Råd til forældre, lærere og studerende kapitel 1fra side11

ren side - tilbage

Sektion 1- Den højere uddannelse
Den afgørende kundskab

(11)  Den mest væsentlige lektie som lærere og studerende kan lære, er den som ikke peger til verden, men fra verden til Kristi kors. ret

(11)  (11) Højere uddannelse er en erfaringsmæssig kendskab til frelsesplanen, og denne kundskab fås ved alvorligt og ihærdigt studie af skrifterne. En sådan uddannelse vil forny sindet og forvandle karakteren, genoprette Guds billede i sjælen. Den vil befæste sindet imod fjendens bedrageriske hvisken, og sætte os i stand til at forstå Guds røst. Den vil lære eleven at blive en medarbejder sammen med Jesus Kristus, forjage det moralske mørke omkring ham, og bringe lys og kundskab til mennesker. Det er sand gudsfrygts enkelthed - vort adgangstegn fra jordens forberedende skole til den højere skole der oppe. ret

(11)  Der kan ikke fås nogen højere uddannelse end den de førte disciple fik, og som åbenbares til os igennem Guds ord. At få den højere uddannelse vil sige at følge dette ord ubetinget; det betyder at gå i Kristi fodspor, og praktisere Hans dyder. Det betyder at opgive selviskhed og hellige dette liv til Guds tjeneste. Højere uddannelse kræver noget større, noget mere (12) guddommeligt, end den kundskab der blot fås fra bøger. Det betyder en personlig, erfaringsmæssig kundskab til Kristus; det betyder frigivelse af ideer, fra vaner og praksis, som er blevet fået i mørkets fyrstes skole, som er imod loyalitet til Gud. Det betyder at overvinde hårdnakkethed, stolthed, selviskhed, verdslig ærgerrighed og vantro. Det er et budskab om udfrielse fra synd. ret

(12)  Tidsalder efter tidsalder har menneskenes videbegærlighed ledt dem til at lede efter kundskabens træ, og de tror ofte at de plukker de vigtigste frugter, skønt det i virkeligheden er tomhed og intethed i sammenligning med videnskaben om sand hellighed, som vil åbne portene for dem til Guds stad. ret

(12)  Menneskelig ærgerrighed søger efter kundskab som vil bringe dem ære, og selvfornægtelse, og overherredømme. Derved blev Adam og Eva påvirket af Satan indtil Guds betvingelse blev skilt fra hinanden, og deres uddannelse under løgnens lærer begyndte. De opnåede den kundskab som Gud havde nægtet dem - at kende konsekvenserne af overtrædelse. ret

(12)  Det såkaldte kundskabens træ, var blevet et dødens instrument. Satan har listigt indvævet sine læresætninger, falske teorier, i den undervisning der gives. Fra kundskabens træ taler han i det mest behagelige smiger om den højere uddannelse. Tusindvis tager del i frugten fra dette træ, men det betyder død for dem. Kristus siger: »I bruger penge på det som ikke er brød.« Es. 55,2. I bruger jeres himmelskbetroede talenter til at få en uddannelse som Gud erklærer for tåbeværk. ret

(12)  Enhver studerendes sind bør indprentes med tanken, at uddannelse er en fiasko medmindre (13) forståelsen har lært at gribe guddommeligt åbenbarede sandheder, og hvis hjertet ikke accepterer undervisningen i Kristi evangelium. Den studerende som, i stedet for de brede principper i Guds ord, accepterer almindelige idéer, vil lade tid og opmærksomhed blive optaget af banale og trivielle ting, vil hans sind blive formindsket og svækket. Han vil miste vækstkraften. Sindet må oplæres til at fatte de vigtige sandheder som angår evigt liv. ret

(13)  Jeg er blevet instrueret at vi skal føre vore studerendes tanker højere op end det nu kan tænkes at være muligt. Hjerte og sind skal oplæres til at bevare deres renhed ved at daglig få forsyninger fra den evige sandheds kilde. Den uddannelse der fås fra at studere Guds ord vil udvide det snæversyn der begrænser menneskelig skolegang, og bibringer sindet en langt dybere kundskab, ved en livsvigtig forbindelse med Gud. Det vil bringe enhver studerende som er ordets gørere til et bredere tankespænd, og sikre ham et væld af lærdom som er uforgængelig. Uden denne kundskab er det sikkert at mennesket vil miste evigt liv, har han denne kundskab vil han udrustes til at være med blandt de hellige i lys. ret

