(98) (98) De studerende som bekender at elske Gud og adlyde sandheden bør have en grad af selvkontrol og styrke af religiøse principper som vil sætte dem i stand til at stå ubevæget iblandt fristelser og stå frem for Jesus i colleget, i deres skolehuse, eller hvor end det måtte være. Religion skal ikke blot bæres som en kåbe i Guds hus; religiøse principper bør karakterisere hele livet. Dem som drikker af livets kilde vil ikke, ligesom den verdslige, udvise et længselsfuldt ønske om forandring og fornøjelse. I deres optræden og karakter vil der ses hvile, fred og lykke, som de har fundet i Jesus, ved dagligt at lægge deres forviklinger og byrder for Hans fødder. De vil vise at der på lydighedens og pligtens sti er tilfredshed og endog glæde. Disse vil udøve en indflydelse over deres medstuderende som vil tælle for hele skolen. ret
(98) Dem som danner denne trofaste hær vil genopfriske og styrke lærerne med at nedbryde alle upålidelige falsknerier, disharmoni, og ikke give efter regler og reguleringer. Deres indflydelse vil være frelsende, og deres gerninger vil ikke gå tabt på Guds store dag, men vil følge dem i den fremtidige verden; og indflydelsen af deres liv her vil tælle ud i evighedens uophørlige tider. ret
(98) En alvorlig, samvittighedsfuld ung mand i en skole er en uvurderlig rigdom. Himlens engle ser elskeligt på ham, og i himlens protokol står alle retfærdighedens gerninger opskrevet, enhver fristelse (99) modsættes, alt ondt overvindes. Han lægger et godt grundlag op imod Den-kommende-tid, så han kan gribe fat i evigt liv. ret
(99) Kristne unge er i høj grad afhængige af den beskyttelse og uafhændelighed fra institutionerne som Gud har udtænkt som et middel til at fremme Hans arbejde med. Der har aldrig været en periode hvor resultaterne er så meget afhængig af en generation mennesker. Hvor vigtigt er det da at de unge er udrustet til dette store arbejde, så Gud kan bruge dem som Sine redskaber. Deres Skaber gør krav på dem, som er først frem for alle andre. ret
(99) Det er Gud som har givet liv og al fysisk og mentale begavelser som de unge besidder. Han har givet dem evner at udnytte klogt, og de må gøre et arbejde som vil være lige så varigt som evigheden. Til gengæld for Hans store gaver, forlanger Han en passende opelskelse og udøvelse af forstandsmæssige og moralske evner. Han gav dem ikke bare disse evner for deres fornøjelses skyld, eller for at blive misbrugt til virke imod Hans vilje og Hans forsyn, men for at fremme kundskaben om sandhed og hellighed i verden. Til gengæld for Hans fortsatte venlighed og ubegrænsede nåde, forlanger Han deres godhed, deres ærbødighed, deres kærlighed. Han forlanger retmæssig lydighed mod Hans love og mod alle kloge anordninger som vil betvinge og bevogte de unge fra Satans list, og lede dem ind på fredens stier. ret
(99) Mange af de unges vilde og ubesindige karakter i denne verdens tidsalder er hjertesyg. Hvis de unge kunne se at indordne sig under vore institutioners love og anordninger, gør de blot det som vil som vil forbedre deres ståsted i samfundet, (100) ophøjer karakteren, forædler sindet, og øger deres lykke, vil de ikke gøre oprør imod retfærdige regler og sunde krav, eller går ikke i lag med at skabe fortænkelighed og fordomme imod disse institutioner. ret
(100) Med energi og flid bør vore unge imødekomme de krav de får, og det vil blive en garanti for succes. Unge mænd som aldrig har haft succes med livets timelige pligter vil i samme grad ikke være forberedt til de højere pligter. En religiøs erfaring fås kun gennem konflikt, gennem skuffelse, gennem hård selvdisciplin, gennem alvorlig bøn. Skridtene op mod himlen må tages et ad gangen, og ethvert skridt giver styrke til det næste. ret
(100) Omgang med andre
