(150) (150) Det er i hjemmeskolen at drenge og piger skal forberedes til at gå i menighedens skole. Forældre bør hele tiden have i tanke, at de som lærer i hjemmet bør hellige alle kræfter til Gud, så de kan opfylde deres høje og hellige mission flittig og trofast undervisning i hjemmet er den bedste forberedelse som børn kan få til livets skole. Kloge forældre vil hjælpe deres børn til at forstå at de i livets skole såvel som i hjemmet, skal stræbe efter at behage Gud, og være til ære for Ham. ret
(150) For at beskytte deres børn fra besmittende indflydelse, bør forældre instruere dem i renhedens principper. De børn som i lydighed danner vaner og selvkontrol i hjemmet vil kun få ganske få vanskeligheder i skolelivet, og vil undgå mange fristelser som de unge ellers kommer ud for. Forældre bør oplære deres børn til at være oprigtige over for Gud under alle omstændigheder og på alle steder. De bør omgive sig med en indflydelse som vil styrke karakteren. Men en sådan oplæring vil børn, når de sendes af sted til skolen, ikke være årsag til forstyrrelse eller ængstelse. De vil være en støtte for deres lærere og et eksempel og opmuntring for de andre elever. ret
(150) Hvad læreren burde være
Der bør vises stor omhu for det bedste en lærer er for børnene. Menighedsskolelærerne bør være mænd (151) og kvinder som har ydmyg påskønnelse af sig selv, som ikke fyldes med forfængelig indbildskhed. De bør være trofaste medarbejdere, fyldt med sand missionsånd, medarbejdere som har lært at sætte deres lid til Gud og til at arbejde i Hans navn. De bør besidde Kristi karakters egenskaber - tålmodighed, venlighed, barmhjertighed og kærlighed; og i den daglige erfaring bør de bringe Frelserens retfærdighed og fred. Da vil de med en velduftende indflydelse, være bevis for den nåde som gennem menneskelige agenter gør Gud til deres tillid. ret
(151) Lad enhver menighedsskole som er stiftet blive ledt med en orden så Kristus kan ære klasseværelset med Hans nærhed. Mesteren vil ikke acceptere en billig og tarvelig tjeneste. Lad lærerne være elever, få hele sindet med i at lære en effektiv tjeneste. De bør altid bære en byrde for sjæle - ikke for at de selv kan frelse sjæle, men som Guds hjælpende hånd har de privilegiet at vinde deres elever for Kristus. ret
(151) Lærere, vær ikke tåbelige i jeres samtale. I skolerne påtager I jer en optræden, at sætte et pænt eksempel for børnene ved at bringe dem til Gud i bøn. Se hen til ham hver time for at få styrke, og tro at han hjælper dig. Når I gør dette, vil børnene vise hengivenhed over for jer. Det er ikke så vanskeligt et arbejde at lede børn, tak Gud for det! Vi har en Hjælper, en uendelighed der er stærkere end vi. Oh, jeg er taknemmelig at vi ikke er afhængig af os selv, men af kraften ovenfra! ret
(152) (152) Hvis jeres liv er skjult med Kristus i Gud, vil der stå en guddommelig Hjælper ved siden af dig, og du vil være ét med Frelseren og et med dem du underviser. Ophøj aldrig selvet; ophøj Kristus, forherlige Ham, ære Ham for verden. Sig: Jeg står under Prins Immanuels blodbestænkte banner. Jeg er helt på Herrens side. Vis sympati og ømhed over for dine elever. Åbenbar Guds kærlighed. Lad de ord du taler være venlige og opmuntrende. Når du da arbejder for dine studerende, hvilken forvandling vil der da blive udført i deres karaktertræk, som ikke er blevet oplært rigtigt hjemme. Herren kan gøre også gøre unge lærere til kanaler for hans nådes åbenbarelse, hvis de vil hellige sig selv til Ham. ret
(152) Kræver lydighed
Læreren bør få al sand selvrespekt ind i alt hvad han gør. Han bør ikke lade sig fare op. Han bør ikke straffe børn overilet som behøver at blive reformeret. Lad ham forstå at selvet må holdes underlagt. Han bør aldrig glemme at der over ham er en guddommelig Lærer, hvis liv han er, og under hvis kontrol han altid er underlagt. Idet læreren ydmyger hjertet for Gud, vil det blødgøres og underlægges af tanker om hans egen ufuldkommenhed. Han vil indrømme noget der er i disse ord: »Tag ikke, smag ikke, rør ikke!« ting, der alle er bestemt til at bruges op og forgå alt efter menneskebud og menneskelære?« Kol. 2, 21.22. ret
