Oakwood håndværksskolen kapitel 2fra side6

ren side - tilbage

Huntsville-skolen

(6)  (Fra artiklen udgivet i Review and Herald, 1904.)
Mandag formiddag d. 20. juli, 1904, tog jeg fra Graysville til Huntsville. Vi fandt at skolen lå på et smukt landsted. På skolens gård var der mere end tre hundrede acres land, en stor del af det var opdyrket. ret

(6)  For flere år siden havde bror S. M. Jacob ansvar for garden, og voksede stærkt under hans ledelse. Han plantede en pære- og blommehave og andre frugttræer. Bror og søster Jacobs forlod Huntsville for omkring tre år siden, og siden da har der ikke været gjort så meget for gården. Vi ser at landet lover meget større afkast end det giver nu, hvor dets ledere har fået den hjælp de behøver. ret

(7)  Bror Jacobs gjort et meget alvorligt og uselvisk arbejde, men nu fik han ikke den hjælp som hans styrke krævede. Søster Jacobs arbejdede også for hårdt, og når hendes helbred begyndt at svigte, besluttede de at forlade Huntsville, og tage til et sted hvor byrderne ikke vil være så tunge. Havde de nogle gange fået hjælpere nok, og midler til at gøre de nødvendige forbedringer, vil der gøres tiltag for at give bror Jacobs mod, til de studerende, og til vore folk overalt. Men de midler som burde være kommet til Huntsville kom ikke, og vi ser resultatet i det vi ser nu. ret

(7)  Nu har jeg fået instruktioner at denne gård ikke må sælges; at placeringen ar mange muligheder for at drive en skole for farvede. Det vil tage år at opbygge et nyt sted til det arbedje som gøres i Huntsville. Herrens penge var blevet investeret i Huntsville gård-skole, for at danne et sted til udannelse af farvede studerende. Generalkonferensen gav dette land til sydstaternes arbejde, og herren har vist mig hvad denne skole vil blive, og hvad de kan blive som kommer der for institutionen, hvis planerne følges. ret

(7)  For at skolen kan vokse som den må, er der brug for penge, og sund og forstandig ledelse. Disse ting skal fremholdes, og skolen skal bevise at syvendedags adventisterne vil have en succes ud af det de påtager sig. ret

(7)  De nødvendige forhold for skolens fremgang må bringes til veje. I øjeblikket er faciliteterne meget sparsomme. En lille bygning bør sættes op, hvor de studerende kan lære hvordan de sørger for hinanden i sygdomsperioderne. Der har været en sygeplejerske på skolen for at se om de studerende var syge, men der er ikke kommet nogen faciliteter. Dette har gjort arbejdet meget nedslående. ret

(8)  De studerende skal have en oplæring i arbejdslinjer som hjælper dem til at være succesrige medarbejdere for Kristus. De skal lære at skille sig af med verdens skikke og praksis. De skal lære hvordan sandheden for denne tid skal bringes, og hvordan der arbejdes med hænder og med hovedet, for at vinde deres daglige brød, så de kan gå ud og undervise deres egne folk. De skal lære at påskønne skolen som et sted, som de har mulighed for at lære en grundig tjeneste. ret

(8)  Der skal lægges kloge planer for at opdyrke landet. De studerende skal have en særlig uddannelse i landbrug. Denne uddannelse vil være af uvurderlig værdi for dem i deres fremtidige arbejde. Der skal gøres et grundigt arbejde for at opdyrke landet, og fra dette skal de studerende lære hvor nødvendigt det er at hjertes have ganske grundigt. ret

(8)  Den mand der tager ansvar for Huntsvilleskolen bør vide hvordan han styrer sig selv og hvordan andres styres. Bibellæren bør være en mand som kan undervise de studerende i at bringe Guds ords sandheder i offentligheden, og hvordan dør-til-dør-arbejdet gøres. Gårdens forretningsanliggender skal ledes klogt og omhyggeligt. ret