(13)  Det guddommelige sind og den guddommelige hånd har gennem tidsaldrene bevaret skabelsesberetningen i sin renhed. Det er Guds ord alene der giver os en autentisk beregning om vor verdens skabelse. Dette ord skal være hovedstudiet på vore skoler. I dette kan vi lære hvad vor genløsning har kostet for Ham som fra begyndelsen af var lige med Faderen, og som ofrede Sit liv så (14) et folk kan stå for Ham, genløst fra alt jordisk, fornyet i Guds billede. ret

(14)  Guds bestemmelser og tilståelser for vor skyld, er uden grænser. Nådens trone er selv den højeste tiltrækning, fordi den besiddes af Ham som lader os kalde Sig for Fader. Men Jehova anså ikke frelsesplanen for fuldstændighed så længe den kun blev omgæret af Hans kærlighed. Ved Sit alter satte Han en Forsvarer iklædt Sin natur. Som vor mellemmand, skal Kristi embedsarbejde introducere os for Gud, som Hans sønner og døtre. Han går i forbøn for deres skyld som vil tage imod Ham. Med sit eget blod har han betalt deres løsesum. Ved Hans egne fortjenesters dydighed giver Han dem kraft til at blive medlemmer af den kongelige familie, børn af den himmelske Konge. Og Faderen demonstrer Sin uendelige kærlighed for Kristus, ved at tage imod og byde Kristi venner velkommen, som Sine venner. Han er tilfreds med den forsoning der er gjort. Han forherliges ved inkarnationen, Sin Søns liv, død og mellemkomst. ret

(14)  Frelsens videnskab, sand gudsfrygts videnskab, kundskab som er blevet åbenbaret fra evigheden, som går ind i Guds fortsæt, udtrykker Hans sind, og åbenbarer Hans hensigt - denne Himmel anses for at have al betydning. Hvis vore unge opnår denne kundskab, vil de kunne få al andet der ellers er nødvendigt; men hvis ikke, vil al den kundskab de får fra verden ikke sætte dem ind i Herrens rækker. De kan samle al den kundskab som bøger kan give, og alligevel være uvidende om de første principper om den retfærdighed, som vil give dem karaktertræk, Gud billiger. ret

(15)  Faren ved verdslig uddannelse
(15) Mange som sender deres børn i vore skoler, vil få stærke fristelser. For de ønsker at de verden skal betragte dem som allerbedst uddannede. Til disse vil jeg sige: Bring jeres børn til ordets enkelthed, og de vil være sikre. Denne bog er fundamentet for al sand kundskab. Den højeste uddannelse som disse kan få, er at lære hvordan de lægger til »tro at vise dyd, i dyden indsigt, i indsigten afholdenhed, i afholdenheden udholdenhed, i udholdenheden gudsfrygt, i gudsfrygten broderkærlighed.« »Når dette findes hos jer og stadig tager til,« erklærer Guds ord »så tillader det jer ikke at være uvirksomme eller ufrugtbare i erkendelsen af vor Herre Jesus Kristus. . . . . . når I gør det, vil I aldrig snuble; for så skal der i rigt mål gives jer adgang til vor Herres og frelsers Jesu Kristi evige rige.« 2 Peter 1,5-11. ret

(15)  Når Guds ord lægges til side for bøger der leder bort fra Gud, og forvirrer forståelsen om himmerigets principper, er den uddannelse der gives en forvanskelse af navnet. Medmindre den studerende får ren mental føde, grundigt renset fra såkaldt »højere uddannelse,« som blandes med hedenske læresætninger, kan han ikke rigtigt kende Gud. Kun dem som samarbejder med himlen i frelsesplanen kan vide hvad sand uddannelse i sin enkelthed betyder. ret

(15)  Dem som søger efter den uddannelse verden sætter så højt, (16) ledes gradvist længere og længere væk fra sandhedens principper, indtil de bliver verdsligt uddannede. For hvilken pris har de fået deres uddannelse! De har skilt sig af med Guds Helligånd. De har valgt at acceptere det verden kalder for kundskab i stedet for de sandheder, som Gud har betroet mennesker gennem sine tjenere, apostle og profeter. ret

(16)  Og der er nogle som har sikret sig denne verdslige uddannelse, der tror at de kan introducere den i vore skoler. Der er hele tiden fare for at dem, som arbejder på vore skoler og sanatorier vil blive fortrolig med disse ting, verden bliver fortrolig med. Vi skal gøre alvorlige fejltagelser medmindre vi er særlige opmærksomme med at ransage ordet. Bibelen bør ikke indføres i vore skoler blot for at blive indeklemt i hedenskab. Guds ord bør gøres til fundamentet, og genstand for uddannelse. Det er sandt at vi ved meget mere om dette ord end vi vidste tidligere, men der er stadig meget at lære.