(153) (153) Nogle gange er der en uordenlighed i skolen som gør arbejdet meget vanskeligt. Børn som ikke har fået den rette opdragelse laver mange problemer, og bedrøver lærerens hjerte ved deres trodsighed. Men lad ham ikke miste modet. Prøvelser og trængsler giver erfaring. Hvis børn er ulydige og uregerlige, er der endnu mere brug for ihærdig anstrengelse. At der er børn med sådanne karaktertræk er en af grundene til at menighedsskolerne bør oprettes. Børn hvor forældrene ikke har uddannet og disciplineret må reddes, om det er muligt. ret
(153) I skolen såvel som i hjemmet bør der være en klog opdragelse. Læreren må lave regler der vejleder hans elevers optræden. Der bør kun være få af disse regler og der bør tænkes godt om dem, og når de er udfærdiget må de føres ud i livet. Ethvert princip i dem bør præsenteres for den studerende, så han vil overbevises om dens retfærdighed. Derved vil han føle et ansvar for at se om de regler som han selv har sat, bliver adlydt. ret
(153) Forældrene skal styrke lærerens hænder
Læreren bør ikke overlades til at bære sine arbejdsbyrder alene. Han behøver forståelse, venlighed, samarbejde og kærlighed fra ethvert menighedsmedlem. Forældrene bør opmuntre læreren ved at vise at de påskønner hans anstrengelser. De skal aldrig sige eller gøre noget som vil anspore til lydighedsnægtelse hos deres børn. Men jeg ved at mange forældre ikke samarbejder med deres lærer. De opfostrer ikke den gode indflydelse i hjemmet, som udøves i skolen. I stedet for at gennemføre (154) lydighedsprincipperne i hjemmet, som de lærer i skolen, lader de deres børn gøre hvad der behager dem, og gå hid og did uden begrænsninger. Og hvis læreren udviser autoritet ved at forlange lydighed, tager børnene en overdreven og forvansket fortælling med til deres forældre, om den måde de er blevet behandlet på. Læreren har gjort det som var hans smertelige pligt at gøre, men forældrene føler med deres børn, også selvom de ikke har ret. Og ofte er de forældre som selv hersker i vrede, de mest urimelige når deres børn tæmmes og opdrages i skolen. ret
(154) Der er menighedsmedlemmer som har været hurtige til at opfange uvenlige hentydninger og tale nedsættende om læreren for andre menighedsmedlemmerne endog i børnenes nærvær. Nogle har talt frit og bitterligt om læreren uden klart at virkelig forstå det problem de taler om. Sådan må det ikke være. Den som tror at en lærer har gjort forkert, bør følge anvisningerne i dette ord: »Hvis din broder forsynder sig, så gå hen og sæt ham i rette under fire øjne. Hører han dig, så har du vundet din broder.« Mattæus 18,15. Indtil dette er sket, retfærdiggøres ingen ved at fortælle om en broders fejltagelser. ret
(154) Forældre, når menighedsskolelæreren prøver at træne og oplære jeres børn så de kan få evigt liv, så kritiser ikke hans handlinger under hans påhør, også selvom I måtte tro at han er for hård. Hvis I ønsker at de skal give deres hjerter til Frelseren, samarbejde med lærerens bestræbelser for deres frelse. Hvor meget mere (155) får børn ikke ud af det at de, i stedet for at høre kritik, hører anbefalelses-ord fra deres moders læber om lærerens arbejde. Disse ord vil gøre varige indtryk og indflydelse på børn til at respektere læreren. ret
(155) Vi skal ikke bekymre os så meget om den måde andre gør tingene på, som den måde vi selv gør tingene på. Hvis børn, som går i en menighedsskole, ikke forbedrer sig i optræden, bør forældrene ikke kritisere læreren urimeligt. De bør snarere ransage sig selv ganske nøje, for at se om de er lærere som Gud kan anerkende. I mange tilfælde forsømmes børn i hjemmet og er mere uordentlige end de er i skolen. Hvis børn i årevis er blevet overladt til at følge deres egne indskydelser og ønskerne ikke ledes af lærernes bestræbelser til at leve et Kristuslignende liv, skal forældrene så udbrede kritik om læreren, bare på grund af dette? ret
