Livsskildringer af Ellen G. White kapitel 35fra side211

ren side - tilbage

Til hele verden

(211)  (211) Jeg mærker dybt nødvendigheden at gøre grundigere og mere alvorlige anstrengelser for at bringe sandheden frem for verden. I det sidste syn fik jeg vist at vi ikke gør en tyvendedel af det arbejde vi burde for at frelse sjæle. Vi arbejder ligegyldigt for dem, som om spørgsmålet ikke har meget stor betydning om de modtager eller forkaster sandheden. Der anstrenges i almindelighed, men vi arbejder ikke punktligt ved personlige anstrengelser. Vi nærmer os ikke mænd og kvinder på en måde så de får indtryk af vor personlige interesse for dem, og at vi mener det dybt alvorligt for deres frelse, og har ikke i sinde at opgive dem. ret

(211)  Vi holder for stor en afstand til dem som ikke tror på sandheden. Vi kalder på dem og venter på at de skal komme og spørge efter sandheden. Mange vil ikke være tilbøjelige til dette, for de er i mørke og vildfarelse, og kan ikke se sandheden og dens vitale vigtighed. Satan holder dem med sin faste magt, og hvis vi ville hjælpe dem, må vi vise en personlig interesse og kærlighed for deres sjæle, og gribe alvorligt fat i dem. Vi må arbejde i bøn og kærlighed, med tro og urokkelig tålmodighed, håbe alt og tro alt, med en slanges visdom og en dues sagtmodighed, for at vinde sjæle for Kristus. ret

(211)  Særlig forberedelse
Som et folk er vi ikke tilstrækkeligt vågne over for den korte tid vi kan arbejde i, og vi forstår ikke arbejdets vigtighed for tiden. (212) Natten kommer snart, hvor ingen kan arbejde. Gud kalder på mænd og kvinder til at kvalificere sig selv, og hellige sig til Hans vilje og hellige sig til alvorlige studier af skrifterne, for at gøre hans særlige arbejde for disse sidste dage. Nu kalder han på mænd som kan arbejde. Idet de engagerer sig oprigtigt og ydmygt i at gøre alt de kan, vil de opnå en mere gennemgribende erfaring. De vil få et bedre kendskab til sandheden og bedre vide hvordan de kan nå sjæle og hjælpe dem til der hvor de behøver at blive hjulpet. Nu er der brug for arbejdsfolk, netop nu, for at arbejde for Gud. Markerne er allerede hvide til høsten, og alligevel er arbejderne få. ret

(212)  Opåbnende forsyn
Jeg er blevet vist at vi som et folk har sovet i vor opgave at få lyset frem for andre folkeslag. Er det fordi Gud har fritaget os, som et folk, fra at have nogen form for byrder eller særligt arbejde at gøre for dem af andre tungemål, at vi ikke har missionærer i fremmede lande i dag? Hvorfor denne forsømmelighed eller udskydelse? Der er dem med højere tankesind i mange andre nationer, som Gud har givet indtrykket af at de mangler åndelighed og ægte gudsfrygt i landets kristne trossamfund. Generelt kan de bekendende kristnes liv og karakter ikke være i overensstemmelse med bibelstandarden. Mange beder efter lys og kundskab. De er ikke tilfredsstillede. Gud vil besvare deres bønner igennem os, som et folk, hvis vi ikke har en sådan afstand fra Ham, at vi ikke kan høre Hans stemme, og er så selviske at vi ikke ønsker at blive forstyrret i vor magelighed og samstemmende omgangsfæller. ret

(212)  Vi skal ikke have fred med Guds opåbnende forsyn. Jesus og hans engle arbejder. Denne (213) sag går fremad, imedens vi står stille og overlades til bagtroppen. Hvis vi ville følge Guds opåbnende forsyn, ville vi opildnes til at se enhver opåbning, og få det meste ud af alle fordele inden for vor rækkevidde, og lade lyset udbredes og spredes til andre folk. Gud har i Sit forsyn, udsendt mennesker til netop vore døre, og betroet dem i vore arme, så de kan lære sandheden mere perfekt, og kvalificeres til at gøre et arbejde, som vi ikke kunne gøre om vi bragte lyset til mennesker med andre tungemål. Ofte har vi ikke kunne se Guds hånd, og vi har ikke modtaget dem som Gud har bragt os i union med, og gjort en del, ved at sende lyset ud til andre nationer. ret

