(132) (132) Hvad skal vore børn læse? Dette er et alvorligt spørgsmål og et der kræver et alvorligt svar. Det bekymrer mig at se tidsskrifter og aviser hos sabbatsholdende familier, som indeholder føljetonger, som ikke efterlader noget godt indtryk i børns og unges sind. Jeg har lagt mærke til dem, hvis smag for fiktion opelskes på den måde. De har haft anledning til at lytte til sandheden, og blive bekendt med vor tros begrundelser, men efterhånden som de er modnes i årene blottes de for sand fromhed og praktisk gudsfrygt. De viser ingen helligelse og genspejler intet himmelsk lys for deres omgangskreds, for at lede dem til an sand kundskabs kildevæld. ret
(132) Det er i de første år af barnets liv at sindet er modtagelig for indtryk, hvad enten det er godt eller ondt. Under disse år afgøres om væksten sker i enten en rigtig eller i en forkert retning. På den ene side kan der fås meget værdiløs information, og på den anden side meget solid, værdifuld kundskab. Forstandens styrke, den betydelige kundskab, er ejendomme som ikke kan købes for Ofirs guld. Dens pris er over guld eller sølv. ret
(132) Den slags uddannelse som udruster de unge til praktisk liv, vælger de ikke af naturen. De kommer med deres ønsker, hvad de vil have og ikke vil have, hvad de foretrækker og har tilbøjelighed til; men hvis forældrene har et korrekt syn på Gud, og på sandheden, og på den indflydelse og omgangskreds som bør omgive deres børn, vil de mærke at det gudgivne ansvar påhviler dem, at vejlede de uerfarne unge omhyggeligt. ret
(133) (133) Mange unge er ivrige efter bøger. De læser hvad som helst de kan få. Jeg appellerer til sådanne børns forældre at kontrollere deres ønske for læsning. Lad der ikke ligge magasiner og aviser på jeres borde, der er kærlighedshistorier i. Sæt i stedet for bøger på bordet som vil hjælpe den unge til at bygge karakterbygningen med de allerbedste materialer - Guds kærlighed og frygt, kundskab om Kristus. Opmuntre jeres børn til at lagre deres tanker med værdifuld kundskab, lade det som er godt optage sjælen og kontroller dens kræfter, ikke levne plads til lave og fornedrende tanker. Begræns ønsket om læsestof til det som ikke giver god næring til sindet. De penge der bruges på roman-magasiner kan ikke virke til så meget, men det er for meget at bruge på det, som vildleder så meget, og giver så lidt godt igen. Dem som er i Guds tjeneste, bør hverken bruge tid eller penge på unyttig læsestof. ret
(133) Værdiløs læsning
Verden er oversvømmet med bøger som det var bedre blev brændt end spredt rundt. Bøger om sensationelle emner, publiceret og spredt som pengeindbringende projekter, burde de unge aldrig have læst. Der er en satanisk fascination i sådanne bøger. De hjerteslående beretninger om forbrydelse og grusomheder har en fortryllende kraft på mange, opildner dem til at se hvad de kan gøre for at henlede sig opmærksomhed, endog ved de ondeste gerninger. Forbrydelser, grusomheder, tøjlesløse praksis, skildres i en nogle af de hårdeste historiske skrifter, har arbejdet som surdej i manges sind, ført til at begå lignende handlinger. ret
(134) (134) Bøger der erklærer at menneskevæseners sataniske udøvelser giver omtale til ondt. Disse forfærdelige detaljer behøves ikke at gennemleves, og ingen som tror sandheden for denne tid, bør bruge tid på at tjene penge på dem. Når forstanden får føde, og stimuleres af denne fordærvede føde, bliver tankerne urene og sensuelle. ret
(134) Der er også en anden slags bøger - kærlighedshistorier og betydningsløse og ophidsende eventyrer - som er en forbandelse for enhver der læser dem, også selvom forfatteren ender med en god morale. Ofte indvæves religiøse udtalelser helt ind i disse bøger, men i de fleste tilfælde iklæder Satan sig engles klæder for at bedrage og forlokke den, der ikke passer på. Det at læse historier er en af de midler Satan bruger for at ødelægge sjæle. Det giver en falsk, usund spænding, opildner indbildningen, gør sindet uegnet for nyttighed, og diskvalificerer det til enhver åndelig øvelse. Det vænner sjælen af med bøn og kærlighed til åndelige ting. ret