(155) Guds regeringsmetode er et eksempel på hvordan børn oplæres. Der er ingen modstand i Herrens tjeneste, og der skal ikke være modstand i hjemmet eller i skolen. Hverken forældre eller lærere bør lade hån om deres ord gå upåagtet hen. De bør ikke lade være med at rette børn, når de gør noget forkert, Gud vil drage dem til ansvar for deres forsømmelse. Lad børn lære at holde Herrens lov, og lade en fast og elskelig indflydelse tilbageholde dem fra ondt. ret
(155) Forældre bør huske på at der vil udrettes meget mere (156) i menighedsskolen, hvis de selv indser hvad deres børn vil få ud af en sådan skole, og forene sig helhjertet med læreren. I bøn, tålmodighed og overbærenhed kan forældre undgå mange fejl der kommer af umådelig og uklog eftergivenhed. Lad forældre og lærere gribe fat i arbejdet sammen, og forældrene huske på at de selv bliver hjulpet i fællesskab med alvorlige og gudfrygtige læreres tilstedeværelse. ret
(156) Forældre! - gør hvad det er i jeres magt, og sæt jeres børn i den bedste situation, at danne den karakter som Gud ønsker at de skal forme. Brug alle åndelige sener og muskler for at frelse den lille hjord. Helvedets kræfter vil gå sammen i at ødelægge, men Gud vil opløfte jer til en standard imod fjenden. Bed meget mere end I gør. Lær jeres børn elskeligt og ømt at komme til Gud som er deres himmelske fader. Lær dem selvkontrol og hjælpsomhed ved jeres eksempel. Fortæl dem at Kristus ikke levede for at behage Sig selv. ret
(156) Saml strålerne fra det guddommelige lys op, som skinner på jeres stivej. Vandre i lyset, som Kristus er lyset. Idet du går i gang med at hjælpe dine børn at tjene Gud, vil de mest udfordrende prøvelser komme; men mist ikke jeres greb; klyng jer til Jesus. Han siger: »Med mindre man tyr til mit værn, slutter fred med mig, slutter fred med mig.« Esajas 27,5. Vanskeligheder vil rejse sig; du vil møde forhindringer; men se hele tiden på Jesus. Når der kommer en nødssituation, så spørg: Herre hvad skal jeg gøre nu? Hvis du nægter at bekymre dig eller skælde ud, så vil Herren vise dig vejen. Han vil hjæpe dig til at bruge talens talent på en Kristuslignende måde, så fred og (157) kærlighed vil regere i hjemmet. Ved at følge en pålidelig handlevej, kan I være evangelister i hjemmet, nådens tjenere for jeres børn. ret
(157) En sympatisk forståelse
Der hvor en menighedsskole er oprettet, bør skolearbejdet aldrig opgives, medmindre Gud tydeligt viser at dette skal være sådan. Ugunstig indflydelse kan lade til at virke imod skolen, men med Guds hjælp kan læren gøre et stort og frelsende arbejde for at ændre tingenes orden. Hvis han arbejder tålmodigt, alvorligt og udholdende på Kristi linjer, reformeringsarbejdet der gøres i skolen brede sig til børnenes hjem, og bringe dem til en renere og mere himmelsk atmosfære. Dette er i virkeligheden missionsarbejde af højeste orden. ret
(157) Hvis forældrene trofast gør deres del, vil lærens arbejde lettes meget. Hans håb og mod vil øges. Forældre hvis hjerter er fyldt med Kristi kærlighed vil afholde sig fra at finde fejl og vil gøre alt i deres magt for at opmuntre og hjælpe ham, som de har valgt som lærer for deres børn. De vil være villige til at tro at han er lige så samvittighedsfuld med sit arbejde, som de er med deres. ret
(157) Lærerne i hjemmet og lærerne i skolen bør have en sympatisk forståelse for hinandens arbejde. De bør arbejde sammen harmonisk, gennemsyret af den samme missionsånd, bestræbe sig sammen på at hjælpe børnene fysisk, mentalt og åndeligt, og udvikle karaktertræk som vil stå fristelsens prøve.