(8)  Lærerne bør hele tiden søge visdom oppefra, så de kan afholde sig fra fejltagelser. De bør give deres arbejde den rigtige opmærksomhed, som alle de studerende kan forberedes til den tjenestelinje som han bedst egner sig til. Alle skal være forberedt på at tjene trofast med en vis dygtighed. Således skal lærere og studerende samarbejde for at gøre deres bedste. Lærernes stadige arbejde bør være at få de studerende til at se vigtigheden i at række højere og højere op hele tiden. ret

(9)  Skolens ledende og styrende indflydelse må være trofasthed i det mindste. Derved vil de studerende forberedes til at være trofast i større ting. Enhver studerende skal tage sig selv i hånden, og overvinde de fejl der ødelægger hans karakter ved Guds hjælp. Og han skal vise en alvorlig, og uselvisk interesse for skolens velfærd. Hvis han ser et løst bræt på en gåtur eller en løs pæl på hegnet, så lad ham straks skaffe en hammer og søm, og udføre den nødvendige repartioner. Intet i huset eller omkring ejendomme skal give et løst og forfaldent udseende. Der skal sørges ordentligt for vogne og seletøjet, og skal ofte undersøges og repareres. Når seletøjet og vognene sendes ud i en forfalden tilstand, bringe menneskeliv i fare. ret

(9)  Disse små ting er af større betydning end mange tror for at uddanne de studerende. Forretningsfolk vil bemærke vognenes og seletøjets udseende, og vil danne deres meninger derefter. Og mere end dette, hvis de studerende får lov at gennemføre skolen med slappe og uenergiske vaner, vil deres uddannelse ikke være halvt så meget værd som de ville være, hvis de lærte at være pålidelige i alt de gør. ”Hans om er trofast i de små, er også trofast i meget.” Små ting der behøver opmærksomhed, der endog efterlades i nogle dage og uger, indtil det bliver usynligt, lærer studerende lektier der klynger dem til for livet, vil forhindre dem i deres arbejde. Et sådant eksempel er demoraliserende, og verden behøver ikke studerende hvis uddannelse er efter denne orden. ret

(9)  Skal vor Gud ikke tjenes med trofasthed? Vi kaldes som lærere der oprejser os med fast målsæt i hjerte, og disciplinerer os selv hårdt og hårdnakket i ordens og grundighedens vaner. Alt det vore hænder finder at udrette, skal gøres godt. Vi er blevet købt for en pris, endog Guds Søns blod, og alt som vi gør skal ære og forherlige vor Genløser. Vi skal arbejde i partnerskab med Kristus, ligeså meget som Kristus arbejder i partnerskab med Faderen. Vi skal lægge alt tungt til side, “og synden, som så let hilder os,” at vi måtte følge vor Herre med hjertets fulde fortsæt. ret

(10)  Sjælen lider et stort tab, når pligterne ikke udføres nøjagtigt, når forsømmelighedens og ryggesløsheden får lov at herske livet. Trofasthed og uselviskhed skal kontrollere alt som vi gør. Når sjæle overlades urenset, når selviske mål får lov at kontrollere, kommer fjenden ind, leder sindet til at frembære uhellige påfund og arbejde for selvisk fordel, uanset resultaterne. ret

(10)  Men han som sætter Kristus først og sidst og bedst i alt, vil ikke arbejde efter selviske mål. Uselviskhed vil åbenbares i alle handlinger. Kristi fred kan ikke blive i et menneskes hjerte, medmindre han bringer sig i harmoni med kravene i Guds ord, opgiver alle sine ærgerrige ønsker for Kristi vilje og vej, kæmper han uden fortsæt, for Gud kan ikke velsigne ham. Halter mellem to anskuelser, vakler hele tiden mod Kristus eller mod verden. Det er som nogen der kæmper for overherredømme, besværer dog sig selv ved at klynge sig til tunge vægte. ret