Når de studerende er i skole, bør de ikke lade deres tanker forvirres af partnerskab. De er der for at blive udrustet til Guds arbejde, og denne tanke må sættes højest. Lad alle studerende få et så bredt syn så muligt, om deres forpligtelse over for Gud. Lad dem studere alvorligt hvordan de kan gøre et praktisk arbejde for Mesteren, i løbet af deres studieliv. Lad dem nægte at bebyrde sjæle med deres lærdom, ved at skulle udvise letsindighed og ligegyldighed over for regler. ret
(100) Studerende kan gøre meget for at en skole bliver til en succes, og samarbejde med deres lærere om at hjælpe andre studerende, og bestræbe sig ivrigt på at løfte sig selv over billige og lave standarter. Dem som samarbejder med Kristus vil blive forædlet i tale og temperament. De vil ikke være urolige og egenkærlige, søge deres eget (101) behag og tilfredsstillelse. De vil bøje alle deres anstrengelser, for at arbejde sammen med Kristus som budbringere af hans barmhjertighed og kærlighed. De er ét med Ham i ånd og i handling. De søger at fylde sindet med Guds ords dyrebare rigdomme, så enhver kan gøre sit særlige arbejde. ret
(101) I al vor omgang med studerende, må alder og karakter tages i betragtning. Vi kan ikke behandle unge og gamle præcis på samme måde. Der er forhold hvor mænd og kvinder med en sund erfaring og godt ståsted kan få nogle privilegier som yngre studerende ikke får. Alderen, vilkårene og sindets orientering må tages i betragtning. Vi må vise klogt hensyn i al vort arbejde. Men vi må ikke være mindre faste og årvågne når vi begår os med studerende i alle aldre. Vor strenghed må heller ikke være mindre når vi forbyder unyttig og uklog samkvem med unge og umodne studerende. ret
(101) På vore skoler i Battle Creek, Healdsburg, og Cooranbong har jeg fremført et retlinet vidnesbyrd om disse ting. Der var dem som mente at reglerne var for hårde; men vi fortalte dem tydeligt hvad de skulle være og hvad de ikke skulle være, viste dem at vore skoler er opført for store omkostninger til et afgrænset formål, og at alle som vil forhindre dette fortsæt måtte skaffes af vejen. ret
(101) Jeg stillede mig igen og igen frem for de studerende på Avondaleskolen med budskaber fra Herren om den ødelæggende indflydelse fra løssluppen og nem omgang mellem unge mænd og unge kvinder. Jeg fortalte dem at hvis de ikke holder (102) sig for selv, og prøver at få det meste ud af deres skoletid, vil skolen ikke være til gavn for dem, og dem som betalte deres udgifter vil blive skuffede. Jeg fortalte dem at hvis de var opsat må at få deres egen vilje og gå deres egen vej, ville det være bedre for dem at vende hjem igen og under deres forældres varetægt. Når som helst kan de stå under ulydighedens åg, hvis de ønsker det, for vi har ikke tænkt at få nogle få ledende ånder til at gøre forkert og demoralisere for andre studerende. ret
(102) Jeg fortalte forstander og lærere at Gud havde givet dem ansvar for at overvåge sjæle, da de skal aflægge et regnskab. Jeg viste dem at den forkerte vej nogle af de studerende gik, ville føre andre studerende vild hvis det fortsatte, og at Gud derfor ville drage lærerne til ansvar. Nogle af de studerende der gik på skolen, var ikke blevet opdraget hjemmefra, og hvis tanker om en ordentlig uddannelse og dens værdi var blevet forvansket. Hvis disse fik lov til at gå deres egen vej, vil det formål som skolen var blevet oprettet på, blive tilintetgjort, og synden vil blive tilskrevet skolernes vejledere, som om de havde gjort det selv. ret
(102) Gud drager enhver til ansvar for den indflydelse som omgiver hans sjæl, for hans egen skyld og for andres. Han kalder på unge mænd og kvinder til at være meget mådeholdne, og samvittighedsfulde for den måde de bruger deres sinds og legemes evner på. Deres evner udvikles kun ordentligt ved at få det bedste ud af deres anledning og den kloge tilegnelse af deres kræfter til Guds ære, og til gavn for deres medmennesker. ret
