Madisonskolen kapitel 5fra side17

ren side - tilbage

Arbejde i enighed og tro

(17)  Sanatoriet, Cal., 15 oktober, 1906.
Kære brødre,
Blandt brødre der er med i forskellige linjer af Herrens arbejde bør der altid kunne ses ønske om at opmuntre og styrke hinanden. Det behager ikke Herren at se den måde nogle gør det vanskeligt for andre, der udretter et arbejde Mesteren har udpeget dem. Hvis de der kritiserer kom i deres stilling som de kritiserer, vil de ønske en helt andet behandling end den, som de giver deres brødre. ret

(17)  Vi skal respektere det lys som fik brødrene Magan og Sutherland til at købe ejendommen og oprette skolen i Madison. Ingen må sige ord som nedgør deres arbejde, eller bortleder studerende fra skolen. Jeg anklager ikke nogen for at ville gøre noget forkert, men ud fra det lys jeg har fået, kan jeg sige at der er fare for at nogen vil kritisere vore brødres og søstres arbejde der er knyttet til skolen i Madison. Lad dem der arbejder på at give børn og unge en uddannelse i Gudskundskaben og kendskab til hans lov, blive opmuntret hvor de kan opmuntres. ret

(17)  Til medarbejderne i Madison vil jeg sige: Vær ved godt mod. Tab ikke troen. Jeres himmelske far har ikke overladt jer præstere fremgang, ved jeres egne bestræbelser. Stol på Ham, og Han vil arbejde for jeres skyld. Det er jeres privilegium at erfare og demonstrere de velsignelser som kommer af at vandre i tro og ikke ved det synlige. Arbejde med øjnene kun rettet på Guds herlighed. Få det meste ud af jeres evner, og I vil vokse i kundskab. De som gør Guds vilje får lov at gennemgå lidelser, men Herren vil få dem til at sejre til sidst. ret

(18)  Herren har hjulpet med at udvælge placeringen for skolen, og idet I fortsætter med at arbejde under Helligåndens vejledning, vil jeres arbejde få succes. Herren vil give jer ånd og liv, hvis I ikke mister modet. Vi stoler på at I får hjælp fra jeres brødre til at samarbejde, til bøn og med midler. Men gem ikke på modløshedsfølelser. Herren har et arbejde til jer at udføre, der hvor I er, og de som udfører Hans arbejde vil aldrig miste modet.

*****
ret

(18)  Sanatoriet, Cal., 30. oktober, 1906.
Kære bror ___,
Skolen i Madison må behandles ordentligt, ja, rigtigt loyalt. Hvis alle vil gøre en del for at hjælpe på denne skole, vil Herren velsigne dem. Jeg er opsat på at gøre min del. Jeg har ikke mistet nogen interesse for sydstaternes mark. Jeg ønsker at gøre en forskel for at hjælpe med på alle områder af arbejdet. ret

(18)  Lad os alle tage disse byrder til Herren Israels Gud. Lad os arbejde i Hans navn og til Hans ære. Vore hjerter behøver at fyldes med sympati. Vi behøver at have mod og glæde i Herren. Lad aldrig, aldrig ord sige, som gør byrden tungere for dem som har kæmpet så ænge for at gennemføre Guds udtrykte vilje og formål. Jeg tror fuldt ud af de som er knyttet til skolen i Madison fører Guds vilje ud i livet. Jeg tror at denne gård er det rigtige sted for skolen. Der må gøres tiltag, der hjælper denne institution. De som kæmper for at oprette denne skole må hjælpes. ret

(19)  Herren er god; lad os stole på ham. Jeg elsker Herren, men det smerter mit hjerte at se og mærke de mange behov som må dækkes. Vi vil sige: Herren lever, og han er rig på ressourcer. Lad os have taknemmelige hjerter, og være ved godt mod i Herren. Holder vi vore øjne fæstnet på Jesus, må vi sejre i Ham. ret

(19)  6.november, 1906.
Madisonskolens sag, og det gode arbejde som udrettes der uden eller med forhindringer, er blevet vist mig, og jeg har planlagt at denne sum penge, selvom om det er meget lidt i forholdt hvad der behøves, skal investeres i den virksomhed. Jeg kan ikke mærke hvile i mit sind før dette sker. Medarbejderne der kunne bruge det dobbelte beløb med godt resultat. Og det er blevet vist mig at før dette burde vore folk have fået forsynet denne skole med midler, og derved sætte den på et fordelagtigt sted. Dette er den måde som jeg stadig ser sagen på. ret

(19)  Brødre ___ og ___ er mænd jeg har tillid til. Jeg opmuntrede til at købe den gård Madison-skolen skal oprettes på. Var det endnu længere væk fra Nashville, ville dette ikke være noget problem. Den er godt placeret, og vil give bringe frugter. De som fører arbejdet med denne skole behøver og bør have opmuntring. Brødre der bærer ansvar af forskellig karakter bør i nogle henseender give dem frihed som har lige så god dømmekraft som de selv har, når det gælder gårdens bygninger til sanatoriet og til skole-formål. ret

(20)  Madisonskolens går skal være en forbilledlig lektie for sydstatsmarkerne. Det er en fremragende placering, så tæt ved Nashville som den kan være.

*****
ret

(20)  Sanitarium, Cal.,19.januar, 1907.
Pastor ___
Kære bror,
I dag har jeg båret en tung byrde i mit hjerte. Sidste nat åbnede nogle ting sig op for mig af særlig betydning. Det var som om en hård konflikt var i gang. Jeg talte til en gruppe mænd og kvinder, og viste dem vort folks farer. Jeg talte om det store behov for at være meget med Gud i bøn. Jeg fik opmuntrende ord at give til de forskellige mennesker. ret

(20)  Jeg fik belærende ord at tale til jer og pastorerne ___, ___ og ___. Jeg sagde: I har en opgave med at opmuntre til skolearbejdet i Madison, Tennessee. Der er kun få lærer iblandt os som har erfaring med at udføre arbejdet på vanskelige steder. De medarbejdere som har kæmpet for at udvirke Guds tankesind og vilje med Madison har ikke fået den opmuntring som de burde have. Medmindre bror Brother Sutherland får hjælp til det pres han har på sig, vil han falde under byrden. ret

(21)  Så kan i spørge: Hvad er der brug for? Jeg svarer: det er opmuntring. Brødrene Sutherland og Magan har fået en hård lektie i fortiden. Herren har sendt dem rettelser og instrukser, og de har fået budskabet fra Herren, og gjort bekendelser. . . . . ret

(21)  Da jeg var i Washington (august, 1904), Bad jeg brødrene Sutherland og Magan at tro på at Gud havde tilgivet deres fejltagelser, og lige siden har jeg prøvet ved hjælp og opmuntring til at se at Herren har sat dem på fordelagtig grund. ret

(21)  Det er dit privilegium, bror ___, og deres privilegium som har en udstakt indflydelse i arbejdet, at lade disse brødre forstå at de får jeres tillid og opmuntring til det arbejde de går så bravt. Bror Sutherland er i en risikabel helbredstilstand. Vi kan ikke tillade os at miste ham, vi behøver hans erfaring i skolearbejdet. De brødre som har indflydelse gør alt i deres kraft for at holde disse medarbejderes hænder oppe og opmuntre og støtte Madison-skolens arbejde. Der bør bevilges midler til værkets behov i Madison, så lærernes arbejde ikke er så vanskeligt i fremtiden. ret

næste kapitel