Madisonskolen kapitel 8fra side27

ren side - tilbage

En missionæruddannelse

(27)  I sjælevindingsarbejdet sammenkalder Herren medarbejdere som har forskellige planer og idéer og forskellige arbejdsmetoder. Men med denne forskellige tænkemåde, skal der åbenbare sig et samstemmende mål. Ofte skulle det arbejde før i tiden, som Herren vil have til at vokse, blivet forhindret for mennesket har prøvet at sætte et åg på deres medarbejdere, som ikke følger de arbejdsmetoder som de mener er bedst. ret

(27)  Der kan ikke gives noget præcis mønster for at oprette skoler på nye marker. Klimaet, omgiverlen, landets tilstand, forhåndenværende midler som der arbejdes med har alle en del i arbejdet. En alsidig uddannelses velsignelser vi give succes i et kristent missionsarbejde. Gennem den vil sjæle omvendes til sandheden. ret

(27)  “I er verdens lys,” erklærer Kristus. ”Således skal jeres lys skinne for menneskene, for at de må se jeres gode gerninger og prise jeres Fader, som er i Himlene.” Guds arbejde på jorden i disse sidste skal genspejle det lys sm Kristus førte ind i verden. Dette lys skal sprede tydernes tykke mørke. Mænd og kvinder i hedensk mørke skal nås af dem, som tidligere var i samme ividenhedenstilstand, men som har fået kendskab til sandheden i Guds ord. Disse hedenske nation vil ivrigt acceptere den undervisning de får ved kendskaben til Gud. ret

(27)  Guds arbejede på jorden er meget dyrebart for Ham. Kristus og himmelske engle våger hvert øjeblik. Idet vi drager nær Kristi komme, vil missionarbejdet engagerer vor møje mere og mere. Budskabet om Guds nådes fornyende kraft vil fremføres til ethvert land og himmelstrøg, indtil sandheden omfavner verden. Antallet af dem der skal besegles vil være dem, som er kommet fra alle folkeslag, stammer tungemål og folk. Der vil samles mænd og kvinder fra alle lande som vil stå frem for Guds trone og Lammet og råbe: ”Frelsen er for Guds, som sidder på tronen, og for Lammet.” Men før dette kan fuldføres, må vi erfare Helligåndens arbejde i vore hjerter, lige her i vort eget land. ret

(28)  Gud har åbenbaret for mig at vi er i tydelig fare for at indføre skikke og den mode i vort uddannelsesarbejde, der hersker i verdens skoler. Hvis lærerne ikke passer på deres arbejde, vil de lægge verdslige åg på deres studerendes skulder i stedet for Kristi åg. Skolerne plan der lægges i disse afsluttende år af værket, er af en helt anderledes orden, end det vi har indført tidligere. ret

(28)  Af den grund, påbyder Gud os at oprette skoler ude fra byerne, hvor vi uhindret kan gennemføre vort uddannelsesarbejde på planer der er i harmoni med det alvorlige budskab som vi er betroet til verden. En sådan uddannelse som denne kan bedst komme til sin ret hvor der er land at opdyrke, og hvor de studerende kan bruge deres fysiske kræfter i en sådan grad at deres karakteropbyggelse er værdifuld, og udruster dem til nyttighed på de marker de tager til. ret

(28)  Gud vil velsigne de skoler som føres efter Hans plan. Da vi arbejdede på at starte uddannelsesarbejdet op i Australien, åbenbarede Herren for os at denne skole ikke skal efterligne andre skoler som var oprettet tidligere. Det var en mønsterskole. Skolen blev efter den plan Gud havde givet os, og han har givet arbejdet fremgang. ret

(29)  Jeg er blevet vist at vi, i vort uddannelsesarbejde, ikke skal følge de metoder vore ældre skoler er oprettet efter. Iblandt os klynges der for meget efter gamle skikke, og derfor er vi langt bagud i den tredje engels budskabs udvikling, end vi burde. Fordi mennesker ikke forstår Guds mål med de planer vi har for os med at uddanne vore medarbejdere, har nogle af vore skoler fulgt metoder som mere har forhalet end fremskyndet Guds værk. Årene er gået over i evigheden, med små resultater som kunne have vist et stort værks fuldendelse. Hvis medarbejderne på jorden havde gjort Herrens vilje ligesom englene gør i himlen, ville meget af det som nu mangler at blive gjort, være fuldført, og der ville kunne ses ædle resultater som frugt af missionsarbejdet. ret

(29)  Den nytte der læres på skolens landbrug er den væsentligste uddannelse for dem som tager ud som missionærer på mange udenlandsmarker. Får denne oplæring Guds ære for øje, vil der kunne ses store resultater. Intet arbejde vil være mere effektivt end de, som har fået en uddannelse i det praktiske liv, tager ud på missionsmarkerne med sandhedens budskab, forberedt på at undervise ligesom de er blevet undervist. Den kundskab de har fået med at opdyrke jorden, og andre arbejdslinjer, og som de tager med sig ud på deres arbejdsmarker, vil gøre dem til en velsignelse endog i hedenske lande. ret