(213)  Så ved alle vande
Der har været en efterladende forsømmelse og en forbryderisk vantro iblandt os som et folk, som har holdt os tilbage fra at gøre Guds arbejde og ladet vort lys skinne ud på dem af andre folkeslag. Det har været frygteligt at vove sig ud og løbe risiko i dette store arbejde, i angst for at midlernes anvendelse ikke kunne betale sig. Hvis der var blevet brugt midler og vi ikke kan se at sjæle er blevet vundet ved dem? Hvad nu, hvis der sker et tab af nogle af vore midler? Hellere arbejde, og fortsætte med at arbejde end ikke gøre noget. Du ved ikke hvad der får fremgang, det ene eller andet. ret

(213)  Gud vil have mennesker som vil gøre alt for at frelse sjæle. Dem som ikke vil røre på sig, før de kan se ethvert skridt klart for sig, vil ikke udnytte denne tid til at gå fremad for Guds sandhed. Nu må der være medarbejdere som vil komme videre i mørket såvel som i lyset, og som vil holde sig bravt oppe under modløshed (214) og skuffede håb, og alligevel arbejde i tro, med tårer og tålmodigt håb, så ved alle vande, stole på at Herren vil bibringe indtægt. Gud kalder på stålsatte, håbefulde, troende og udholdne mennesker, der arbejder til punktet. ret

(214)  Udgivelser på mange sprog
Jeg er blevet vist at vore udgivelser bør trykkes på forskellige sprog og sendes ud til alle civiliserede lande, for enhver pris. Hvad er pengenes værdi i denne tid, i sammenligning med sjæles værdi? Enhver doller vi har i vore midler, bør betragtes som Herrens, ikke vore egne; og som en dyrebar betroelse fra Gud til os; ikke til at blive bortødslet til unødige fornøjelser, men bruges omhyggeligt i Guds sag, til at redde mænd og kvinder fra ruin. ret

(214)  Jeg er blevet vist at trykkeriet er kraftfuldt for det gode eller det onde. Dette redskab kan nå det almindelige menneske og påvirke dem på en måde som ingen andre midler kan. Trykkeriet der kontrolleres af Guds helligede mennesker, kan faktisk være en kraft til det gode, at bringe sandhedskundskaben til mennesker. Pennen er en kraft i menneskers hænder, som mærker sandheden brænde på deres hjerters alter, og som har en forstandsmæssig iver for Gud, balanceret med sund dømmekraft. Pennen, der er dyppet i den rene sandheds kilde, kan sende lysstråler ud i jordens mørke hjørner, som vil spejle sine stråler tilbage, give mere kraft, og mere lys vil spredes over alt. ret

(214)  En høst af dyrebare sjæle
Jeg er blevet vist at publikationerne allerede har gjort et arbejde på visse mennesker i andre lande, og nedbryde fordommens og mistænksomhedens mure. Jeg fik vist at mænd og kvinder (215) studerer blade og få trakatsider om den nærværende sandhed, med intens interesse. De vil kunne læse beviserne så forunderligt og være så nye for dem, at det vil åbne deres bibler med en dyb og ny interesse, da sandhedens temaer har været mørke for dem er gjort tydelige, især lyset om det fjerde buds sabbat. Idet de ransager skrifterne for at se om disse ting er sådan, skinner et nyt lys på deres forståelse, for engle svæver over dem, og indprenter deres sind med de sandheder der står i de publikationer de har læst. ret

(215)  Jeg så dem holde blade og traktater i den ene hånd, og bibelen i den anden, medens deres kinder var våde af tårer; og bøjede sig for Gud i alvorlig, ydmyg bøn, og vejledes til hele sandheden, - netop de ting som Han gjorde for dem, for de kaldte på Ham. Og når sandheden modtages i deres hjerter, og de så sandhedens harmoniske kædeled, blev bibelen en ny bog for dem; de omfavnende den i deres hænder med stor glæde, medens deres ansigter var helt glødende af lykke og hellig glæde. ret

(215)  Disse blev ikke blot helliget ved at nyde lyset for sig selv, men de begyndte at arbejde for andre. Nogle gjorde store ofre for sandhedens skyld og hjalp de brødre som var i mørke. Vejen forberedes således til et stort arbejde, at uddele traktater og blade på andre sprog. ret

næste kapitel