(134) Overfladisk læsestof, spændende eventyrer gør personen uegnet til det praktiske livs pligter. De giver et indtryk af en uvirkelig verden. Jeg har holdt øje med børn som har fået lov at læse sådanne beretninger. Uanset om det er hjemme eller derude, var de rastløse, drømmeriske, ikke i stand til at tale om andet end de mest hverdagsagtige emner. Religiøse tanker og samtale er helt fremmed for deres sínd. Når sindet får appetit for sensationelle historier, forvanskes den mentale smag, og sindet er ikke tilfreds før det får næring af denne usunde mad. Jeg kan ikke finde et bedre navn for dem som hengiver sig i en sådan læsning, som mentale drankere. Umådeholdne læsevaner (135) har en virkning på hjernen, der ligner de umådeholdne spise- og drikkevaner er for kroppen. ret
(135) Dem som giver sig til at løbe igennem spændingsromer forkrøbler ganske enkelt deres mentale styrke, og gør deres sind uegnede til livskraftig tankevirksomhed og ransagelse. Nogle unge, og endog af moden alder, er blevet påvirket af lammelser, af ingen anden grund end umådeholdne læsning. Hjernens nervekraft skal hele tiden holdes i gang, indtil det fine maskineri bliver træt og nægter at arbejde. Nogle af dens fine mekanismer giver plads, og lammelser var resultatet. ret
(135) Nu er der er mænd og kvinder i livets forfald, som aldrig har kommet sig over virkningen af umådeholden læsning. Den vane de dannede sig i de første år, voksede til i væksten og blev stærkere. Deres opsætslighed for at overvinde den synd, det er at misbruge forstanden, lykkedes til dels, men de har aldrig helt gendannet den livskraft i sindet, som Gud har givet dem. ret
(135) Hedenske forfattere
En anden farekilde imod det som vi hele tiden bør passe er at læse hedenske forfattere. Disse værker er inspireret af sandhedens fjende, og ingen kan læse dem uden at bringe sjælen i fare. Det er sandt at nogle som påvirkes af dem kan komme sig til sidst, men alle som piller ved deres onde indflydelse sætter sig selv på Satans grund, og han udnytter det. Idet de indbyder hans fristelser, har de ikke visdom til at se det eller kræfter til at modstå det. Med en (136) fascinerende og fortryllende kraft, vantro og hedenskab fæstner sig på deres sind. ret
(136) Vi er hele tiden omgivet af vantro. Den atmosfære virker til at være ladet med vantro. Kun ved stadige anstrengelser kan vi modsætte os dets kraft. Dem som værdsætter deres frelse bør undgå hedenske skrifter, ligesom de vil undgå spedalskhed. ret
(136) Lægge beslag på grobunden
Den bedste måde at forhindre den onde vækst på er at lægge beslag på grobunden. I stedet for at anbefale jeres børn at læse Robinson Kruse, eller fascinernde historier fra det virkelige liv, som Onkel Toms hytte, så åben i stedet for skriften op for dem, og brug noget tid hver dag til at læse og studere Guds ord. Den mentale smag må disciplineres og uddannes med største omhu. Forældre må begynde tidligt med at åbne op for skriften og udvide børnenes sind, så de ordentlige tankevaner kan dannes. ret
(136) Der bør ikke spares på anstrengelser for at danne gode studievaner. Hvis sindet strejfer rundt, så få det tilbage. Hvis den forstandsmæssige og moralske smag er blevet forvansket af mange og for spændende fiktions-fortællinger, så at der er ulyst til at bruge tankevirksomheden, er der en kamp at kæmpe for at overvinde denne vane. En kærlighed til fiktionslæsning bør overvindes med det samme. Der bør gennemtvinges hårdnakkede regler til at holde tankerne i en pæn bane. ret
(136) Der er en slående lighed mellem den uopdyrkede mark og utrænede tankesind. I børns og unges sind sår fjenden rajgræs, og hvis forældrene ikke er på vagt, vil dette spire op og bære deres onde (137) frugter. En uophørlig omhu er nødvendig for at opdyrke sindets grobund og så den med Bibelsandhedens dyrebare frø. Børn bør lære forkaste unyttige og opirrende historier, og vende sig til fornuftig læsestof, som vil lede sindet til at vise interesse for bibelhistorien, historier og fornøjelser. Læsning der vi kaste lys over det hellige bogbind, vil opildne ønsket om at studere det der ikke er farligt, men gavnligt. ret