(30)  Før vi kan tage den nærværende sandheds budskab i sin fylde til andre lande, må vi først bryde ethvert åg. Vi må komme ind på den sande uddannelseslinje, vandre i Guds visdom, og ikke i verdens visdom. Gud kalder budbringere som vil være sande reformatorer. Vi må uddanne, uddanne, for at berede et folk der vil forstå budskabet, og så give budskabet til verden. ret

(30)  Det har bestemt været en fiasko at imødegå Guds krav i sydstatsmarkerne. Vi behøver at bede Herren om forstand så vi kan se vor mangel, og tage sydstaternes situation til os, og behovet for at udrette missionsarbejde der ligger lige for hånden. De uudannede folk i sydstaterne behøver kendskab til evangeliet lige så meget som hedningene i fjerne lande får. Gud forlanger at vi finder ud af hvordan sydstaternes hvide og farvede klasser kan nås, og de kvaliteter vi kan få, og arbejde for disse mænds og kvinders sjæle. ret

(30)  Madison-skolen
Det var et problem med brødrene Sutherland og Magan og deres trofaste samarbejdspartnere hvordan de, for begrænsede midler, kunne indrette sig til arbejdet i Madison, Tenn. De havde mange forhindringer og vanskeligheder at imødekomme, noget som aldrig burde komme ind i arbejdet. ret

(30)  Grunden til at disse brødre blev overtalt til at købe det sted der nu er til Madison-skolen, var fordi jeg fik særligt lys om at dette sted egnede sig særligt til det uddannelsesarbejde som behøvede mest der. Det blev vist mig at det var et sted hvor en basisuddannelse kunne med fordel gives til studerende, som kommer fra nordstaterne og sydstaterne for at få undervisning. I det som Madison-skolen allerede har udrettet, har Herren gjort det tydeligt at Han velsigner det arbejde som fremføres der, og leder lærere som er forbundet med hinanden i at bære værkets byrder. ret

(31)  Der har stået mange forhindringer i vejen for pionerne på Madison-skolen der tager modet fra dem, og driver dem væk fra den mark. Disse forhindringer har Herren ikke placeret. I nogle ting har menneskers begrænsede planer og tanker arbejdet imod Guds værk. ret

(31)  Lad os være forsigtige brødre, at vi ikke går imod og forhindrer andres vækst, og således forhaler evangeliebudskabets udsendelse. Dette er blevet gjort, og det er derfor at jeg nu er tvunget til at tale tydeligt. Hvis skolevirksomheden i Madison fik den rette hjælp, kunne det nu være meget længere fremme i udviklingstrin. Arbejdet i Madison har kun skredet langsomt frem, og på trods af forhindringer har disse medarbejdere ikke svigtet eller mistet modet; og de har kunne udrette et godt arbejde for Guds sag. ret

(31)  Herren sætter ikke grænser for Sine medarbejdere i nogle linjer sådan som mennesker er vandt til at sætte. Brødrene Magan og Sutherland er blevet forhindret unødigt i deres arbejde. Midler er blevet holdt tilbage fra dem, fordi Madison-skolens organisation og ledelse, var sat under konferensens kontrol. Men grunden til at denne skole ikke ejes og styres af konferensen er ikke blevet overvejet ordentligt. ret

(32)  Den manglende interesse for dette arbejde, nogle som burde værdsætte det højere faktisk har, er en betydelig fejl. Vore brødre må selv passe på at ikke gentage sådanne erfaringer. ret

(32)  Herren forlanger ikke at uddannelsesarbejdet i Madison skal ændres helt, før det kan få vort folks hjertelige støtte. Det arbejde som er blevet gjort der har Gud anerkendt, og Han forbyde at denne arbejdslinje brydes. Herren vil fortsætte med at velsigne og støtte arbejderne så længe som de følger Hans råd. ret

(32)  Brødrene Sutherland og Magan er ligeså opsat på at gøre Herrens arbejde i Madison som andre arbejdere er bestemt til at gøre deres del for den nærværende sandheds sag. Det lys jeg har fået er at vi bør hjælpe vore brødre og deres samarbejdspartnere, som har arbejdet over deres styrke, under meget uheldige forhold. Lad os søge at forstå situationen, og se at retfærdighed og barmhjertighed ikke glemmes når fondsmidler deles ud. ret

(32)  Lederne for Madisons-skolens arbejde er Guds medarbejdere. Deres brøde må gøre mere for deres skyld. Herrens penge skal støtte dem i deres arbejde. De har en ret til at dele de midler der gives til sagen. De bør have en passende del af de midler der kommer ind for sagens fremme.
18.juni, 1907. ret