-------------------
ret

(16)  Den sande højere uddannelse er den, der tildeles af ham, hos hvem der er visdom og vælde (Job. 12,13), »og fra hvis mund der kommer kundskab og indsigt.« Ordsp. 2,6. I kundskaben om Gud har al sand kundskab og virkelig udvikling deres kildespring. Hvor vi end vender os hen inden for den fysiske, den sjælelige eller den åndelige verden, og hvad vi end skuer, med undtagelse af syndens fordærvelse, så åbenbares denne kundskab. Hvilken retning inden for forskningen vi end følger med det oprigtige formål (17) at nå til sandheden, bliver vi bragt i berøring med den usynlige, mægtige visdom, som virker i og gennem det alt sammen. Menneskets forstand bliver bragt i forbindelse med Guds tanker, det begrænsede med det ubegrænsede. Virkningen af et sådant fællesskab er uvurderlig for legeme, sjæl og sind. - Uddannelse, 14.

-------------------
ret

(17)  I den lære, der var sendt fra Gud, finder al sand opdragergerning sit midtpunkt. Om denne gerning i dag lige så vel som om den gerning, han oprettede for nittenhundrede år siden, siger Frelseren følgende ord: »Jeg er den første og den sidste og den, som lever. »Jeg er Alfa og Omega, begyndelsen og enden.« Åb. 1,18; 21,6. ret

(17)  Når vi står over for en sådan lærer, en sådan mulighed for guddommelig belæring, er det så ikke værre end dårskab at søge, at skaffe sig en uddannelse uden om ham at søge at blive vis andre steder end gennem visdommen; at være sand, mens man forkaster sandheden; at søge oplysning andre steder end hos lyset og en tilværelse uden livet; at vende sig bort fra kilden med det levende vand og udhugge sig sprukne cisterner, der ikke kan holde vand? - Uddannelse, 83.

-------------------
ret

(17)  Kære lærer, når du tænker på, hvor meget du trænger til kraft og vejledning noget, som ingen mennesker kan hjælpe en med, så beder jeg dig tænke på Hans forjættelser, som er Underfuld-Rådgiver. Han siger: »Se, jeg har stillet dig foran en åben dør, som ingen kan lukke.« Åb. 3,8. »Kald på mig, så vil jeg svare dig. »Jeg vil lære dig og vise dig, (18) hvor du skal gå, jeg vil råde dig ved at fæste mit øje på dig.« Jer. 33,3; Sal. 32,8. »Jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.« Matt. 28,20. ret

(18)  Som den rigeste forberedelse til jeres arbejde viser jeg jer hen til den største af alle læreres ord, liv og fremgangsmåde. Jeg beder jer betragte ham. Her findes jeres sande ideal. Betragt det, dvæl ved det, indtil den guddommelige lærers Ånd helt fylder jeres sjæl og liv. Når I har »skuet Herrens herlighed i et spejl,« vil I»forvandles til det samme billede.« 2 Kor. 3,18. Dette er hemmeligheden ved at få magt over jeres elever. I skal være et spejlbillede af Han! - Uddannelse, 282.

-------------------
ret

(18)  At fremme sand uddannelse, harmoniserer ikke med selviskhed. Sand kundskab kommer fra Gud og vender tilbage til Gud. Hans børn skal modtage det som de giver igen. Dem som gennem Guds nåde har modtaget forstandsmæssig og åndelige gaver, skal drage andre med sig idet de går frem til en højere udmærkelse. Og dette arbejde, der gøres for at fremhjælpe godt for andre, vil få samarbejde med usynlige agenter. Idet vi trofast fortsætter arbejdet, vil vi få en høj higen efter retfærdighed, hellighed og fuldkommen Gudskendskab. I dette liv bliver vi fuldkomne i Kristus, og de evner der har vokset hos os, skal vi tage med os til salene der oppe. ret

næste kapitel