(137) Sabbatsskolelektien
Sabbatsskolen giver forældre og børn anledning til at studere Guds ord. Men for at de kan få gavn af det, som de får ud af sabbatsskolen, bør både forældre og børn bruge tid på at studere lektien, søge en grundig kundskab til de kendsgerninger der gives og også til de åndelige sandheder som disse kendsgerninger er til for at undervise i. Vi bør indprente de unges sind med betydningen af at søge skriftens fulde betydning under overvejelse. ret
(137) Forældre, sæt lidt tid til side hver dag til at studere sabbatsskolelektien med jeres børn. Opgiv det sociale besøg om nødvendigt, frem for at ofre den time der skulle bruges på at læse den hellige beretning. Forældre så vel som børn vil få noget ud af dette studium. Lad de vigtigere passager i Skriften blive knyttet til lektier, der går over i hukommelsen, ikke som en opgave, men som et privilegium. Selvom hukommelsen i første omgang kan være mangelfuld, vil den styrkes ved udøvelse, så at du efter en tid vil glæde dig ved (138) at opsamle sandhedens ord hos dig. Og vanen vil vise sig at være den mest værdifulde hjælp til åndelig vækst. ret
(138) Hjemmekredsen
Lad vore folk vise at de har en levende interesse i sundhedsmissionsarbejdet. Lad dem forberede sig selv til nyttighed, ved at studere den litteratur som er udfærdiget som undervisningsmateriale på disse emner. Dem som studerer og praktiserer principperne for rigtig levemåde, vil blive velsignet stort, både fysisk og åndeligt. En forståelse for sundhedens filosofi er en sikkerhedsgrund imod mange onder som hele tiden bliver større. ret
(138) Fædre og mødre, få al den hjælp du kan ved at studere vore bøger og tidsskrifter. Tag tid til at læse for dine børn fra sundhedsbøger, så vel som bøger der går mere i detaljer med religiøse emner. Lær dem betydningen af at tage vare på legemet, det hus de bor i. I hjemmets læsekreds, skal hvert familiemedlem lægge dagens travle bekymringer til side, og forene sig i studiet. Især vil de unge som er vandt til at læse noveller og billige historiebøger, få gavn af at være med i aftenens familiestudium. ret
(138) Bibelen
Frem for alt, tag tid til at læse Bibelen - bøgernes bog. Et dagligt studium af skriften, har en helliggørende og opløftende indflydelse på sindet. Bind Det Hellige Bogbind til jeres hjerter. Det viser sig at være en ven og vejleder i rådvildhed. ret
(138) Både gamle og unge forsømmer Bibelen. De gør den ikke (139) til deres studium, deres livs regel. Især er de unge skyldige i denne forsømmelse. De fleste af dem finder tid til at læse andre bøger, men den Bog, der udpeger veje til evigt liv, studeres ikke til daglig. Intetsigende historier læses med opmærksomhed, medens Bibelen forsømmes. Denne Bog er vor vejleder til et højere og helligere liv. Den unge vil erklære den for den mest interessante bog de nogensinde har læst, om deres fantasi ikke var blevet forvansket af at læse fiktive romaner. ret
(139) Unge tankesind når ikke deres ædleste udvikling, når de forsømmer den højeste visdoms kilde - Guds ord. Unge menneskesind når ikke deres ædleste udvikling, når de forsømmer den højeste kilde til visdom - Guds Ord. At vi er i Guds verden, i Skaberens nærvær, at vi gøres i Hans lighed, at Han overvåger os og elsker os og sørger for os - dette er forunderlige temaer at tænke over, og leder sindet til bred, ophøjede meditationer. Han som åbner sind og hjerte for at tænke over temaer som disse, vil aldrig være tilfreds med trivielle, og sensationelle emner. ret
(139) Betydningen af at søge en grundig kendskab til skrifterne kan knapt nok påskønnes. »Kender fra barndommen af de hellige skrifter, som kan gøre dig viis til frelse« Så Gudsmennesket kan »blive fuldt beredt, vel skikket til al god gerning,« (2 Timotius 3,15-17), Bibelen har den højeste krav på vor ærbødige opmærksomhed. Vi bør ikke være tilfreds med et overfladisk kendskab, men vi bør forsøge at lære den fulde betydning af sandhedens ord, og drikke dybt af de Hellige Oraklers ånd.