gå solidt fremad. Lad lyset skinne ud, sådan som Gud har planlagt at det skal, fra Hans institutioner, og lad Gud blive forherliget og æret. Dette er himlens formål og plan med at oprette disse institutioner. Lad læger, sygehjælpere, lærere og studerende vandre ydmyget med Gud, og stole helt på Ham, som den eneste Ene som kan gøre deres arbejde til en succes.
14.november, 1905. ret

næste kapitel