(103) (103) At vide hvad sindets, sjælens og legemets renhed består af, er en vigtig del af uddannelsen. Paulus remser de mulige færdigheder op for Timotius og siger: »Hold dig ren.« 1 Timotius 5,22. Guds børn giver ikke efter for urene tanker, ord eller handlinger. Enhver opmuntring og de rigeste velsignelser skal fremholdes for sejerherrerne over onde skikke, men de frygteligste straffe lægges på dem, som vanhelliger legemet og besudler sjælen. ret
(103) Lærere, salig er de rene af hjertet - bemærk; ikke, Salig vil den rene af hjertet være. »Salige er de rene af hjertet, thi de skal se Gud.« Matt.5,8. Ja, ligesom Moses, skal de kunne klare at se Ham som er usynlig. De har forsikringen for de rigeste velsignelser, både i dette liv og i det kommende liv. ret
(103) Studerende, hvis I vil våge og bede, og anstrenge jer alvorligst i den rigtige retning, vil I blive grundigt gennemsyret af Kristi ånd. »Ifør jer Herren Jesus Kristus, og plej ikke kødet, så begæringer vækkes.« Rom 13,14. Vær opsat på at I vil få en succes ud af skolen. Hvis I vil give agt på den undervisning der gives i Guds ord, kan i gå frem med en forstandsmæssig udvikling og moralsk kraft, som endog vil få engle til at fryde sig, og Gud vil glæde sig over jer med sang. Under en sådan disciplin vil I sikre jer den største udvikling er jeres evner. Lad ikke de unges frejdighed og lyst gennem mangfoldige fristelser gøre din dagligdag og privilegier til en fiasko. Påtag dig Kristus dag for dag, og fastholde din værdighed i (104) Guds styrke, under denne korte stund for din prøvelse og trængsel hernede, som medarbejder sammen med himlens højeste agenter. ret
(104) Det er den trofaste lærers privilegium at dag for dag, høste de synlige resultater af hans tålmodige og udholdende kærlighedsarbejde. Det er op til ham at overvåge væksten af de nænsomme planter idet de skyder knop, og blomstrer, og bærer ordenens, punktlighedens, trofasthedens grundighedens frugter, og sand ædel karakter. Det er op til ham at se en kærlighed for sandhed og ret vokse og styrkes hos disse børn og unge, hvem han drager til ansvar. Hvad kan give ham store udbytte, end at se hans elever udvikle karaktertræk som vil gøre dem ædle og nyttige mænd og kvinder, udrustet til at tage ansvarsbetyngede og betroede stillinger - mænd og kvinder som i fremtiden vil bruge en magt for at bremse ond indflydelse og hjælpe med at forjage det moralske mørke i verden? ret
(104) Idet lærerne vækker sine elevers sind til at erkende de ansvar der ligger foran dem, idet han får dem til at gribe sandheden så de kan blive nyttige, ædle og troværdige mænd og kvinder, sætter han indflydelsesbølger i bevægelse som, endog efter at han selv er lagt til hvile, vil nå fremad og endnu mere fremad, give den sorgfyldte glæde og indgyde håb i hos den modløse. Idet han oplyser lampen med alvorligste iver i deres sind og hjerter, belønnes han ved at se de klare lysstråler sprede sig i alle retninger, ikke blot oplyse deres liv som daglig sidder over for ham og får undervisning, men igennem dem, mange andres liv. ret
(105) Til videre studium
Den rigtige uddanelse
Barnet i hjemmet, 293-299.
Fundamenter for kristen uddannelse, 15-46, 113-122, 328-330, 405-415, 429-437.
Budskaber til de unge, 169, 170.
Vidnesbyrd for menigheden 3:131-135.
Vort College
Barnet i hjemmet, 328-336.
Fundamenter for kristen uddannelse, 488-491.
Vidnesbyrd for menigheden 4:418-449,
Vidnesbyrd for menigheden 5:11-15, 21-36, 59-61,
Vidnesbyrd for menigheden 6:141-151.
De studerendes opførsel
Fundamenter for kristen uddannelse, 191-195.
Generelle principper ret